1

TEST Mazda3 Sedan SKYACTIV-D105: Interakcija

Restilizovana Mazda3 glavne promene donosi „ispod“ karoserije, uvodeći novu definiciju odnosa između vozača i automobila

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Na prvi pogled, reklo bi se „ista meta, isto rastojanje“… I zaista, ponovo jedna Mazda i opet predstavljanje u Barseloni, samo što je umesto osvežene „Šestice“, kao što je to bio slučaj pre tri meseca, sada prikazana restilizacija „Trojke“, tj. model za 2017. godinu. Zapravo, onu prethodnu prezentaciju već tad smo shvatili kao „pokaznu vežbu“ za sve one novitete koje inženjeri ovog japanskog proizvođača nameravaju da uvedu u svoja vozila u narednom periodu. A budući da se tehnologija brže razvija nego nekada, te da je čekati potpunu smenu generacija na uobičajenih sedam godina neopravdano dugo, sa nekim od novih sistema i tehničkih rešenja smo se već sreli kod modela iz D segmenta…

pročitaj još

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Ipak, ovde je u fokusu Mazda3. Ovaj automobil iz tržišnog C segmenta predstavlja trenutno najprodavaniji model proizvođača iz Hirošime. Samo u poslednjoj fiskalnoj godini, on je činio 30 procenata ukupne prodaje Mazde i sa 457.000 prodatih jedinica može se smatrati bestselerom. Kolika je potražnja za njim možda svedoči i podatak da se za evropske kupce on proizvodi u fabrikama u Japanu, ali i Meksiku, te da je čak i na devastiranom srskom tržištu, od septrembra 2013. prodato više od 500 komada!?

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Šta je doprinelo ovakvom uspehu može se tumačiti na različite načine… Jedan, vrlo verovatan, razlog odnosi se na to da je Mazda pogodila suštinu priče o željama vozača. Namerno naglašavamo vozača jer, pored Kodo dizajnerskog pravca, ovde je mnogo značajniji drevni japanski filozofski pristup Jinba Ittai, koji govori o jedinstvu jahača i konja. U prenesenom smislu, naravno, ovde se radi o vozaču i automobilu. A to „jedinstvo“ ili interakcija je obezbeđena kroz SKYACTIV tehnologiju, koja nije usmerena samo na postizanje odlične vozne dinamike kroz agilan pogon i transmisiju, već i laganu, ali čvrstu šasiju, karoseriju i adekvatno oslanjanje. No, Mazda se tu nije zaustavila i ide još korak dalje…

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Pođimo od pretpostavke da se automobil pravi zbog vozača i ne samo radi pukog prevoza od tačke A do tačke B, već i radi uživanja u vožnji. A da bi se to ostvarilo, potrebno je da vozač ima najbolju moguću kontrolu. Potrebno je da „oseća“ automobil kao deo svog tela i da u svakom trenutku zna šta se sa njime događa, odnosno da reakcije i odgovori na njih budu dovoljno neposredni, a opet i u isto vreme i komforni i sigurni. Sistem G-Vectoring Control je jedno od novih oružja iz arsenala Mazde3. U pitanju je jedva primetna, ali značajna elektronska asistencija prilikom upravljanja, koja smanjuje opterećenja u vidu G-sile u krivinama. Korekcije upravljačem su znatno manje, budući da je i razlika između „akcije“ i „reakcije“ manja. To za rezultat ima prirodniji osećaj u vožnji.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    U efikasnost GVC sistema smo se već uverili kod „Šestice“, modela veće mase, tako da sa „Trojkom“ tek nema nikakvih poteškoća. Pri ulasku u krivinu, računar analizira podatke dobijene od senzora i po potrebi smanjuje obrtni moment motora kako bi G-sila koja deluje na vozača i putnike u vozilu bila manja, dok istovremeno prenosi veće opterećenje na točkove napred, čime obezbeđuje bolje prianjanje. U zavisnosti od ugla okretanja upravljača, koji pri prolasku kroz krivinu GVC konstatno nadzire, isporučuje optimalnan nivo obrtnog momenta pogonskim točkovima.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Tek po izlasku iz krivine i ubrzanju, sistem „vraća“ punu snagu i opterećenje prenosi na zadnje točkove da bi automobil zadržao stabilnost. Tačnije, ovde se vrši preraspodela obrtnog momenta na pogonskoj osovini, tako da više snage dobija onaj točak koji je najviše opterećen, a onaj koji je rasterećen, u zavisnosti od situacije, može biti i usporen. U praksi, to znači da je pri ulasku desnu krivinu, najveće opterećenje na prednjem levom točku i zato on dobija i najviše snage kako bi „izgurao“ vozilo u željenom pravcu, dok desni, po potrebi, biva usporen da bi dodatno olakšao zaokret, i naravno obrnuto! Automobil je na taj način mnogo mirniji i stabilniji u vožnji kroz krivine, a pokreti upravljačem znatno manji. G-Vectoring Control sistem je u suštini softver, koji je najpre primenjen kod osveženog modela Mazda6. Budući da izmena u hardveru nema, a samim tim ni u masi vozila, ovaj sistem je sad bez problema primenjen i kod Mazde3.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Inače, kod restilizovane Mazde3, promene na spoljašnjosti automobil su minimalne. Čovek treba dobro, ali baš dobro, da se zagleda pa da uoči novi dizajn maske hladnjaka i trodimenzionalniji izgled, ako već nije primetio nove svetlosne grupe u LED tehnologiji. Nešto drugačiji su i spoljašnji retorovizori sa integrisanim pokazivačima pravca, a kod hečbek verzije, malo je modifikovan i zadnji branik. Potom, tu je i novi dizajn naplataka od 18 cola, koje od sada dolaze u standardno sivoj ili novoj tamno-sivoj boji za koju, naravno, treba doplatiti. A u vezi sa bojama karoserije, treba napomenuti da ih Mazda nudi ukupno devet, računajući i potpuno novu Eternal Blue Mica, kao i dve već viđene kod „Šestice“ – Machine Grey Premium i Sonic Silver.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Međutim, kao što se i dalo naslutiti, najveće izmene kriju se ispod karoserije, kao i u samom kokpitu. I ovde je vozač je taj koji je u centru svega i svih važnih zbivanja, o čemu svedoči i organizacija kompletnog kokpita i pozicioniranje instrumenata čija je grafika nova, kao i nekih komandi. Ono što je vozaču najbitnije za upravljanje automobilom nalazi se tačno ispred njega i u ravni očiju, baš kao što je to novi head-up displej sa prikazom u boji.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Upravljač je potpuno nov i na njemu je izvršena delimična reogranizacija komandi. Sve što je bilo tu, ostalo je, samo su paoci na mestu gde se povezuju sa obručem upravljača sada nešto tanji, kao što su i komande pozicionirane na nešto užem prostoru. Upravljač ima i grejače, što dobro dođe u hladnim zimskim danima…

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Centralna konzola je, takođe, izmenjena, baš kao i oblik displeja osetljivog na dodir, na njenom vrhu. Ipak, najupadljivija promena je sam centralni greben i odsustvo klasične parkirne kočnice koju je sada zamenila „električna“. A tu je i nešto drugačija pregada za odlaganje sitnica, koja ima i pomični poklopac. Inženjeri Mazde su se u značajnoj meri pozabavili ergonomijom i pravilnim položajem za upravljačem, te što ravnomernijom raspodelom težine tela, bočnim osloncima i naslonom sedišta.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Tako se u redizaniranoj „Trojci“ sedi prilično komforno, a vozač je dobro pozicioniran, odnosno upravljač, nožne komande i ručica menjača su tako postavljeni u odnosu na sedište, da je ergonomija odlična. Čak i osobe višeg rasta lako će se smestiti u kokpit, a pri tome, pozadi će ostati sasvim dovoljno mesta. Takođe, i utisak o upotrebljenim materijalima, kao i kvalitetu završne obrade je izuzetno povoljan. Time se samo potvrđuje stremljenje japanskog proizvođača ka premijum segmentu.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Mazda je za restilizovanu „Trojku“ pripremila dobro poznatu paletu pogonskih jedinica. Tu su tri benzinska SKYACTIV-G i dva dizel SKYACTIV-D motora, u kombinaciji sa šestostepenim, manuelnim ili automatskim transmisijama. Zapravo, novi je samo „mali“ turbo-dizel agregat od 1,5 litra sa 105 KS, koji je dugo pripeman, a onaj provereni od 2,2 litre i 150 KS biturbo, kao i tri atmosferska benzinska od 1,5 litara i 100 KS, te dvolitarski od 120 i 165 KS, su već poznati. Poznato je da ova ponuda važi samo za verziju hečbek, dok na našem i još nekim tržištima, limuzinu nije moguće kupiti sa najsnažnijim benzinskim motorom!

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Nova generacija čevorocilindarskog turbo-dizel motora zapremine 1.499 kubika nema većih problema da se izbori za agilan pogon elegantne limuzine čija je masa 1.265 kg. Iako će 105 konjskih snaga nekome zvučati kao „samo“, to je u suštini dovoljno za uobičajenu svakodnevnu vožnju. Tim pre, što je 270 Nm maksimalnog obrtnog momenta dostupno u rasponu od 1.600 pa do 2.500 o/min. Šestostepeni manuelni menjač je precizan, a ubrzanje do 100 km/h za 11 sekundi sasvim dobar rezultat uz maksimalnu brzinu od 186 kilometara na čas. Naravno, za one koji žele više, odnosno brže, uvek je tu dizel motor veće zapremine, ali i snage, koji obezbeđuje performanse bolje i od benzinskih agregata. Ovako, potrošnja u „kombinovanom ciklusu“ od 3,8 litara, koliko je Mazda navela u tehničkim podacima, izgleda realno dostižna, mada samo sa neverovatno lakom nogom na papučici gasa!

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Ono što predstavlja prijatno iznenađenje je tih i kultivisan rad ovog „malog dizela“. Za to su zaslužni novi i precizniji sistem kontrole ubrizgavanja goriva, koji uz to, omogućava i bolji odziv na komandu gasa, te novi prigušivači buke u vidu posebnih osovina sa amortizujućim oprugama, postavljenih kao veza između klipova i klipnjača, pa i novi prigušivači vibracija ventila… Ukratko, „šapat“ ovog motora je prijatno iznenađenje, mada je Mazda3 i dalje zadržala jedan problematičan manir, a to je da pri većim brzinama, šum vetra i kotrljanja točkova postaje dosta izražen.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Sve u svemu, u životu ne postoji ništa idealno, već samo nešto što je više ili manje blizu tome. Mazda je sa restilizovanim modelom „3“ ostala u vrhu C segmenta, a po mnogim kriterijumima, i veoma bliska onom višem D segmentu. Korak napred je napravljen, ali je meta ostala nekako isto udaljena, tj. i cilj se ponovo pomerio, jer je i konkurencija u međuvremenu napredovala. A „napredovala“ je i cena. Neznatno, za nekih 150 evra u proseku, uzimajući u obzir različite pakete opreme, pa tako početna za osnovni model Mazde3 iznosi 15.790 evra. Da li je to malo ili mnogo, proceniće kupci, kojima su već na raspolaganju i Sport i Sedan verzije. Jedino što će upravo za ovaj testirani model sa novim „malim“ dizel motorom od 105 KS trebati sačekati do aprila 2017.

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    Foto: Jeffrey van der Vaart

    No, sve ovo je samo letimičan i nepotpun pogled na realno stanje stvari. Dobro je stalno težiti promenama na bolje, čak i kada one nisu tako jasno uočljive. Konačno, najveće izmene kod ovog automobila su zapravo skrivene ispod bolje i laka i odnose se na voznu dinamiku i pravi doživljaj u vožnji u kojem su vozač i automobil u jasnoj interakciji. A tu je Mazda na svom terenu!

    iz Barselone,
    Zoran Živkov/TopSpeed

     

    Mazda3 Sedan SKYACTIV-D105 1.5

    Karoserija limuzina, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.580 x 2.053 x 1.450 mm, međ. rast. 2.700 mm; masa 1.265 kg; prtljažnik 419 litara
    Motor dizel, redni, četvorocilindarski; 1.499 ccm, direktno ubrizavanje; 105 KS pri 4.000 o/min; 270 Nm pri 1.600-2.500 o/min
    Transmisija manuelna, 6 stepeni; pogon napred
    Ogibljenje napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
    Kočnice diskovi napred samovetilirajući 295 mm i pozadi puni 265
    Pneumatici 215/45 R18 napred i nazad
    Performanse 0-100 km/h za 11,0 s; 186 km/h; 3,8 lit/100 km; emisija CO2 99 g/km

    Rejting
    + vozna dinamika i upravljivost, kvalitet materijala i preciznost izrade
    – šum vetra pri većim brzinama

    Utisak
    Restilizovana Mazda3 otišla je korak dalje u „sjedinjavanju“ sa vozačem i njegovim žejama

    chats-viber-ts

    Tagovi: dizel, kodo, mazda3, skyactiv, test, zoom-zoom
    Popularni komentari
    • p
      prijatelj

      Dizajnerski promasaj je postavljanje mesta za tablicu u maski hladnjaka. Ne znam kako to jos nisu ispravili.