0

TEST Abarth 595C Turismo: Brušeni dijamant

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Sa Abarthom na bazi FIAT-a 500 družimo se, evo već sedam godina, a da budem iskren, morao sam da proverim na Internetu kada sam ovaj automobil imao priliku prvi put da testiram. Ovaj podatak me je pomalo zbunio, jer sam tokom nedavnog testiranja najnovijeg 595C Turismo, imao utisak da se ispred mene nalazi potpuno nov model koji je juče debitovao, a ne unapređena verzija postojećeg modela sa prilično dugim stažom.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Nisam najsigurniji od čega da počnem priču o ovom automobilu. Ono što mi se posebno dopalo jeste povratak oznake 595 koja krasi poklopac prtljažnika, a ispod nje se nalazi dodatna oznaka Turismo. Pored ove oznake, nude se i modeli sa Competizione potpisom. Oni su orijentisani više ka trkačkom stilu, dok je kod verzije, koja se našla na našem testu, u prvom planu elegancija i individualnost.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ono što ovaj automobil dodatno razlikuje je i ugrađeni Esseesse kit. On se uz ovaj automobil opciono dobija u posebnom drvenom sanduku, u kome se nalaze kočnice, ultralagani točkovi i nove opruge. Ove izmene su na našem test automobilu jasno vidljive, prvenstveno zahvaljujući belim, sportski dizajniranim “felnama”, koje su se savršeno uklopile sa belom linijom koja razdvaja sivu i plavu nijansu karoserije.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

O dizajnu FIAT-ovog modela 500 i Abartha na njegovoj osnovi mnogo je već rečeno, ali ponavljam, mene je impresioniralo kako ovaj automobil i danas izgleda dobro. Mislim da je ključ uspeha retro dizajn koji odoleva godinama, a opštem utisku svakako doprinosi i boja. U našem slučaju, to je bila “bicolore” kombinacija sa svetlo plavom osnovom, te sivim krovom i “haubom”. Abartov 595 sam po sebi teško može da ostane neprimećen, pa bio i crn, a u ovakvoj kombinaciji boja, predstavlja pravi magnet za poglede.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

To sam tokom testiranja itekako osetio i na svojoj koži, jer sam nebrojeno puta tokom gradske vožnje morao da objašnjavam o kakvom je automobilu reč. Takođe, primetio sam da ljudi još ne znaju, čak i bolji poznavaoci automobilskih dešavanja, da se ovaj automobil ne zove FIAT, već Abarth, ali se nadam da će se to promeniti kada se ovaj brend i zvanično odomaći na našem tržištu.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Do kabine ovog mališana se dolazi kroz vrata koja omogućavaju komotan pristup. Kako je u pitanju Turismo verzija modela 595, koja naglašava eleganciju, sedišta su bila presvučena kožom prelepe smeđe boje, koja pored osećaja luksuza, kao da naglašava i retro šarm ovog automobila. Ta smeđa boja se savršeno uklapa sa plavom bojom prednjeg dela kokpita, koji je po pravilu u boji karoserije.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Da ne dužim, slike dovoljno govore, Abarth 595 je jedan od najlepše stilizovanih gradskih retro modela. Naravno, nije sve savršeno. Sećam se, i pre mi je to bio problem – pozicija sedenja je prilično visoka, nikako u skladu sa sportskim karakterom automobila, ali je za to jednostavno kriva koncepcija same karoserije i tu nema pomoći, pa ne mogu mnogo da prebacujem, ni FIAT-u, a naročito ne Abarthu.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Isto važi i za poziciju ručice menjača, koja je po ugledu na MPV modele, ali je zato veoma precizna i laka za rukovanje. Takođe, najveći broj koji na njoj vidim je broj pet. Znam da je u pitanju gradski automobil i da je procena da se ovim automobilom baš i ne ide na putovanja, ali bih više voleo da poseduje šestostepenu transmisiju. Pored manuelnog menjača, dostupan je i automatski. U stvari, to je robotizovana verzija manuelne transmisije, a standardno se isporučuje sa polugicama iza upravljača. Nju nisam imao priliku da testiram, ali imam osećaj da je manuelni menjač bolja opcija kada je ovaj automobil u pitanju.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Iako sam imao priliku da se sa ovim automobilom družim nešto duže, ipak ću preneti utiske sa testiranja na karting stazi Ada Huja. Iako nije u pitanju prava staza za automobile, ovaj poligon je sasvim pogodan za testiranje ovakvog modela. Kratko međuosovinsko rastojanje je kao stvoreno za spore krivine, a u ovakvim uslovima se pokazalo da ovaj automobil nije samo “šminka” već da zaista ima trkačkog potencijala u sebi.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Veoma je precizan na ulasku u krivinu, okretan je, ali se ujedno i lako kontroliše. Pritiskam “Sport” prekidač na centralnoj konzoli i aktiviram sportski mod vožnje. Koliko su Italijani mislili na sitne detalje, a oni obično prvi “kupuju vozača”, jeste da kada se aktivira sportski mod, brojevi na brzinomeru se iskose, kao da nagoveštavaju vozaču da se pripremi za nalet adrenalina.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ono što je važnije, primetio sam da se u sport modu automobil agresivnije odaziva na komandu gasa, a da je upravljač nešto “čvršći”, tako da omogućava još preciznije upravljanje. Impresionirale su me i kočnice, jer ni posle nekoliko krugova u veoma oštrom režimu vožnje, nisu pokazivale ni najmanje znake “umora”.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Za pogon je zadužen poznati turbo motor od 1,4 litre, u verziji od 160 “konja”. Snage ima više nego dovoljno za ovaj automobil, posebno na karting stazi. Više snage u automobilu sa ovako kratkim međuosovinskim rastojanjem možda ne bi ni bila dobra ideja, jer je pretpostavka da će njime upravljati uglavnom vozači sa manje iskustva. O performansama dovoljno svedoči podatak da ubrzanje do “stotke” traje samo 7,4 sekunde, a i elastičnost je dobra zahvaljujući turbo punjaču.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Jedino čega može da manjka jeste zvuk. Skromna zapremina je predstavljala prepreku da se iz motora izvuče neki atraktivniji “bariton”, ali je tu izduv da donekle poboljša opšti utisak. Takođe, primetio sam da vozač u zvuku mnogo više može da uživa sa spuštenim krovom, tako da se ovaj model nameće kao savršena letnja “igračka”.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

A Abarth 595 je definitivno igračka koju bih voleo da dobijem na poklon! Primetio sam i to da sam o automobilu koji ima tek nešto više od 150 konjskih snaga, uglavnom pisao u superlativima. Šta da radim, jednostavno je tako! Imao sam priliku da testiram automobile sa pet puta više snage, a da nisu ostavili na mene tako pozitivan utisak. Ne treba se zanositi, ovaj automobil nije idealan za vozače koji vole isključivo sportski stil vožnje, iako on i to može da podnese. On je prvenstveno namenjen vozačima koji pojam vožnje ne poistovećuju sa pojmom prevoza. U njemu možete da uživate i samo dok ga gledate, dok je svaka vožnja posebna vrsta uzbuđenja.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Andrej Kulundžić/TopSpeed

PRATITE NAS NA VIBERU!

Tagovi: abarth 595c, essesse, fiat 500, škorpion, turbo, turismo