0

MOTO TEST Ducati Monster 1200 S: Gospodar ulica i drumova

Sa tradicijom dugom gotovo 90 godina, Ducati zauzima posebno mesto u motociklističkom svetu, jer ova prestižna marka predstavlja sinonim za vrhunskog proizvođača. Iz ove renomirane italijanske kuće donosimo test najnovijeg modela Monster 1200 S, koji smo ekskluzivno vozili u okolini Monte Karla

Foto: Ducati

Foto: Ducati

Ducati uživa toliki respekt u svetu, da se njegovom slavnom imenu ne dive isključivo zaljubljenici u dvotočkaše, već i oni koji se mogu podvesti pod ljubitelje vrhunskih kreacija u načelu. Mi smo ovoga puta dobili poziv za upoznavanje sa najnovijom modelom iz čuvene fabrike u Bolonji, uz preporuku firme “Burnout”, ekskluzivnog uvoznika i distributera ovog brenda za Srbiju i Crnu Goru. U pitanju je Ducati Monster 1200 S, koji je stigao u Monte Carlo sa zadatkom da se na međunarodnoj dinamičnoj prezentaciji pokaže u što boljem svetlu pred odabranim predstavnicima medija.

pročitaj još

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Ovo je model kojim Italijani ambiciozno nastavljaju uspešnu lozu začetu još 1993. godine, predstavljanjem prve generacije danas legendarnog Monstera. Zapravo, još 1992. godine predstavljen je prototip Ducati Monster M900 koji je osmislio Miguel Galjuci. Njegova vizija konstrukcije motocikla je krajnje jednostavna. Potrebni su sedište, upravljač, rezervoar, motor, dva točka i… Mnogo mašte, ali i ljubavi, bez obzira na ovu, naizgled, jednostavnu filozofiju!

    I ova, najnovija generacija, nastala je na neubičajen način. Naime, kako su nam objasnili naši domaćini iz Ducatija, prvobitno je bilo u planu da se izvrši temeljna modernizacija postojećeg modela, ali su njihovi inženjeri bili toliko inventivni da su, korak po korak, došli do potpuno nove generacije. Drugim rečima, malo su se “zaigrali” u promenama…

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Najpre, očigledno da su želeli da Monster ostane prepoznatljiv. U tome su i uspeli, budući da prosto nisu ni mogli, a ni smeli da previše odstupe od već dokazane i nadasve uspešne formule kompaktnog sportskog „naked“ motocikla. No, ono što su uspeli zaposleni u Ducatijevom dizajnerskom centru je da unesu neophodnu dozu svežine, a da se opet odmah zna “porodično poreklo”. Redizajniran je veliki ovalni far, baš kao i rezervoar za gorivo, a nova je i instrument tabla sa velikim TFT ekranom.

    Prednji deo je zadržao već pomenuti far koji je sada pojačan LED dnevnim svetlom, a ovakva iluminacija će u početku dolaziti isključivo uz prestižniju S verziju, koju smo mi i testirali. Istovremeno, profil motocikla je dobio na oštrini, između ostalog, zahvaljujući izmenama na izduvnoj grani. Jedan od postavljenih ciljeva bio je i da se redukuje broj plastičnih delova, u čemu se uspelo. I nije samo to redukovano, budući da je čitav motocikl neznatno kraći, uži, ali i lakši od prethodnika.

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Odmah po zauzimanju pozicije za upravljačem, prijatno smo se iznenadili. Iako je inspiracija za ram pronađena kod sportskih modela, gde je motor centar svega i od njega sve dalje “kreće”, te je sve nekako i bukvalno u dodiru sa njim i predstavlja logičan nastavak, pogotovo kratki “rep” na kojem je i sedište, komfor je prilično dobar. Inače, sedište je veoma udobno i podesivo po visini, tj. postoje dve pozicije, na 795 i 820 mm od tla. Ergonomija je gotovo besprekorna, tako da smo se već na početku osetili kao srođeni sa motociklom. Ima mesta i za suvozača, o čemu svedoče i odvojena odmorišta za noge, koja su posebno u slučaju vozača, dobro pozicionirana. Mali problem je što ona postaju prilično klizava kada su mokra ili prljava!

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Način startovanja motora nije uobičajen, ono što bi se reklo “na dugme”, već na upravljaču postoji prekidač tj. „slajder“ koji treba povući ka sebi. Na samom početku, primećujemo još jednu specifičnost, a to su komande šestostepenog, tzv. „quickshift“ menjača funkcionalnog u oba smera – na gore i na dole… Krećemo u avanturu, a itinerer počinje kraćom deonicom auto-puta.  S obzirom na to da je, kao što smo već napomenili, motocikl skraćen i olakšan, pretpostavili smo da bi to donekle moglo da se odrazi negativno na stabilnost u vožnji, naročito na u dugim i brzim krivinama, karkterističnim za francusku rivijeru. Međutim, ništa od toga! Lako držimo “snažan” tempo u Sport modu, u kojem motor preko “žice”, odnosno komande Ride-by-Wire isporučuje 150 KS. To je najbolji pokazatelj da, iako skraćen, novi Monster S nije izgubio stamenost.

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Zasluge za to pripadaju i Ohlins podesivom ogibljenju, sa Kayaba “viljuškom” napred od 48 mm i Sachsovim amortizerima pozadi. Dodatnu sigurnost ulivaju moćne Brembo M50 kočnice sa četvoroklipnim čeljustima na oba diska, napred prečnika 330 mm, dok je pozadi jedan disk od 245 mm sa dvoklipnim čeljustima. Ove kočnice zaista znaju da “zagrizu” kad treba, ali radi bolje kontrole, potpomognute su Boschovim ABS-om, sa tri nivoa podešavanja. Prvi omogućuje maksimalne sportske performanse i ostavlja mogućnost tzv. “slobodnijeg” zadnjeg dela.

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Svi oni koji prate motociklizam, znaju za ovu pojavu da ABS dejstvuje samo na prednji točak, ostavljajući zadnjem mogućnost “driftovanja” i korekcije prilikom kočenja. Drugi nivo obezbeđuje ravnomernu raspodelu sile kočenja napred i nazad, dok treći optimizuje akcije kočnica, sve sa ciljem ostvarivanja maksimalne bezbednosti. E sad, Ducati nudi i mogućnost da ABS bude potpuno isključen u bilo kom modu vožnje, a ova je postavka memorisana i nakon svakog narednog startovanja motora.

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Dodatnu stabilnost i sigurnost u vožnji omogućava i Ducatijev sistem kontrole trakcije sa čak osam ponuđenih režima. Ducati Traction Control je sistem aktivne bezbednosti koji nadzire broj obrtaja zadnjeg točka, kočnice i upoređuje ih sa podacima o aktuelnim performansama, pri čemu je odluka na vozaču da li će se, naravno u zavisnosti od uslova, odlučiti za maksimalan prenos snage na podlogu ili onaj “ublaženi”, karakterističan za kišu i nizak nivo prijanjanja.

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Nakon kraće vožnje, isključujemo se sa auto-puta i počinjemo sa penjanjem u brda iznad Monaka. Ova deonica se pokazala kao posebno zahtevna, ne samo zbog brojnih „ukosnica“ već i zbog činjenice da  je kolovoz na pojedinim mestima, koja su u senci, bio pomalo klizav. I pored toga, vozeći u dobrom tempu, ali oprezno, nismo naišli na problem. Treba reći da veliki doprinos dobrom „gripu“ daju i novi Pirelli pneumatici Diablo Roso III, specijalno razvijeni baš za ovaj motocikl.

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    U brojnim krivinama, Monster S nam otkriva sve svoje blagodeti. Njegovu agilnost uopšte ne treba dovoditi u pitanje, jer skreće sigurno i precizno, a zatim se sa lakoćom „ispravlja“. Motor je veoma “prijateljski” nastrojen i prema onim “lenjim” vozačima, kojima česte promene stepena prenosa nisu jača strana. On dobro povlači i iz “nižih” obrtaja, ali je pravo uživanje koristiti sve blagodeti Ducatijevog sistema za brzu promenu stepena prenosa naviše, pri čemu nije potrebno otpuštati ručicu gasa. A kod promena stepena prenosa na niže, tu je zvučni signal da vozača upozori na previsok broj obrtaja motora i točka.

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Na ovom delu puta, na kojima se inače voze neke od etapa čuvenog relija Monte Carlo, nismo želeli previše da forisiramo, pa smo se opredelili za Touring režim vožnje, iz razloga što u Sport modu agregat sa dva cilindra, zapremine 1.198 ccm, daje žustriji odziv na gas i veoma intenzivno oslobađa svih 150 konjskih snaga. I ovde je na raspolaganju cela navedena “ergela”, samo što je intervencija ostalih elektronskih sistema znatno prisutnija. Naročito nam se dopala elastičnost agregata, koji bez „trokiranja“, lako i tečno, povlači već od 1.000 obrtaja, što i nije baš tipična karakteristika kod ovakvih dvotočkaša. Nakon kraće pauze i ručka, vreme je za povratak na Azurnu obalu. Isti, zahtevni putevi, a potom ulazak u gradsku gužvu Kneževine Monako. To je dobra prilika da se provere manevarske sposobnosti Monstera, odnosno njegovo snalaženje u gradu. Takvim okolnostima, ukupna masa motocikla od 211 kilograma i međuosovinsko rastojanje od 1.485 mm baš i ne idu u prilog, jer je prečnik okretanja nešto veći, pogotovo pri provlačenju između vozila.

    Foto: Ducati

    Foto: Ducati

    Ali srećom, postoje i zemlje, tačnije vozači, sa saobraćajnom kulturom koje poznaju i probleme, kao i navike motociklista. A za to je kao stvoren mod vožnje Urban, u kojem je vozaču na raspolaganju “samo” 100 KS. Sistem kontrole prenosa trakcije i ABS su potpuno aktivni, dok je “stepen budnosti” Ducatijevog “sistema kontrole obrtaja pogonskog točka” podignut na sedmi od maksimalnih osam nivoa! To znači da su obrtni moment i snaga potpuno podređeni što bezbednijem ubrzanju, bez obzira na neke prethodne postavke u podešavanju motocikla.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Na osnovu svega što smo doživeli tokom druženja sa Monsterom 1200 S, možemo da zaključimo da je lansiranjem nove generacije, Ducati ponudio odličan kompromis u vidu motocikla sposobnog da odgovori na različite potrebe i izazove. Više je nego dovoljno brz, stabilan i udoban, tako da pruža veliko zadovoljstvo tokom sportske vožnje, ali i tokom opuštenih krstarenja kroz živopisne predele.

    Za TopSpeed iz Francuske,
    Dobrivoje Mirkovic Hugo


    Ducati Monster 1200 S

    Motor četvorotaktni, dvocilindarski L-Twin, vodeno hlađen
    Zapremina 1.198,4 ccm
    Napajanje elektronsko ubrizgavanje
    Snaga 150 KS pri 9.250 o/min
    Obrtni moment 126,2 Nm pri 7.750 o/min
    Prenos snage šestostepeni, hidraulično kvačilo
    Oslanjanje Ohlins; podesive viljuške napred, progresivna veza sa podesivim Ohlins monoshock nazad
    Kočnice Brembo; poluplivajući diskovi 330 mm sa četiri klipa napred, diskovi 245 mm sa dva klipa nazad
    Točkovi ačuminijumski, 17 inča
    Pneumatici 120/70 ZR17 napred, 190/55 ZR17 nazad
    Masa 211 kg

    chats-viber-ts

    Tagovi: 1200s, ducati, monaco, monster, monte carlo, moto