2

TEST Porsche Cayenne S E-Hybrid: Jedinstvo suprotnosti

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

Proizvođač koji danas najbolje balansira između ekskluzivnog i komercijalnog, definitivno je Porsche. Ova nemačka kompanija je uspela da pronađe neki optimum kada je u pitanju broj ponuđenih modela u gami, kao o njihove cene, a da sve to bude savršeno uklopljeno sa zadržavanjem imidža proizvođača prestižnih automobila.

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

Da, činjenica je da jedan Macan ili Boxster ne može da se nađe u ponudi Lamborghinija ili Ferrarija, s tom razlikom što pomenuti proizvođači neuporedivo manje zarađuju, i samim tim se nalaze u većoj zavisnosti od matičnih kuća u čijem su vlasništvu. Saradnja sa Volkswagenom i tvrdoglavo insistiranje na kvalitetu koje traje decenijama, iznedrilo je neke zaista prelepe automobile.

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

Pritom ne mislim na novi 911, jer se to već podrazumeva. Tokom nedavne posete sedištu Porschea u Štutgartu, naša redakcija je imala priliku da testira model Cayenne u Plug-in hibridnoj verziji. Kada se pomene model Cayenne, površni poznavaoci automobilske industrije obično prokomentarišu kako to i nije “pravi Porsche”, a da pri tome, nisu nikad ni seli u jedan, a još manje imali priliku da se uvere u njegov kvalitet. Moramo priznati, posle ove promocije i test vožnji, i mi smo se podsetili nekih kvaliteta ovog automobila, pogotovo kada je u pitanju hibridni deo priče.

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Prošle godine smo imali priliku da u Srbiji detaljno testiramo hibridnu Panameru. Tada smo bili impresionirani time kako taj automobil hibridnu tehnologiju vešto koristi da poboljša performanse, ali i istovremeno smanji potrošnju i emisiju ugljen-dioksida. Probne vožnje hibridnog Cayenne po centru Štutgarta, kao i po okolnim regionalnim putevima, samo su nas podsetile do koje mere je hibridna tehnologija danas sazrela.

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Kada je Porsche u svoju ponudu uvrstio modele sa hibridnim pogonom, odlučio je da ih od ostatka game izdvoji diskretnim detaljima u fluorescentno žuto-zelenoj boji, kojom su lakirana kočiona klješta, delimično spoljne oznake, ali i kazaljke na tabli sa instrumentima. Ova jarka boja je veoma diskretno iskorišćena, tako da ne remeti dizajn ovih, inače, elegantnih automobila, ali jasno stavlja do znanja da se razlikuju od običnih verzija.

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Sam dizajn automobila ne ostavlja mnogo prostora za komentarisanje, jer smo o Cayenne nebrojeno puta pisali. Automobil izgleda masivno i snažno, a posebno nam se dopao izbor točkova. Aluminijumske felne nisu prevelike, tako da gume imaju solidnu visinu profila, pa to omogućava maksimalno iskorišćenje potencijala povećanog klirensa.

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

Vožnja u gradskim uslovima je bila opuštena, penjanje po oštrijim ivičnjacima nije predstavljalo poteškoću, a posebno smo uživali na manjim pa i seoskim putevima u okolini Štutgarta. Udobnost je na veoma visokom nivou, a manje neravnine na seoskim kolovozima se savladavaju jednostavnim pritiskom na pedalu gasa. Točkovi sve neravnine “gutaju” uz tih šapat i bez ijednog nagoveštaja naprezanja karoserije.

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

I o kokpitu smo mnogo puta pričali… Porsche je odavno postavio neke standarde ispod kojih ne ide, tako da je kvalitet na veoma visokom nivou, uvek nešto višem od ostalih nemačkih proizvođača premijum automobila. Novopečeni vlasnik Porschea, koji do tog trenutka nije imao priliku da vozi nove modele ove kompanije, u početku će možda biti pomalo zbunjen, prvenstveno obiljem prekidača i komandi na centralnoj konzoli.

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Ne može se reći da kokpit konfuzan – bolje je reći da je bogat, tako da je potrebno izvesno vreme za privikavanje. Mi to bogatstvo komandi, ovaj put, svrstavamo i u vrline, jer je uvek bolje imati direktnu komandu, nego se služiti multifunkcionalnim displejom, ma koliko on bio intuitivan. A kada se vozač jednom privikne na Porscheov kokpit, počinje da shvata koliko je on zapravo dobro organizovan i pametno osmišljen.

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Sve ono što se koristi na dnevnoj bazi je savršeno dostupno i jasno čitljivo, a komande koje su manje važne, vozač posle nekog vremena prestaje da primećuje, i tada nestaje i onaj prvi osećaj konfuzije i zbunjenosti. To je trenutak kada svaki Porscheov model postaje savršeno upotrebljiv u svakodnevnim uslovima vožnje.

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Od klasičnih modela, hibridni Cayenne se razlikuje po nekim detaljima, a jedan je i instrument levo od obrtomera, koji vozača informiše o radu hibridnog sistema. Zahvaljujući njemu, veoma lako može da se prati da li se energija iz baterija crpi, da li se vozi u ekonomičnom režimu, ili se baterije dopunjavaju…

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

Na prvi pogled, možda se čini da u automobilu kao što je Porsche Cayenne, hibridna tehnologija nema mnogo smisla. Ipak, nekoliko stotina prevezenih kilometara u svim uslovima bilo je dovoljno da nas uveri u suprotno. Hibridna tehnologija se najčešće koristi kako bi se snizila potrošnja, kod nekih automobila je primarna namena poboljšanje performansi, a kod Porscheovih modela je postignut savršen kompromis u ispunjavanju obe funkcije.

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Foto: Danilo Jojić/TopSpeed

Osnovni pogon obezbeđuje V6 benzinski motor od tri litra radne zapremine, koji uz pomoć kompresora oslobađa 333 konjske snage i 440 Nm obrtnog momenta. Njemu “asistira” elektromotor od 95 konjskih snaga i 310 Nm, a kombinovano, ova dva motora obezbeđuju snagu od 416 “konja” i ekvivalent od 590 Nm. Sasvim dovoljno da SUV mase 2.350 kilograma, do 100 km/h ubrza za 5,9 sekundi, dok maksimalna brzina iznosi 243 km/h.

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

Ovi podaci oslikavaju samo deo kompletne priče. Ogroman obrtni moment elektromotora, koji je momentalno na raspolaganju u apsolutno svakom trenutku, doprinosi stvaranju osećaja da vozač potpuno zaboravlja na masu automobila. Elastičnost je fantastična, a masa automobila je primetna samo na prilasku krivinama i kada se u njih uđe, s tim da je stabilnost iznad očekivanja za model sa povišenim klirensom.

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

U tehničkim podacima, Porsche navodi na hibridni Cayenne prosečno troši 3,4 litre goriva na 100 pređenih kilometara. Na jednoj deonici od pedeset kilometara, od koje smo pola prevezli u gradu, a pola na autoputu, mi smo ostvarili prosek od 3,2 litre. Tu treba uračunati i to da smo na ovo testiranje krenuli sa punom baterijom, a da je ona pri dolasku na cilj bila potpuno prazna, jer smo mahom koristili električni mod vožnje.

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

To znači da vozač koji dnevno prevaljuje manje gradske kilometraže zaista može da računa na nisku potrošnju, ali i na nešto veći račun za struju, jer je u pitanju Plug-in hibrid sa mogućnošću dopunjavanja baterija kod kuće. Naravno, to nije neophodno, baterija se puni i u vožnji, ali je vlasniku ostavljena i ta opcija.

Foto: Frank Ratering

Foto: Frank Ratering

Porsche je ovim omogućio svima da pronađu idealan kompromis, ali je naša procena da većina vozača neće konstantno pokušavati da troši tri litre u automobilu koji su platili oko 80.000 evra! Više je poenta u odličnom osećaju posedovanja luksuznog SUV modela visokih performansi, koji ubrzava fantastično, ima nestvarna međuubrzanja, a da pri tome, ima sasvim prosečnu potrošnju goriva.

Danilo Jojić/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: baterije, Cayenne S, E-Hybrid, ekskluzivno, plug-in, porsche, suv
Popularni komentari
  • m
    mite

    Super auto

  • H
    Hosting

    The Cayenne E-Hybrid is extremely quick. With the help of the electric motor, 5.4 seconds for the 0 to 60 mph dash sure feels powerful. Handing is fantastic and Porsche is not compromising on any aspects of performance with the addition of plug in hybrid components.