6

TEST Renault Scenic i Grand Scenic: Igrači odluke

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Za Renault Scenic, tržišna utakmica počela je još pre dve decenije, tačnije 1996. godine, kada je ovaj francuski internacionalac prvi put „zaigrao“ na međunarodnoj sceni. Doduše, tada je bio poznat kao Megane Scenic ili multipraktično vozilo za različite svrhe i prilike, koje je ubrzo privuko mnoštovo kupaca, mahom porodičnih ljudi.

Foto: Renault

Foto: Renault

I prodaja je išla dobro, a ređale su se nove generacije… Druga 2003. pa treća 2009. godine, da bi ovog proleća, nakon gotovo 5 miliona prodatih primeraka, na Salonu automobila u Ženevi, na osnovu koncepta R-Space, pod reflektore stigla i četvrta, najnovija generacija ovog rodonačelnka klase MPV-a. Najpre je debitovao Scenic, onaj mali ili „kratki“, pa dva meseca kasnije, i veliki ili produženi Grand Scenic.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Ova, slobodno možemo reći, „ikona“ Renaulta, deo je velikog pojačanja Francuza u sezoni 2016. godini i možda jedan od ključnih igrača koji bi mogao da u odsudnom trenutku „prelomi“ rezultat u korist „ekipe“ MPV-a u tržišnoj utakmici protiv SUV tima. No, igra je tek počela…

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

U taktičkom smislu, Scenic, i kratki i dugi, trebali bi da imaju prednost. Dobro poznaju teren i publiku, ali svoje mogućnosti, kao i prednosti i slabosti… Ono što ne poznaju sasvim dobro jeste konkurencija, jer u timu SUV-a, ali i MPV ekipi, ima novih igrača. Protiv njih će svakako nastupiti kako dolikuje renomeu iskusnih – čvrsto i odlučno, a opet sa dovoljno prilagodljivosti i inovativnosti u igri kako bi se postigla neophodna efikasnost i konačno ostvario željeni rezultat.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Za očekivati je da će Scenic i Grand Scenic igrati čvrsto u odbrani, oslanjajući se na tradiciju, ali i biti oštri u napadu, jer im novi dizajn i dimenzije to omogućavaju. U odnosu na prethodnu, treću generaciju, sada dvojbojne karoserije, duže su im za 63, odnosno 75 milimetara, šire za 21 i više za 17 mm, dok je međuosovinsko rastojanje veće za 32, odnosno 34 mm.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Širi je i trag točkova, kako napred, tako i nazad, mada su prepusti pozadi kraći za 16 milimetara, a klirens je povećan za 40 mm. Kratak poklopac motora i dugo, zakošeno vetrobransko staklo daju veoma dinamičnu formu, baš kao i karkteristične svetlosne grupe u duhu vozila iz najnovije game Renaulta, a dodatnoj atraktivnosti dopinosi i panoramski stakleni krov koji je, istina, deo opcionog paketa.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Međutim, ono što je „standard“ za obe verzije jesu ogromni točkovi od 20 cola! Oni dodatno pojačavaju dinamični dizajn stvarajući utisak da je linija krova još niža. Ujedno, ovo je prvi put da jedan proizvođač za svoj MPV izabere ovu dimenziju točkova, pri čemu su, naravno, konsultovani i proizvođači pneumatika, u ovom slučaju Continental i Goodyear, koji su proizveli „gume“ dimenzija 195/55 R20 sa veoma niskim koeficientom otpora kotrljanja. Ceo točak, sa naplatkom i pneumatikom, ima masu od gotovo 30 kilograma, ali inženjeri francuskog proizvođača kažu da je i pored toga, masa četvrte generacije Scenica i Grand Scenica manja za približno 90 kg u odnosu na prethodnu!

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Kao kompaktni monovolumen, sasvim je logično da ovaj Renault, u obe verzije, ima veliku modularnost i nudi mnoštvo praktičnih detalja. Jedan u nizu je svakako sistem, preuzet od većeg modela Espace, kojim se „obaraju“ sedišta, tj. „potapaju“ u pod. I to bez napora, jednostavno, na dva načina, putem komande na velikom centralnom displeju sistema R-LINK 2 ili preko kontrolnog tastera smeštenog u prtljažniku.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Tu se sada priča dodatno širi, jer Scenic ima pet sedišta i zapreminu prtljažnika od 572 litre, što je, inače, najbolji rezultat u klasi. Verzija Grand Scenic može da ima pet ili sedam sedišta, tako da prostor namenjen prtljagu varira od 765 litara u prvom slučaju, do 596 u drugom. Uz ovo, Renault je u enterijeru pripremio još dodatne 63 litre zapremine u vidu različitih ostava i pregrada. Posebno je interesantno naglasiti onu pomičnu centralnu konzolu, smeštenu između izuzetno udobnih sedišta, čija je zapremina 13 litara, kao i pravu fioku od 11,5 litara, umesto „pregrade za rukavice“, koja se automatski zaključava kada se vozilo zaustavi.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Kao i svaki moderan i pametan igrač, i Scenic, tj. Grand Scenic dobro prati igru i situaciju na terenu. I ne samo to! On i komunicira sa „saigračima“, a naravno i sa „trenerom“, koji bi u ovom slučaju mogao da bude upravo vozač. Sluša njegove želje i izvršava naredbe, a istovremeno ga i obaveštava šta se događa!

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Uz već spomenuti sistem R-LINK 2 sa displejem od 8,7 inča, osetljivim na dodir, kao i MULTI-SENSE tehnologiju koja omogućava pet različitih igračkih stilova (Neutral, Sport, Comfort, Perso i Eco), tu je Head-up displej u boji, Bose sistem ozvučenja, itd. Sve u svemu, kao i kod ostalih pripadnika porodice, i ovde vozač ili „trener“ može da računa na podršku elektronike u vidu ADAS (Advanced Driver Assistence Systems), i to na više načina.

Foto: Renault

Foto: Renault

Adaptivni tempomat održava brzinu i rastojanje između vozila u području od 50 do 160 km/h, dok sistem kočenja u slučaju nužde funkcioniše u opsegu od 7 do 160 km/h, što zapravo znači da vozilo samo preduzima određene radnje. No, ima sistema koji samo upozoravaju na pojedine situacije, kao što su oni za napuštanje saobraćajne trake, nedovoljno rastojanje, prepoznavanje saobraćajnih znakova, prekoračenje dozvoljene brzine, detektovanje vozila u „mrtvom uglu“, itd.

Foto: Renault

Foto: Renault

A po potrebi, ovaj Renault i asistira uključivanjem kamere prilikom vožnje u nazad, reguliše visnu svetlosnog snopa, brzinu rada brisača vetrobrana, kao i rad parking senzora, uz mogućnost parkiranja bez upotrebe ruku, itd.

Foto: Renault

Foto: Renault

Tu je i sistem za detekciju pešaka koji radi pri brzinama vozila od 7 do 60 km/h. On analizira okruženje i prepoznaje ljude u pokretu, ali i mirovanju, te upozorava vozača na rizik od sudara, a prema potrebi, preduzima i kočenje ukoliko je reakcija na upozorenje izostala ili je kontakt neminovan. Pored ovoga, tu su i još dva nova sistema, za automatsko održavanje vozila u saobraćajnoj traci pri brzinama između 70 i 160 km/h, kao i za detekciju umora.

Foto: Renault

Foto: Renault

Snaga i pokretljivost su za svakog igrača od velikog značaja. Bar prema onome što smo mogli da utvrdimo na prvim vožnjama u okolini Bordoa, Renault je dobro pripremio svoje „takmičare“ i po ovim pitanjima. Novi Scenic i Grand Scenic dolaze u verzijama sa čak šest dizel motora i šestostepenom manuelnom i automatskom, kao i EDC (Efficient Dual Clutch) automatskom sedmostepenom transmisijom, te dva benzinska agregata, u kombinaciji sa šestostepenim manuelnim menjačem.

Foto: Renault

Foto: Renault

Na raspolaganju nam je bio Scenic sa benzinskim motorom zapremine 1,2 litra i sa 130 KS i 205 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Sa njim, uz manuelni menjač, ovaj MPV postiže maksimalnih 190 km/h, uz sprint do „stotke“ za 11,4 sekunde. Verzija Grand Scenic pokretana dizel motorom od 1,6 litara sa 160 KS i 380 Nm maksimalnog obrtnog momenta, do 100 km/h stiže za 10,7 sekundi, a postiže najveću brzinu od 200 kilometara na čas.

Foto: Renault

Foto: Renault

Možda nekome ovi podaci neće zvučati impresivno, kao recimo oni o potrošnji goriva koja, prema informacijama Renaulta, u prvom slučaju iznosi 5,8 litara, a u drugom 4,7 litara na 100 pređenih kilometara, ali treba imati u vidu da se ovde radi o porodičnim vozilima – krosoverima iz tržišnog C segmenta kojima trkačka staza nije prirodno okruženje.

Foto: Renault

Foto: Renault

Francuski proizvođač je istovremeno predstavio i verziju Scenica sa hibridnim pogonom koja dolazi uz dCi motor od 110 KS i manuelnom transmisijom. Zapravo, elektromotor pokretan baterijom od 48 volti, asistira dizel agregatu smanjujući potrošnju goriva i emisiju CO2 za približno 8-10 procenata.

Foto: Renault

Foto: Renault

Što se tiče udobnosti, zamerki nema! Pozicija za upravljačem i ergonomija su potpuno u skladu sa očekivanjima i renomeom. Jedino se skepsa može izraziti po pitanju velikih točkova od 20 cola, tj. njihovom ponašanju na nešto lošijim putevima, kakvi su kod nas i kako bi se to moglo odraziti na komfor u vožnji. Mada, i u Francuskoj smo bili u prilici da obe verzije isprobamo i u takvim situacijama, pa je sve proteklo sasvim dobro. Upravljivost i stabilnost u krivinama je odlična, iako bi možda malo više „povratnih“ informacija sa puta na upravljaču bilo poželjno.

Foto: Renault

Foto: Renault

Sve u svemu, Renault je sa novim modelima Scenic i Grand Scenic praktično redefinisao MPV segment koji je pre 20 godina i sam uspostavio. Samo je tada bio glavni cilj stvoriti nešto novo, novu kategoriju vozila u čemu je francuski proizvođač i uspeo, a sada je ovom modelu poverio zadatak da bude „igrač odluke“, koji će pridobiti neodlučne potencijalne kupce SUV-a. A to neće biti tako lako, jer je konkurencija velika.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Ipak, razloga za optimizam ima dovoljno. Renault je ovom modelu „udahnuo novi život“ i dobro ga pripremio za takmičenje u kojem je njegov prethodnik već bio posustao. E sad, možda neko od konkurencije u nekom delu nudi nešto više, možda je benzinski motor dobar, ali možda je dizel bolji izbor, a možda su točkovi od 20 cola preveliki za loše puteve… Možda… No, jedno je sigurno – Scenic je taj igrač odluke koji i kada nema „svoj dan“ ili u borbi sa čak i snažnijim protivnicima, može da donese odlučujuću prednost svom timu. Konačno, pobednik je onaj ko veruje u pobedu!

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Zoran Živkov/TopSpeed

Tagovi: crossover, dci, grand scenic, krosover, monovolumen, mpv, renault, scenic, tce, test
Popularni komentari
  • a
    as

    prelepi i ekonomicni automobili

  • B
    Bizon

    Francuski krs.