2

TEST Audi S5 Coupe 3.0 TFSI quattro: Zaoštravanje linija

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Veoma je nezahvalan posao kada treba unaprediti nešto što je već izuzetno dobro i što godinama unazad uspešno egzistira na tržištu. To je upravo slučaj sa modelom Audi A5 Coupe. Međutim, prostora za napredak ima uvek, samo je potrebno promeniti ugao posmatranja. Tako, pored generalnog “zaoštravanja” linija spoljašnjeg izgleda, niže siluete, veće maske hladnjaka, novih svetslosnih grupa i utiska trodimenzionalnosti, ali i obnovljenog kokpita, priča se stalno vrti oko dizajna.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Međutim, povećanje kvaliteta i napredak dolazi tek sa, na prvi pogled, manje uočljivim detaljima… Malo ko će se, recimo, zadržati na podatku da novi A5 Coupe ima 17% više snage i 22% manju potrošnju u odnosu na prethodnu generaciju. Ipak, Audi je odlučio da sve to nije dovoljno sportski i odmah “u vatru šalje” i još “oštriji” model, naravno, sa oznakom S5 Coupe.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

A kod njega, ostavljamo za trenutak dizajn po strani i odmah prelazimo na suštinu, odnosno potpuno novi motor. Ovo “potpuno” treba shvatiti doslovno, jer kod 3.0 TFSI agregata više od 800 delova ili 90 procenata je potpuno novo! Iz 2.995 ccm radne zapremine V6 motora sa turbopunjačem dobijeno je tačno 354 KS, što je za 21 konjsku snagu više nego kod prethodinka. Još više raduje da je maksimalni obrtni moment povećan za 60 Nm, pa tako sada iznosi okuglo 500 Nm.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

U praksi, za upravljačem ovo povećanje snage se, iskreno, i ne oseti toliko, koliko veći obrtni moment koji počinje od veoma niskih 1.370 obrataja u minuti, pa do 4.500 o/min. Bolji odziv na komandu gasa i veća efikasnost postignuti su zahvaljujući novom procesu sagorevanja smeše goriva i vazduha u cilindrima, tzv. “B-ciklusu” koji podrazumeva kraće vreme ubrizgavanja, ali pod većim pristiskom….

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Zanimljiv je i položaj, kao i konstrukcija turbo-punjača sa twin-scroll tehnologijom, koji je sada tu umesto mehaničkog kompresora, prisutnog kod prethodnika. Suština je da su izduvni gasovi koji ga pokreću sada odvojeni od ostatka, čime se sprečava dodatno vtrloženje. Pri tome, turbo-punjač je postavljen pod uglom od 90 stepeni u odnosu na glave cilindra, praktično na vrhu motora, tako da su poremećaji protoka minimalni.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Posebnu ulogu ima smanjenje mase samog trolitarskog V6 TFSI motora koje iznosi 14 kilograma, tako da ceo agregat sada ima 172 kg. To je postignuto primenom novih legura aluminijuma i procesa livenja, a novim konstrukcionim rešenjima dobijen je i bolji termalni menadžment motora, odnosno brže postizanje optimalne “radne” temperature uz manje trenje i habanje, kao i efikasno hlađenje izduvnih gasova.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Sve ovo, svakako, ne deluje tako monotono u praksi… Novi Audi S5 Coupe sa osmostepenim Tiptronic menjačem je sve, samo ne dosadan automobil! Promene stepena prenosa su uglađene i brze, a prenosni odnosi dobro odmereni. Logično, niži stepeni su nešto kraći, radi sportskog doživljaja, a viši duži, zbog smanjenja broja obrtaja i potrošnje goriva.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Ono što oduševljava je ubrzanje od 4,7 sekundi do 100 km/h, a ono što iritira je ograničenje maksimalne brzine na 250 kilometara na čas. No, bilo kako bilo, vozač može da se zabavlja izborom moda promene stepena prenosa D, S i E, te koristi komande iza obruča upravljača ili one na samoj ručici menjača. Sve one se elektronski, tj. putem “žice” prenose do računara koji je brine o njihovom srpovođenju. Zvuk koji se tom prilikom oslobađa je odličan, baš kao i performanse.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

A, efikasnost? Pa, i ona je dobra, te Audi potrošnju goriva deklariše za 5% manju u odnosu na prethodnika, tačnije na 7,4 litra benzina, mada u režimu vožnje koji je važio o okolini Porta u Portugalu, ta je cifra znatno veća!

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Permanentni pogon na sva četiri točka, poznatiji kao quattro, svakako da ima značajan doprinos odličnoj stabilnosti i sigrnom vođenju kroz krivine. Sa S5 Coupeom se u njih ne ulazi, već se one “napadaju”, nešto poput kapija u skijanju! U normalnim uslovima vožnje, centralni diferencijal prenosi 60% snage na zadnju, a 40% na prednju osovinu. Međutim, ukoliko dođe do proklizavanja, snaga se rapidno preraspodeljuje na drugu, stabilniju, osovinu, tako da, recimo, točkovi napred mogu dobiti i do 85, a oni pozadi i do 70 procenata.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

U ovoj “priči” je i inteligentna softverska funkcija, sistem selektivne kontrole obtaja točkova, koji asistira quattro pogonu na taj način, što pri dinamičnoj vožnji, dakle u oštrim krivinama, minimalno koči točkove sa “unutrašnje” strane pre nego što oni počnu nekontrolisano da se okreću. Ova intervencija se događa čak i kada vozač nije pritisnuo papučicu gasa, omogućavanjući da zbog razlike u brzinama okretanja točkova, automobil lakše “uđe” u zaokret. Pri tome, Audi S5 Coupe je precizan, agilan i stabilan, čak i više nego što to prosečan vozač očekuje i stalno traži još veće i veće angažovanje, mada sa masom od ukupno 1.615 kg, koja je za 60 kilograma manja nego kod prethodnika, ipak treba biti obazriv!

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Sportski diferencijal na zadnjoj osovini, koji kontroliše broj obrtaja točkova, a koji je deo dodatne opeme, još povećava dinamičan doživljaj vožnje. Prilikom ubrzanja u krivini, softver distribuira više snage onom točku sa spoljašnje strane, praktično “gurajući” automobil u zaokret, ali ukoliko vozač postane previše ambiciozan, kontrolna računarska jedinica u saradnji sa Audi Drive Select će to sprečiti!

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Audi S5 Coupe ima i novi S Sport nezavisni sistem oslanjanja u pet tački “vezivanja”, sa klasičnim upornicama i poprečnim stabilizatorima, kod kojeg vozač može da pritiskom na taster i uz pomoć elektro-magnetnih ventila bira brzinu protoka fluida, a time i tvrdoću CDC amortizera. Pri tome, računar kontroliše svaki od amortizera odvojeno…

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Šestoklipne kočione čeljusti napred, crvene boje, sa logoom “S” i veliki samoventilirajući diskovi prečnika 350 mm, jasno ukazuju na sportske gene. To znači da ovaj Audi nema problema sa zaustavljanjem, čak ni kada je nihova temperatura nešto viša. Nema ni nagoveštaja “fejdinga”!

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Na kraju, kako god bilo, priča opet dolazi do teme dizajna! Nove LED svetlosne grupe i veliki uvodnici vazduha za hlađenje, te drugi aerodinamični dodaci, sa aluminijumskih i hromiranim aplikacijama izledaju sasvim dobro. No, crvena boja “Misano Red” je nekako ona koja najviše odogovara ovom automobilu i njegovom “karakteru”.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Što se tiče enterijera, pa on je, može se reći, “klasičan” u duhu kuće Audi, a opet inovativan. Moguće je birati između 30 boja nočnog osvetljenja kokpita, mada ga odlikuju čiste linije i jasna podela na vertikalnu i horizontalnu orijentaciju. Veliki centralni displej od 12,3 inča samo dopunjuje utisak o preglednosti i “oštrini” grafike koja se tu sreće, kao i na instrument tabli ispred vozača, poznatoj kao Audi Virtual Cockpit. Funkcija i komandi ima previše da bi ukratko bile opisane…

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Ono što je važnije od toga, je da vozač, ali i preostala tri putnika sede prilično dobro. Zapravo, najviše vozač i suvozač, dok će oni nešto krupniji pozadi, vožnju svakako upamtiti i pored činjenice da u odnosu na prethodnu generaciju, Audi S5 Coupe ima 17 mm više prostora u dužinu, kao i 12 za glave, pa 26 za ramena i 23 mm za kolena.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

I tako, nakon što je prva generacija modela A5/S5 u verzijama Coupe, Sportback i Cabriolet prodata u više od 320.000 komada, sa ovom novom, još “oštrijom” i kompletnojom, Audi verovatno nema razloga za brigu. Automobil je potpuno “zreo” i kompletan, o čemu svedoči i preko 50.000 časova testova i više od milion pređenih kilometara, od nivoa mora pa do 3.600 metara nadmorske visine, na temperaturama od – 30 pa do + 50 oC.

Foto: Audi Photo Team

Foto: Audi Photo Team

Stari V8 motor od 4,2 litra iz prethodnog S5 Coupe je sada deo istorije i zato se treba okrenuti novom modelu, sa potpuno novim motorom. Takođe, potebno je još znati da kada se ove jeseni pojavi u prodajnim salonima u Nemačkoj, novi Audi A5 Coupe koštaće od 38.000 evra pa naviše, dok za verziju S5 Coupe, kao što je i ranije bilo, treba ruku zavući još dublje u džep!

iz Porta,
Zoran Živkov/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: audi, coupe, quattro, s5, tfsi, tiptronic, turbo
Popularni komentari
  • Р
    Реалан

    Заборавили сте на једном месту да “прелепите” немачке таблице вашим. Стварно реалан тест, нема шта 🙂

    Redakcija TopSpeed:

    Poštovani,
    Fotografija na kojoj se delom vidi nemačka “tablica” je fotografija Audija (kao što je i potpisano dole), a isti proizvođač, inače, obezbeđuje čitav tim fotografa prilikom promocija u Evropi, koji nam zatim dostavljaju fotografije (svaka redakcija/medij posebno dobija svoje). Ostale fotografije (statičke) imaju nalepnice TopSpeed, dok su na one iz vožnje (neke), uglavnom naknadno stavljene, jer zakon zabranjuje da se registarske oznake prelepljuju tokom vožnje (to može da prođe na zatvorenom putu ili negde gde nas policija neće zaustaviti). Uostalom, za upravljačem Audija se jasno vidi glavni i odgovorni urednik TopSpeed magazina, Zoran Živkov (ne samo iz kabine, već i spolja).

    Srdačan pozdrav!