4

TEST Porsche 911 GT3 RS: Trkač sa saobraćajnom dozvolom!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Za početak, kratko pitanje… Da vam ublažim tremu, reći ću odmah da ni ja nisam znao tačan odgovor! Koliko modela sa oznakom 911 trenutno postoji u Porscheovoj ponudi? OK, svi koji se malo bolje razumeju, odmah znaju da ih ima više od sedam ili osam.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ipak, tačan odgovor je 16! Toliko sam bar uspeo da prebrojim na oficijelnom Porscheovom sajtu, i to onom nemačkom! Kada se tome doda da svaka od tih 16 verzija može da se naruči u velikom broju kombinacija opreme, postaje veoma jasno da je sasvim izvesno da će kupljeni 911 biti prilično jedinstven, čak i ako ga vozikate po centru Štutgarta.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Zašto sve ovo pričam? Zato što se na našem testu nedavno našla i najinteresantnija 911-ica, a mogu slobodno da kažem, po meni i najbolja – model GT3 RS! Da, znam, Turbo je snažniji, ima i bolje ubrzanje, ali ova dva automobila jednostavno ne mogu da se porede. To je kao da poredite Arnolda Švarcenegera iz najboljih dana i Karla Luisa. Svakako je Švarci mišićaviji, privlači više pažnje, ali Karl Luis je ipak pravi sportista, sprinter kod koga je istinska brzina daleko važnija od izgleda i sirove snage.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Isto važi i za model GT3 RS. Kod njega su mnoge stvari žrtvovane kako bi postao pravi sprinter koji na Nurburgringu pravi krug od sedam minuta i 20 sekundi. Prednja krila i prednji poklopac prtljažnog prostora su izrađeni od ugljeničnih vlakana. Krov je izrađen od magnezijumskog lima, što prema tvrdnjama Porscheovih inženjera, ostvaruje čak i veće uštede nego da su upotrebljeni kompozitni materijali.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ovo rešenje je posebno značajno jer je smanjenje mase u najvišoj tački karoserije od ključnog značaja na sniženje težišta. Na kraju, nije zanemarljiv podatak da su sva pomenuta olakšanja ostvarila uštedu od oko 10 kilograma u odnosu na standardni GT3.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Pored ovih skrivenih poboljšanja, tu su i neka očiglednija. Možda izgleda kao dizajnerski trik, ali to svakako nije – iznad prednjih točkova se nalaze dodatni otvori. Njihova uloga je odvođenje viška vazduha koji se pri visokim brzinama generiše oko prednjih točkova, pogotovo u krivinama, kada zbog otklona prednjih točkova, aerodinamika nije idealna. Na taj način se u najktitičnijim momentima, odnosno u brzim krivinama, značajno poboljšava aerodinamički grip.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ovaj model se od ostatka 911 porodice najlakše razlikuje po dodatnom spojleru u zadnjem delu. Tokom testa sam imao priliku da osetim njegov efekat, a znao sam da on nije posledica kvalitetnih pneumatika, jer je očigledno koliko doprinosi stabilnosti pri visokim brzinama. Tek sam kasnije, listajući press materijal, shvatio zašto je aerodinamičko poboljšanje tokom testiranja bilo tako očigledno.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Model GT3 RS ima tri puta veći “downforce” od klasičnog GT3, a dostiže čak 80 odsto aerodinamičkog potiska koji ostvaruje trkački GT3 RS Cup! Sve su to podaci koji ovaj model čine posebnim, i jasno ga distanciraju od ostalih 911-ica, pa i već pomenute, prestižne Turbo verzije.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Žrtve koje su bile neminovne kako bi ovaj automobil postao ravnopravan sa trkačkim automobilima su vidljive i u kabini. Prvo sa čime će kupac ovog automobila morati da se pomiri jeste da za sav novac koji je dao za ovaj automobil, dobija ipak samo dva sedišta. Umesto zadnje klupe koja bi mogla da posluži da se par drugara preveze na nekoj gradskoj relaciji, tu je sada splet cevi.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Drugo, a što meni nije smetalo, čak naprotiv, jesu trkačke “kadice”. Relativno su tvrde, ali su savršeno oblikovane, tako da je udobnost sasvim zadovoljavajuća. Naravno, samo pod uslovom da u startu prihvatite da ovo nije automobil koji bi možda nekako, ipak, mogao da posluži da se njime ode i na more.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Udobnost je, dakle, odlična, ali samo dok se ne zaboravi da je reč praktično o trkačkom automobilu. Ostatak kokpita nije preterano radikalizovan, tako da se vozač nalazi u prepoznatljivom Porscheovom ambijentu, gde dominiraju kvalitetni materijali i vrhunska završna izrada.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Startujem motor… Daleko iza mojih leđa, ali ne preterano prigušeno, reskim zvukom se oglašava šestocilindarski bokser agregat od četiri litra radne zapremine. U Porscheu su se prilično potrudili da ovaj motor uštimaju u svakom pogledu. Pored prelepog zvuka, on oslobađa 500 konjskih snaga, a kako je u pitanju atmosferac, ta snaga se oslobađa pri visokih 8.250 obrtaja.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Podaci o obrtnom momentu takođe izgledaju kao da su pozajmljeni iz sveta dvotočkaša. U prvi mah, nedovoljnih 460 Nm se vozaču na raspolaganju nalaze pri visokih 6.250 obrtaja. Ovi podaci možda na papiru izgledaju neubedljivo, jer danas, čak i dizeli u običnim automobilima imaju veći obrtni moment. U praksi, situacija je nešto drugačija!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Porscheov GT3 RS je od modela Turbo lakši za skoro 200 kilograma, a to se itekako oseća. Ubrzanje do 100 km/h traje samo 3,1 sekundu, a maksimalna brzina iznosi 310 kilometara na čas. Posebno je impresivno kako motor sarađuje sa sedmostepenom PDK transmisijom. Promena stepeni prenosa u manuelnom modu je jedna od najbržih koju sam ikada imao priliku da testiram u serijskim automobilima.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Vozač ima punu kontrolu nad promenom stepena prenosa i brojem obrtaja, tako da je uvek moguće iz automobila izvući maksimum. Posebno impresionira zvuk motora! Na niskim i srednjim obrtajima “reži”, dok na visokim podseća na prave trkačke motore, i kao takav, ne može da se poredi ni sa jednim turbo motorom.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Stabilnost zadnjeg dela je u krivinama fantastična, čak takva da se ponekad čini da je motor smešten centralno, a ne u “repu” automobila. Kada se vozač adekvatno namesti u ovom automobilu i kada se nalazi na dobrom putu, za trenutak mu se čini da se nalazi za upravljačem automobila koji može sve.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Upravo je to ono što GT3 RS izdvaja od ostatka 911 “porodice”. On je najbliži nivou užitka koji vozaču može da pruži pravi trkački automobil, a da je pri tome sasvim legitiman izbor da se njime svakog dana ide na posao. Naravno, pod uslovom da vam višak sportskog potencijala ne predstavlja smetnju.

Andrej Kulundžić/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: 911, bokser, gt3 rs, porsche, turbo
Popularni komentari
  • N
    NR

    Andrej, mogao si neki onboard sa ovim automobiliom.

  • a
    auto

    Volim da citam ovakve tekstove, kao da ga ja vozim 🙂

  • N
    Nemke

    Ja bih sa ovim isao na more.