24

TEST Porsche Cayenne S: Savršen spoj

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Želja za raznovrsnom ponudom, kompaniju Porsche je motivisala da na prelazu u 21. vek, napravi revolucionarne korake. Smelost menadžmenta ugledne kompanije doprineo je da se tržištu ekskluzivnih automobila ponudi sportski SUV, koji će zahvaljujući trkačkom iskustvu, čak i u okviru neobičnih dimenzija, ponuditi dovoljno adrenalina i luksuza. Nazvan Cayenne, moćni Porsche je u startu postao kontroverzan, ali i uspešan. Statistika prodaje pokazala je da su vozači prihvatili koncept Cayenne, pa su tokom godina, u fabričkom katalogu predstavljane i „tabu“ verzije, poput modela sa dizel motorom ili čak hibridnim pogonom.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Ipak, oduvek se znalo da je zaštitini znak kompanije snažan benzinski motor, pa smo na ulicama Beograda zakazali ekskluzivni susret sa Porsche Cayenne S. Motiv za testiranje najnovije generacije i više je nego evidentan, budući da je ispod poklopca motora Porsche promenio taktiku. Naime, najvažnija promena dogodila se upravo na modelu Cayenne S. Umesto 4,8-litarskog atmosferskog V8 motora, verzija „S“ je dobila ekonomičniji, 3,6-litarski twin-turbo V6, sa 420 konjskih snaga i 550 Nm obrtnog momenta. Sa dobitkom od 20 „konja“i 50 Nm, nekadašnje 83 konjske snage po litru zapremine sada su uvećane na čak 117 konja, pa se novi Cayenne S sa mnogo optimizma preporučuje imućnim vozačima.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Dizajnerski, novi Cayenne S izaziva strahopoštovanje, iako nije reč o najekskluzivnijem modelu u gami. Crna boja karoserije, sa RS Spyder Design aluminijumskim felnama od 20 inča i četvorostrukim završecima izduvnog sistema, dovoljna su naznaka da je Cayenne S spreman za nove prodajne uspehe. Redizajn je obuhvatio masku hladnjaka i branik, a diskretno je preoblikovan i izgled zadnjeg dela vozila.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Iako dimenzijama ne pripadaju istoj klasi, Cayenne i Macan sada izgledu znatno usklađenije. Nema sumnje da je novi Cayenne S modernizovan po ugledu na kompaktni krosover, ali je to odluka koja nailazi na odobravanja širom sveta, budući da od zvanične premijere, ljubitelji za novi Cayenne ne štede komplimente. TopSpeed redakcija će se priključiti ocenama da je reč o najatraktivnijem Cayenne do sada, automobilu koji zaista može da privuče pažnju uvek i svuda. Bilo da je reč o mondenskom skijalištu, ili parkingu ispred popularnog gradskog restorana, Cayenne S ispuniće zadatak najvišom ocenom.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Sa velikim očekivanjima smo ušli u unutrašnjost, koja je jedan od najjačih prodajnih aduta za Cayenne S. Jednostavno, malo je proizvođača na tržištu koji su u stanju da na kvalitetniji način izrade prostor namenjen putnicima. Takođe, Porsche je jedan od retkih brendova koji je u stanju da izazovu emociju, uprkos serijskoj produkciji. Recimo, pomenućemo volan. Iako je reč o masivnom i robusnom automobilu, upravljač je idealnih dimenzija i sportskog izgleda, sa kompaktnim centralnim delom, pa poređenje sa ultra-ekskluzivnim modelom 918 Spyder dolazi sasvim prirodno.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Polugice za promenu brzina odlično su pozicionirane, a prijatno metalizirane. Ni tu nema traga plastici, pa je vozaču odmah stavljeno do znanja da je sve podređeno luksuzu. Na dodir ruke, gotovo sve površine su presvučene mekanom kožom, elegantne crne boje. Razume se, zainteresovani kupci mogu da do detalja prilagode automobil željama, u skladu sa mogućnostima. Ljubiteljima sve zastupljenijeg minimalizma možda će zasmetati broj prekidača i komandi koji se nalazi u blizini ručice Tiptronic S menjača.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Naime, određeni brendovi rešili su da objedine funkcije na ekranima koji su ostetljivi na dodir, ili da uz pomoć savremenih uređaja pojednostave promenu osnovnih funkcija. Porsche se i tu samouvereno drži tradicije. Za dizajnere Porschea, tablet uređaji i multimedijalni gedžeti i dalje nisu dovoljno značajni da bi ih uvrstili u integralni deo enterijera. Na primer, instument tabla je i dalje analogna, onakva kakvom je pamte i nešto iskusniji ljubitelji Porschea.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

TopSpeed ekipi je drago zbog toga, to i ne krijemo, jer je Cayenne S vozački automobil, pa je ručna promena parametara vožnje pre svega zadovoljstvo. Položaj vozača ja takođe primer odlično odmerene ergonomije. Pozicija i još značajnije dimenzije sedenja pružaju mogućnosti elektronskog prilagođavanja koje su gotovo bezgranične, pa je na vama samo da, sa atipične leve strane volana, na moderno osmišljenom ključu, startujete motor.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Tada se budi savremeni V6, kojem je mesto ustupio nekadašnji V8. Zapremina od 3.604 „kubika“ dovoljna je za 420 „konja“, na 6.000 obrtaja u minuti dok je 550 Nm po katalogu, dostupno već od 1.350 obrtaja. Snaga se prenosi u saradnji sa osmostepenim Tiptronic S  menjačem, koji omogućava automatski režim, ručni promenu ručicom u dva smera, ali i sportskim polugicama na upravljaču. Uprkos karoseriji dugačkoj 4.855 milimetara, pomenuti twin-turbo motor omogućava ubrzanje do 100 kilometara na čas od 5,5 sekundi, koje prestaje tek na 259 km/h. Nakon snažnijeg pritiska na komandu gasa, Cayenne S podseća da je uprkos manjoj zapremini i SUV karoseriji, u pitanju Porsche. Leđa tada prirodno utonu u komforno sedište, sa dovoljno bočne podrške za neometanu vožnju u dužim krivinama.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Tokom višednevnog testiranja, Cayenne S je potvrdio da je dovoljno udoban da se sa njim, bez zamora, može ići na duža putovanja, a u potpunosti je adekvatan i za nešto oštriji stil vožnje, uprkos masi koja prelazi dve tone. Ono po čemu se Porsche distancira od konkurenata jeste i ekskluzivna tehnologija koja je u službi udobnosti i najdirektnijeg upravljanja u klasi. Ključna reč je prilagođavanje, budući da vazdušno oslanjanje sa PASM sistemom omogućava izlazak u susret svim željama vozača.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Ono što je možda značajnije od želja jeste mogućnost automatske elektronske nivelacije svakog točka pojedinačno. Zahvaljujući senzorima, stabilnost i sigurnost su na najvišem nivou, ali uz vanserijsku dinamičnost koja u SUV klasi jednostavno nema ravnopravnih rivala. Uz luksuz i opremu kojoj malo ko može da konkuriše, i amblem na „haubi“ koji garantuje ekskluzivnost, možemo reći da se Cayenne S pravi izbor, čak i prava mera performansi i svakodnevne upotrebljivosti.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Nalazeći se na sredini između standardnog Cayenne sa 300 „konja“ i najmoćnije oznake Turbo od 520 konjskih snaga, Cayenne S se, i cenom, i uvećanom efikasnošću, nameće kao savršen spoj trkačkog nasleđa i savremene tehnologije. Kome je uz to potreban i SUV, koji prtljažnikom 670 litara (1.780 litara) i vrhunskom ponudom prostora, upotrebljivost podiže na najviši nivo, jasno je da Porsche sa punim pravom nastavlja dominaciju u klasi premijum SUV modela. Pogon na svim točkovima, sa Off-Road režimom, idealan je bonus u predstojećim zimskim danima, pa je Cayenne S TopSpeed preporuka za porodični odlazak na zimski odmor.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Uroš Popović/TopSpeed

Tagovi: macan, porsche cayenne s, suv, v6 twin turbo
Popularni komentari
  • S
    Stiffmeister

    Najbolji SUV … zver

  • s
    sindja

    Kad dobijem na loto kupicu jednog

  • M
    Madaj

    Da mi ga neko pokloni morao bih da prodam točak da sipam gorivo