5

TEST Dacia Duster 1.5 dCi 4x4: Kompromis sa merom

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Jedan od najpristupačnijih 4×4 modela na tržištu, Dacia Duster, već nekoliko godina predstavlja odličnu ulaznicu u svet terenskih vozila, a pre par godina, prošao je i kroz prvu restilizaciju. Ona nije bila preterano opsežna, jer se model oslanja na proverenu i pouzdanu mehaniku, tako da su sve dorade uglavnom estetske prirode, s tim da se neke odnose i na poboljšanje praktičnosti u svakodnevnoj vožnji.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Dizajnerske modifikacije su najvidljivije na prednjem delu. Maska hladnjaka je zamenjena novom hromiranom, a svetlosne grupe su dobile izmenjenu grafiku, sa tri podeljena segmenta. Atraktivno izgledaju i masivni krovni nosači, sa Duster potpisom sa obe strane, što automobilu daje avanturistički izgled.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Izuzev blago izmenjene grafike zadnjih svetala, automobil je, što se ostataka karoserije tiče, ostao neizmenjen. Ono što nas je prijatno iznenadilo jeste atraktivnost kojom ovaj model pleni, prvenstveno zahvaljujući neobičnoj boji.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

U kokpitu nas dočekuje nekoliko inovacija u odnosu na prethodnika. Primećujemo nov izgled centralne konzole, pregrada za sitnice ima više, a modernizacija koja je najpraktičnija je izmeštanje komandi elektropomičnih prozora sa centralne konzole na obloge prednjih vrata. Ono što nam je najviše zasmetalo kada smo testirali najosnovniju verziju, a što po našoj proceni predstavlja propust, jeste to što se obruč upravljača ne podešava po visini već u serijskoj opremi.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Nemogućnost podešavanja upravljača je nešto što nema mnogo veze sa komoditetom, već opštom upotrebljivošću automobila. Niži vozači zato imaju problem, jer masivni centralni deo upravljača zaklanja dno table sa instrumentima, a ni sedište ne može da se podigne, kako bi se to kompenzovalo. Model koji smo ovaj put imali priliku da testiramo je imao i sedište, i upravljač, podesive po visini, tako da je pozicija za upravljačem neuporedivo komotnija.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Okrenimo se vrlinama, kojih je, ipak, više. Mnogi Dačiji zameraju što je plastika tvrda i jeftina. Takva je i u testiranom Dusteru, ali kupac jednostavno mora da se pomiri sa činjenicom da je to brend koji proizvodi pristupačne, a ne premijum modele. Ono što je važno, sve je lepo uklopljeno, a pomenuta plastika ne škripi čak ni tokom zahtevnije terenske vožnje.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Tabla sa instrumentima je pregledna, hromirani rubovi instrumenata daju dozu luksuza, a centralna konzola je obložena mat crnom plastikom, prijatnom na dodir. Što se kvalita tiče, u automobilu ove cenovne kategorije, sve je na svom mestu. Prijatno iznenađenje su i prednja sedišta. Obezbeđuju odličan komoditet čak i kada su duge vožnje u pitanju. Testirani model je na centralnoj konzoli imao kolorni displej, koji zaista olakšava korišćenje automobila, ali je prilično teško čitljiv tokom vožnje po suncu.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Pri okretu kontakt ključa, ispod “haube” testiranog Dustera oglasio se provereni dCi dizel motor od 1,5 litara u verziji sa 110 konjskih snaga. Prvi utisak je da je zvučna izolacija poboljšana, što potvrđuje i proizvođač. Buka motora je značajno redukovana u odnosu na prethodnika, a ono što nas je najprijatnije iznenadilo jeste nizak nivo buke tokom vožnje na auto-putu. Pri brzini od 120 km/h motor je nečujan, buka vetra je relatvno niska, tako da je opušten razgovor moguć i na dugim putovanjima.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Komoditetu doprinosi i meko oslanjanje u kombinaciji sa pneumaticima visokog profila, koji apsorbuju većinu neravnina uz minimum vibracija. Ipak, Duster je na prvom mestu terensko vozilo, bar u testiranoj 4×4 verziji, a ni u toj disciplini on ne razočarava. Dačijin terenac može da se pohvali i hidrauličnim diferencijalom koji deli sa Nissanom, a poseduje tri pozicije – pogon na prednjoj osovini, automatski 4×4 i poziciju zaključanog diferencijala.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Automatski mod prepoznaje podlogu i određuje najbolju moguću trakciju, a inženjeri su se odlučili i za jako kratak prvi stepen prenosa u posebno razvijenom šestostepenom menjaču za 4×4 verziju, koja omogućava kretanje automobila brzinom od samo 6 km/h pri 1.000 obrtaja motora u minuti, što je od velike važnosti pri savladavanju teškog terena. U praksi se to itekako oseća, jer se prvi stepen prenosa ponaša skoro kao redukcija, a na primer, treći stepen prenosa ima odziv na pedalu “gasa” skoro kao drugi.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

To u početku zahteva odeđeno privikavanje, ali ljubitelji terenskih uslova vožnje će to itekako da cene. Onaj ko nema nameru da Dustera koristi kao terensko vozilo, možda je najbolje da se opredeli za 4×2 verziju, koja ima takođe šestostepeni menjač, 90 konjskih snaga i znatno duže prenosne odnose, tako da je vožnja na otvorenom putu ekonomičnija.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Kada se “podvuče crta”, dolazi se do zaključka da je Duster pravo multitalentovano vozilo, spremno da preveze petočlanu porodicu na more, da odano služi svaki dan u gradskoj vožnji na putu do posla, a neće izneveriti ni lokalnog lovočuvara u obilasku najnepristupačnijih lokacija. Širok izbor motora, pogona i opreme, Dusteru samo dodatno podiže vrednost i čini ga terenskim vozilom sa ubedljivo najpovoljnijim odnosom uloženo-dobijeno.

Danilo Jojić/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: 4x4, dacia duster, dci, nissan, off-road, suv
Popularni komentari
  • M
    Mujadin

    Ajte molim vas… Posle 3 sata voznje kao da vas je pregazio voz.
    Kvarove necu ni da komentarisem imao dosta da pisem.