2

TEST Mazda MX-5 G160 Revolution: Lakoća pokreta

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Danas živimo u svetu pretpanom informacijama, i to ponajviše, onim beznačajnim i besmislenim. Automobilska industrija, pod pritiskom sveopšte histerije o značaju masovnih komunikacija, socijalnih mreža i sličnog „umrežavanja“, kao da svoje osnovne proizvode konstruiše oko raznih „mobilnih uređaja“ ili potpuno podređene njima… I to, na prvi pogled, bez neke preke potrebe!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Nedavno mi se jedan od inženjera jedne premijum marke hvalio kako se njihov novi model lako „povezuje“ na Facebook?! Na moje pitanje da li kupce automobila opredeljuje to ili eventualno doživljaj vožnje, tehnika i slično, ostao je zbunjen… A onda je, kao papagaj, počeo da ponavlja priču o saveremenim komunikacijama i druge marketinške floskule!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Na kraju, na moju konstataciju da je onda jeftinije kupiti neki računar ili tablet ili pametni telefon, a ne automobil koji košta 50.000 i nešto evra, baš i nije imao odgovor!? Prosto, danas kao da se zaboravlja suština i osnova sveta na četiri točka. Vozila, pa i onih najnižih segmenata, postaju sve komplikovanija i sve više zavisna od elektronike, a manje od mehanike, što opet nekako mogu da razumem, ali i dalje teško prihvatam!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

I onda se pojavi Mazda, koja delimično ide jednim drugim putem… Putem jednostavnosti! Mada to nije nimalo lako. Zapravo, ljudi se teško mogu oduševiti nečim što je lako napraviti, ali ako je nešto jednostavno i funkcionalno, to je već druga priča. Zato se japanski proizvođač prilikom konstrukcije svog dobro poznatog roadstera MX-5 vratio korenima, tačnije u ’90. godine prošlog veka. U pitanju je mali, laki dvosed sa platnenim krovom i ne prviše snažnim motorom, a opet, dovoljno agilan da pruži dosta zabave.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ipak, da nastavim ono što se kaže „u trendu“ i jezikom društvenih mreža… Za izgled i KODO dizajn, MX-5 dobija „lajk“! Možda su mu malo male te svetlosne grupe napred, mada su u LED tehnologiji i nisu baš klasično grupisane, ali dobro, bar su noću efikasne! Uočljive su i po danu, a što se veličine tiče, pa ceo automobil je mali. Jer od samog početka roadster priče, suština je bila u malim dimenzijama i uopšte proporcijama… Tako je i ova Mazda duga 3.918 mm, široka 1.735, ne računarjući retrovizore, a visoka ili bolje reći niska 1.230 milimetara u verziji G160, sa paketom opreme Revolution, koja dolazi sa točkovima od 17 cola.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Suština je, dakle, bila da se sedi što niže, radi boljeg rasporeda mase, kao i osećaja u vožnji, jer kada vam se zadnjica, inače neobično važan deo tela za starlete po društvenim mrežama, skoro pa vuče po asfaltu, sve je nekako dinamičnije… Onda ne treba da pućite usne da bi kao one silkonom punjene praznoglavke bili u centru pažnje, jer ovaj automobil baš u centar postavlja vozača. Njegovo mesto je nekako baš u sredini prostora od 2.310 mm, između prednje i zadnje osovine.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

A na to sledi „nadogradnja“ u vidu kabine, koja je, inače, malo pomerena ka nazad. To zapravo znači da je sam kokpit prostran onoliko koliko je neophodno, što znači da mu oni krupniji baš i neće dati „lajk“. Pogotovo ne oni kojima je spuštanje u niska Recaro sedišta problem. Međutim, tu ćete se brzo odomaćiti zahvaljujući S-Fit strukturi koja omogućava da telo i noge budu u sigurnom „zagrljaju“ i u krivinama. A za to vreme, iz naslona za glavu ide „muzička podloga“, budući da su tu smešteni zvučnici odličnog Bose audio-uređaja.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Iako će vozač za svoju poziciju sedenja Mazdi MX-5 i preglednost instrumenata dati lajk, to možda neće učiniti i suvozač. On bi mogao da ne ide na „dislajk“, već onaj „smajli“ što se ne smeje, recimo ovako :(, jer osoba sa leve strane iza upravljača, koji bi u obimu mogao biti malo deblji, ali garantovano zbog uštede u masi nije, ima više mesta za noge. To nije subjektivni osećaj već je ručica parkirne kočnice nekako okrenuta ka desno, ka saputniku, a i centrani tunel se u donjem delu širi…

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Inače, što je tiče uštede u masi, ova priča zaista mora dobiti mnogo „pratilaca“ jer su inženjeri Mazde u potrazi za eliminacijom suvišnih, ne kilograma, već grama, išli tako daleko da su, kao kod pravih sportskih automobila, odstranjivali sve nepotrebne obloge, pa čak i plastike na ručicama za pomeranje sedišta, bušili i rezali na sve strane… Samo da masa bude što manja!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

U Mazdi kažu da princip „Jinba ittai“ podrazumeva jedinstvo jahača i konja, i to neguju kod svih svojih novih modela, s tim što kod MX-5, pored SKYACTIV tehnologije, za koju već svi znaju šta podrazumeva, uvode i novi termin „Sensation-KAN“. Nešto slobodnija interpretacija ovoga bila bi da je suština života da se uživa u svakom momentu! To je potpuno tačno, pogotovo ako je to uživanje realno, a ne virtuelno, odnosno, ako je direktno, a ne posredstvom neke društvene mreže.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

A novi MX-5 je baš direktan i neposredan automobil koji je namenjen vožnji i onima koji uživaju u njoj. Tu nema ono „čekaj da odem na Facebook da vidim šta se dešava“. Ne! Istina, moguće je povezati svoj mobilni uređaj sa ovim roadsterom, putem sistema MZD-Connect, ali to ovde odobravam samo u svrhu bezbednije komunikacije, i to one najnužnije. Jer sve ostalo može da čeka!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Zato, što pre u „topless“, odnosno platneni krov dole… To se izvodi veoma jednostavno, u dva pokreta ruke, a ne elektronikom. Nema tu nikakvih komandi, a još manje neke posebne aplikacije koja bi „olakšala“ ovu operaciju, već je krov potrebno samo otkačiti i gurnuti ka nazad, da bi osetili vetar u kosi… Naravno, oni koji je imaju! A još jednostavnije se krov vraća na svoje mesto! Mada, kad smo već kod vetra, on neće praviti prevelik problem vozaču i suvozaču, jer su prilično dobro zaštićeni od njega. Ovde kod nas, u našim krajevima, veći problem su izduvni gasovi ostalih vozila!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ako, ipak, pronađete neki deo puta „ekološki prihvatljiv“ i uklonite krov, pa još ako tu ima dosta krivina, zaista ćete moći da shvatite poentu ovog automobila. On nema neki super snažan motor, jer u ovom slučaju, pokreće ga dvolitarski benzinski agregat od „samo“ 160 KS i 200 Nm, ali tu u pomoć priskače glavni adut, a to je mala masa u kombinaciji sa SKYACTIV tehnologijom. Motor zaista nema problema da obezbedi odličnu voznu dinamiku ovom malom roadsteru čija ukupna težina samo za 15 kilograma prelazi jednu tonu.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Mada, ono što naročito oduševljava jeste menjač! Brzine idu u „H“, naravno latinično, a za ove sklone savremenim komunikacijama, pre u nešto što nalikuje „heštegu“, tj. #, samo što ih ima šest! Biraju se manuelno, preko kratke i precizne ručice menjača, koja me nekako asocira na zatvarač puške M48!? Naime, tako je kratkog hoda i poželjno je biti energičan sa njom, jer onda Mazda iz krivine izlazi kao tane iz puške… Iz mirovanja do „stotke“, ovaj roadster se „ispaljuje“ za samo 7,3 sekunde, što ovako ne deluje kao posebno impresivan podatak, ali je u praksi sve to znatno bolje.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ni maksimalna brzina od 214 km/h nije nešto, no kada počnete da nižete krivine i osetite koliko se dobro MX-5 u njima ponaša, postajete gotovo zavisni od toga da u svaku narednu uđete još brže. Upravljač je prilično precizan, a raspored mase po osovinama u odnosu 50:50 uliva dodatnu sigurnost, mada će vas povremeno proklizavanje zadnjeg dela „podsetiti“ da počinjete sa preterivanjem. No, ako je bezbedno, slobodno se prepustite i driftu, jer je upravo ovo automobil kao stvoren za tako nešto!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Sa druge strane, opet, svi znamo kakvi su naši putevi… I na kakvim je iskušenjima oslanjanje svakog automobila, čak i kada ga samo najobičnije vozite, a ne kada sa nešto tvrđim trimom i relativno malim točkovima upadnete u udarnu rupu! Međutim, koristim svaki centimetar puta u zabačenom delu Fruške gore kako bi osetio onaj pravi „roadster doživljaj“. Ne smeta mi ni kiša koja počinje da pada, ni bilo koja druga zamerka koja se može uputiti ovom automobilu.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

On jednostavno, kao i većina drugih, nije savršen, ali u poređenju sa doživljajem u vožnji koji pruža, postaje nekako nevažno i to što ima prtljažnik od samo 130 litara zapremine, baš koliko i činjenica da sigurnosni i-ACTIVSENSE sistem, ipak, sve vreme „brine“ o vama. Nije važna ni atraktivna i agresivna pojava, kao ni savremena tehnologija koju svakako poseduje, već samo kako ovaj mali roadster grabi putem i sa kojom lakoćom to čini!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

U tim momentima uživanja u vožnji, postaje potpuno irelevantan i podatak da je Mazda u odnosu na prvu generaciju, kod novog MX-5 masu smanjila za više od 100 kg! A potpuno je nebitno to da li automobil može da se „konektuje na Facebook“ ili ne!

Zoran Živkov/TopSpeed

Tagovi: kodo, mazda, mx-5, roadster, skyactiv
Popularni komentari
  • V
    Vase ime

    Svaka cast za tekst, uzivanje je bilo citati ga! Mazda je ipak sacuvala dusu, cim Vas je tako inspirisala.

  • Š
    Šurak

    Prelepo!