3

TEST BMW 540i: Ambasador brenda! (VIDEO)

Nova Serija 5 spremna je da krene u globalni pohod na tržištu, a pre toga, odabrani novinari iz raznih krajeva sveta dobili su priliku da u okolini Lisabona isprobaju i ocene novitet iz Minhena. Među njima, i redakcija TopSpeed magazina, kao jedina iz Srbije!

Foto: Wolfgang Groeger-Meier

Foto: Wolfgang Groeger-Meier

Sedma generacija Serije 5, sa internom oznakom G30, ispod lepo skrojenog „odela” krije čitav spektar tehnoloških inovacija, što je dovodi na pola koraka od prestižne Serije 7. Koliko komfora i razonode BMW-ov novitet pruža u vožnji, proverili smo na svetskoj dinamičkoj prezentaciji, organizovanoj za specijalizovane novinare u Portugaliji, a za test smo odabrali verziju 540i sa novim motorom i sportskim “M” paketom opreme.

pročitaj još

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Iako nije najprodavaniji model BMW-a, za Seriju 5 bi moglo da se kaže da je za kompaniju možda i najznačajniji. „Petica“ u izvesnom smislu predstavlja oličenje bavarskog brenda jer čak 58 odsto ispitanika baš nju vidi kao sinonim za BMW. Sa druge strane, daleko od toga da iza sebe nema zavidan prodajni saldo – prethodnih šest generacija prodato je u 7 miliona i 900 hiljada primeraka! Sve su to činjenice zbog kojih ovaj “vruć” novitet još više dobija na težini.

    Susret sa novom „Peticom“ potvrdio nam je ono što su pre izvesnog vremena nagovestile prve zvanične fotografije – automobil je, pre svega, moderno i dopadljivo skrojen. Ipak, ne može se reći da pleni autentičnim izgledom, iz prostog razloga što je neke od najupečatljivijih stilskih elemenata nasledio od Serije 7. Naravno, to nije sve što je preuzeo od većeg i luksuznijeg „rođaka“, ali o tom, potom, vratimo se dizajnu.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Aerodinamična karoserija duga je gotovo pet metara i koncipirana po klasičnom bavarskom receptu, što podrazumeva izrazito dugačko međuosovinsko rastojanje (blizu tri metra) i kratke prepuste. Upečatljiv izgled prednjem delu daju tradicionalni BMW-ovi „bubrezi“ koji su porasli u poređenju sa odlazećim modelom. Do njih se protežu tanje, odnosno izdužene svetlosne LED grupe, koje su deo standardne opreme, a ovakvo rešenje je dovelo do toga da čitav prednji deo vizuelno dobije na širini.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Treba još napomenuti da je automobil koji smo odabrali opremljen “M” sportskim paketom, dakle ima drugačije oblikovane odbojnike, kako napred, tako i pozadi, kao i aluminijumske točkove od 19 inča, iza kojih se naziru kočiona klješta karakteristično plave boje. Moramo da kažemo kako aerodinamički paket sada deluje dosta skladnije, pogotovo na prednjem delu, koji nije više toliko ispupčen. Što se izgleda tiče, nova „Petica“ je napravila pomak, sasvim dovoljan da se jasno distancira od prethodne serije F10. No, još veći otklon pokazuje na polju tehnoloških inovacija.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Nova šasija, izrađena od ultralakih i čvrstih materijala, omogućila je da ovaj model postane za gotovo 100 kilograma lakši u odnosu na prethodnu generaciju. Veliki pomak je napravljen i u domenu aerodinamike (Cd 0,22) čemu doprinosi i aktivna rešetka hladnjaka koja u mirnoj vožnji ostaje zatvorena, zarad optimalnog strujanja vazduha odnosno smanjenja otpora, dok se prorezi automatski otvaraju čim motor oseti potrebu za većom količinom vazduha. Sve to je omogućilo da 540i dosegne 10 procenata bolje performanse, ali i da istovremeno postane za 11 odsto ekonomičniji od prethodnika.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Prilikom preuzimanja automobila, dobili smo ključ koji je zapravo sve, samo ne klasičan ključ. Radi se o sofisticiranom mini-uređaju koji pored otključavanja i zaključavanja, omogućuje vlasniku da programira klimatizaciju, prati status vozila prikazivanjem podataka o tome da li je ono zaključano, da li su prozori zatvoreni, itd. I to nije sve, može poslužiti kao daljinski upravljač za uparkiravanje i isparkiravanje vozila – jedna od revolucionarnih stvari koja je iz Serije 7 implementirana i kod nove Serije 5.

    Izvesna povezanost između ova dva modela prepoznaje se i po high-tech unutrašnjosti. Otvaramo vrata i odmah registrujemo da su izrazito lagana. I po tome se vidi koliko rigoroznu “dijetu” je morala da prođe nova „Petica“. Srećom, zvuk koji prati zatvaranje vrata nije postao „tanak“, tako da je i tu zadržan onaj prepoznatljiv osećaj kvaliteta.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Nema nikakve dileme da je „Petica“ automobil u kome se generalno provodi dosta vremena i često putuje. To je, uz klasnu pripadnost i premijum orijentaciju, jedan od glavnih razloga zbog čega je toliko toga podređeno vrhunskom komforu. Zato i ne čudi da upravo kvalitet i komfor, po tradiciji, predstavljaju dominantno obeležje u unutrašnjosti Serije 5. Naravno, u tome ne odstupa ni najnoviji model, naprotiv.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Enterijer je, što bi se reklo, kao saliven. Možda će se nekome na prvi pogled učiniti da kokpit nije pretrpeo epohalne izmene kada je arhitektura u pitanju, ali je on itekako unapređen modernim tehnološkim rešenjima. Najpre, instrument tabla je digitalna i menja grafiku u odnosu na izabrani režim vožnje. Tu je i novi, za 70 procenata veći head-up displej, koji je samim tim i čitljiviji.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Dalje, na centralnoj konzoli pronalazimo novi ekran, osetljiv na dodir, veličine 10.25 inča, koji dolazi u okviru Professional paketa. Novost je i BMW Connected sistem povezanosti sa WiFi hotspot pristupom i online sadržajem, koji objedinjuje brojne korisne informacije u realnom vremenu, kao što su, recimo, podaci o raspoloživom parking prostoru.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Pre nego što smo krenuli sa parkinga na aerodromu u Lisabonu, smestili smo se u velika i komforna prednja sedišta. Veoma su udobna delom i zbog toga što nude mogućnost podešavanja električnim putem u svim mogućim pravcima, uključujući produžavanje sedalnog dela. Pored svega, nude i osam programa masaže. Jednostavno, tu omaške nema i sasvim je sigurno da će svaki vozač lako pronaći optimalan položaj za upravljačem. I zadnja sedišta su na visokom nivou. Preoblikovana su tako da poboljšaju poziciju sedenja, a komoditetu putnika na zadnjoj klupi doprinosi i duže međuosovinsko rastojanje (+7 mm). Osim toga, sada je pozadi obezbeđeno nešto više prostora i za putnika u sredini.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    No, kao u gotovo svakom BMW modelu, i u ovom se najbolje sedi na vozačkoj poziciji. „Naš“ primerak sa ovog testa pokreće redni benzinski motor sa šest cilindara, zapremine 3,0 litara, koji uz pomoć turbo punjača oslobađa 340 konjskih snaga i 450 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Reč je o sDrive verziji koja snagu preko osmostepenog automatskog Steptronic menjača prenosi na zadnje točkove.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Dok nam se sportski profilisan i zadebljan upravljač savršeno stapa sa rukama, primećujemo da je motor vrlo tih i uglađen. Odmah otkriva veliku zalihu snage jer vuče snažno od samog početka, što potvrđuje i podatak da maksimalni obrtni moment ostvaruje od veoma niskih 1.380, pa sve do povisokih 5.800 o/min. U vožnji na auto-putu, u Comfort režimu, krstarimo u skladu sa ograničenjem od 120 km/h i motor se tada vrti na 1.800 0/min dok putni računar očitava trenutnu potrošnju od 8 litara. Malo ili mnogo? Procenite sami…

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Odmah nakon toga, odlučujemo da isprobamo neke od asistencija u vožnji. Uključujemo adaptivni tempomat i asistenciju upravljanja, a automobil pomoću radara i kamere sam održava odstojanje od vozila ispred, a čak i kada sklonite ruke s upravljača, ostaćete u svojoj traci, bilo da ste na pravcu ili u krivini. Ipak, posle 10-ak sekundi, prvo daje svetlosni signal na instrument tabli da se “latite” volana, potom se javlja zvučno upozorenje, da bi, ukoliko se i nakon toga oglušite, automobil počeo da usporava. U BMW-u insistiraju na tome da ovo nije auto-pilot već zapravo kopilot koji vas u izuzetnim prilikama može nakratko odmeniti. Inače, kada je uključena asistencija upravljanja, svaki pokušaj promene kolovozne trake bez pokazivača pravca dovodi do otpora i na taj način sprečava eventualno neželjeno napuštanje trake. Toliko o asistencijama, a sada nešto više o onome što je zaštitni znak BMW-a…

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Prelazak na regionalni put sa nešto više krivina pokazao se kao idelan „poligon“ da osetimo voznu dinamiku. Inače, dok smo uživali u udobnosti Comfort moda, iznenadilo nas je što je upravljač iznenađujuće lagan, i za BMW standarde daje nešto manje povratnih informacija. Ipak, to se menja prelaskom na Dynamic mod koji nudi opcije Sport i Sport+. Poželjno je da se i ručica menjača nađe u Sport režimu ili da se posegne za ručnom promenom preko polugica iza upravljača. Motor tada žustrije reaguje na gas, a performansama zaista nema šta da se zameri. Do 100 km/h stiže za oko 5 sekundi, što je odličan rezultat.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Ipak, jedna stvar nam nekako nije legla, a to je način na koji se oseća priliv snage. Sve se to dešava intenzivno, ali nekako isuviše ravnomerno od početka do kraja, a i čini nam se da bi zvuk tada mogao da bude malo ubedljiviji, s obzirom da je ipak reč o rednom „šestaku“. Zato je, sa druge strane, upravljanje perfektno, a vrhunsku stabilnost u krivinama obezbedjuje i sistem upravljanja na sva četiri točka. Naime, pri manjim brzinama, zadnji točkovi se zakreću u kontrasmeru prednjih, a pri većim, zakreću se u smeru u kojim i prednji. Veliku novost predstavlja to što je ovaj sistem sada prvi put dostupan i kod verzija sa xDrive 4×4 pogonom.

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Foto: Wolfgang Groeger-Meier

    Za kraj, nakon dvodnevnog testa, možemo da zaključimo kako nam se Serija 5 predstavila u odličnom svetlu, kao pravi biznis sedan sa izraženim vozačkim aspiracijama. Jednako je podoban za duga i komforna putovanja, gde do izražaja dolazi udobnost i odlična zvučna izolacija, kao i prilikom oštrije, dinamične vožnje, kada u prvi plan stavlja sportski karakter.

    Uroš Dedić/TopSpeed

    BMW 540i

    Karoserija sedan, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.936 x 1.868 x 1.479 mm, međ. rast. 2.975, masa 1.595 kg, prtljažnik 530 lit.
    Motor benzinski, R6, twin power turbo; 2.998 ccm; 340 KS pri 5.550 – 6.500 o/min; 450 Nm pri 1.380 – 5.200 o/min
    Transmisija automatska, Steptronic; osam stepeni, pogon na zadnje točkove
    Oslanjanje napred dvostruka ramena, nazad multilink petostruka veza
    Kočnice ventilirajući diskovi na sva četiri točka
    Pneumatici 245/40 R19
    Performanse 0-100 km/h za 5,1 s; maks. brzina 250 km/h; deklarisana potrošnja 6,7 l/100 km ; 155 g CO2/km

    Utisak
    Popularna limuzina nastavlja da neguje tradicionalne vrednosti bavarske marke, a  zahvaljujući savremenim tehnologijama, spremno dočekuje budućnost

    + Vozna svojstva, kvalitet, komfor, tehnologije
    – Neubedljiv zvuk, linearan priliv snage

    Tagovi: 540i, bmw, ekskluzivno, sdrive, test, turbo
    Popularni komentari
    • F
      Floyd

      Ne znam sto je mana sto ima kontinuirani doprinos snage sa obrtajima motora… prosto i jednostavno, to je zato sto je obrtni moment jednak u veoma sirokom rangu (sto je dobro) a drugo, automobili budusnosti sa elektropogonom upravo imaju tu karakteristiku da je obrtni moment isti u celom rezimu rada…

      MIslim da je ta mana koju ste naveli totalno bez imalo osnova.

      Zvuk motora? Uopste nije mana. Automobil nema tendenciju da bude trkac, nego udobna limuzina. Verujem da se lepo cuje da je u pitanju 6 cilinara i to je vise nego dovoljno.

    • A
      ALJ

      Inpresivno