3

TEST Jaguar F-PACE: Zver je puštena!

Možda se čini da je eminentni britanski proizvođač dosta kasno ušao u sve popularniji SUV segment, ali nema dileme da je to učinio veoma ambiciozno, vođen željom da upravo ovim modelom približi čitavu marku širem krugu kupaca. Glavni protagonista na našem testu, F-PACE, sa snažnim dizel agregatom od 300 KS, krajnje je atraktivan i dinamičan model, koji pretenduje da “baci na pleća” čak i zvučne rivale kao što su Audi SQ5 i Porsche Macan S Diesel

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Jaguar je otpočeo pripreme za ulazak u premijum krosover / SUV segment još 2013. godine na Salonu automobila u Frankfurtu, kada je premijerno predstavljen atraktivni koncept C-X17. Odmah je privukao pažnju futurističkim dizajnom i projektovanim sportskim osobinama, a posebno zbog činjenice da bi iz njega moglo da se izrodi nešto što renomirana britanska kuća nikada ranije nije imala, iako se njeni koreni protežu gotovo devedeset godina unazad. Da zaista kreće sa potpuno novim modelom pod imenom F-PACE, Jaguar je zvanično obelodanio tek početkom 2015. u Detroitu, da bi proizvodna verzija konačno stigla na svetsko, ali i naše tržište, 2016. godine.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Trebalo je, dakle, dosta vremena da se sve kockice poslažu i da serijski model ugleda svetlost dana. I vredelo je (sa)čekati! Sve pohvale za hrabrost Jaguara. Ova „mačka“ deluje kao mašta pretočena u realnost i od futurističkog koncepta, po izgledu, gotovo da se ne razlikuje. U duhu pravog predatora, ne krije mišiće i potencira agresivan karakter. Automobil je veoma dominantan, oštar, dinamično uobličen…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Izražena „njuška“, visoki rameni pojas i sveprisutne oštre linije daju mu opasan izgled. Pored toga što je krajnje originalno dizajniran, F-PACE izgleda toliko robusno, da zapravo deluje veći nego što zaista jeste. Očigledno je namera Jaguara bila da privuče pažnju širokog kruga potencijalnih kupaca, recimo onih koji razmišljaju da poklone poverenje Audijevom Q5, Porscheovom Macanu, Mercedesu GLE Coupe, ili pak BMW-ovom X4.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U skladu sa tim ambicijama, dolazi i ponuda motora. Pored osnovnog dvolitarskog dizela od 180 konjskih snaga, Jaguar raspolaže i adutima za one zahtevnije, tako da su u ponudi V6 dizel od 300 KS, kao i dve benzinske jedinice koje dolaze direktno iz sportskog modela F-TYPE, zapremine 3,0 litara koje pomoću kompresora oslobađaju 340, odnosno 380 „konja“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Mi smo za test odabrali reprezentativan model sa snažnijim dizel motorom i najvišim paketom opreme R Sport, koji je pride dodatno obogaćen. Posebnu notu spoljašnjem izgledu daju standardni sportski odbojnici i pragovi u boji karoserije, kao i prestižna “R” značka na rešetki hladnjaka i prednjim krilima, dok se pozadi ističu dve odvojene izduvne cevi pozamašnog “kalibra”. Pored toga, nesvakidašnji dizajn dodatno je nadograđen opcijama kao što su aluminijumski naplaci od 22 inča, elektro-pokretan panoramski krovni otvor, zatamnjena zadnja stakla…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Unutrašnjost u tom smislu može da se pohvali posebnim dodacima poput perforiranih kožnih sportskih sedišta, instrument table od kože i Jaguarovog In Control Touch Pro multimedijalnog system, snage 380 vati. Kokpit je veoma prostran i nudi visok stepen udobnosti napred, ali i pozadi. Ni prtljažnik, sa impresivnih 650 litara zapremine, ne ostavlja mesta za bilo kakve zamerke. Pored toga što se otvara i zatvara električnim putem, dopala nam se i mogućnost otvaranja bez upotrebe ruku pomoću senzora koji registruje kada se noga blago provuče ispod zadnjeg odbojnika. Veoma korisna opcija kada su vam ruke pune stvari koje treba odložiti u „gepek“, a nije vam zgodno da ih spuštate na zemlju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, u F-PACE se sedi prilično visoko, tako da i vozač i putnici imaju dobru preglednost svega što se dešava oko automobila. Što se tiče enterijera, očigledno je da su se u Jaguaru potrudili da ponude visok stepen komfora i tehnologije, ali ruku na srce, da bi sve bilo na najvišem nivou, nedostaje malo više posvećenosti u izradi detalja. Nekako se čini da na pojedinim mestima izostaje utisak vrhunskog kvaliteta, pre svega zbog selekcije materijala i završne obrade.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kada već pričamo o onome što bi moglo biti bolje, moramo da pomenemo i to da nam se ne dopada pozicija prekidača za otvaranje prozora koji su smešteni suviše visoko – na samim vrhovima unutrašnjih stranica vrata. Inače, interfejs velikog ekrana osetljivog na dodir, kao i instrument tabla, nudi pregršt informacija i podešavanja, ali upravljanje svim tim funkcijama nije previše intuitivno i zahteva određeno vreme za upoznavanje. Kada se to savlada, mnogo brže i lakše se dolazi do svega onoga što nudi.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Recimo, vozač može da menja konfiguraciju instrumenata tako da u Sport modu, uz crveno osvetljenje, centralno mesto dobija obrtomer, a desno je brzinomer. U Normal modu, pak, instrumenti svetle plavom bojom, s tim da je pokazivač brzine u sredini, a obrtaja desno. Leva trećina nudi mogućnost prikaza radio stanica, trenutnog režima vožnje, navigacije, itd. Ukoliko vozač želi samo navigaciju, ni to nije problem, dobiće prikaz mape preko celog ekrana.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Bez obzira na sve te gedžete koji vreme provedeno za upravljačem čine sadržajnijim, zabavnijim i komfornijom, najveći doprinos pozitivnom iskustvu u vožnji daje snažni dizel agregat. Šest cilindara u V rasporedu i twin turbo natpunjenje serviraju ozbiljnih 300 konjskih snaga, uz zaista moćni obrtni moment od 700 Nm.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Za prenos snage angažovan je automatski menjač sa osam stepeni prenosa i tri režima – Normal, Sport i ručni, pomoću polugica iza upravljača. Imajući u vidu gabarite i težinu, odziv na gas je fenomenalan. Iako je, recimo, sporiji od Audijevog SQ5 u sprintu do 100 km/h, F-PACE snažnije od njega “poteže” iz niskih obrtaja. „Stotku“ iz mesta dostiže za 6,1 sekundu, uz respektabilnu maksimalnu brzinu od 241 km/h.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Forsirani režim i česti zalasci u više obrtaje praćeni su prijatno reskim zvukom. Sve u svemu, F-PACE 3.0 D S AWD odmah stavlja do znanja da raspolaže velikim potencijalom. U Jaguaru na sva zvona ističu da je prilikom konstruisanja F-PACE, vozna dinamika bila na samom vrhu liste prioriteta. Tako je ovaj SUV dobio aluminijumsku konstrukciju, ali i napredni pogon na sva četiri točka, koji je prevashodno orijentisan ka zadnjim točkovima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Oni u normalnim uslovima dobijaju oko 90 procenata obrtnog momenta (mogu i svih 100%), a kada se ukaže potreba, preko elektronski kontrolisanog kvačila sa više lamelastih spojnica, kompletna vučna sila može otići na prednje točkove. U Jaguaru tvrde da je njihov AWD najbolji u klasi zahvaljujući rešenju nazvanom IDD (Inteligent Driveline Dynamics).

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Suština je u tome da sistem od raznih senzora dobija i obrađuje i do 100 informacija u sekundi i ne čeka da dođe do proklizavanja točkova već na osnovu predikcije da bi moglo doći do gubitka stabilnosti i trakcije, za samo 100 milisekundi određuje gde će poslati snagu. Recimo, za transfer kompletne snage sa zadnjih na prednje točkove, potrebne su mu samo 165 milisekunde. I zaista, u brzoj vožnji po krivinama, F-PACE ostaje čvrsto prikovan za asfalt do visokih granica, a za perfektnu dinamiku nedostaje mu samo da upravljač za nijansu brže prenosi komande vozača do točkova.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, čak i na ekstremno velikim točkovima, vožnja nije neudobna, barem ne dok se ne naiđe na izuzetno loš kolovoz. Tada već “drmusanje” u kabini postaje izraženo, ali je i dalje podnošljivo. Uostalom, kome je udobnost na prvom mestu, ne treba uopšte da razmišlja o felnama prečnika 22 inča. Isto važi i za potrošnju. Ako vam je stalo do svake kapi goriva, tu je inovativni dvolitarski Ingenium dizel od 180 KS, jer V6 sa „jačom nogom na gasu“ na otvorenom „pije“ oko 10, a u gradu i do 15 litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dobro odmeren „tajming“ generalno je od suštinske važnosti za uspeh određenog projekta. Ipak, nekada je od toga kada je posao urađen, bitnije kako je urađen! Upravo to bi se moglo reći za Jaguar F-PACE. Ova „mačka“ može umiljato da prede, ali i da opasno zareži kada zatreba, pa s pravom pretenduje na sam vrh klase. Ako ne po prodajnim rezultatima, jer tu će teško uspeti da se primakne nemačkim konkurentima, ali po onome što pruža, svakako!

    Uroš Dedić/TopSpeed

     

    Jaguar F-PACE 3.0D S AWD

    Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.731 x 1.936 x 1.652 mm, međ. rast. 2.874, masa 1.884 kg, prtljažnik 650 l
    Motor dizel, twin turbo, V6; 2.993 ccm; 300 KS pri 4.000 o/min; 700 Nm pri 2.000 o/min
    Transmisija automatska; osam stepeni, pogon na sve točkove
    Kočnice ventilisani diskovi na sva četiri točka
    Performanse 0-100 km/h za 6,2 s; 241 km/h; prosečna  potrošnja 6,0 l/100 km; 159 g CO2/km

    Rejting
    + Motor, pogon, pojava
    – Kvalitet pojedinih elemenata u enterijeru

    Utisak
    Izuzetno dinamičan i u izvesnoj meri ekskluzivan SUV, koji se svojom pojavom jasno izdvaja od brojnih rivala

    chats-viber-ts

    Tagovi: dizel, f-pace, jaguar, luksuz, suv, test, turbo, v6
    Popularni komentari
    • m
      milos

      koja zver.ovo stelvio je zver…

    • Š
      Šure

      Ma odlično, mračan auto, jos ovaj najjači benzinac, uh!

    • z
      zoran

      neda je ruzan a ujedno nikakvu liniju nema mnogo mnogo lose