0

TEST Toyota Auris 1.2 Turbo / 1.6 D-4D: Bitka se nastavlja!

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Nema odmora i predaha, a pogotovo nema povlačenja! Toyota, koja kombinujući hečbek i karavan karoserijske oblike sa benzinskim, dizel i hibridnim pogonom, svom modelu Auris daje novu snagu da se upusti u borbu sa konkurencijom, a ta bitka biće neizvesna u vremenu koje je pred nama, budući da u njoj učestvuju mnogi, što direktno, što u alijansama, a ima i onih koji za sada samo odmeravaju snage protivnika.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Za to vreme, Toyota vešto koristi jednu svoju stratešku prednost, forsirajući hibridnu tehnologiju u ovom “ratu”. Tako je godine 2010. najveći svetski proizvođač prodao 70.000 vozila sa hibridnim pogonom, dok je u 2014. taj broj iznosio 178.000 jedinica. A spomenuti Auris je na evropskom tlu najbolje prodavani automobil sa ovom vrstom pogona.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Međutim, to ne važi za Srbiju… Jer kod nas, mnogo toga iz globalnih svetskih trendova i tokova, zapravo, ne važi! Pa, tako ni ona priča o ekološkoj svesti, manjem zagađenju životne sredine, kao i subvencijama za vozila sa hibridnim pogonom koja je nekada važila. “Napredna” vlast nas je vratila na staro, forsirajući politiku štednje koja još više usporava gotovo već zaustavljenu ekonomiju!

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Srećom, Toyota ima plan i u slučaju “nepopularnosti” hibrida, jer postoje još neka druga tržišta, mnogo veća i značajnija nego naše, gde se više cene konvencionalni benzinski i dizel motori. Pored novog, sofisticiranijeg dizajna eksterijera i enterijera, te unapređenog kvaliteta materijala i završne obrade, tu su i novi agregati, benzinski 1.2 turbo od 116 KS i dizel 1.6 D-4D od 112 KS. Nažalost, oni do kraja godine neće biti dostupni na našem tržištu, ali smo na begijskim putevima imali priliku da ih isprobamo.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Potpuno novi, mali benzinac 1.2T je četvorocilindarski redni motor zapremine 1.297 ccm, sa turbo punjačem koji obezbeđuje performanse Aurisu slične onima kao da ga pokreće već poznati agregat od 1,6 litara. Kompaktan je i ima malu masu, te uz mnogo tehnoloških unaprepređenja, “izvlači” 116 KS između 5.200 i 5.600 obrtaja u minuti. U praksi, to znači da je potrebno “zavrteti” ga, ali ne previše, jer se maskimalni obrtni moment o 185 Nm se postiže u rasponu od 1.500 do 4.000 o/min. Ono što je još važnije, ne nedostaje mu cilindar, već ih ima četiri, što omogućava mirniji i kultivisaniji rad.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

U karoseriji hečbeka, u kojoj smo ga vozili, novi “mali” turbo-motor sa direktnim ubrizgavanjem i novim, revidiranim sistemom inteligentnog varijabilnog otvaranja ventila koje je sada još šire (VVT-iW), omogućava ubrzanje do 100 km/h za 10,1 sekundu. Istina, ukoliko se Auris dodatno optereti sa još dva putnika pozadi, a prostora za to ima, onda se ponešto performansi mora žrtvovati, ali najvažnije je to da dinamika vožnje nije ugrožena. Uz malo više “rada” sa šestostepenim manuelnim menjačem i malo više obrtaja, biće sve u redu. Čak i obećanih 200 km/h maksimalne brzine nisu nedostižni…

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Naravno, tu brzinu, kao ni prosečnu potrošnju, ovom prilikom nismo mogli da proverimo. Zato ostaje da verujemo u podatak proizvođača o 5,4 litra benzina na 100 kilometara u kombinovanom ciklusu, uz emiiju CO2 od 125 g/km. U karoseriji Aurisa karavan, odnosno Touring Sports (TS), koji takođe naše tržište ne voli, isprobali smo i novi dizel agregat. No, pre utisaka o njemu, samo nekoliko zapažanja u vezi samog “osvežavanja” Aurisa…

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Dilema šta je zapravo novo, a šta je osveženo ili restilizovano, ili šta je pretrpelo “manje promene” (minor change) ili šta je “unapređenje proizvoda” (product imrovement) sve je veća. Toyota ovaj Auris naziva “novi Auris”, iako je u pitanju restilizacija. Na spoljašnjosti vozila se to prepoznaje po novom dizajnu prednjeg i zadnjeg dela, odnosno branika i svetlosnih grupa. Sada sve deluje nekako šire, a samim tim i niže, te uz LED svetla, i modernije. Mada su linije i dalje prilično oštre, posebno na zadnjem delu, i pogotovo kod karavana, kao da je u procesu stvaranja učestvovala katana. Naravno, to se nekome sviđa, a neko to i ne primećuje.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Ono šta se, ipak, mora primetiti kada se uđe u osveženi Auris jeste unapređen kvalitet enterijera. Toyota je konačno uvažila primedbe iz Evrope, čije tržište za nju u pogledu rezultata prodaje i nije toliko značajno, ali globalno jeste. Sada unutrašnjost deluje znatno kvalitetnije i po pitanju dizajna, ali i materijala. Kao da je “oslobođena” nekih suvišnih detalja i linija, pa samim tim i izgleda prostranije. Instrumentacija je nova i više sportska, a osvetljenje i kolorit decentniji nego kod prethodnika. Tu su i nova sedišta, izrađena od novih materijala, koja su veoma udobna. Uopšte, mnogo više pažnje je posvećeno detaljima, što za rezultat ima značajan vizuelni korak napred, koji uz to prati i povećanje kvaliteta, te tu Auris zaista opravdava reč “nov”!

Foto: Toyota

Foto: Toyota

A, potpuno novi turbo-dizel motor od 1.598 ccm, koji zamenjuje onaj stari dvolitarski, pokazao se kao veoma dobar izbor za pogon karavana. Iako ima “samo” 112 KS pri 4.000 o/min, tu je maksimalni obrtni moment od 270 Nm da “priskoči u pomoć” u borbi sa značajno većom masom nego kod hečbeka. On je na raspolaganju u opsegu između 1.750 i 2.250 obrtaja u minuti, što čini vožnju opuštenom i glatkom. Šestostepeni manuelni menjač je dobro usaglašen sa 1.6 D-4D motorom, pa Auris Touring Sports do “stotke” stiže za 10,5 sekundi i postiže maskimalnih 195 km/h.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Dobro, nekome ove perfomanse se ne čine tako impresivnim, ali posmatrane u kontekstu kategorije vozila i ciljne grupe kojoj je ovaj automobil namenjen, tu je sve sasvim u redu. Pogotovo kada je u pitanju odlazak na pumpu i dopuna rezervoara za gorivo zapremine 50 litara. Uz neku normalnu vožnju, u kombinovanom režimu, potrošnja dizela na 100 kilometara bi trebala da bude 4,3 litara, uz emisiju C02 od 110 grama po pređenom kilometru.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Još značajnije od toga je to što je Toyota sa novim oslanjanjem Aurisa dodatno povećala komfor u vožnji. Trim je sada veoma dobro odmeren i “odgovaraće” rupama na našim putevima. Pri tome, automobil ostaje u dobrom kontaktu sa podlogom i pri većim brzinama, a elektro-pojačanje upravljača, koje je takođe unapređeno, nije nametljivo. Tek sa porastom brzine, ono postaje primetno, ali ne i toliko da bi zasmetalo.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Da bi još spremnije ušao u bitku na tržištu, japanski proizvođač je svog “ratnika” iz C segmeta opremio i novim sistemima aktivne bezbednosti. Toyota Active Sense je zapravo čitav set aktivnih sistema napredne tenologije koji deluje preventivno ili pomaže vozaču u rizičnim situacijama, odnosno umanjuje posledice.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Na posebnom zatvorenom polignu, ovoga puta sa vozilom koje je imalo hibridni pogon, a to znači benzinski agregat od 1,8 litara i elektomotor, tj. generator, ukupne snage od 136 KS, mogli smo da isprobamo sistem za prevenciju sudara (Pre-Collision System). On detektuje vozilo ili neku drugu prepreku ispred, te pri brzinama između 10 i 80 km/h, zvučnim i vizuelnim upozorenjima obaveštava o opsnosti od udara. Ukoliko reakcija vozača izostane, a brzina je do 40 km/h, vozilo će se samo, bezbedno, zaustaviti, bez da čovek koči, dok će u slučaju većih brzina biti usporenja, a samim tim i posledice sudara će biti manje. Pored ovoga, Auris će se ubuduće moći nabaviti i sa sistemima upozorenje na napuštanje kolovozne trake, automatske kontrole dugih svetala, čitanja znakova, itd.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

Nažalost, zbog birokratskih procedura, kod nas će se novi Auris sa pomenutim motorima pojaviti tek kasnije, krajem ove ili početkom naredne godine. Zato će kupci u Srbiji morati da se okrenu proverenim, a ujedno i kod nas najprodavanijim, benzinskim pogonskim jedinicama 1.33 Dual VVT-i 1.6 Valvematic, kao i dizelu 1.4 D-4D.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

A, za koliko novca? Pa, verzija sa benzinskim motorom 1.33 VVT-i košta 13.490 evra, dok je, recimo, 1.6 Valvematic u istom paketu opreme Terra, 14.490 evra. Ko želji bogatiji “arsenal”, moraće da “probije budžet”, jer svaki “rat” košta, ali možda i da se još malo strpi, dok i do nas ne stigne najnovije “oružje” u vidu potpuno novih agregata.

iz Waterlooa, Zoran Živkov

PRATITE NAS NA VIBERU!

Tagovi: d-4d, hibrid, hsd, touring sports, toyota auris, turbo