25

TEST Mazda6 Wagon D175 2.2 AWD: Velika karavela

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

U februaru 2012. godine, na promociji u Lisabonu, prvi put sam vozio novu generaciju modela Mazda6. Tada sam ovaj automobil uporedio sa karavelom, okretnim portugalskim brodovima, kojima je, nekada davno, započelo “doba otkrića”… Tri godine kasnije, na sasvim drugoj lokaciji, u Barseloni, Mazda je predstavila osveženo viđenje najnovije generacije popularnog modela “6”. Tako brza restilizacija nije došla zbog loših prodajnih rezultata, jer je japanski proizvođač samo prošle godine prodao više od 40.000 komada ovog predstanika iz D segmenta, već isključivo kao odraz izražene brige o modelu.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Istini za volju, svi su svesni da nakon katastrofe koja je zadesila Japan, odnosno velikog zemljotresa i cunamija u aprilu 2011. godine, nije bilo mnogo manevarskog prostora da se počne sve iz početka, kao što su u Mazdi planirali. Neki već postojeći delovi i sklopovi, jednostavno su morali biti preuzeti i podeljeni sa “familijom”. Tu pre svega mislim na uspešni SUV CX-5 koji je samo nagovestio kako bi to nova generacija “Šestice” mogla da izgleda i da se ponaša na putu, budući da dobar deo delova i sklopova deli sa njom kroz SKYACTIV tehologiju.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Spolja nova i sveža, i nikako mala, već ogromna “karavela iz Japana”, imala je, uslovno rečeno, samo jedan problem – fascinatan eksterijer kojeg nije pratio adekvatan enterijer! Odnosno, u “potpalublju”, preciznije “kabini”, izostao je onaj “vauuu” utisak kakav se očekuje kada ovaj automobil vidite spoja. Ništa tu nije nedostajalo i sve je bilo na svom mestu, dovoljno kvalitetno i pedantno, ali nekako ne baš i do kraja uštimano sa svim postulatima savremenog dizajnerskog pravca KODO koji sledi Mazda. Ta “duša pokreta”, ponikla na konceptima Takeri i Shinari, jednostavno je zahtevala još savremeniju unutrašnjost.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Toga su, naravno, bili svesni i u Mazdi, ali imajući u vidu ukupne probleme koji su zadesili zemlju, neke velike promene u tom momentu nisu bile moguće. Zato je sada došao trenutak da se temeljno revidira situacija, te da se dizajneri i inženjeri pozabave promenama koje će “Šesticu” praktično uvesti u premijum segment i istovremeno distancirati od modela CX-5, kako jedan drugom ne bi “otimali vetar”. Spolja posmatrano, promene nisu tako upadljive, mada je Mazda6 sada dobila nekako agresivniji izgled.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Nove svetlosne grupe u LED tehnologiji su, uz oštrije linije prednje maske, najupadljivija promena na “pramcu”, odnosno prednjem delu. Novog dizajna, ali i tamne boje, jesu i aluminijumski točkovi od 19 cola, kao i zadnji branik koji deluje nekako duže, mada su dimenzije automobila ostala potpuno iste! Sve u svemu, ovo je elegantan sedan sa izgledom kupea, mada mi je pažnju, kao i pre tri godine na prvom testu, opet najpre privukao model sa masivnom “krmom” kao kod karavele, drugim rečima – karavan!

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Ovoga puta, bio je u kombinaciji sa dizel motorom od 2,2 litra i 175 konjskih snaga, a ne benzinskim od 2,5 litara i 192 KS, te automatskim, a ne manuelnim menjačem. Inače, cena limuzine i karavana je potpuno ista, no iz nekog razloga, kod nas u Srbiji, “Wagon” verzije bilo koje marke vozila, generalno posmatrano, nisu tako popularne!

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Ovaj Wagon, jer tako Mazda zvanično označava karavan, kao i svi modeli restilizovane “Šestice”, najveće promene pretrpeo je u enterijeru. Kokpit je potpuno redizajniran, tako da je sada komforniji i daleko sofisticiraniji. Instrument tabla je nešto većih dimenzija, veoma pregledna i bez suvišnih detalja. Kompletna centralna konzola je šira, tako da ima dovoljno mesta za povećane komade klimatizacije, ali i sada mnogo bolje uklopljeni centralni displej na vrhu. On je, takođe, osetljiv na dodir, samo što više ne “štrči” toliko kao kod “Trojke” i “Dvojke”, iako je isitih dimenzija. Sve ostalo, što se tiče instrumenata i glavnih komandi je ostalo na mestu, s tim što je poboljšan kvalitet izrade i završne obrade, baš kao i ergonomija.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Naime, restilizovana Mazda6 ima i nova sedišta napred, pri čemu je sada i suvozačko podesivo po visini. Ona su sada udobnija i još bolje obuhvataju telo, prateći filozofiju Jinba Itaii… Od noviteta u enterijeru tu je komanda za izbor sportskog moda prilikom promene stepena prenosa, koja se nalazi uz ručicu automatskog menjača. Kada se ona aktivira, promene stepena prenosa na niže su brže, a vozaču je na raspolaganju i više obrtnog momenta prilikom pritiska na pedalu gasa.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Ipak, još veći novitet, a odnosi se na sve modele restilizovane “Šestice” je odsutvo klasične parkirne kočnice, tj. uvođenje “električne”. U kabini je svakako novitet i Active Driving Display ili Head-up displej. On i nije tako nov u modelima iz Hirošime, ali je sada debitovao i kod “Šestice” tako da “kapetan” koji je za “kormilom” više ne mora da skreće pogled ka instrument tabli.

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Znam da prave karavele baš i nisu bile previše komforni brodovi. Međutim, takođe znam da i prethodna verzija, ali i ova restilizovana Mazde6, pored prostranosti i komfora, nudi i mnogo dodataka, pre svega, na polju aktivne i pasivne bezbednosti. “Šestica” se putem MZD Connect sistema lako povezuje sa pametnim telefonima, tako da “kapetan” ima pristup svojim SMS porukama, mejlovima, navigaciji… E da, kada sam već kod navigacije, da ne zaboravim da ova Mazda sada komunicira na 19 jezika glasovno i 26 tekstualno!

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Naravno, ima ona i kameru za vožnju u nazad, te čitavu gomilu skraćenica za sisteme koji olakšavaju život “kapetanu”. Počev od ALH (Adaptive LED Headlights) koji je u osnovi najnoviji i prati rad LED svetala. On, zapravo, prilagođava svetlosni snop tako da ne smeta drugim učesnicima u saobraćaju, ali i čini osobe i predmete, pored i iznad puta znatno uočljivim. On ne radi samostalno, već je kao i ostali, u stalnoj interakciji sa drugim sistemima, u ovom slučaju sa HBC (High Beam Control), odnosno kontrolom visine svetlosnog snopa. Pa onda, tu su BSM (Blind Spot Monitoring) i RVM (Rear Vehicle Monitoring), pa LAS (Lane-keep Assist System) i LDWS (Lane Departure Warning System), DAA (Driving Attention Alert) itd…

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Ovaj poslednje spomenuti posebno nadzire ponašanje “kapetana” u smislu da tokom prvih 20 minuta vožnje, računar putem senzora prikuplja podatke o vozaču i njegovom stilu vožnje, da bi kasnije, ukoliko dođe do odstupanja, upozoravao na njih i sugerisao pauzu i zaustavljanje, sumnjajući na umor. Zanimljivo je i to, da Mazda6 prepoznaje i kada vam ruke nisu na “kormilu” duže od 5 sekundi, bez obrizra što “kurs” nije promenjen!

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Spisak sistema u okviru i-ACTIVSENS koji asistiraju vozaču je toliko dug, da zahteva posebnu pažnju i mnogo više mesta, pa ću mu se vratiti nekom drugom prilikom. A sada, malo više o “plovnosti” ove japanske “karavele” i njenoj mogućnosti da “ide u orcu”… Naime, iako su izgledale nezgrapno, karavele su bile prvi brodovi koji su mogli da plove skoro nasuprot vetru, te sposobne da izdrže velike udare i opterećenja, a opet dovoljno lagane da bi zadržale dobre manevarske karakteristike. Restilizovana Mazda6 je baš kao karavela. Naizgled velika i nezgrapna, ali neverovatno okretna i dinamična…

Foto: Mazda

Foto: Mazda

Suština je u primeni SKYACTIV tehnologije, ali i proverenom četvorocilindarskom dizel motoru od 2,191 ccm radne zapremine, sa dva varijabilna turbo-punjača. Njegovih 175 KS dostupno je pri 4.500 obrataja u minuti, a maksimalni obrtni moment od, zaista respektabilnih 420 Nm, postiže već pri 2.000 o/min. Treba još imati u vidu da je restilizovana Mazda6 za 10 kg lakša od prethodne, mada… Ovo treba shvatiti uslovno, jer uz dizel verziju, japanski proizvođač po prvi put nudi i pogon na sva četiri točka (AWD). Zbog njega je i ukupna masa za 60 kilograma veća i iznosi 1.485 kg, što za automobil tih dimenzija, snage motora i opreme, svakako ne predstavlja problem.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Inače, AWD (All Wheel Drive) sistem koristi podatke prikupljene od 27 senzora na vozilu koji prate uslove na putu, reakcije vozača i slično, te ih pretvaraju u adekvatan “odgovor” na svaku situaciju. Ukoliko, recimo, sistem detektuje klizavu podlogu, snaga motora će se distribuirati prema potrebama onim točkovima koji imaju dobro prijanjanje, kako bi se izbeglo nekontrolisano proklizavanje. Čak i u veoma promenljivim uslovima, ovaj sistem reaguje dovoljno brzo i gotovo neprimetno, sprečavajući rizične situacije i pre nego što nastanu.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Sve u svemu, Mazda6 u karavan verziji, sa spomenutim motorom i automatskim menjačem, te sistemom i-ELOOP, od 0 do 100 km/h stiže za 9,1 sekundu, ostvarujući maksimalnih 209 km/h. Zbog oblika karoserije, u odnosu na limuzinu, potrošnja je neznatno veća, te u proseku iznosi 5,4 litra na 100 kilometara. U “plovidbi”, restilizovana “Šestica” se ponaša odlično. “Kormilo” je precizno, sa dosta povratnih informacija. Naginjanja i ljuljanja su svedena na minimum, zahvaljujući daljem unapređenju, već inače dobrog sistema oslanjanja. A kada treba “spustiti jedra”, odnosno zaustaviti se, ni tu nema poteškoća, pri čemu je zadržana stabilnost i upravljivost.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Osvežena “japanska karavela” je isplovila, sada značajno unapređena, upravo u onom delu u kojem su promene bile najpotrebnije, a to je “kabina”. Sada je potpuno spremna da krstari uzburkanim tržišnim vodama i u narednom periodu, jer joj atraktivnost i elegancija, ali i tehnološka opremljenost i sofisticiranost, kao i kvalitet izrade, to omogućavaju. A što se tiče susreta sa “neprijateljskom flotom” u D, pa i E segmentu, tu više nema potrebe za nekim defanzivnim manevrima! Konačno, jasno je opredeljenje, odnosno kurs koji je Mazda zauzela – pravo ka premijum proizvođačima!

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Ovde se, nažalost, ponovo nameće i onaj deo priče u kojem uz more i plovidbu, idu i mnoge opasnosti. Trenutno još uvek veliku brigu svima predstavlja globalna “finansijska oseka”. Naiđe tu i tamo poneki “plimni talas”, ali ispod su još uvek oštre hridi na koje se ne sme nasukati. A kod nas, u našem akvatorijumu, uglavnom je oseka i tu su hridi visoko iznad površine, tako da je plovidba već odavno dovedena u pitanje! No, ipak se nekako odvija… Da bi ovde “zaplovili” ovom “japanskom karavelom”, potrebno je izdvojiti 35.890 evra. Naravno, u prvi mah izgleda mnogo, mada ne treba zaboraviti da je ovo model u najvišem Revolution Top paketu opreme, sa pogonom na sva četiri točka i još mnogim drugim dodacima! Ko želi najskromniju verziju, treba da izdvoji 21.990 evra, koliko kod nas košta restilizovana Mazda6 koja je “isplovila” tokom marta…

Zoran Živkov/TopSpeed

tablica-mala

.

Tagovi: all-wheel drive, awd, mazda6, skyactiv, wagon
Popularni komentari
  • P
    Pancevac-Grobar

    Otkad je 36000 evra skoro 50000 hiljada evra pametnjakovicu

  • P
    Petar

    Prelep auto

  • m
    mazda

    @Hep.c ti si tezak narkoman audi a6 avant quattro s line kosta bez dodatne opreme 55000 evra. Mazda sa full opremom kosta 32.000 evra