2

TEST Mazda MX-5 RF: Druga dimenzija uživanja

Kultni model iz Zemlje izlazećeg sunca skreće pažnju novom RF verzijom čiji zaštitni znak predstavlja autentično koncipirani tvrdi sklopivi krov. A kako se ovaj potpuno novi element uklopio u tradicionalne vrednosti Mazdinog dvoseda, imali smo prilike da proverimo na međunarodnoj prezentaciji u Barseloni

Foto: Roland Van der Vaart

Foto: Roland Van der Vaart

Laki sportski dvosedi sa otvorenim krovom stekli su veliku popularnost tokom ’60-ih i ’70-ih godina prošlog veka, posebno u Britaniji i u mediteranskom delu Francuske. Ali, vremenom lagano su počeli da klize“ prema marginama da bi na koncu iščezli sa scene. Tako je bilo sve do kraja osamdesetih i pojave Mazdinog modela MX-5, poznatije kao Miata, koji je odmah prirastao za srce mnogim zaljubljenicima u ovu specifičnu sortu automobila.

pročitaj još

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    To kao da je bio okidač za njihovu reinkarnaciju, pa su stopama Japanaca krenuli i mnogi drugi proizvođači. Tako se u poslednjih dvadesetak godina pojavila čitava plejada roadstera. U međuvremenu je počelo nadmetanje, mahom među evropskim premijum „igračima“, ko će ponuditi snažniji, brži, luksuzniji i prestižniji roadster.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Mazda je tu igru, u kojoj bi unapred bila osuđena na poraz, mudro preskočila. Japanci su do današnjeg dana ostali verni izvornoj filozofiji, a to je napraviti atraktivan, ne previše snažan i skup, ali opet nadasve zabavan automobil za uživanje pod otvorenim nebom. Taj pristup je zadržan kroz sve četiri generacije popularnog modela.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Ipak, Mazda MX-5 je vremenom evoluirala, i to prvenstveno na polju dizajna, novih tehnologija, ali i u pogledu krovne konfiguracije. Prve dve generacije odlikovao je „soft top“, da bi se stvari promenile dolaskom treće, koja je pored mekog platnenog, u ponudu uvrstila i model nazvan Roadster Coupe sa tvrdim sklopivim krovom.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Prodajni rezultati, međutim, dali su vetar u ledja kompaniji iz Hirošime, pa je to rezultovalo novom, četvrtom generacijom, koja je zablistala, ali u potpuno novoj Retractable Fastback (RF) verziji. Tu dolazimo do odgovora na pitanje šta reprezentuje RF oznaka u imenu ovog dvoseda. Ideja japanskih dizajnera bila je da kreiraju automobil za četiri godišnja doba koji će u dobroj meri zadržati formu kupea čak i kada se vozi sa spuštenim krovom. Nešto slično kao kod Porscheovog modela 911 Targa, s tom razlikom što kod Mazde, zajedno sa krovom, u prtljažniku nestaje i zadnje staklo.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Kao u mnogim drugim stvarima kod MX-5, i ovde je do izražaja došla inventivnost konstruktora jer novi krov predstavlja pravo malo remek delo. Najpre, trebalo je vešto uklopiti sve elemente „na malom prostoru“ tako da MX-5 RF ne dobije previše na težini. U tome se u potpunosti uspelo jer je novi model za samo 45 kilograma teži od verzije sa mekim krovom.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Osim toga, operacija spuštanja odnosno podizanja krova traje samo 13 sekundi i to predstavlja najbrži „striptiz“ u klasi, a povrh svega, sve se odvija gotovo nečujno. Inače, fiksirani nosači krova su tako vešto oblikovani da automobil sada poseduje jednu posebnu notu u skladu sa fastback (kupe) potpisom.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Novi MX-5 RF podiže za jedan stepenik više Mazdin dizajnerski jezik nazvan Kodo. To je nešto na šta su u Hirošimi ponosni, rekli bismo, potpuno opravdano. Oštre ivice, niska silueta, interesantni detalji, zaista nam se mnogo toga dopalo na prvom sastanku koji smo sa ovom Mazdom imali u Barseloni.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    MX-5 pokreću provereni atmosferski agregati – 1.5 od 131 KS i 2.0 od 160 KS, a mi smo za test, kao i obično, odabrali snažniji model u atraktivnoj Machine Grey sivoj boji koja je specijlano posvećena RF verziji.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Pošto smo beogradski mraz zamenili za prijatno mediteransko sunce, nijednog trenutka se nismo dvoumili oko toga da li ćemo se prepustiti blagodetima vožnje pod otvorenim nebom. Spuštamo, dakle krov, i krećemo… A itinerer nas sa aerodroma odmah „baca“ ka brdima iznad Barselone, prema čuvenoj pisti Katalunja. Uzak, krivudav put se, prema očekivanju, pokazao kao idealan „poligon“ da Mazda pokaže šta može.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Laka karoserija u kombinaciji sa zadnjim pogonom i preciznim upravljačem prosto poziva na brze ulaske u krivine, a automobil se u takvom ritmu, pri brzinama između 70 i 100 km/h, snalazi „kao riba u vodi“. Pohvale zaslužuju i snažne kočnice sa četiri ventilirajuća diska, sa odlično odmerenom pedalom preko koje vozač precizno može dozirati kočionu silu.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Nisko sedenje i kratka, izrazito precizna ručica menjača doprinose neposrednom, sportskom osećaju u vožnji, a prava je šteta što upravljač nije za nijansu deblji i profilisaniji. Treba reći da dvolitarski motor više nego korektno obavlja zadatak – sposoban je da potera do „stotke“ za pristojne 7,4 sekunde, a vredan pomena je i podatak o maksimalnoj brzini od 215 kilometara na čas.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Dopala nam se i njegova elastičnost. To baš i nije uobičajena karakteristika atmosferskih agregata, ali mu posao olakšava, u bukvalnom smislu te reči, laka karoserija od svega 1.080 kilograma. Osim na voznu dinamiku, ovakva koncepcija se pozitivno odrazila i na potrošnju. Mazdini benzinski agregati koriste naprednu SkyActiv tehnologiju i poznati su po visokom stepenu kompresije (13:1) i skromnom apetitu što najbolje potvrđuje prosek od 9 litara koji smo ostvarili u beskompromisnom režimu vožnje i pedalom gasa često stisnutom do patosa.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Zvuk? Dosta dobar, naročito u višim obrtajima kada motor prodiše „punim plućima“. Ipak, u određenim situacijama pomalo iritira visok nivo buke. Recimo, pri konstantnim brzinama u zakonskim okvirima (120 km/h u šestom stepenu prenosa), čak i sa zatvorenim krovom, buka posle izvesnog vremena postaje neprijatna. OK, jasno nam je da ovo nije automobil za duge ture već za uživanje na kraćim pitoresknim relacijama, ali svakako da bi koji decibel manje doprineo prijatnijem komforu u kokpitu.

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Kada smo kod unutrašnjosti, ona je prilično mala, ali ta nazovi skučenost, nije neprijatna. Naprotiv, ona doprinosi neposrednijem osećaju odnosno interakciji između vozača i automobila. Jedino će suvozaču smetati izbočina u podu uz centralni tunel desno od menjača, jer ostavlja manje prostora za noge. Ali ta skučenost, na drugoj strani, stvarala nam je osećaj čvrste veze sa automobilom, činio da se osećamo kao njegov integralni deo, posebno prilikom brzih ulazaka i izlazaka iz krivina, gde laka karoserija sa zadnjim pogonom prosto mami na zanošenje zadnjeg dela. Jer, kontrola repa ove lepotice na krivudavom drumu, uz nadzor ESP sistema, čini se kao nešto najjednostavnije na svetu!

    Foto: Roland Van der Vaart

    Foto: Roland Van der Vaart

    Druženje sa MX-5 još jednom nam je pokazalo zbog čega je i posle toliko godina ovaj mali automobil toliko dugo opstao u samom vrhu ponude po atraktivnosti u, sada se već može reći, moru raznoraznih kabrioleta svih boja i marki.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Karoserija
    roadster, 2 vrata, 2 sedišta; d x š x v 3.915 x 1.735 x 1.230 mm, međ. rast. 2.310 mm, masa 1.080 kg, prtljažnik 127 lit.
    Motor benzinski, R4; 1.998 ccm; 160 KS pri 6.000 o/min; 200 Nm pri 4.600 o/min
    Transmisija ručna; šest stepeni, pogon na zadnje točkove
    Oslanjanje napred dvostruka ramena, nazad multilink
    Kočnice ventilirajući diskovi napred, puni diskovi nazad
    Pneumatici 205/45 R17
    Performanse 0–100 km/h za 7,5 s; maks. brzina 215 km/h; deklarisana potrošnja 6,6 l/100 km; 154 g CO2/km

    Ocena
    + Faktor zabave, menjač, vozne karakteristike, potrošnja, atraktivnost
    – Buka, skučen prostor za noge suvozača

    Utisak
    Mazdin MX-5 nastavlja da neguje prepoznatljivi sportski šarm, a nova konfiguracija krova donosi autentičnu notu

    chats-viber-ts

     

    Tagovi: mazda, mx-5, rf, roadster, skyactiv, test
    Popularni komentari
    • Š
      Šure

      Mx 5, auto za prave šmekere!

    • C
      Crnogorac

      Dobar