3

EKSKLUZIVNI TEST Porsche 718 Cayman S: Kada manje postane više!

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Porsche je sa modelima 718 Cayman i 718 Boxster otvorio novo poglavlje u svojoj dugoj i nadasve bogatoj istoriji. Kupe i kabriolet nikada nisu postali toliko bliski, ni vizuelno, a ni tehnički, i što je još važnije, oni zajednički promovišu povratak četvorocilindarskih bokser agregata koji su se proslavili u svetu trka ’50-ih i početkom ’60-ih godina. Upravo iz te uspešne ere i potiču koreni oznake 718 i zbog toga je ona danas izuzetno značajna za Porsche, baš kao što je važno uskladiti standarde sa regulativom koja nalaže smanjenje potrošnje, odnosno emisije štetnih gasova.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Poznatu formulu “downsizinga” – smanjenje zapremine u kombinaciji sa turbo punjenjem, Porsche je za razliku od ostalih proizvođača implementirao kod bokser agregata. Na taj način, u Zuffenhausenu daju odgovor na sve strože norme o emisiji i, što je još važnije, za poklonike ove renomirane marke, ostaju dosledni tradiciji. Dakle, umesto šestocilindarskih boksera od 2,7 l sa 275 KS i 3,4 l sa 325 KS, u eminentni kupe sada se ugrađuju centralno postavljeni 2.0 turbo sa 300 KS, kao i 2.5 turbo, takođe sa četiri cilindra i 350 KS, koji je rezervisan za snažniji 718 Cayman S.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Promene u pogonskoj gami jesu najbitnija, ali svakako ne i jedina odlika. Ovde nije samo reč o novom motoru, već o potpuno novom modelu koji se po još mnogo čemu razlikuje od prethodnog. Naglašeniji aerdodinamički dodaci napred kao i veći usisnici za vazduh, rezultovali su agresivnijim izgledom, te jasnije naglašavaju širinu automobila. Prednje svetlosne grupe su zadržale tamnu grafiku, ali imaju oštrije ivice unutar kojih se sada nalaze i četiri LED grupe u funkciji dnevnih svetala. Uz prepoznatljiv dvostruki izduv u sredini, pozadi sada dominira crna horizontalna “veza” visokog sjaja koja spaja svetlosne grupe. Inače, zadnja LED svetla se ističu efektnom trodimenzinalnom grafikom.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Enterijer novog 718 Cayman predstavlja poznato okruženje, ali je ipak modifikovan i oplemenjen nekim novim detaljima. Recimo, odmah smo primetili novi upravljač, skrojen po uzoru na 918 Spyder, kao i ventilacione otvore koji su drugačijeg oblika, a takav je i  čitav gornji deo prednjeg panela. Tu je i novi “interfejs” za Porsche Communication sistem, koji sada dolazi standardno, te omogućava povezivanje sa mobilnim telefonom, upravljanje audio uređajem i individualizaciju raznih multimedijalnih funkcija.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Mi se nakon početnog upoznavanja sa automobilom nismo previše obazirali na takve funkcije već na vozna svojstva. Nisko smešteni u savršeno oblikovanim sedištima koja se podešavaju u “bezbroj” pravaca, uključujući i adaptibilnu bočnu podršku (širenje i skupljanje “kadica”), vrlo lako smo pronašli idealan položaj za upravljačem.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Na njemu se sada nalazi i jedna velika novina, a to je selektor režima rada motora, oslanjanja i izduvnog sistema. Na raspoaganju su Normal, Sport, Sport Plus i Individual, tako da u svakom trenutku možete konfigurisati “set-up” prema sopstevnim željama i uslovima puta. Prava je šteta što ovaj kotur nije izrađen od metala jer bi delovao dosta kvalitetnije. To i odsustvo pregrada za odlaganje nekih, makar i sitnijih predmeta, jedine su dve zamerke koje se mogu staviti na račun enterijera.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Čak i u osnovnom N režimu, Porschesa lakoćom jezdi po “autobanu” brzinama između 140 i 180 km/h i “kao po šinama” prolazi kroz duge krivine. Ručica menjača ima očekivano kratak i precizan hod, a šaltovanje se odvija veoma lako i zbog toga što je kvačilo iznenađujuće mekano. U vožnji pri niskim i srednjim obrtajima, ova 718-ica otkriva samo deo svojih mogućnosti.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Odziv na gas je primetno bolji kada se motor zavrti preko 2.500 o/min i to važi u svim stepenima prenosa. Ispod toga je, ipak, primetna turbo rupa, dok iznad 3.500 obrtaja pokazuje sav potencijal. U Sport režimu se automatski otvara klapna na izduvnoj grani i zvuk postaje snažniji, a priliv snage ažurniji i intenzivniji. Posebno nam se dopalo to što prebacivanje u niži stepen prenosa olakšava automatski “međugas”, koji eliminiše trzaje i omogućava skladnije kočenje motorom, dok svemu tome prethode efektne “detonacije” iz izduvnog sistema koje nastaju kada vozač skloni nogu s gasa.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Ne računajući sportsku stazu, idealno mesto da se u ovom automobilu doživi najbolje iz njega, jeste kombinacija kratkih i dužih pravaca, ispresecanih krivinama, usponima i padovima. Srećom, ovakvih deonica ima napretek po putevima u okolini Švarcvalda, gde nas je vodio itinerer, pa smo bili u prilici da uživamo nekoliko stotina kilometara.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Biramo Sport Plus režim i odmah primećujemo da oslanjanje postaje primetno tvrđe i da je automobil još agilniji. Prvi stepen prenosa, pun gas i 718-ica “kao iz praćke” poteže do 70 km/h, da bi nakon treptaja oka, ali tek pri 7.500 o/min, posegli za ručicom i drugom “brzinom”. To i nije baš tipično za turbo motore, ali bokser voli i može da se vrti visoko, čak i kada je potpognut natpunjenjem. Nesmanjenom žestinom nastavlja da brunda dok se približavamo brzini od 130 km/h koliko može da izvuče u drugom stepenu prenosa, da bi prebacivanje u treći i eventualno četvrti stepen po pravilu  nagovestilo kraj pravca, početak kočenja i približavanje zavoju.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Motor postavljen tik iza leđa vozača u kombinaciji sa zadnjim pogonom čini svoje, pa 718 Cayman S čak i prilikom ekstremnih “napada” na krivine, u njih ulazi kao da je prikovan za asfalt. Jednostavno, nisko težište i lak “nos” daju izuzetnu upravljivost i stabilnost, a dodatno poverenje ulivaju snažne i efikasne kočnice koje dosta dugo ne pokazuju znake zamora. Inače, tipično za sportske automobile, pedala je nešto tvrđa i nije toliko progresivna, tako da vozač lako može da dozira kočionu silu.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Sve u svemu, Porsche je pokazao i dokazao da pruža mnogo zabave i zadovoljstva, čak i kada ima “samo” četiri cilindra. Da, uvek će biti tradicionalista koji će nezadovoljno odmahivati glavom, ističući žal za nekim prošlim vremenima, ali čak i mnogi među njima neće odoleti novoj-staroj oznaci 718.

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Uroš Dedić/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: 718, bokser, cayman s, ekskluzivno, porsche, turbo
Popularni komentari
  • S
    SRLE

    @deki Ja vozim NEW BMW sa 200ks , a registracija SMESNA 27000din.

  • S
    SRLE

    Moj AUTO, jeftina registracija,a KS iiiiihhaaaaa…