14

TEST Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+: Totalna dominacija!

Sa potpuno novim, varijabilnim pogonom na sva četiri točka, V8 motorom sa impresivnih 612 „konja“ i ubrzanjem do „stotke“ za 3,4 sekunde, Mercedes-AMG E63 S postavlja nove standarde u klasi ultimativnih sportskih limuzina, čime je zasenio najbliže konkurente, a po performasnama se približio mnogim čistokrvim sportskim superautomobilima!

Foto: Dieter Baumann

Foto: Dieter Baumann

U prethodnih 16 godina, koliko postoji TopSpeed magazin, bili smo u prilici da vam prenesemo mnogobrojne doživljaje iz vožnje sportskih modela sa znakom „trokrake zvezde“, a sada je na red došao Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+. Ovaj model, uz AMG GT R, predstavlja najnovije dostignuće eminentnog Mercedesovog sportskog odeljenja sa sedištem u Afalterbahu.

pročitaj još

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Nije proteklo ni mesec dana od kada se pojavio na prvim oficijelnim fotografijama, a mi smo, zahvaljujući kompaniji Star Import, koja je ovlašćeni uvoznik Mercedesa u Srbiji, dobili mogućnost da isprobamo njegove mogućnosti na vrhunskoj trkačkoj stazi na jugu Portugalije, zajedno sa odabranim novinarima iz najprestižnijih svetskih automobilskih medija.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    No, pre nego što smo se zaputili na „pistu“, red je bio da se za početak malo bolje upoznamo izbliza. Velika limuzina, „naoružana do zuba“, prvi je utisak koji smo stekli na parkingu aerodroma u Lisabonu. Bez obzira na mat sivu boju koja deluje poput „stelt“ kamuflaže, AMG E 63 S jasno stavlja do znanja da se radi o ultimativnoj sportskoj mašini.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Agresivni prednji odbojnik sa velikim otvorima za vazduh, moćne žute kočione čeljusti, spušteno oslanjanje, preoblikovani pragovi, ekskluzivne značke sa sve četiri strane – napred AMG, bočno V8 biturbo 4MATIC+, nazad E 63 S, a tu su i masivni završeci izduvnog sistema, koji su zajedno sa masivnim difuzorom, precizno upakovani u rep automobila.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Sve su to elementi koji otkrivaju pravu narav ovog automobila, baš kao što to čini luksuzna i sportski “skockana” unutrašnjost. Ona je, po uzoru na standardnu E-klasu, “do vrha” napunjena tehnološkim inovacijama, ali ono što odmah izbija u prvi plan u kokpitu jesu izrazito profilisana sportska sedišta, koja po svom obliku podsećaju na trkačke „kadice“.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Važan detalj predstavlja i sportski upravljač, presvučen kombinacijom napa kože i najfinije alkantare. Osim što je zasečen u donjem delu, uz njega su prilepljene srebrne polugice za manuelno menjanje “brzina”. Inače, menjač je potpuno nov i to je prvi AMG Speedshift sa devet stepeni prenosa!

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Sve u svemu, kada smo u dovoljnoj meri „naparili oči“, konačno smo bili spremni da krenemo sa vožnjom. Ona je otpočela izlaskom na auto-put, a mi, svesni činjenice da najbolje tek sledi, za početak ostavljamo performanse po strani i mirno vozimo brzinama između 130 i 140 km/h. Kod ovakvog tempa je najprikladnije odabrati Comfort mod sa nešto „mekšim“ radom amortizera i opruga, dok menjač treba ostaviti u D modu zarad mirnog i neprimetnog “šaltovanja”. Pored pomenutog Comfort moda, sistem Dynamic select nudi i Sport, Sport plus, Individual (zasebna selekcija režima upravljanja, oslanjanja, motora, menjača i rada sistema elektronske stabilnosti), kao i ultimativni Race mod.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Dok krstarimo, na videlo izlaze blagodeti limuzine, jer, ma koliko sportski naoštren, AMG E 63 S nudi zavidan nivo komfora i udobnosti. Jedino po čemu za nijansu odstupa od obične E-klase jeste buka koju proizvode pneumatici prilikom vožnje po grubljem, nešto abrazivnijem asfaltu sa kakvim smo se susretali na pojedinim deonicama. Inače, prilikom konstantne vožnje, kada nema naglih ubrzavanja, motor, kada je god moguće, isključuje polovinu cilindara. To se, naravno, ne može prepoznati za upravljačem, ali je zato tu signalna lampica na instrument tabli koja će vas obavestiti da motor koristi samo četiri cilindra.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Ipak, ovo se ne dešava baš često, a sigurni smo da vlasnici ovakvog automobila ne pridaju veliki značaj tome da li će uštedeti koji litar goriva. Međutim, za razliku od njih, Mercedesu, kao i ostalim proizvođačima, itekako je važno da dostigne što nižu prosečnu potrošnju. U ovom slučaju, deklarisani podatak iznosi 8,8 litara na 100 kilometara u mešovitom ciklusu.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Kulminaciju dinamičke prezentacije predstavljao je dolazak na Autodromo Internacional de Algarve, vrhunsku i relativno novu trkačku stazu, lociranu na jugu Portugala. Na ovom mestu se, inače, vozi Superbike šampionat motocikala, a između ostalog, obavljaju se i testiranja bolida Formule 1. Nakon dobijenih instrukcija od strane organizatora, koji su nas upoznali sa konfiguracijom staze, uzimamo obaveznu kacigu i ponovo ulazimo u automobil.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Kada se nađete na nepoznatoj stazi, i to za upravljačem automobila koji raspolaže sa, malo je reći, ozbiljnih 612 KS, normalno je da dlanovi počnu da se znoje čak i pre nego što osetite svu njegovu moć. A da bismo došli u tu situaciju, biramo Race mod koji „zateže“ automobil do maksimuma. Klapne na izduvnom sistemu su otvorene, menjač, motor i oslanjanje dolaze u stanje najviše pripravnosti, dok za razliku od njih, sistem elektronske kontrole ostaje blago „uspavan“. Zapravo, kasnije koriguje greške i dopušta nešto više proklizavanja kako bi pružio više zabave, a opet, ne ostavlja mesta za bojazan da bi iznenada moglo da dođe do ozbiljnog izbacivanja automobila iz balansa.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Mi, za početak, želimo što manje proklizavanja, a više brzih krugova, dakle, bez bespotrebnog rasipanja snage. A da bi se ovako impresivna količina snaga što efikasnije prenela na asfalt, pored vozačkog umeća, važnu ulogu igraju i pametna tehnološka dostignuća. U Mercedesu su zbog toga posegnuli za potpuno novim pogonom 4MATIC+, koji prenosi snagu varijabilno između prednje i zadnje osovine. Naravno, važnu ulogu ima i elektronski kontrolisan zadnji diferencijal sa “zatvaračem”.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Krećemo sa brzim krugovima… Dok četvorolitarski V8 počinje žestoko da reži, osećamo snažan potisak kod svakog jačeg dodavanja gasa, dok prilikom promene stepena u manuelnom modu, ne izostaju udarci u leđa. To je sve donekle i očekivano, ali je nivo vozne dinamike koji su dostigli u Mercedesu pomalo neočekivan, usudili bismo se da kažemo – zadivljujuć! Upravljač je, takoreći, hirurški precizan i kao takav, omogućava vozaču da lakše nacilja teme krivine. A kroz njih, E63 AMG S može da prolazi ekstremno brzo!

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Najveći doprinos tome, bez ikakve sumnje, daje napredan sistem pogona na sva četiri točka. Dok prolazite kroz krivinu, do 50 odsto obrtnog momenta šalje napred, da bi po izlasku na pravac, u sve većoj meri upošljavao zadnje točkove, na koje može poslati i kompletnu snagu. Osim toga, snažne i rezistentne karbon-keramičke kočnice, zajedno sa sofisticiranim adaptivnim oslanjanjem, podižu mogućnosti u vožnji na limitu.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Budući da je automobil opremljen AMG vozačkim paketom, elektronsko ograničenje maksimalne brzine pomereno je sa 250 pomereno na 300 km/h. Mi smo na kraju startno-ciljnog pravca dostizali brzine veće od 260 km/h, da bi potom sledilo brutalno kočenje. Tu smo najbolje mogli da sagledamo efikasnost kočnica, ali i stabilnost na kočenju.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Osim što se snažno ukopava ponirući unapred, uz čvrsto držanje upravljača i minimalne korekcije, automobil ostaje krajnje stabilan, poput vrhunskog doskoka gimnastičara. Sve to daje dodatnu dozu samopouzdanja, baš kao i vrhunski balans u dugim i brzim krivinama, čak i kod onih pod kontra-nagibom. Jedino gde smo primetili manjak agilnosti jesu ulasci u najsporije krivine, što je i razumljivo, s obzirom na velike dimenzije i pozamašnu masu vozila od gotovo dve tone.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Malo razonode smo ostavili za kraj jer je na red došlo i driftovanje! Da, i to je moguće s ovim automobilom, bez obzira na oznaku 4MATIC+. Uz aktiviran Race mod, potrebno je prebaciti menjač u manuelni režim i isključiti ESP. Tada snaga odlazi isključivo na zadnje točkove što omogućava bezgranično zanošenje “repa”, uz neizbežan miris spaljenih guma.

    Foto: Dieter Baumann

    Foto: Dieter Baumann

    Na osnovu svega što smo iskusili sa ovim automobilom, jasno je da su u Mercedesu i ovoga puta pogodili u sam centar. E63 AMG S predstavlja ultimativni supersportski sedan, koji na sportskoj stazi iskazuje zadivljujući potencijal. Sa druge strane, u normalnoj vožnji ne zapostavlja tradicionalne vrednosti svojstvene za limuzine „trokrake zvezde“. A ova zvezda zvanično će početi da se prodaje na proleće, kada će biti poznata i cena. Mi smo načuli da će koštati oko 120.000 evra…!

    Uroš Dedić/TopSpeed

     

    Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+

    Karoserija sedan, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.993 x 1.907 x 1.460 mm, međ. rast. 2.939, masa 1.955 kg, prtljažnik 540 l
    Motor benzinski, V8, biturbo; 3.982 ccm; 612 KS pri 5.750 – 6.500 o/min; 850 Nm pri 2.500 – 4.500  o/min
    Transmisija AMG Speedshift DCT, devetostepeni; pogon na sve točkove
    Kočnice karbon keramički diskovi na sva četiri točka
    Performanse 0-100 km/h za 3,4 s; 300 km/h; 8,8 l/100 km

    Rejting
    + Performanse, upravljanje, stabilnost, pogon, kočnice, zvuk
    –  Buka u vožnji na grubljem asfaltu, displej bez touchscreen funkcije

    Ocena
    Najsnažnija E-klasa pomera granice u segmentu supersportskih limuzina, jer savršeno drži pod kontrolom enormnu snagu

    Tagovi: 4matic, algarve, amg, biturbo, e63, mercedes, test, v8
    Popularni komentari
    • S
      SRLE

      Prosek 8,8l aaahhahha KAD PRITISNES ide I preko 30l+…

    • A
      Andree

      Veomaa elegantno, interijer vrh, eksterijer dobar.. Motor naravno isto tako vrh

    • M
      Milos

      I sport i luksuz.Strasan auto!
      Svaka cast za mercedes!