9

TEST Mazda6 SKYACTIV-D175 2.2 AWD: Plovidba traje

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Tehnologija sve više i brže napreduje, a na taj način se, između ostalog, dovodi u pitanje ona stara priča o “životnom veku” jedne generacija vozila od 7 godina. Zbog toga što nam se život, generalno, ubrzao, i automobilska industrija se našla u svojevrsnom problemu! Naime, kada sam u februaru 2012. prvi put vozio novu, treću, generaciju modela Mazda6, bilo je mi je jasno da će restilizacija brzo doći.

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Velika prirodna katastrofa iz aprila 2011. godine koja je pogodila Japan, uslovila je da proizvođač iz Hirošime nije bio u mogućnosti da kod svog novog aduta u D segmentu primeni sve novitete koje je želeo. Zato je već nakon tri godine, dakle u proleće 2015. usledila restilizacija, tako da je “šestica” kompletirana.

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Međutim, inženjeri Mazde su nastavili sa razvojem i budući da streme ka premijum segmentu, nemaju vremena za čekanje, odnosno ne mogu da se strpe, recimo naredne dve ili tri godine, do nove generacije spomenutog modela, jer noviteta u vidu unapređenih, ali i potpuno novih sistema već sada ima na pretek. Bez obzira što će neka biti primenjena kod Mazde3 i ostalih “osveženih” modela iz game, zaista nema razloga da se čeka!

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Jedan od razloga za to je i činjenica da se Mazda veoma dobro kotira u Evropi. Samo u prvoj polovini ove godine, prodato je 128.000 vozila, što je povećanje tržišnog udela za 28%, tako da sada japanski proizvođač na evropskom tržištu učestvuje sa 1,6% prodaje. Inače, globalno, u poslednjoj fiskalnoj godini, a to je za japanske proizvođače do marta 2016. prodato je više od 1,5 milion vozila. Zato svi ovi poslovni rezultati, na neki način, obavezuju da se nastavi tim kursom i iskroriste povoljni “vetrovi”.

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Do ovakvih rezultata Mazda je sigurno stigla i zahvaljujući opredeljenju da zadrži pravi kurs u “plovidbi uzburkanim tržištnim vodama”, te ne podlegne trendovima “daunsajzinga” motora, kao ni sveopštoj histeriji neophodnosti upotrebe hibridnog pogona, niti krene u smeru ušteda na svemu i po svaku cenu, a opet ne zaluta ni u preteranu raskoš, kič i “prekrcavanje” svojih vozila elektronikom i sličnim. Onako, ostala je negde dosledna izvorima filozofije da se automobili prave za vozača!

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Tako je i “velika karavela”, kako sam prvi put okarakterisao model Mazda6 iz “vremena otkrića 2012. u Portugalu”, sada u najnovijoj verziji, koja je zapravo restilizacija restilizacije, došla u duhu filozofije o doslednosti praćenja osnovne ljudske prirode. U suštini, radi se o tome da je čovek biće navika i da većinu svojih uobičajenih delatnosti teži da obavlja uz minimalan napor, a da pritom zadrži balans.

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Slična je situacija i sa vožnjom… S tim što Mazda još odavno, pored KODO dizajnerskog pravca, prati i onaj drevni japanski filozofski pristup Jinba Ittai, koji zapravo govori o jedinstvu jahača i konja. U ovom slučaju, radi se o jedinstvu vozača i automobilila. A sjedninjeni su upravo kroz SKYACTIV tehnologiju koja vozilu obezbeđuje neophodnu dinamiku kroz ne samo agilan pogon i transmisiju, već i laganu, ali čvrstu šasiju, karoseriju i adekvatno oslanjanje. Prednosti ove tehologije već su svima dobro poznate, te zato odmah prelazim na ono što je zaista novo.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Podrobno analizirajući voznu dinamiku svoje “velike karavele”, inženjeri Mazde su odlučili da redefinišu pojam veze između vozila i vozača tako što će još više osnažiti taj odnos kroz novu tehnologiju koja omogućava bolju i lakšu kontrolu nad automobilom. Sistem nosi naziv G-Vectoring Control, a zapravo se radi o jedva primetnoj elektronskoj asistenciji prilikom upravljanja, koja na izvestan način smanjuje opterećenja u vidu G sile u krivinama. Korekcije se odnose na smanjivanje razlika između, recimo, preduzete “akcije” upravljačem i “odgovora” na nju, pri čemu je rezultat prirodniji osećaj u vožnji.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Prilikom ulaska u krivinu, GVC sistem analizira podatke dobijene od senzora i prema potrebi, smanjuje obrtni moment motora kako bi G-sila koja se javlja prilikom usporenja bila manja, a ujedno prenosi i veće opterećenje na točkove napred, čime se povećava prianjanje. Sistem prati ugao okretanja upravljača u krivini i konstatno isporučuje optimalnan nivo obrtnog momenta pogonskim točkovim. Prilkom izlaska iz krivine i ubrzanja, GVC sistem “vraća” punu snagu i prenosi opterećenje na zadnje točkove kako bi automobil zadržao stabilnost.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Zapravo, ovaj sistem vrši preraspodelu obrtnog momenta po pogonskoj osovini, tako što više snage dobija onaj točak koji je najviše opterećen, dok onaj koji je rasterećen, u zavisnosti od situacije, može biti i usporen. Tako, recimo, pri ulasku u krivinu u levo, najveće opterećenje je na prednjem desnom točku, koji stoga dobija i najviše snage kako bi “izgurao” vozilo u željenom pravcu, dok levi usporava i dodatno olakšava zaokret, i obrnuto.

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Pri svemu tome, vozač ima potebu za minimalnim korekcijama upravljačem, uz nešto manji ugao okretanja. No, suština je da ovaj G-Vectoring Control sistem zapravo predstavlja softver koji se može primeniti i na druge modele sa SKYACTIV tehnologijom, pri čemu hardverske izmene nisu potrebne, što znači da nema ni dodatnog povećanja mase vozila.

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

U praksi, na putu sa mnogo krivina, ponovo u okolini Barselone, Mazda6 Wagon se ponaša odlično! Automobil je i dalje agilan, a utisak stabilnosti pojačava osećaj da u svakom trenutku vozač dovoljno dobro kontroliše stiuaciju. Pa čak i kada vožnja postane dinamičnija, G-sile neće biti tako intenzivne i neprijatne po ostatak putnika u vozilu.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Kada je reč o dizajnu Mazde6 u verziji za 2017. godinu, ponovo se vraćam na onu tezu da je ovaj automobil napravljen za vozača. Vozač je taj koji je u centru svega, odnosno kokpit je na neki način podređen njemu, s tim što je sada preglednost još bolja, kao i sama organizacija i podela instrumenata i komandi. Tačno je napravljena razlika između onoga što je vozaču potrebno od onog što je manje neophodno i što može da “deli” sa putnicima.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Dakle, sve komande i bitne informacije pozicionirane su tačno ispred, tako da je skretanje pogleda sa puta minimalno. Tu je i novi Head-Up displej, sada u boji, a i grafika instrumenata je nova. Isto važi i za sam upravljač, na kojem su zadržane osnovne funkcije, kao i kod prethodnog, samo su nešto drugačije raspoređene. Uz to, postoji i mogućnost grejanja “kormila” ove “karavele” što i nije tako loše u zimskim uslovima, ali je svakako mnogo značajnije za putnike pozadi da sada i oni imaju na raspolaganju grejače sedišta, baš kao što je pregradu za rukavice moguće i hladiti i zagrevati, već prema potrebi. Uopšte, kompletan enterijer je po kvalitetu materijala i završne obrade sada podignut na jedan još viši, praktično premijum nivo, kojem Mazda i stremi.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Spolja su promene gotovo minorne, ako se izuzmu novi retrovizori nešto većih dimenzija, koji se automatski sklapaju kada se automobil zaustavi i zaključa. U masku hladnjaka i LED svetlosne grupe čovek treba dobro da se zagleda pa da primeti razliku u odnosu na prethonu restilizaciju, ali je to i razumljivo imajući u vidu da je od tada prošlo tek nešto više od godinu dana. No, zato je Mazda pripremila i jednu novu boju karoserije pod nazivom Machine Gray, koja dobro ističe oblike.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Inače, Mazda6 u narednu godinu ulazi sa dobro poznatim SKYACTIV pogonskim jedinicama. Tu su tri benzinska i dva dizel motora, u kombinaciji sa šestostepenom transmisijom, manuelnom ili automatskom. Ono što je novo i što je za svaku pohvalu je to da modeli sa dizel agregatima u karavan, tačnije Wagon verziji, od sada dolaze i sa novom generacijom AWD, tj. pogona na sva četiri točka.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Provereni SKYACTIV-D dizel motor od 2,2 litra, u dve verzije snage sa 150 i 175 KS, sada radi mnogo tiše i uglađenije. Tome doprinose novi, precizniji sistem kontrole ubrizgavanja goriva, koji istovremeno obezbeđuje i bolji “odziv” na komandu gasa, te novi prigušivači buke u vidu posebnih osovina sa amortizujućim oprugama koje povezuju klipove i klipnjače, kao i novi prigušivači vibracija ventila.

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Sve u svemu, zvuk četvorocilindarskog dizel motora od 2.191 ccm radne zapremine, sa dva varijabilna turbo-punjača, sada je mnogo kultivisaniji od onog koji sam čuo pre nešto više od godinu dana. A što se tiče njegovih 175 KS, dostupnih pri 4.500 obrataja u minuti, kao i 420 Nm pri 2.000 o/min, tu zaista nema problema! Pogotovo u kombinaciji sa šestostepenim manuelnim menjačem i pogonom na sva četiri točka!

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Ovoga puta, namerno sam preskočio onaj deo o aktivnim i pasivnim sistemima koji vožnju ili bolje reći “krstarenje” ovim automobilom čine bezbednim, kao i priču o svim onim korisnim detaljima u vidu MZD Connect sistema putem kojeg se “kapetan” ili drugi “članovi posade” lako povezuju sa svojim “pametnim” telefonima. Jer, sve što ima aktuelna verzija “Šestice”, ima i ova nova za 2017. samo, naravno, manje ili više unapređeno. Taj spisak je zaista poduži, što i ne čudi, jer iz svega ovog se još jednom vidi opredeljenje Mazde da se pozicionira u premijum segmentu.

Foto: Jeffrey van der Vaart

Foto: Jeffrey van der Vaart

Ove najnovije promene i usavršavanje postojećeg, trenutno i bez odlaganja, u smislu da se čeka uvođenje nove generacije, jasan su signal koliko japanski proizvođač vodi računa o “negovanju” modela, pa i kompletne game ili nautičkim rečnikom iskazano – flote! Kako god, Mazda6 za narednu godinu samo dodatno učvršćuje svoje pozicije u D segmentu, ali je sasvim izvesno da je ova “karavela” već “uplovila” i među limuzine i karavane iz E segmenta. Sada je očekuje nova bitka na tržištu, samo što je Mazda sada još spremnija i u boljoj vezi sa vozačima!

Zo­ran Živ­kov/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: awd, kodo, mazda6, skyactiv, test, wagon
Popularni komentari
  • D
    Dusan

    Ima li lepšeg auta od ovog? Savršenstvo.

  • S
    Strucnjak

    Ljudi da su hteli da stave 2.0 stavili bi sigurno,nemozemo da budemo pametniji od Japanaca mi da solimo pamet japancima o motorima i tehnologiji,vozio sam se u Milano kod jednog taxista 2.2 175 ks auto iz 2012 u novembru mesecu 2016 godine sa istim autom je ima 430.000 km bez ijednog kvara na menjaca i motora pa sada razmisljajte vi zasto nije 2.0..

    Pozdrav

  • M
    Mila majko ja bi' od rebara

    Vrh