10

TEST Toyota C-HR: Visoko C

Toyota je odlučila da redefiniše segment krosovera uvođenjem „visokog kupea“ pod imenom C-HR

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Kada sam ga prvi put video kao koncept na Salonu automobila u Parizu, pre dve godine, pa i prošle jeseni u Frankfurtu, Toyota C-HR je na mene ostavio baš snažan utisak. Sada, kada sam serijsku verziju vozio na promociji u Madridu, svestan sam da ovaj mali krosover japanskog proizvođača i dalje ne može proći ulicom nezapažen, ali mi deluje nekako manje impresivno nego onda. Srećom, u odnosu na spomenute koncepte, nije se mnogo promenio.

pročitaj još

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Zadržao je one linije nalik kupeu, pa i stil koji označava jedan novi pravac Toyote u pokušaju redefinisanja kategorije krosovera. A već i iz samog imena Coupe-High Rider, u slobodnijem prevodu „podignuti kupe“, jasno je šta najveći proizvođač vozila u svetu namerava…

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Dakle, Toyota C-HR nije mala, ali ni velika… Recimo, RAV4 je veći, ali po izgledu i mehanici, nije ni blizu i ne može da se meri sa ovim novitetom. Ostali rivali, pogotovo oni sa „domaćeg tla“, iako je taj pojam za ovako velike proizvođača prilično diskutabilan, budući da se ovaj krosover proizvodi u fabrici u Turskoj, takođe su na velikim mukama. Jer Nissan Juke bi na prvi pogled mogao da bude rival, ali je manji, pa bi pre to bio Qashqai, dok bi Mazda CX-3 više odgovarala po dimenzijama, mada je za nijansu manja. I Audi Q2 je manji, tako da bi adekvatniji bio Q3… No, da ustavnovimo zapravo koliko je novi mali krosover Toyote!?

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    U Vojvodini se za nešto što je ni malo, ni veliko, već odgovarajuće, u šali kaže da je baš „potaman“. E pa upravo je C-HR sa dužinom od 4.360 mm, širinom 1.795 i visinom od 1.565, te sa međuosovinskim rastojanjem od 2.640 milimetara, potaman! Pogotovo ako se uzme u obzir da je ovo jedan urbani krosover, kojem vožnja van asfalta baš i nije omiljena disciplina, iako postoji i verzija sa pogonom na sva četiri točka. On je prva Toyota na novoj, fleksibilnoj TNGA platformi koja omogućava konstuktorima različite kombinacije u tri ključne oblasti, a to su dizajn, pogon i vozna dinamika.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Što se dizajna tiče, linije su oštre, agresivne, kao da se glavni dizajner Hiroyuki Koba malo “zaigrao” sa katanom. Mada, opet kad bolje pogledam, sve to izgleda veoma atraktivno, jedino mi zadnje svetlosne grupe deluju kao nešto “već viđeno” iz “Zemlje izlazećeg sunca”, tačnije kod Honde?! Posmatrano od napred, prepoznatljiva je Toyota iako je utisak još moćniji u poređenju sa prethodnim modelima. No, najubedljivije C-HR izgleda posmatran s boka. Kupe silueta, sa skivenim kvakama zadnjih vrata u C stubovima, pa padajuća linija krova sa integrisanim spojlerom, zaista ostavljaju utisak dinamičnosti.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Untura, novi krosover Toyote neguje novi Sensual Tech dizajnerski koncept. To je zapravo kombinacija visoke tehnologije i funkcionalnosti sa senzualnim premijum sitlom. Asimetričan kokpit, odnosno centralna konzola blago orijentisana ka vozaču, deluje potpuno novo i sveže, a linija u boji karoserije koja se prosteže celom širinom dodatno naglašava detalje i forme. To se pogotovo odnosi na centalni displej od 8 inča, osetljiv na dodir, koji ima unapređen HMI (Human Machine Interface) sa Toyotinim multimedijalnim i navigacionim sistemom, te proširenim mogućnostima povezivanja sa drugim mobilnim uređajima.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Vozač verovatno nema razloga da se na bilo šta žali, izuzev na veoma ograničene mogućnosti pomeranja upravljača po dubini i visini, što je već tipična situacija za modele Toyote. Inače, komande su ergonomski dobro raspoređene i lako dostupne, kako vozaču, tako i suvozaču. Pozicija sedenja je više nego zadovoljavajuća što se tiče prostranosti, a sedišta su prilično udobna. To se odnosi i na zadnju klupu gde prostora ne nedostaje, ali svetla svakako da!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Naime, prozori pozadi su premali, a crna boja obloge unutrašnjosti dodatno podstiče utisak skučenosti. To je danak želji dizajnera da se dobiju dinamične linije karoserije, pa je lim zamenio staklo, ali i stekne premijum utisak enterijera kroz upotrebu tamnih materijala. No, uvek vam preostaje mogućnost da na to gledate i kroz izraženu želju za privatnošću putnika na zadnjim sedištima.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Pored prostranosti i solidne zapremine prtljažnika od 377 litara, upotrebljeni materijali su značajno kvalitetniji nego kod prethodnih modela ove kuće, a završna obrada je zaista na zavidnom nivou. Utisak komfora upotpunjuje i odličan JBL audio sistem, koji može da dođe do izražaja budući da je zvučna izolacija sasvim dobra.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Toyota je svoj kupe-krosover opremila sa nekoliko motora. Naravo, u fokus se stavlja hibridna verzija, jer je procena japanskog proizvođača da bi čak 75% prodaje upravo trebali da čine modeli 1.8 VVT-i Hybrid. Radi se, zapravo, o hibridnom pogonu poslednje generacije, sa benzinskim motorom od 122 KS, sa deklarsanom potrošnjom od 3,5 litra na 100 kilometara, a čija emisija CO2 iznosi svega 82 g/km, što je rekord u ovoj klasi vozila.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Međutim, mi živimo u zemlji u apsurda, u kojoj penzioneri finansiraju državni budžet, pa tako nije moguće ni očekivati neki podsticaj prodaji vozila sa ovom vrstom pogona, a još manje neko “buđenje ekološke svesti” kod malobrojnih kupaca. Zato je za nas interesantnija verzija sa novim četvorocilindarskim turbo-benzinskim motorom od 1,2 litre, koji je svoj debi imao u modelu Auris. Preko šestostepenog manuelnog menjača, on prednjim točkovima isporučuje 116 KS u području između 5.200 i 5.600 o/min. Pri tome, maksimalni obrtni moment iznosi 185 Nm, a dostupan je u rasponu od 1.500 do 4.000 obrtaja u minuti. Dostupna je i verzija sa CVT menjačem, što pruža i izbor pogona 4×4.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Upravo sa tim 1.2T motorom i manuelnim menjačem, te pogonom napred, C-HR ubrzava do “stotke” za 10,9 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 190 kilometara na čas. To je solidno za ovaj tip vozila i njegovu osnovnu, gradsku namenu. No, ako se u ovom krosoveru nađu četri odrasle osobe, pa još na brdovitom terenu, ubrzo će izaći na videlo sve zamke motora male zapremine. Da bi održao kakvu-takvu dinamiku vožnje, vozač je prinuđen da motor “gura” u visoke obrtaje, pri čemu prosečna potrošnja goriva sigurno neće biti u skladu sa fabričkim podatkom od 5,4 litara na 100 kilometara.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Ipak, to ne znači da je vozna dinamika ove Toyote loša… Naprotiv! Ovaj kupe-krosover se odlično ponaša u krivinama. S obzirom na nisko težište, što je postignuto velikom pažnjom inženjera prilikom konstrukcije, te spuštanjem motora za, recimo 2,5 centimetra, ali i dugih delova veće mase što je moguće bliže tlu, C-HR se dobro bori sa naglim promenama pravca, a naginjanje karoserije je znatno smanjeno. A, koliko je ovaj kupe-krosover zapravo visok ili bolje naglasiti nizak, možda najbolje ilustruje podatak da mu je poklopac motora za 90, a krov za 55 milimetara u odnosu na Prius sa kojim, inače, deli TNGA platformu!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Upravljač je prilično precizan, sa dovoljno povratnih informacija o podlozi ispod točkova. To vozaču uliva dodatno samopouzdanje i omogućava slobodniju vožnju. U slučaju da, ipak, u krivinu “unesete” previše brzine, C-HR lagano počinje da podupravlja, ali i ostavlja dovoljno vremena za korekcije.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    A kakve su “korekcije” moguće po pitanju cene? Pa, minimalne, barem na našem tržištu, na kom je prodaja počela 1. decembra! Cena tzv. ulaznog modela, sa osnovnim paketom opreme, na našem tržištu iznosi 20.990 evra, a ovog testranog 24.000! Na kraju, sigurno da Toyota C-HR predstavlja nov i osvežavajući pogled na sve popularniji segment krosovera. Pogled iz visokog kupea… Visoko C u svakom smislu!

    Zoran Živkov/TopSpeed

     

    Toyota C-HR 1.2 T

    Karoserija: krosover, 5 sedišta; d x š x v 4.360 x 1.795 x 1.565 mm, međ. rast. 2.640 mm; zapremina prtljažnika 377 lit, masa 1.320 kg
    Motor: benzin, redni, 4 cilindra, 1.197 ccm, 116 KS pri 5.200-5.600 o/min; 185 Nm pri 1.500-4.000 o/min
    Transmisija: manuelna, šestostepena; pogon napred
    Ogibljenje: napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
    Kočnice: samoventilirajući diskovi od 298,5 mm napred i puni diskovi od 281 mm nazad
    Pneumatici: 225/50 R18
    Performanse: 0 – 100 km/h za 10,9 s; 190 km/h; 5,9 l/100 km; emisija CO2 136 g/km
    Cena: 24.000 evra

    Ocena
    + atraktivna pojava, sofisticiran enterijer
    – mali prozori pozadi

    Utisak
    C-HR predstavlja novi pogled Toyote na segment krosovera kroz prizmu kupea

    Tagovi: c-hr, coupe, crossover, high rider, krosover, kupe, test, toyota, turbo
    Popularni komentari
    • O
      Ono

      Fino, interesantno, igračka…

    • Š
      Šure

      E jadni li smo, ko god bi od ovde navedenih komentatora seo i provozao ovaj auto, pao bi na dupe! Nije neki lepotan, al novo je novo, moderno, udobno a jos tojota. Ekstra auto!

    • Š
      Šef kuhinje

      Ja sam ovu tojotu kupio i veoma sam zadovoljan