3

TEST Volvo S90 D5 AWD Inscription: Plemenita legura

Volvo velikom, luksuznom, limuzinom S90, sa pogonom na sva četiri točka, zadaje ozbiljan udarac rivalima u premijum E segmentu!

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Torov čekić ponovo udara! Na to ukazuju i dnevna svetla modela S90, koja jasno asociraju na ovu „alatku“ božanstva iz mitologije severnih Germana, ali i činjenica da velika luksuzna limuzina kuće Volvo zaista pretenduje na sam vrh E segmenta. Ima moćnu i prepoznatljivu pojavu, vrhunski kvalitet, luksuz, komfor i snagu! Onu snagu švedskog čelika… Pardon, to više nije švedski čelik, iako logo i dalje podseća na antički simbol za gvožđe, ali švedska kompanija više nije, budući da Volvo Cars, još 2010. kada je Ford prodao kontrolni paket akcija, pripada kineskom proizvođaču Geely Automobile.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dakle, da se složimo da je ovo na izvestan način legura švedskog čelika, budući da novi vlasnici, u skladu sa onom svojom poslovicom o nebitnosti boje mačke koja lovi miševe, tu nisu mnogo stvari menjali. Želja im je prilično jasna, a to je da ponovo udare na konkurente iz tržišnog E segmenta, pre svega one nemačke, kao što su Mercedes E-klase, BMW Serije 5 i Audi A6, pa i Jaguar XF, Leksus GS, itd.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    A taj udarac Torovog čekića je prilično silovit, budući da je na SPA (Scaleable Product Architecture) platformi koju ima i impresivni Volvo XC90 nastala velika limuzina S90, pa potom i elegantni karavan V90. No, vratimo se sedanu, njegovim uglađenim i prefinjenim kupe-linijama, pre svega, karakterističnoj maski hladnjaka, ogromnom poklopcu motora, aktivnim prednjim LED svetlosnim grupama sa već pomenutim simbolom čekića, spojleru sa uvodnicima vazduha, pa obliku krova, te čistim i jasnim formama na zadnjem delu. Nema dileme da je pred vama Volvo!

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    I upravo je to ono što je dobro, jer u opštoj krizi identiteta, što ljudi, što proizvoda, važno je ostati prepoznatljiv… Iz svakog ugla! A S90, iako nov, u tome uspeva i spolja, ali i iznutra! Zapravo, iznutra je tek zadržan onaj doživljaj „skandinavskog minimalizma“. Sve je tako jednostavno i prefinjeno, urađeno precizno i sa merom…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Odnos poliranog aluminijuma, niklovanih delova i tamne kože je sasvim skladan, ali onda, odjednom, ruka nailazi na plastiku!? I to ne baš onakvu kakvu očekujete u ovom automobilu. Naime, centralni deo upravljača, onaj oko logotipa Volvo, iz nekog razloga nije obložen kožom, već je plasičan i to pomalo kvari utisak, uz još nekoliko, takođe, plastičnih detalja, koji prosto ne priliče vozilima iz premijum segmenta.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Digitalna instrument tabla je nešto što se danas podrazumeva, pa ni Volvo nije ostao imun na ovu mogućnost dodatnog „kresanja“ troškova, ali dobra vest je da je grafika urađena s merom, te uopšte ne vuče na kič, kao kod nekih modela konkurencije. Veliki, vertikalno postavljeni „tablet“ ili ekran od devet inča, osetljiv na dodir, takođe je zamenio neke klasične komande i time umanjio prednosti jednostavnosti koja poslovično krasi automobile ove marke. Naravno, tu je mogućnost i kontrole glasom.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Ono što i dalje pravi razliku u odnosu na druge je način pokretanja, odnosno zaustavljanja motora, okretanjem prekidača na centralnoj konzoli, kao i „rotirajući valjak“ koji predstavlja komandu izbora moda vožnje, a pozicioniran je odmah pored.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Komforu i uopšte ergonomiji u modelu Volvo S90 je zaista teško pronaći zamerku. Prostora ima više nego dovoljno i napred i nazad, baš kao i u prtljažniku, čija je zapremina pristojnih 500 litara. To i ne čudi jer se radi o limuzini dugoj gotovo pet metara, širokoj dva i visokoj 1,4 metra, sa međuosovinskim rastojanjem od skoro tri metra.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Testirani automobil je došao i sa tzv. „zimskim“ paketom opreme što podrazumeva grejače sedišta napred, kao i grejanje mlaznica za pranje vetrobranskog stakla, što je u uslovima u kojima smo ga vozili, bilo zaista potrebno. A dobro je došla i Keyless Drive funkcija, što podrazumeva otvaranje i zatvaranje automobila, kao i startovanje motora bez ključa.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Elektro-pomični otvor na krovu više odgovara nekom drugom godišnjem dobu, ali Head-Up Display je uvek dobrodošao, baš kao i sistem za nadzor „mrtvog ugla“, četvorozonski klima uređaj sa posebnim komandama pozadi, te grejač sa tajmerom i ostalo. U hladnim zimskim danima, ovaj poslednje navedeni sistem je baš korisna stvar, jer ukoliko znate da ćete u određeno vreme krenuti negde, potrebno je samo da podesite vreme i temperaturu da bi vas kabina dočkala zagrejana!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Spisak dodatne opreme konkretno ovog automobila je prilično dug i praktično je teže pronaći ono što mu nedostaje, nego ono što poseduje. Uostalom, cena od 67.000 evra i to sa popustom, govori dosta!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ispod karoserije, S90 se dosta razlikuje od konkurencije. Vazdušno oslanjanje je nešto što „poznaju“ svi i što daje udobnost, ali je S90 specifičan po tome što je vazdušne opruge implementirao samo kod zadnjeg oslanjanja.  Napred su udvojena trouglasta ramena i to je odlika premijum limuzina koje odskaću od opšteg „klasičnog“ MacPherson trenda. To značajno doprinosi stabilnosti prilikom kočenja, bez dijagonalnog naginjanja, čak i pri ulasku u oštriju krivinu. Pozadi je nezavisno oslanjanje, sa oprugama i popečnim stabilizatorima, kao kod nekih sportskih automobila. Samim tim, poboljšano je i ponašanje u krivinama.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Potom, četvorocilindarski dvolitarski dizel je postavljen poprečno… I svakako, ne treba zaboraviti pogon na sva četriti točka! Da, jer svaki Volvo S90 sa D5 agregatom ima All-Wheel Drive, pa tako i ovaj, što značajno doprinosi opštoj stabilnosti vozila i u ovakvim zimskim uslovima u kojima smo ga vozili. Ipak, i tada treba biti oprezan jer u tridesetak centimetara dubokom snegu, trakcija je odlična, ali automobil i dalje ostaje neverovatno „oštar“ na upravljaču koji reaguje i na najmanji pokret.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Moglo bi se čak reći da, uprkos svojoj veličini, previše oseća neravnine, ali zato na asfaltu, stabilnost i udobnost su mu vrhunske. Sa druge strane, kočnice ne deluju agresivno. Čak na momente, pedala deluje previše meka, ali opet je dovoljno efikasna i za intenzivna usporenja.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Pomenuti četvorocilindarski dizel od „samo“ 1.969 ccm postiže maksimalnih 235 KS pri 4.000 o/min. No, značajniji od toga je svakako maksimalni obrtni moment od 480 Nm koji je dostupan u rasponu između veoma niskih 1.750 i 2.250 obrtaja u minutu. Ono „samo“ se više odnosi na „prisustvo“ njegovog zvuka, budući da u odnosu na rivale koji imaju po cilindar ili dva više, a samim tim i veću zapreminu, sve je nekako tiše i mirnije. A opet, nepravedno je reći da ovaj twin-turbo agregat radi nemirno.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Naprotiv! Pri „punom gasu“ čak zvuči odlično, a još bolje je to što performanse koje omogućava limuzini od gotovo dve tone, ni malo ne trpe! Od 0 do 100 km/h, Volvo S90 sa AWD pogonom i osmostepenim automatskim menjačem, stiže za sedam sekundi i postiže maksimalnih 240 kilometara na čas. Iz rezervoara za gorivo zapremine 60 litara, na svakih 100 km ovaj Volvo potroši svakako više od deklarisanih 4,8 litara, ali ne i preko dvocifrenog broja, čak i kada se upražnjavaju ovakve „zimske radosti“!

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Na kraju, nameće se pitanje… Vredi li zaista Volvo S90 D5 AWD toliko uloženog novca? S obzirom na dužinu spiska dodatne opreme, koji podrazumeva i adaptivni tempomat, auto-pilot koji nakratko od vozača može preuzeti i funkciju upravljanja (do 130 km/h), zatim izuzetno kvalitetno Bower & Wilkins ozvučenje, kao i mnoštvo drugih sistema aktivne i pasivne bezbednosti za koje je Volvo sinonim, sigurno da je odgovor potvrdan.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    U prilog toj konstataciji može se dodati i gotovo zadivljujuća dinamika u vožnji uprkos „downsized“ motoru i dimenzijama, odnosno masi ove velike limuzine. Naravno, tu su i one „standardne“ prednosti u odnosu na konkurenciju, a to je nenametljivost i diskretan stil, odnosno jednostavnost. Međutim, ovo je automobil za ljude sa specifičnom životnom filozofijom, kojih na ovim prostorima ima veoma malo. A, nažalost, još je manje onih koji su finansijski potentni da osete koliko je plemenita ova legura „švedskog“ čelika!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zoran Živkov/TopSpeed

     

    Volvo S90 D5 AWD Inscription

    Karoserija limuzina, 5 sedišta; d x š x v 4.963 x 2.019 x 1.443 mm, međ. rast. 2.941 mm; zapremina prtljažnika 500 lit, masa 1.904 kg
    Motor dizel, redni, 4 cilindra, twin-turbo, 1.969 ccm, 235 KS pri 4.000 o/min; 480 Nm pri 1.750-2.250 o/min
    Transmisija automatska, osmostepena; pogon AWD
    Ogibljenje napred udvojena trouglasta ramena, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link, vazdušne opruge
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici 225/45 R20 napred, 255/45 R20 nazad
    Performanse 0 – 100 km/h za 7 s; 240 km/h; 4,8 l/100 km; emisija CO2 127 g/km
    Cena od 57.914 evra

    Ocena
    + jednostavnost, stil, elegancija, vozna dinamika, efikasan AWD pogon
    – cena, kvalitet plastike u enterijeru

    Utisak
    Volvo S90 je velika luksuzna limuzina koja s pravom pretenduje na sam vrh E segmenta, budući da nudi prepoznatljivu pojavu, kvalitet i komfor

    chats-viber-ts

    Tagovi: awd, D5, limuzina, s90, test, volvo
    Popularni komentari
    • S
      SRLE

      Brate MOCAN DO BOLA.