6

TEST Audi TTS: Evolucija vrste

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Posle nešto više od jedne i po decenije od promocije prvenca, Audi je predstavio i treću generaciju modela TT. Svi se sećamo kada je debitovao prvi TT. Bio je to tada svojevrstan šok. Pojedinci ga nisu voleli, za mnoge je postao predmet obožavanja, a sve to prvenstveno zbog neobičnog dizajna, koji kao da je u istom trenutku istovremeno bio futuristički i retro koncipiran.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

No, vremena se menjaju… Danas Audi ima jasno izgrađen vizuelni identitet, a uloga revolucionara će, a ako do dizajnerske revolucije bude dolazilo, najverovatnije biti prepuštena nekom drugom modelu u gami. To znači da treći TT predstavlja evoluciju prethodnika, što potvrđuje čak i sam proizvođač.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Promociji noviteta u španskoj Marbelji prisustvovala je i TopSpeed redakcija, a tih par dana smo iskoristili da se sa Audijevim novitetom što bolje upoznamo. Gledajući fotografije u materijalu dostavljenom medijima, stekao sam utisak da se novitet od prethodnika dizajnerski ne razlikuje dovoljno i da je uglavnom nastao uoštravanjem postojećih linija. Ipak, prvi susret sa TT-om me je vrlo brzo razuverio.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Uživo, automobil izgleda potpuno drugačije, a tako mi se čini i sada, dok kucam ove redove i posmatram fotografije koje smo napravili. Svetlosne grupe su izuzetno oštro stilizovane, a poklopac motora ih, poput namrštenih obrva, donekle prekriva, što automobilu daje prilično agresivan izgled, posebno u kombinaciji sa atraktivnim dnevnim LED svetlima. Zadnji deo je stilizovan po ugledu na prethodna dva modela, ali opet, znatno oštrije.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Ako se za spoljašnjost može reći da predstavlja evoluciju prethodnika, onda je unutrašnjost novog TT-a prava revolucija. Iako su u sportskom automobilu najvažnije karakteristike položaj sedenja, ili raspored komandi, ono što prvo moram da pomenem jeste revolucionarna tabla sa instrumentima. Analogni pokazivači su potpuno eliminisani, a svi podaci se prikazuju putem velikog kolornog monitora.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

On, naravno, može da funkcioniše u nekoliko modova. Klasični simulira standardnu verziju sa obrtomerom, brzinomerom i displejom u sredini, kakve najčešće viđamo kod nemačkih proizvođača. Kako je ovaj ekran veoma funkcionalan i prilagodljiv, u Audiju su odlučili da uklone klasični displej sa centralne konzole, koji je poslednjih godina postao nezaobilazan u premijum segmentu.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Ovo rešenje u prvi mah deluje kao prilično hrabro, jer na neki način prkosi ustaljenim normama koje se trenutno podrazumevaju. Ipak, meni se ovo prilično dopalo, jer na neki način ovaj automobil vraća njegovoj suštini – vožnji. Kada sednem za upravljač automobila kao što je TT, ne želim da se opterećujem “touchscreen” displejima, prekidačima, opcijama… Želim dobar upravljač, menjač i da uživam u vožnji!

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

A, u Audiju su našli način da ponude i jedno, i drugo. Ono što je najinteresantnije, kod TTS-a je mod rada instrument table koji simulira sportski kokpit sa centralno smeštenim obrtomerom. Tada se TTS transformiše u pravi “old school” kupe, namenjen istinskim zaljubljenicima u vožnju. Naravno, u Audiju dobro znaju da čak i sportski kupe mora da poseduje sve što se očekuje od savremenog automobila.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Moja je ocena da jedan displej umesto table sa instrumentima uspešno menja i ekran na centralnoj konzoli, a vozač može da bude uskraćen jedino za neke informacije. Funkcijama displeja se uspešno rukuje komandama na upravljaču, a tu je i rotacioni prekidač između prednjih sedišta. Inače, o uređenju enterijera u bilo kom Audijevom modelu nema više mnogo prostora za priču.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Uz minimum prekidača, ergonomija je dovedena do savršenstva, a u prvi mah može da zbuni potpuno odsustvo komandi klimatizacije. One se nalaze sakrivene unutar kružnih otvora za ventilaciju, a veoma su praktične za upotrebu. Valjda ne moram da napominjem da je kvalitet materijala i završne izrade na najvišem nivou kada je ova klasa u pitanj… to se podrazumeva!

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Ipak, nisam menjao dva aviona do Španije kako bih ocenjivao kokpit TTS-a. Audi je prezentaciju na ovoj udaljenoj adresi organizovao kako bi imali priliku da ovaj automobil testiramo na poznatoj stazi Ascari. Ova pista, smeštena na brdovitim španskom podneblju, zaista pruža pravi vozački užitak. Pored uspona i krivina na nizbrdici, ona je projektovana tako da ima i dugačke pravce, pa čak i jednu “paraboliku”, koja se prolazi punim gasom, uz izražene G sile.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Ukratko, pravo mesto da se provere krajnje mogućnosti modela TTS. Iako je sama staza najsigurnije mesto za brzu vožnju, organizatori su se potrudili da svi učesnici bezbedno mogu da testiraju. Prvo smo imali priliku da izvezemo nekoliko krugova u koloni iza Safety Cara, da bi posle i samostalno mogli da uživamo u performansama TTS-a. Pored same staze imali smo priliku da provezemo i nekoliko stotina kilometara po putevima u okolini Marbelje i Malage, što je bilo dodatno iskustvo.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Model TTS je trenutno najsnažniji u ponudi. Pokreće ga dvolitarski TFSI motor, “navijen” na 310 konjskih snaga, sa fantastičnim obrtnim momentom od 380 Nm, koji je dostupan u širokom opsegu od 1.800 do 5.700 obrtaja u minuti. Motor se oglašava jasnim i reskim zvukom odmah pri startovanju. Iako je dostupna i manuelna transmisija, mi smo se opredelili za automatsku sa dvostrukim kvačilom.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Po pritisku na desnu pedalu, automobil startuje silovito, a svaka promena brzine prilikom snažnih ubrzanja je propraćena bukom iz izduvnog sistema, što stvara neponovljiv doživljaj i prosto tera vozača na stalno poigravanje. Postoji nekoliko modova vožnje, koji se veoma lako biraju uz pomoć komandi na upravljaču, a koji direktno utuču na rad motora, menjača, upravljača i oslanjanja. Zahvaljujući tome je automobil moguće prilagoditi sopstvenim željama.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Tokom testiranja na stazi, za vreme prolazaka kroz srednje brze krivine, konstantno sam osećao kako me usporava elektronska kontrola stabilnosti. Budući da uslovi na stazi omogućavaju bezbednu vožnju, imali smo priliku da ovaj automobil isprobamo i sa isključenom elektronskom kontrolom stabilnosti. Tek tada sam u potpunosti postao svestan koliko je TTS dobro izbalansiran automobil. Odlično oslanjanje u saradnji sa quattro pogonom, automobil drži potpuno “prikovanim” za asfalt.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Zahvaljujući “inteligentnom” pogonu na sva četiri točka, krivine se bez zanošenja svladavaju punim gasom. Naime, u krivini, unutrašnji točak dobija manje obrtnog momenta, jer je rasterećen, dok točak sa spoljne strane, koji ne može da prokliza, dobija više snage. Pored brzine, ovakav pogon TTS-u obezbeđuje i visok nivo aktivne sigurnosti.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

Tokom vožnje na otvorenom putu, stekao sam utisak da TTS nije preterano neudoban, pogotovo kada se podesi komforni režim rada. Pozicija sedenja i kvalitet sedišta su sasvim primereni dužim relacijama, a ne razočarava ni zapremina prtljažnog prostora. Posebno iznenađuje koliko je prtljažni prostor pristupačan, zahvaljujući trećim vratima velikih dimenzija, koja se visoko podižu. Iako sam očekivao da je preglednost ka nazad veoma loša, prevario sam se. OK, ne treba očekivati preglednost na nivou FIAT Multiple, ali je TTS i po tom pitanju sasvim korektan, pogotovo kada se u obzir uzme klasa kojoj pripada.

Foto: Daniel Wollstein

Foto: Daniel Wollstein

U konačnom zbiru, TTS zaslužuje prilično visoku ocenu. On kupcu nudi mnogo toga – kvalitet, performanse, naprednu tehniku, atraktivan izgled, imidž koji nosi Audi brend… Mane, ako ih i ima, uglavnom su posledica klase kojoj automobil pripada. Zbog toga nema smisla kritikovati manjak prostora za glavu ili noge na zadnjoj klupi. Jedina prepreka na putu do svetle budućnosti novom TT-u i njegovoj trenutno najsnažnijoj verziji TTS, može biti cena.

Danilo Jojić/TopSpeed

Tagovi: ascari, audi tts, quattro, tfsi
Popularni komentari