0

UPOREDNI TEST Fiat 500X vs Jeep Renegade: Jedinstvo različitosti

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Početak ovog uporednog testa asocirao me je na drevni Jin i Jang simbol, koji predstavlja jedinstvo suprotnosti i harmoniju različitosti. Upravo tako smo i posmatrali modele koje nam je nesebično ustupila Auto-kuća “Stojanov” iz Novog Sada, automobile koji su, mogu slobodno reći, tokom probne vožnje i fotografisanja, privukli mnogo radoznalih pogleda, ali i pitanja.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

To me nije previše iznenadilo, jer su i 500X i Renegade, zapravo, automobili koji su u trendu, predstavnici klase koje beleže sve veću popularnost. Zamišljeni kao globalni modeli, kako bi zadovoljili želje i potrebe širokog kruga kupaca, konstruktori su ponudili nekoliko različitih varijanti automobila, verzija pogona, menjača i motora.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Vrline su već na prvi pogled evidentne, jer u kompaktnoj formi, i 500X, i Renegade nude povišenu karoseriju i položaj sedenja, bolju preglednost i sveopštu univerzalnost. Takođe, sve pomenuto dolazi u cenovnom rangu koji je i dalje veoma dobro odmeren, pogotovo za stanovnike zapadne Evrope, pa nema sumnje da će Jeepov „odmetnik“ i nostalgični 500X biti pravi hit.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

No, krenimo redom… Epitet “nostalgični” upotrebio sam kao najsnažniji utisak prilikom susreta sa novitetom kompanije FIAT. Jednostavno, u pitanju je novi model koji se drži starih, dobrih dizajnerskih rešenja i “trikova” koje će prepoznati nešto iskusniji vozači, a zavoleti i mlađe generacije. Identifikacija sa gradskim modelom 500, kolokvijalno nazvanim „novi fića“, i više je nego jasna!

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Bilo da je reč o formi prednjeg dela i obliku svetala, hromiranim lajsnama na zadnjem kraju karoserije, ili detaljima u unutrašnjosti poput panela u boji automobila, te retro „kvakicama“, novi 500X nastavlja da na savremen način promoviše bogato automobilsko nasleđe. To je sigurna, možemo reći slobodno i najjača karta u špilu gospodina Marchionnea, jer je finalnom proizvodu gotovo nemoguće pronaći slabu tačku.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Skladan i proporcionalan, FIAT 500X uživo zaista ostavlja jak utisak, i pre ulaska u enterijer. Pogotovo ako je i boja karoserije efektna. U oble, fluidne linije, odlično se uklopila i optika, s obzirom da se 500X proizvodi u dve verzije. Prvu karakterišu prepoznatljivi, elegantni stilski detalji, a predviđena je za dinamične “urbane” kupce.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Druga verzija poseduje naglašeno terenski karakter i opremu, pa je optimalno rešenje za ljubitelje aktivnosti na otvorenom. Mi smo na raspolaganju imali „off-road“ optiku, koja doprinosi da 500X iz svakog ugla bude atraktivan. Pogotovo spreda, jer je to pozicija u koju je skladno uklopljen robustni stil, podsetnik da se 500X može voziti i van aslfalta, na manje zahtevnim terena.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Ipak, tamo gde prestaje asfalt, tradicionalno gospodari kompanija Jeep. Iako deli platformu sa 500X, nastup verzije sa „američkim pasošem“ je značajno drugačiji, ali, ipak, u mnogo čemu i sličan. I, to je ta kontradiktornost koja nas je pratila tokom čitavog testiranja, budući da su Renegade i 500X, takoreći, blizanci na istoj platformi.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Već na prvi pogled, jasno je da se „odmetnik“ atraktivne narandžaste boje, izdvaja, i od „porodične“, ali i od kompletne konkurencije na tržištu. I dok se gotovo svi rivali opredeljuju za moderne linije i savremeni izgled, Renegade je ostao veran prošlosti i „kutijastoj“ karoseriji. To je verovano rizična odluka, ali sudeći prema komentarima, Renegade je dizajnom pogodio u centar mete.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Moćan izgled sa prepoznatljivim rešetkama maske hladnjaka, karakteristični farovi i branik sa integri-sanim svetlima za maglu odaju utisak terenca, iako on to u testiranoj 4×2 verziji, zapravo, i nije! Ipak, Renegade u Longitude opremi, uprkos dužini od 4.236 milimetara, Omaha narandžasti Jeep vizuelno dominira na putu. Nas je, zapravo, najviše fascinirala posvećenost detaljima, jer je to „disciplina“ u kojoj su automobili pomenutog porekla bili nedovoljno konkurentni evropskim rivalima.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

To vreme je definitivno iza nas, pa je saradnja sa kompanijom FIAT doprinela da Renegade postane kompletan automobil, do detalja prilagođen, ne samo potrebama, već i emocijama kupaca. To je vidljivo naročito u enterijeru. Prostor namenjen putnicima je organizovan ergonomski veoma logično, pa se već nakon nameštanja pozicije sedenja, sve prirodno nastavlja. Kvalitet materijala je tema koju su automobilski novinari toliko puta apsolvirali, pogotovo kada je u pitanju brend Jeep.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Ipak, dežurne kritičare ćemo ovom prilikom morati da razočaramo jer je Renegade izrađen veoma korektno i dobro, u skladu sa klasom i cenovnim rangom. Ono što je iznad proseka klase jeste posvećenost detaljima i autentičnost. Na gotovo svakoj slobodnoj površini, dizajneri su uklopili siluetu prednje maske, a meni se najviše svidelo rešenje rama zvučnika, narandžaste boje. Iznad multimedijalnog ekrana utisnuta je dekorativna oznaka “Since 1941”, u presvlake je diskretno utisnuta reč Jeep, a na skali obrtomera se nalazi grafički „ukras“ u stilu blatnjave fleke, kao omaž slavnoj tradiciji…

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Verujte nam na reč, mogli bismo da nabrajamo i dalje! Prostora na prednjim sedištima ima sasvim dovoljno i za duža putovanja, pogotovo jer je vožnja u novom Jeepu naglašeno udobna. Na zadnjoj klupi i putnici visine od 190 centimetara neće imati problem, iako ne treba porediti komfor sa limuzinama slične cenovne kategorije. Prtljažni prostor je pravilnog oblika, zapremine 351 litra.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Sa druge strane, 500X prenosi mediteransku atmosferu do vozača i saputnika. Italijanski majstori stila doprineli su da, kao i u imenu, novi model zaista ima „X-faktor“. Prijatan je za boravak, sedišta su udobna i mekana, taman koliko bi i trebalo. Upravljač odlično „leži“ u rukama, za najvišu ocenu FIAT bi ipak morao da jednostavnije reši raspored komandi na samom upravljaču.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Estetski, kao što sam i pomenuo, 500X nastavlja po proverenom receptu, i tu, u pogledu kvaliteta odabranih materijala i samih spojeva, nema šta da se prigovori. Iako je to individualna odluka, komandna tabla koja dominira centralnim delom u atraktivnoj boji, svakako doprinosi da ambijent u kabini ne bude previše monoton i jednoličan. Zamerka se može uputiti i na adresu dijagonale centalnog ekrana, što je slučaj i kod Renegade-a. Budući da oba automobila vrlo jasno “koketiraju” sa “lifestyle” kupcima, više bi priličio „darežljiviji“ prečnik displeja.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Red je došao na najznačajniju oblast – samu vožnju! Iako se modeli kompanije Jeep u prošlosti nisu isticali naprednim voznim karakteristikama, dobra vest je da je u svakodnevnoj vožnji, Renegade odličan. Skoro kao da nije SUV – karoserija ima vrlo malo pomeranja i naginjanja u krivinama. Upravljač je dobro odmeren i zadovoljavajuće direktan za ovu klasu vozila, a lako je primetiti da je podvozje nešto kruće.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Prenosni odnosi fino su podešeni, a i šestostepeni menjač je precizan, sa relativno kratkim hodovima. Prava stvar je ispod „haube“ oba testirana modela. U pitanju je 1,6-litarski common-rail dizel, koji radi mirno i veoma je brz u odzivu na gas. Problem predstavlja akustika u obe kabine, jer od srednjih obrtaja kreće karakteristična „muzika“. Ipak, on ima dovoljno obrtnog momenta pri nižim režimima, te je dovoljno elastičan da gotovo možete zaboraviti u kojem ste stepenu prenosa.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Pomenuo sam da je i FIAT pokretao identični motor od 120 „konja“, sa čak 320 Nm, koji je, kao i na primeru Renegade-a, potvrdio da je i te kako agilan. Jednostavno, reč je o najoptimalnijem izboru u odnosu ubrzanja, elastičnosti i potrošnje, ali i nabavne cene, budući da je na raspolaganju u oba kataloga i dvolitarski MultiJet sa devetostepenom automatikom.

 

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Pomenuću da je sa prednjim pogonom i „Traction Plus“ sistemom, testirani 500X imao asistenciju pri vožnji van asfalta, koja je položila ispit na laganim off-road terenima Vojvodine. Na asfaltu, ipak, predlažemo opciju Sport, koja se aktivira na centralno postavljenom “točkiću”, kada se zaista oseti razlika u brzini odziva na komandu gasa, što je nekada verovatno i potreba, a češće opcija koja garantuje zabavniju vožnju.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Iako je granica između malog “terenca” i kompaktnog krosovera sve manje primetna, Jeep Renegade i FIAT 500X su najbolji dokaz da to, zapravom i nije od presudnog značaja, pogotovo vozačima koji će najveći deo vremena provesti u klasičnim gradskim uslovima. Drugima preostaje doplata za verziju sa pogonom na sva četiri točka. Suština je da, bilo da izaberete 500X ili da se opredelite za tabor kompaktnog Jeepa, nema pogrešne odluke.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Oba automobila garantuju svestranost i pozitivnu upadljivost na domaćim putevima. Ako cena nije ograničavajući faktor, preporuka je vredan svakako odličan odnos elastičnosti i potrošnje savremenog dizel motora od 120 „konja”. Sve ostalo su nijanse i ukusi, a o tome, nikada nije zahvalno  raspravljati…

Uroš Popović/TopSpeed

Tagovi: fiat 500x, jeep renegade, multijet, stojanov, uporedni test, willys