0

INTERVJU Toto Wolf: Traženje harmonije

Toto Wolff, nekada i sam vozač, a sada šef ekipe Mercedes AMG F1, u ekskluzivnom razgovoru otkriva manje poznate detalje odnosa u šampionskom timu

Foto: Mercedes

Foto: Mercedes

Torger Christian „Toto“ Wolff je rođen 12. januara 1972. u Beču, u relativno skromnoj porodici od oca rumunskog i majke poljskog porekla. Za automobilski sport se zainteresovao kada je imao 17 godina, prateći trke svog prijatelja na stazi Nurburgring. Tada je odlučio da i sam postane profesionalni vozač, ali je karijeru započeo tek 1992. u Šampionatu Austrije Formule Ford. Dve godine kasnije na poznatoj trci izdržljivosti, 24h Nurburgringa pobeđuje u klasi, mada je ubrzo shvatio da je njegova budućnost u automobilskom sportu da bude u menadžmentu timova.

pročitaj još

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Nastavio je studije ekonomije na Univerzitetu u Beču i poslovnu karijeru, razvijajući svoj talenat za investicije. Godine 1998. osnovao je kompaniju Marčfiftin, a potom 2004. i finansijsku grupaciju Marčsikstin. Investirao je u kompaniju HWA, čiji je suvlasnik Hans Verner Aufreht, inače njegov rođak, već radio sa automobilskim gigantom kakav je Mercedes-Benz kroz svoju, još poznatiju, firmu AMG. Tako je Wolff praktično ušao u DTM program kompanije iz Štutgarta, ali i u F3 i GT takmičenja.

    Kroz saradnju sa dvostrukim svetskim F1 šampionom Mikom Hakkinennom osnovao je firmu koja je upravljala karijerama mnogih vozača, a on je postao i menadžer takmičaraima kao što su Bruno Spengler, Aleksander Premat i Valtteri Bottas. Inače, oženjen je Škotlanđankom Susie Stoddart, koja je nekada i sama nastupala u DTM-u, a do nedavno i bila F1 test vozač Williamsa. Zajedno imaju sina, a Wolff, koji pored nemačkog jezika govori engleski, francuski, italijanski, španski i poljski, ima i sina i ćerku iz prvog braka.

    Foto: Mercedes

    Foto: Mercedes

    Još u novembru 2009. Toto Wolff je ušao u F1, tako što je investirao u ekipu Williams. Do jula 2012. on je bio izvršni direktor tima, da bi godinu dana kasnije prešao na istu poziciju u ekipi Mercedes AMG F1. U januaru 2013. imao je čak 30% akcija ovog tima. Korak po korak, on je preuzeo odgovornost za kompletan sportski program Mercedes-Benz, uključujući F1 i DTM, kao i GT i F3 takmičenja, gde se nemački proizvođač, takođe, pojavio sa svojim pogonskim jedinicama. Austrijanac je do sada sa ekipom Mercedesa u F1 osvojio osam šampionskih titula u konkurenciji vozača i konstruktora!

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: F1 se može smatrati sportom kojim upravljaju Austrijanci, jer pored Vas, tu su Niki Lauda, Ditrih Matešic, Helmut Marko, Franc Tost, Gerhard Berger… Kako to objašnjavate?
    Wolff: To je interesantno pitanje! Znate, Austrija je veoma mala zemlja, ali ima bogatu istoriju vladavine i upravljanja. Na neki način, mi smo time inspirisani. A sve je počelo sa uspesima Johena Rinta, pa su onda došli Helmut Marko i Niki Lauda, Gerhard Berger, Aleks Vurc, Kristian Klien i drugi vozači. Možda nismo svi bili podjednako uspešni, pa i talentovani da obezbedimo odgovarajuće finansiranje svojih vozačkih karijera, pa smo izabrali nešto drugačiji način da budemo u F1. Od mnogo vozača proizašlo je mnogo ljudi u menadžmentu ovog takmičenja. Ditrih Matešic, vlasnik Red Bula, svakako je najuspešniji od svih nas. Stoga mislim da je veoma bitno da pronađete inspiraciju i nešto što će vas motivisati da se prilagodite, te tako nastavite da radite ono šta volite.

    TopSpeed: I Vi ste počeli kao vozač još 1992. godine, a od 2009. ste u F1 i danas upravljate velikim, šamponskim, timom. U kojoj ulozi se prijatnije osećate?
    Wolff: Kao vozač, treba da imate određene veštine, ali i sposobnost da se oduprete pritisku, koji je ponekad ogroman. U toku moje vozačke karijere, shvatio sam da ne mogu dobro da se izborim sa psihološkim pritiskom dok sam u trkačkom automobilu. Tu treba stalno da ste na najvišem nivou i ne možete sebi da dopustite da imate loš dan ili da vam se nešto ne radi. U ovom poslu imate više manevarskog prostora. Zato meni lično ovaj posao vođenja tima mnogo više odgovara.

    TopSpeed: Da li je pritisak u timu Mercedes sada manji, kada imate produžen ugovor sa Bottasom i praktično već postignut dogovor sa Hamiltonom?
    Wolff: Dobro je što već sada, na polovini sezone, imamo produžene ugovore sa našim vozačima, jer smo time otklonili jedan deo pritiska. Međutim, mi smo već nekoliko meseci pre toga znali da želimo da nastavimo dalje sa Nicom. O, Bože! Izvinte, sa Valtterijem i Lewisom… Greška, jer dugo godina smo imali tu situaciju i nije bilo lako. U početku, Nico i Lewis su se dobro slagali i sve je bilo u redu. Taj odnos je imao svoju predistoriju, jer se odlično poznaju još iz detinjstva i sa početaka svojih karijera. Ipak, stalno sam osećao da tu postoji nešto što nije u redu i zbog čega nema harmonije u timu. A kada su počeli da se takmiče jedan protiv drugog, tj. da se bore za šampionsku titulu, njihov odnos bilo je prosto teško kontrolisati.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Kakva je bila situacija u timu nakon onog njihovog prvog sudara u Belgiji 2014. godine?
    Wolff: Trebalo je uspostaviti red u timu i to je bio prvi put da je Nico kažnjen. Priznajem, situacija je bila veoma teška, jer smo se u to vreme borili za šampionsku titulu u konkurenciji konstruktora. Taj sudar me je zabrinuo, budući da smo uz još jedan takav sličan incident mogli da izgubimo titulu i upropastimo naporan rad čitavog tima. Danas, sa ovim iskustvom koje imam, verovatno bih postupio malo drugačije i još jasnije bi im stavio do znanja da ekipa ne može da prihvati takvo ponašanje dvojice svojih vozača koji u međusobnoj borbi prave štetu celom timu.

    TopSpeed: Da li je bilo nekih finansijskih kazni ili je sve ostalo na rečima?
    Wolff: Ne… Kazni nije bilo, izgovorene su samo „teške” reči, ali je naplaćena popravka bolida. Znate, za vozača to nije neka značajna svota imajući u vidu kompletna primanja, kao i to da je šteta bila relativno mala. U takvim situacijama, ponekad više pomaže iskren i otvoren razgovor.

    TopSpeed: Da se osvrnemo na incident u Španiji 2016. Tu je Lewis označen kao vinovnik. Da li je to bio prelomni trenutak u pohodu Nica na šampionsku tutulu?
    Wolff: To je prosto moralo da se desi! Nekako smo “preživeli” 2014. i 2015. pa i početak 2016. sve do Barselone, bez nekog ozbiljnijeg incidenta između naših vozača i jednostavno nije bilo moguće da se tako nešto ne dogodi. Međutim, to je bio pravi trenutak, tj. najmanje loš momenat za tako nešto, jer smo zaista imali dominantan bolid i jasnu situaciju, budući da smo pobedili u 19 od ukupno 21 trke. I taj sudar mi je tada pomogao da uspostavim jasna pravila ponašanja u timu.

    Foto: Veljko Jukič

    Foto: Veljko Jukič

    TopSpeed: Kako je regaovao Lewis?
    Wolff: On je odmah sve razumeo. Treba da znate da je Lewis veoma inteligentan momak, koji tačno zna kako stvari funkcionišu i kako treba da se ponaša. Njemu je samo važno da zna okvire u kojima treba da se kreće i ja mu ostavljam potpunu slobodu za to. Imamo dogovor da nastupa na način na koji će doći do najboljeg rezultata. Međutim, on zna da je za mene kao šefa tima potpuno neprihvatljivo da se sudari sa timskim kolegom.

    TopSpeed: Kako ste se osećali 2016. kada je Nico Rosberg nakon osvojene šampionske titule rekao da se povlači iz F1?
    Wolff: Bilo je to veliko iznenađenje. A ja volim pozitivna iznenađenja… Ovo je donelo i novi izazov, jer je to bila nova situacija sa kojom smo trebali da se izborimo. Kada mi je Nico rekao da se povlači bilo mi je jasno da je on tu odluku već ranije doneo. Sa jedne strane, to nije bilo dobro, jer mi gubimo iz tima svetskog šampiona i talentovanog vozača, ali sa druge, dobijamo neki mir u ekipi, jer su u poslednje vreme odnosi između njega i Lewisa bili veoma napeti. I to nam je dalo priliku da “počnemo od nule” sa novim vozačem.

    TopSpeed: Šta najviše cenite kod vozača?
    Wolff: Divim se onim vozačima koji poseduju talenat i “sirovu” brzinu. Međutim, to ne znači mnogo ukoliko nisu spremni da napreduju i da se razvijaju. I kao vozači, u smislu tehnike vožnje, ali i kao osobe, u skladu sa potrebama tima. Gotovo svi vozači koji su danas u F1 su veoma talentovani, ali postoje i oni koji su genijalni, poput Lewisa. No, zato Valtteri i ostali to mogu da kompenzuju napornim radom i željom za napretkom.

    Foto: Veljko Jukič

    Foto: Veljko Jukič

    TopSpeed: Da li Lewis više odgovara potrebama tima nego Valtteri iz zbog načina na koji komunicira sa svima?
    Wolff: Ne… Obojica su dobri, takvi kakvi su! Iskreno, Lewis je jedina super-zvezda danas u F1, koja pobuđuje veliku pažnju medija i fanova. On odlično koristi sve načine komunikacije. Valtteri je potpuno drugačiji i ima svoj stil života koji ne treba da menja.

    TopSpeed: Sve vreme ste u centru pažnje medija zbog pozicije na kojoj se nalazite… Da li je naporno uvek biti otvoren i pronaći prave reči za određenu situaciju?
    Wolff: Iskreno, meni nije teško i uživam u tome. Ne pretvaram se i ne glumim, odnosno uvek se trudim da to budem ja, a ne neko drugi. Mada, sa druge strane, imam veliku odgovornost prema tako velikoj kompaniji kao što je Mercedes-Benz. Možda se ponekad dogodi da ovaj Toto kaže i nešto što onaj Toto, jedan od šefova Mercedesa u F1, ne bi trebao, ali generalno, zbog toga me još nije bolela glava.

    Foto: Mercedes

    Foto: Mercedes

    TopSpeed: Van svake sumnje uživate veliku podršku dvojice važnih ljudi. Sa jedne strane je tu Niki Lauda, a sa druge Dieter Zetche, predsednik Upravnog odbora kompanije Daimler i generalni direktor Mercedes-Benza. Kako sarađujete sa njima?
    Wolff: Iako smo kao familija, ne bih se usudio da ih nazovem starim ujacima… Uz to, obojica su veoma dinamični i drago mi je što su tu. Niki i ja smo uspostavili prijateljski odnos, što je inače veoma teško u F1 jer je svako svakome na neki način konkurencija. On mi dođe nešto kao sparing-partner, pogotovo kada ga pitam za mišljenje. A Dieter ima neverovatan intelektualni potencijal… On tačno zna šta ko od 350 zaposlenih u timu radi i kada ga pozovem i pitam za neki veoma specifičan savet, nema dilemu u kojem pravcu treba da me uputi.

    TopSpeed: Koliku autonomiju imate u odlučivanju?
    Wolff: On stalno podstiče ljude da odlučuju samostalno i ne meša se u vođenje tima, verovatno zato što smatra da to dobro radim. Generalno, mi se u kompaniji Daimler trudimo da izaberemo prave ljude na odgovarajuće pozicije i dajemo im ovlašćenja da posao vode onako kako misle da treba.

    Foto: Mercedes

    Foto: Mercedes

    TopSpeed: Predstavljate istovremeno veliku kompaniju, ali ste istovremeno i manjinski partner u poslu. Kako kombinujete te dve uloge?
    Wolff: To je jedini način na koji pristajem da radim. Ja želim da stvaram novu vrednost i za to ne tražim platu. Želja mi je samo da kompanija raste i postaje sve vrednija, te donosi sve više novca svim partnerima. I to je verovatno i ključ našeg uspeha. Jer, kada sam prvi put razgovarao sa Dieterom o načinu poslovanja, upravo on je želeo da budem partner u celom poslu i da ću na taj način uz odgovoran rad dati i najbolje rezultate.

    TopSpeed: Napredujući kroz različite kategorije automobilskog sporta ka F1 stekli ste dosta iskustva, zar ne?
    Wolff: Da. Od trka koje sam vozio kao junior, pa preko reli tima koji sam vodio, pa DTM-a, F3 i GT takmičenja, a potom i F1, Williamsa i Mercedesa, stekao sam dosta iskustva. Praktično to je pravo školovanje, od obdaništa do univerziteta automobilskog sporta. Srećom, imao sam i dobre mentore… U svakoj toj „epizodi“ imao sam nekog veoma iskusnog i uticajnog mentora!

    TopSpeed: Koliko je bio značajan izbor pravog trenutka kada da dođete u Mercedes i kako ste ga prepoznali?
    Wolff: Naslutio sam da je promena pravila F1 i početak jedne nove ere sa novim pogoskim jedinicama dobra prilika. Godina 2013. je na neki način bila prelomna. Tada sam shvatio da prilika koja mi se ukazuje, da vodim Mercedes Motorsport program, je prillika koja se pruža jednom u životu.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Kuda vodi ova hibridna tehnologija u F1 i kako doživljavate Formulu E?
    Wolff: Hibridna tehnologija nam nigde neće pobeći i ona je već tu. Činjenica je da se svet opredelio za čistiju energiju, održivu i “zelenu”, tj. električnu… Međutim, dok ne dođemo do tog momenta da ona postane eventualno jedina, ima još mnogo koraka na tom putu. Hibridna tehnologija je, po mom mišljenju, samo jedna od njih. Danas u F1 koristimo oko 15% električne energije dobijene na ovaj način, a vremenom će taj procenat rasti, sve dok ne dođemo do ovog vida pogona kao jedinog. Možda ćemo za 10 godina imati odnos pola-pola između fosilnih goriva i električne energije?!

    TopSpeed: Kako po Vama izgleda trenutni odnos snaga u F1, što se tiče pogonskih jedinica, pogotovo kada je u pitanju Ferrari?
    Wolff: Ferrari je uvek imao odlične motore i stručnjake za njih. Još iz doba Enza Ferrarija, sve se vrtelo oko moćnih motora. Sada, u poslednjih nekoliko trka oni su ostvarili veliki napredak i mi to jasno prepoznajemo. Mi smo ti koji u ovom trenutku treba da reagujemo.

    Foto: Veljko Jukič

    Foto: Veljko Jukič

    TopSpeed: Da li je 21 trka u kalendaru ove godine previše?
    Wolff: Da, apsolutno! Pogotovo za nas koji radimo u F1 i putujemo. Mada, ništa lakše nije ni onima u fabrici. To prosto nije zdravo! Istovremeno, F1 gubi na ekskluzivnosti, pa stoga treba ograničiti broj trka, odnosno smanjiti. Jer, malo je sportskih događaja na ovom nivou koji se održavaju skoro svake nedelje. I zato bi možda, bez obzira protivljenje onih koji ovaj sport posmatraju samo komercijalno, 15 trka tokom godine bilo dovoljno?!

    TopSpeed: Evo malo lakše teme… Vas zovu Toto, ali kako glasi Vaše pravo ime?
    Wolff: Moje pravo ime jeste Toto, mada tek od pre tri godine. Kršteno ime mi je Torger… Po nordijskoj mitologiji to bi bilo koplje boga Tora. No, meni to nekako nije zvučalo dobro i retko ko me je tako zvao. U školi su me zadirkivali, a kasnije sam imao poteškoća prilikom administrativnih poslova, prijava za letove i u hotelima i slično, jer svi su me znali pod imenom Toto, a ne Torger. Zato sam odlučio da ga i zvanično promenim.

    TopSpeed: Tako Vas zove i supruga?
    Wolff: O, da! Koristi ponekad i druga imena, ali da preskočimo to?

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Imali li bračnih razmirica, budući da Vaša supruga Susie vozi Formulu E?
    Wolff: Nema. Mnogo se trudi i ja je podržavam u tome, baš kao što je i ona podržavala mene sve ove godine. Smatram da su takmičenja Formule E tek na početku i naravno nikada neće biti kao ovo, ali nude fantastične mogućnosti za zabavu. Pratimo situaciju pogotovo u smislu korišćenja novih kanala komunikacije i društenih mreža, te usvajamo neke nove strategije.

    TopSpeed: Znači, razmirica nema?
    Wolff: Ne, jer stalno govorimo o automobilskom sportu, kojem oboje pripadamo i koji zaista volimo. To je naš posao, ali i hobi.

    TopSpeed: Vi ste svojevremeno bili i instruktor vožnje, pa me interesuje ko vozi sada, kada negde idete sa suprugom?
    Wolff: Pa, ona, naravno! To je više njen posao, a ne moj. Ja treba da upravljam timom. I to je dobro za harmoniju i u porodici, ali i u ekipi!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, formula 1, intervju, mercedes-benz, petronas amg, toto wolff