8

TRAVEL TEST Jeep Cherokee 2.0 JTD Limited 4WD: Promena stava

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Da mi je neko pre 20 godina rekao da će Italijani biti vlasnici Jeepa i da će podići kvalitet ovih čuvenih vozila, ne znam šta bih mu rekao. Verovatno da nije pri čistoj svesti… Jer, igre oko vlasništva su još i nešto sasvim normano u svetu krupnog kapitala, tako da to mogu da razumem i prihvatim, ali da će FIAT postavljati standarde u pogledu kvaliteta izrade jedne američke “ikone” kao što je Jeep, to je nešto drugo! Šalu na stranu, italijanska kompanija je u poslednje vreme značajno, ali baš primetno, podigla kvalitet svojih vozila, a samim tim i većine marki koje ima u vlasništvu.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Inače, Jeep, nekada 100% američki proizvođač, hvalio se kako je on “izmislio” mid-size SUV segment, još 1984. kada je Cherokee praktično odvojen od Wagoneera, sa kojim je prethodnih deset godina delio praktično sve. I to je, uglavnom, tačno, ali je godinama nakon toga, Jeep nekako tavorio. Za to vreme, konkurencija je jačala i u poslednje vreme, glavni rivali upravo modelu Cherokee postali su Nissan Qashqai i Volkswagen Tiguan, ali i mnogi drugi japanski i korejski SUV-ovi…

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

A premijum segment, i Audi Q5 ili BMW X3, bili su daleko! Sada se situacija promenila. Italijanski šefovi Jeepa odlučili su se za radikalniji zaokret ka premijum segmentu. Rezultat toga je prilično hrabar izgled novog Cherokee-ja. Priznajem, kada sam ga prvi put video na slici, samo sam se nasmejao i pomislio, ma bolje da prećutim…

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Susret uživo je već druga stvar. Novi Cherokee izgleda moderno, i čak sam nekako počeo da se navikavam i na čudne, uske, svetlosne grupe, pogotvo one napred, mada ni zadnje nisu ništa manje neobične. Zapravo, ceo prednji deo je neobičan, a za porodicu Jeep, jedina direktna veza jeste karaktrističnih sedam vertikalnih otvora na maski hladnjaka. Dizan je, dakle, hrabar i agresivan, a što je najvažnije, nikoga ne ostavlja ravnodušnim.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Doduše, ova tamno plava boja, jer teget, kako kažu dizajneri, ne postoji, po meni, baš mu i ne pristaje, i strašno me je iritirala u kombinaciji sa crnim detaljima karoserije. Tu ni oni delovi od hroma nisu mogli da “izvade” stvar i morao sam što pre nešto da preduzmem po tom pitanju! Zato sam na put od Novog Sada do Beograda, krenuo nešto drugačijom rutom, bez plaćanja putarine. Ne zato što je ona skupa u odnosu na nivo usluge koji se dobija, već zato što je ovako mnogo zabavnije. Dakle, ne ni “starim putem” preko Fruške gore, već prateći Dunav i koristeći off-road potencijal ovog vozila. A Jeep Cherokee ga svakako ima!

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Već po napuštanju asfatnog puta kod “Rafinerije Novi Sad”, na nasipu izrovanom i dobro raskvašenom od čestih kiša, postigao sam prva “unapređenja” u izgledu. Cherokee-ju sam “nabacio” onaj, još više macho look u vidu nekoliko slojeva blata! A same vodeno-muljevite prepreke dubine i preko 30 cm, ovaj Jeep je savladao bez problema, iako mu kliens od 157 mm baš i nije ubedljivo “terenski”.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Ovaj SUV srednje velične, dug 4,6 metara, širok 2 i visok 1,6 metara, nije imao većih poteškoća ni pri vožnji na bočnom nagibu, kao ni pri prelasku preko prepreka u vidu tek zatrpanih kanala u koje su postavljene cevi. Međuosovinsko rastojanje od 2,7 metara, kao i prilazni, prelomni i odlazni uglovi od 18,2 te 18,4 i 24 stepena su, svakako, od velike koristi.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Ono što je svakao primetno već pri uslasku u Cherokee nove generacije su velika unapređenja u enterijeru. Podizanje kvaliteta je evidentno i nema više onog grubog “Jeep” doživljaja. Čak je i armaturna tabla meka i prijatna na dodir, a tu je i veliki centralni displej, dijagonale 8,4 inča. On predstavlja “srce” Uconnect sistema koji, pored povezivanja sa različitim multimedijalnim sadržajima, nudi i čitav niz drugih funkcija i komandi, uz prilično jednostavno i lako korišćenje.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Lepo dizajnirana instrument tabla sa odličnom grafikom je visoke rezolucije i, takođe, pozamašnih dimenzija od 7 inča, te prilagodiljiva željama i potebama korisnika. Kroz njen meni vozač se “kreće” uz pomoć komandi na multifunkcionalnom upravljaču, koji, inače, dobro “leži” u rukama.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Sedišta su udobna i prostora ima sasvim dovoljno, i napred, i pozadi. Jedino bi njihovi bokovi mogli biti nešto izraženiji, kako bi bolje držali telo u krivinama, ali jasno je da se ovde pravi ustupak korpulentnijim kupcima “preko okeana”, koji ne žele da ih tako nešto žulja! Oni traže pun komfor, a ovde je to i postignuto, budući da dvobojna, kožom obložena sedišta imaju i grejanje i provetravanje.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Zadnja “klupa”, osim što je deljiva, odnosno, što se nasloni sedišta mogu spuštati u odnosu 60/40 procenata, može se i pomerati napred-nazad, u zavisnosti od potreba. Tako zapremina prtljažnika varira od 412 do 500, pa do maksimalnih 1.267 litara, što svakako nije posebno impresivno, ali treba imati na umu da se tu nalazi i rezervni točak punih dimenzija. A to je zaista značajno za sve one koji ovaj Jeep koriste urpavo tamo gde se on oseća na domaćem terenu – u off-road avanturama!

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Na putu ka Kovilju i obližnjem manastiru, smenjuju se blato i prašina. To me svakako sprečava da uživam u svežem vazduhu, iako ovaj Cherokee ima stakleni krov koji se veoma brzo i lako otvara pritiskom na taster. Doduše, zadnji panel nije pomičan, ali je moguće ukloniti unutrašnju oblogu koja štiti od sunca ili hladnoće, tako da je pogled zanimljiv, a boravak u enterijeru još prijatniji.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Iako deluje da je sve luksuzno, ipak, postoje neke sitnice koji kvare usitsak. Recimo, plastični srebrni okvir oko ručice 9-stepenog automatskog menjača, nekako poseća na rane devedesete, baš kao i neke plastike u enterijeru, tu i tamo… Uzgred, da, dobro ste pročitali, ovaj Jeep ima devet stepeni prenosa, ali o tome nešto kasnije…

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Spomenuta rastresita podloga je dobar teren za isprobavanje pogona ovog vozila i sistema za kontrolu trakcije. Ovaj Cherokee ima Jeep Active Drive sistem koji je potpuno automatizovan, tako da obezbeđuje neprekidno i neprimetno uključivanje i isključivanje pogona na sva četiri točka, pri bilo kojoj brzini. Sistem je autonoman i ne zahteva nikakvu intervenciju vozača. Međutim, da čovek ipak ne bi samo sedeo, okretao upravljač i pristiskao papučicu gasa, koju opet kontroliše elektronika, odnosno sistem za kontrolu trakcije preko varijabilnog “suvog” kvačila, tu je još jedna “igračka” – Selec Terrain System!

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Njegova komanda je smeštena tik uz ručicu menjača i nudi kontrolu trakcije putem izbora jednog od 4 moda (Auto, Sneg, Sport i Pesak/Blato). Pri tome, elektronika prilagođava rad još 12 sistema u vozilu, omogućavajući maksimalne performanse za lakše savladavanje prepreka. Isto tako, elektronika isključuje pogon na zadnjoj osovini samo u situcijama kada je moguće smanjiti potrošnju goriva.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Napuštam Koviljski rit i stižem kod mosta pored Beške. To znači da moram da se uključim na asfalt i da za kratko zaboravim na off-road vožnju. Tu u prvi plan dolazi dvolitarski turbo-dizel MultiJet II tehnologije, koji, inače, stiže u dve verzije snage – sa 140 i 170 KS, od kojih je u ovoj verziji Cherokee Limited bila ona druga, snažnija. On radi uglađeno i relativno mirno, a ubrzanje do “stotke” je sasvim solidnih 10,3 sekunde. Imajući u vidu ukupnu masu vozila od 1.878 kilograma, to je sasvim solidan razultat, baš kao i maskimalna brzina od 192 km/h, koju, ipak, nisam proveravao, jer za to nije bilo prilike…

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Naime, odmah po prelasku mosta, napuštam asfalt i preko nadvožnjaka prelazim auto-put, pa sada uz desnu obalu Dunava, van asfalta, nastavljam dalje prema Krčedinu, Slankamenu, Surduku, Belegišu, Banovcima i Zemunu… Tu opet postaje važniji maksimalni obrtni moment, koji ovde iznosi solidnih 350 Nm pri zaista niskih 1.750 obrtaja u minuti.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Obrtnog momenta ima sasvim dovoljno, ali ovaj je Cherokee sada nekako pitomiji i nema običaj da prvo okleva da krene, a onda odjednom zagrebe kao sumanut, poput većine prethodnika. On je, nekako, suptilniji, mada bi, što se pokazalo kasnije, u vožnji asfaltom pri povratku u Novi Sad, mogao biti malo temperamentniji. Pogotovo kod naglih ubrzanja… Menjač najpre “spušta” nekoliko stepeni prenosa naniže uz čudan zvuk, koji odaje italijansko poreklo, a tek potom sledi reakcija.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

U svakom slučaju, ponovo sam u prašini i blatu, odnosno na neravnom putu. Međutim, ovaj Cherokee je neverovatno udoban, jer sam u mnogim drugim terencima, išao ovom rutom i gotovo se uvek osećao kao u “šejkeru”. A sada od toga nema ništa… Više se zabavljam otkrivajući koje sve to sisteme pomoći vozaču ima, a ima ih mnogo.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Tu su aktivni tempomat koji koristi radar i senzore, uz pomoć kojih, ako se za to ukaže potreba, ovaj Jeep se pri manjim brzinama i sam zaustavlja. Takođe, on poseduje i sistem za detekciju vozila iz tzv. “mrtvog ugla”, kao i onaj prelaska u drugu traku, naravno, ukoliko su linije horizontalne signalizacije adekvatno obeležene…

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Tu je i kamera za vožnju unazad, ali ona je od pomoći samo ako je objektiv na njoj čist! U mom slučaju, na njemu je bilo dosta blata i prašine, pa sam pre dolaska na zamišljeni cilj u Beogradu, odnosno u Zemunu, oprao Cherokee. Tek tada sam, na Gardošu, mogao da isprobam i sistem parkiranja, koji uz pomoć ultrasoničnih senzora omogućava precizno pozicioniranje vozila na, naravno, obeleženom parking mestu!

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Bilo kako bilo, ovaj Jeep Cherokee u verziji Limited je dodatnom opremom “naoružan do zuba”. Time se jasno vidi stremljenje ka premijum segmentu i onim nemačkim rivalima. Uz to, ovaj SUV opravdava svoje ime i off-road reputaciju, ali ostaje dovoljno dobar i u gradskoj vožnju, kao i na asfaltnom putu. Upravljanje je sasvim precizno i lako, tako da vozač nema onaj “kamionski osećaj” koji je pratio prethodne generacije.

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Pored toga što je neverovatno komforan na neravnim putevima, pogotovo u off-road vožnji, upravljivost ostaje sasvim dobra. Čak nema ni prevelikog naginjanja karoserije, tako tipičnog za SUV klasu, kao ni nekih većih nestabilnosti, svakako pod uslovom da se poštuju gabariti i masa vozila. U suštini, ovo je Jeep koji je zabavan za vožnju, što vozila ove klase baš i nisu, ima savremen, gotovo hi-tech enterijer, moderno uređen, bezbedan je i bogat opremom. Pa, nakon dužeg vremena, možda bi i spoljni izgled počeo da mi se sviđa, sve u ovoj tamno-plavoj boji, ali samo sa ovim blatnjavim “dezenom”!

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Ufff! Ne mogu da prepoznam sebe da sam sve ovo i pomislio, a još manje da sam i napisao?! Ja, koji sam uvek američka vozila tretirao kao polu-fabrikate… Jeepovi su za mene oduvek bili oličenje grube, neudobne, neupravljive, nezgrapne, neekonomične “radne mašine” koje se dobro snalaze van uređenih puteva! A, sad? Vremena su se promenila! Italijani su došli i podigli kvalitet, promenili dizajn, uveli još više savremene tehnike, a opet, nekako zadržali prepoznatljivi DNK Jeepa. I sve to, ne izgleda tako loše… Naprotiv!

Foto: Mihajlo Todorović

Foto: Mihajlo Todorović

Još jedino da se Cherokee izbori sa nešto većom potrošnjom goriva, jer Jeep tvrdi da ona iznosi više nego skromnih 5,8 litara na 100 kilometara u kombinovanoj vožnji,  a bord kompjuter i sam “kaže” nešto oko 10,5 dok je realno, čak i litar više! Naravno, o ceni se uvek može diskutovati, jer 52.300 evra nije malo. No, opet ne treba zaboraviti da je ovo sada SUV koji je mnogo bliži rivalima iz premijum segmenta, odnosno, da je dosta umakao konkurenciji sa kojom je do sada bio upoređivan!

Zoran Živkov/TopSpeed

Tagovi: fiat, jeep cherokee, limited, suv, travel test, wagoneer
Popularni komentari
  • S
    Sale

    Ovo je zver druze ,u potpisu Jeep, ako znas sta uopste znaci taj brend u off road voznji.

  • M
    Miki

    Lep tekst za čitanje, ali nedovoljno nekritičan, tj. kao da je sponzorisan.

    Za 52000 evra se ipak očekuje znatno više, jer po ceni upada u kategoriju premijum SUV-ova, sa Mercedesom GLK, Audijem Q5 i BMW X3 i novim Ladnroverom Discovery Sport.

    OK, reći ćete, možda nije skroz na tom nivou, ali zato Jeep pruža veće off-road uživanje.

    Ali i nije tako; ništa ne pominjete relativno malo odstojanje od tla, pa Dacia Duster ima veće. A volan kao da je “drive-by-wire”, sa skoro nikakvom povratnom informacijom. Performanse preko 10s do 100-tke za 2.0 turbo dizel, i primetno lošije ponašanje u krivinama, opet iza konkurencije. I zvučna izolacija a i sam motor nisu na nivou premijum klase. Čak i el. parking kočnica često ne radi kao što se očekuje.

    Za 50k evra MORA BOLJE. Ko ne veruje, videće se to ionako brzo po slaboj prodaji i brzom padu cene…

  • T
    Toplica

    Ljudi kakva je voznja Auto putem ? udobna ili je Jeep tvrd.