0

TEST Nissan X-Trail: Pred novim izazovima

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Zakoni tržišta su neumoljivi. Oni ne štede nikoga, tako da su mnogi kultni automobili i automobilski brendovi bili primorani da se prilagode, ili da jednostavno nestanu. Najnoviji primer je nedavno predstavljeni Nissanov X-Trail. Ovaj popularni 4×4 model je oduvek bio omiljen kod zaljubljenika u off-road i avanturistički stil. Terenske karakteristike su uvek bile na prvom mestu, a naglašen “oštar” dizajn je nekako postao zaštitni znak ovog modela.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Ipak, rastuća popularnost krosover modela, čemu je i sam Nissan značajno doprineo, posebno modelom Qashqai, doprinela je tome da se najnoviji X-Trail nekako preorijentiše ka tom tržišnom segmentu. To predstavnici Nissana ni ne kriju, a na zvaničnoj internet prezentaciji ove japanske kompanije, novi X-Trail je u paleti modela, iz 4×4 kategorije, prebačen u krosover grupu, dok se stari X-Trail, koji je još u ponudi, i dalje nalazi zajedno sa 4×4 modelima, poput Pathfindera i Navare.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Takođe, od svih modela X-Trail u ponudi, samo jedan je sa 4×4 pogonom. Iako pomalo žalimo za starim imidžom ovog popularnog automobila, sasvim smo sigurni da ovakva odluka japanskog proizvođača itekako ima rezona, a kako se ona odrazila na kvalitet samog automobila, pokušali smo da saznamo na međunarodnoj prezentaciji u Lisabonu.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Svakako najočiglednija izmena u odnosu na dosadašnji X-Trail je radikalno redizajnirana karoserija. Oštre crte i “kutijastu” formu zamenile su zaobljene linije, kao da je proizvođač želeo da na taj način popularno ime X-Trail približi daleko široj kategoriji kupaca. Mnogo dizajnerskih elemenata je pozajmljeno sa aktuelnog Qashqai-ja. To se prvenstveno odnosi na oblik prednjeg dela, sa naglašenim latiničnim slovom V u hromu, gde se nalazi i logo kompanije, dok su svetlosne grupe oštre i dinamične.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Tek kada se priđe automobilu, postaje primetno koliko je poklopac motora izdignut, što vozilu daje veoma robusnu pojavu. Bokovi su stilizovani tipično u stilu savremenog krosovera, a premijum imidž je naglašen hromiranim rukohvatima prednjih i zadnjih vrata. Zadnji deo karakterišu visoko postavljene svetlosne grupe, što garantuje njihovu bezbednost tokom gradskih uslova vožnje i čestih boravaka na parkinzima. Interesantno je rešen i dizajn zadnjih svetlosnih grupa, koje su, žargonski rečeno, u “Lexus Look” stilu, što automobilu daje svežinu i dinamičnost.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Enterijer je osmišljen tako da pruži više udobnosti nego kod prethodnika, a sam ambijent daleko više podseća na automobilski. Pozicija sedenja u prethodnom X-Trailu je bila viša, u stilu pravog terenskog automobila, dok se u novom modelu sedi “relaksirano”. Sedišta su odlično oblikovana, a postignut je kompromis udobnosti i sportske podrške u krivinama. Pored udobne pozicije sedenja, mora da se istakne i odličan raspored komandi.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Obruč upravljača i pozicija ručice manuelnog menjača garantuju lako rukovanje i brzu reakciju, a masivni naslon za ruke između sedišta garantuje komoditet na dužim vožnjama. I zadnja klupa je udobna, mesta ima dovoljno, a novi X-Trail se opciono nudi i sa trećim redom sedišta. Imali smo priliku da uđemo i u jedan od takvih modela, a potvrdili smo ono i što smo očekivali – treći red je pogodan za kraće relacije, ili prevoz dece. Kako je ovo idealan porodični automobil, sasvim je očekivano da bar dva putnika od sedmoro, budu ili deca, ili osobe nižeg stasa.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Treba da se istakne i to da je kvalitet materijala odličan, bar kada je u pitanju testirani model, koji je bio odlično opremljen. Pored poboljšanja udobnosti, posebna pažnja je posvećena i fleksibilnosti enterijera. Prtljažni prostor je odlično organizovan jer poseduje pomične pregrade, tako da duplo dno može da posluži da se dobije ravna utovarna površina kada su zadnja sedišta oborena, ali je te pregrade moguće i spustiti, kako bi se iskoristila maksimalna zapremina. Sam prtljažni prostor raspolaže zapreminom od 430 litara.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Za testiranje smo odabrali model opremljen novim 1,6-litarskim dizel motorom Renault Nissan grupacije. U pitanju je četvorocilindraš koji raspolaže sa zavidnih 130 konjskih snaga. Možda po zapremini to tako ne izgleda, ali je njegova namena da zameni Renaultov dizel od 1.900 “kubika”. Ispostavilo se da i u novom Nissanovom krosoveru, ovaj agregat ispunjava sva očekivanja. Ono što mora da se istakne je izuzetno kultivisan rad sa minimumom vibracija i buke.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Obrtni moment od 320 Nm je zaslužan za to da vozač uopšte ne oseća manjak radne zapremine. Ubrzanja su odlična, a elastičnost još bolja. Ako se u obzir uzme masa vozila od jedne i po tone, ni potrošnja nije visoka. Ona, u realnim gradskim uslovima, iznosi oko šest litara, dok je na otvorenom znatno niža, ali ako se poštuju propisi o maksimalnoj brzini kretanja.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Pored motora, dobrim voznim karakteristikama doprinose prenos snage i oslanjanje. Svi modeli imaju zadnje multi link oslanjanje. Tokom vožnje po brdskim putevima u okolini Lisabona, bili smo u prilici da iz automobila izvučemo maksimum. Tada nas je on podsetio na manjeg Qashqai-ja, jer je izuzetno stabilan i upravljiv, a vozač postaje svestan da se nalazi u vozilu sa povišenim klirensom tek po ulasku u grad i susretu sa klasičnim automobilima.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Prezentacija novog X-Traila je podrazumevala i posetu off-road poligonu, gde su predstavnici Nissana želeli da nas uvere da nije baš sve podređeno udobnosti i vožnji na asfaltu. Model opremljen 4×4 pogonom se snalazio na srednje i lakše zahtevnim terenima, ali je naša procena da ipak ne može da se suoči sa izazovima sa kojima bi mogla prethodna verzija.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Tome doprinosi oslanjanje, ali i zbor pneumatika i točkova, koji jasno upućuju da je prirodno stanište ovog automobila ipak asfalt. Pogon na sva četiri točka je tu prevashodno da obezbedi bolju aktivnu bezbednost i dinamiku vožnje, kao i bolju prohodnost na klizavim podlogama, kao što je, na primer, sneg.

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Konačna ocena novog X-Traila može da se izvede na dva načina. Prosečan zaljubljenik u stari X-Trail će najverovatnije biti razočaran, jer je od prethodnika praktično ostalo samo ime. Sa druge strane, u pitanju je jedan od najboljih krosovera koji se trenutno nude na tržištu. Poseduje odličan stajling, kvalitet, pouzdanost, bogatu paletu motora… Ukratko, to je jedan od najboljih univerzalnih prodičnih automobila na tržištu, ali po cenu avanturističkog duha kojim je plenio prethodnik.

TopSpeed Team

Tagovi: Nissan X-Trail, qashqai