1

TEST Audi Q5 Sport 2.0 TDI quattro S tronic: Rođak iz Amerike

Najprodavaniji model u “Q” gami, Audi Q5, stigao je na evopsko tlo pravo iz Meksika, a naša zemlja je jedna od prvih u kojoj je ovaj premijum SUV predstavljen. Mi smo vozili verziju 2.0 TDI quattro S tronic, i tu u S Line paketu opreme

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Još pokušavamo da zamislimo kako se osećaju direktori VW Grupe, tačnije vodeći ljudi Audija u vezi sa najnovijom situacijom izazvanom promenom vlasti u SAD-u. Naime, ultramoderna fabrika u mestu San Hose Čiapa u Meksiku radi savršeno, te je do nedavno, iz nje izašlo gotovo 8 miliona vozila marke Audi sa čuvenim quattro pogonom! Ona je upravo tu izgrađena sa ciljem da bi se lakše osvojilo severnoameričko tržište, naravno, uz mnogo manje troškove rada i transporta nego što bi to bio slučaj u Evropi. Međutim, novi predsednik SAD ne samo što najavljuje podizanje zida, što fizičkog, što administrativnog, prema svom južnom susedu, već zahteva i da ga Meksikanci praktično sami finansiraju!

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    A sa druge strane tog zida nalazi se i novi Q5… Druga generacija ovog premijum SUV-a, pred sobom će možda imati i dodatni zadatak da preskoči pomenuti zid, pre svega zbog carina, ali i da ponovi uspeh svog prethodnika. Jer, prva generacija je najprodavaniji model u “Q familiji”, još od 2008. kada se pojavila, budući da je put do kupaca pronašlo čak 1,6 miliona vozila! Samo u prošloj godini, širom sveta prodaja je dostigla 262.000 vozila, a čak je i na našem, gotovo potpuno uništenom tržištu, prodato 90 modela Q5. Sa svim kvalitetima i unapređenjima koje donosi novi model, nije teško pretpostaviti da će tražnja i kod nas, a pogotovo u Evropi biti velika. No, da vidimo šta to donosi novi Audi Q5…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Novitet kuće Audi, inače zvanično premijerno prikazan prošle jeseni na Salonu automobila u Parizu, smešten je u tržišnom premijum segmentu SUV-a srednje veličine, sa svojim starim znancima, kao što su BMW X3 i Mercedes GLC, ali i Volvo XC60 pa i Jaguar F-Pace. Svi oni, manje-više, nude slično, tako da je borba za kupce prilično žestoka. Audi se u njoj oslanja na modularnu MLB platformu i određene delove i sklopove koje deli sa Q7, A4 i A5. Samo što je kompletna masa vozila, u odnosu na prvu generaciju, sada manja za nekih 90 kilograma!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Bez obzira na tu “dijetu”, dimenzije nisu trpele i model je ostao dovoljno prostran i kompaktan. Sa dužinom od 4,66 metara, koja je jedna od najvećih u klasi, širinom 1,89 i visinom 1,66 cm, proporcije su i dalje veoma skladne, iako je novi Q5 porastao u odnosu na “stari”. Izgled u svemu odražava pripadnost kući Audi, uklučujući moćnu pojavu i agresivan prednji deo sa velikom maskom hladnjaka i uvodnicima vazduha, te karakterističnim Matrix LED prednjim svetlosnim grupama koje su istovremeno i pokazivači pravca. Inače, u ovom našem slučaju, vozilo je imalo obična LED svetla napred i nazad. Bokovi su masivni i vizuelno proširuju vozilo, dok zadnji deo, sa integrisanim završecima izduvnog sistema, zaobljen u tzv. “Q” stilu, opet deluje dovoljno “oštro” da i pored relativno visoke siluete vozila, obezbedi koeficijent otpora vazduha od svega 0,30.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Rastojanje između dve osovine je 2,82 metra, što znači da ima sasvim dovoljno prostora za komfornu kabinu i smeštaj pet putnika. Pri tome, za prtljag ostaje obiman prostor zapremine 550 litara u osnovnoj konfiguraciji sa podignutim naslonima zadnjih sedišta, odnosno 610 l ukoliko se cela klupa pomeri napred, ili 1.550 litara sa spuštenim naslonima!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pored prostranosti, drugi utisak koji se nameće je onaj o vrhunskom kvalitetu materijala, kao i završne izrade. Tu Audi gotovo nikada nije imao problema. No, ono što je često zamerano vozilima ove marke je da su nekako sterotipna i monotona. E sad, o ukusima se, kažu, ne raspravlja! Ako su nekome jednostavne i “čiste” linije dosadne, šta se tu može, jer takvima objašnjavati da je najteže napraviti jedostavne, a funkcionalne stvari je uzaludno. Zato se za enterijer nove generacije Q5 može reći da je sofisiciran, mada možda previše podseća na Audi A4, što opet ne treba shvatiti kao negativno brojanje. Ono što je negativno više se odnosi na zatvaranje vrata, koja je potrebno prilično snažno gurnuti da bi se dobro zatvorila. Razlog ovome je u velikoj masi  koja se prosto oseti “pod rukom”…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa druge strane, oko zapaža “virtuelni kokpit” sa velikim digitalnim ekranom visoke rezolucije, dimenzija 12,3 inča, na kojem se prezentuju različite informacije u vezi sa vožnjom, navigacijom, komunikacijom i zabavom. Tu su i nešto manji centralni displej, takođe u visokoj rezoluciji, dijagonale 8,3 inča, pa njegov MMI kontroler i prijatno osvetljenje, koje je moguće dodatno podešavati u čak 30 boja! Zapravo, kao i kod svih modernih automobila, digitalna era “besni” punim intenzitetom, tako da su mogućnosti personalizacije brojne. Jedino što je ostalo, doduše samo donekle analogno, jesu pokazivači temperature rashladne tečnosti u motoru i nivoa goriva u rezervoaru zapremine 65 litara, sa leve i desne strane ekrana ispred vozača.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Idealna pozicija za upravljačem se lako pronalazi, a sedišta, u ovom S Line, tj. sportskom paketu opreme, delom obložena alkantarom, pogotovo ona napred, još bolje obuhvataju noge i telo. Upravljač je u donjem delu, u stilu sportskih automobila, ravan, te se ruke se prosto “lepe” za njega. Naravno da ih nije potrebno pomerati, jer ovaj model dolazi sa sedmostepenim S tronic menjačem čije se komande nalaze i iza upravljača!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Glavna stvar ovde je, ipak, pogon… Jer, 190 KS četvorocilindarskog turbo-dizela od 2,0 litara radne zapremine i svih 400 Nm maksimalnog obrtnog momenta, prenosi se na podlogu putem čuvenog quattro pogona, a to znači na sva četiri točka. Mada ovde treba zastati! Novi Audi Q5 dolazi sa novom generacijom quattro pogona koji nije premanentan, već varijabilan. To znači da ukoliko nema potrebe za 4×4 pogonom, motor pokreće samo točkove napred. Za to vreme, računar prati situaciju, tj. podatke o položaju upravljača, uzdužnim i poprečinim ubrzanjima i obrtnom momentu, analizira opasnost od proklizavanja i u roku od 10 milisekundi spremno reaguje, odnosno prebacuje pogon i na zadnje točkove!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sve ovo se događa mimo volje vozača i to na dva nivoa, intuitivnom i reaktivnom. U prvom slučaju, računar na osnovu prikupljenih podataka prepoznaje opasnu situaciju, recimo da bi točkovi napred mogli da prokilznu usled velike brzine i ugla pod kojim se nalaze, te reaguje 0,5 sekundi pre nego što se to i dogodi. Drugi slučaj odnosi sa trenutak kada je već došlo do rizične situacije, tačnije, kada su točkovi već prokliznuli i tada se snaga prebacuje i na zadnju osovinu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Mi smo ovaj novi quattro pogon detaljno isprobali i na Kopaoniku, ali i na prostoru Deliblatske peščare, koji je zaista obilovao podlogama sa promenljivom trakcijom. U zavisnosti da li je ESC (Electronic Stabilization Control) uključen ili isključen, kao i u kojem modu vožnje (Audi Drive Slelect) se nalazi Q5, zavisi i način na koji će računar regovati. Tako, recimo, u Auto modu, sistem obezbeđuje maksimalnu i izbalansiranu trakciju, naravno, uz izvesna ograničenja na komandi gasa, kako bi se zadržala stabilnost vozila, dok se u modu Dynamic, snaga prenosi ranije i intenzivnije na zadnju osovinu, pogotovo kada je prianjanje točkova malo. U svemu ovome ključnu ulogu ima centralni diferencijal koji raspodeljuje snagu između osovina.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, sedmostepeni S tronic menjač sa dvostrukim kvačilom je fascinantno precizan i brz. Reaguje na svaku komandu vozača, gotovo na dodir, bilo da je tražena promena stepena prenosa naviše ili naniže. Zahvaljujući ovoj transmisiji, ali i proverenom TDI motoru, Audi Q5 je sasvim dovoljno dinamičan automobil za vožnju asfaltom, ali i van uređenih puteva. Ubrzanje do 100 km/h traje 7,9 sekundi, što je imajući u vidu ukupnu masu SUV-a od 1.770 kilograma, sasvim respektabilan rezultat. Maksimalna brzina od 218 kilometara na čas je u ovoj verziji je potpuno zadovoljavajuća, baš kao i prosečna potrošnja goriva koja se tokom višednevnog testa kretala tek nešto preko osam litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Oslanjanje je priča za sebe. Audi nudi kupcima mogućnost izbora između “klasičnog” sistema sa adaptivnim “uljnim” amotrizerima čiju je tvrdoću moguće podešavati kroz izbor moda vožnje (Audi Drive Select), kao i sistem vazdušnog oslanjanja, koji uz sva ova podešavanja omogućava i regulaciju visine vozila u zavisnosti od situacije, spuštanje za 22 ili podizanje karoserije za 45 mm u odnosu na normalan klirens. Q5 koji smo vozili imao je ovaj klasični sistem oslanjanja, što znači da je udaljenost od tla bila 208 mm. Pri tome, za off-road izlete, važno je i znati da je prilazni ugao vozila 25 stepeni, a odlazni 27.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Najbolje je da Audi Q5 vozite u Comfort modu, budući da on nudi prilično izbalansiran odnos između udobnosti i agilnosti u krivinama. A ko želi više, neka se malo “poigra” i napravi neka lična (Individual) podešavanja. Upravljač je dovoljno precizan da uliva poverenje vozaču i pri prolascima kroz krivine velikom brzinom, mada malo više povratnih informacija sa podloge ne bi bilo na odmet.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ono što je posebno značajno, je to da Q5 zadržava primerenu dozu stabilnosti i pri naglim kočenjima na svim podlogama. Kočnice su veoma efikasne, a to i ne čudi jer diskovi su prečnika 350 mm sa šestoklipnim čeljustima. Tu je i elektro-mehanička parkirna kočnica sa funkcijom automatskog otpuštanja pri polasku iz mesta, kao i sistem za kontrolu brzine prilikom spuštanja niz strminu (Hill Decent Control).

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Naravno, novi Audi Q5 raspolaže sa još mnogo toga… Pogotovo je spisak dodatne opreme dug u delu aktivne i pasivne bezbednosti. Vozaču je na raspolaganju čitav niz sistema koji vožnju čine jednostavnijom i bezbednijom, pa i efikasnijom. Adaptivni tempomat, kamera za vožnju unazad, pa upozorenja na vozila koja nailaze sa strane i otpozadi, opasnost od sudara, prepoznavanje saobraćajnih znakova, itd. Sve to čini ovaj SUV kompletnim i spremnim da se upusti u tržišnu borbu sa konkurencijom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    A, gde može nastati problem? Najverovatnije oko cene! Za model sa dvolitarskim TDI motorom, takođe od 190 KS, u osnovnom Basic paketu opreme, potrebno je izdvojiti 44.571 evro. Testirana verzija Sport 2.0 TDI quattro S tronic S line košta 63.631 evro. Međutim, za Audi veća poteškoća može nastati u vezi sa dubljim prodorom na severno-američko tržište, ako se obistine najave nove američke administracije o uvođenju carine od čak 30 odsto u okviru najavljene famozne “zaštite američkih interesa”.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    To će onda biti veliki problem, doduše ne samo za Audi, već i za mnoge druge proizvođače koji imaju svoje fabrike u Meksiku, upravo iz stateških razloga. Onda će “rođak iz Amerike”, pogotovo “Meksikanc” u SAD biti   “stranac”, a iako se vrati “kući”, tj. u Evropu, opet ostaje stranac! Nema sumnje da će ga “otadžbina” dobro prihvatiti, ali za ponavljanje uspeha svog prethodnika trebalo bi da osvoiji i mnogo šire, globalne, simpatije. Sudeći po prvim iskustvima i nestrpljenju kupaca, to ne bi trebao da bude problem!

    Zoran Živkov/TopSpeed


    Audi Q5 Sport 2.0 TDI quattro S tronic S Line

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.663 x 2.140 x 1.659 mm, međ. rast. 2.819 mm; zapremina prtljažnika 550/610/1550 lit, masa 1.770 kg
    Motor dizel, R4, 1.968 ccm, 190 KS pri 3.800-4.200  o/min; 400 Nm pri 1.750-3.000 o/min
    Transmisija automatska S tronic, sedmostepena; pogon 4×4
    Ogibljenje nezavisno, multi-link napred i nazad
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici 235/55 R19
    Performanse 0-100 km/h za 7,9 s; 218 km/h; 5,1 l/100 km; emisija CO2 133 g/km
    Cena 63.631 evro

    Ocena
    + impresivna pojava, kvalitet materijala i završne obrade, vozna dinamika
    – previše masivna vrata, cena

    Utisak
    Dinamičan, komforan i privlačan, novi Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic je pravi predstavnik premijum SUV segmenta koji ima sve predispozicije da ponovi uspeh svog prethodnika

    chats-viber-ts

    Tagovi: audi, Q5, quattro, s line, suv, tdi, test
    Popularni komentari
    • m
      milos

      obican sljam korejanci i francuzi mnogo bolji i jeftiniji