0

INTERVJU Valentino Rossi i Maverick Vinales: Iskustvo i mladost

Legenda motociklizma, devetostruki svetski šampion, Valentino Rossi i mladi Maverick Vinales, vozači fabričke ekipe Yamaha, u intervjuu za TopSpeed, otvoreno govore o tome šta je danas potrebno za uspeh u MotoGP takmičenjima

Foto: Petar Marković

Foto: Petar Marković

Više od polovine ovogodišnje MotoGP sezone je za nama… I pored činjenice da aktuelni šampion Marc Marquez ima ubedljivu prednost, legenda svetskog motociklizma Valentino Rossi ne posustaje. Italijanski veteran, rođen 16. februara 1979. godine u Urbinu, bori se kao „lav“ iako mu, baš kao i njegovom znatno mlađem timskom kolegi, Špancu Mavericku Vinalesu, rođenom u Figuerasu 12. januara 1995. godine, mnoge stvari ne idu u prilog.

pročitaj još

    U proteklih 12 trka, tačnije, 11 jer se Silverstone, zbog vremenskih uslova, nije vozio, uzbuđenja nije nedostajalo, ali ipak, mora se priznati da bi neizvesnost svakako bila veća da je i fabrički tim Yamahe na nivou rezultata koje su ostvarivali u 2015. i 2016. godini, pa i tokom prvog dela prošle sezone. Problemi sa motociklom, odnosno pre svega, elektronikom koja kontroliše rad Traction Control sistema (kontrola proklizavanja) i tzv. Anti-Wheelie (propinjanje prednjeg točka) i dalje sprečavaju tim iz Iwate da stigne do pobede u ovoj sezoni! A od poslednjeg trijumfa u Assenu, kada je ciljem prvi prošao Rossi, već je proteklo više od godinu dana.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Početkom avgusta, na trci u Brnu, imali smo ekskluzivnu priliku, da kao gosti Monster Energy, koji će od naredne sezone biti i glavni sponzor fabričke ekipe Yamaha, „popričamo“ sa ovim tandemom, koji predstavlja odličan spoj iskustva i mladosti. Rossi i Vinales su optimisti i nadaju da bi mukama Yamahe mogao da dođe kraj i da su oni potpuno spremni.

    Legendu MotoGP takmičenja, najpre smo zamolili za kratak osvrt na neka prošla vremena…

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    TopSpeed: Da imate vremeplov, u koje vreme moto-trka biste otišli ili vratili se?
    Rossi: Mislim u ‘70-te… Da, definitivno u ‘70-te godine prošlog veka, zato što je to bio odličan period. Tada je motociklizam, ali uopšte i auto-moto sport rastao i razvijao se. U to vreme je bilo mnogo odličnih vozača, motocikala i automobila, ekipa i timova. Sve je bilo mnogo lakše, jednostavnije… Bilo je i više sponzora, ali i više slobode u pogedu tehničkih pravila. Kad bi bilo moguće vratiti se kroz vreme, ‘70-te su moj izbor!

    TopSpeed: Koji trenutak smatrate prekretnicom u Vašem životu, tj. karijeri?
    Rossi: Mnogo je takvih situacija u životu vozača, samo je pitanje koliko ste toga u datom trenutku svesni. Ja bih, ipak, izdvojio 1996. godinu. Tada sam bio mlad, imao sam 17 godina, a već sam bio takmičar u Svetskom šampionatu. Davno je to bilo, ali znam da sam maštao o budućnosti u „kraljevskoj klasi“. A kada sam se tu našao, onda je bilo mnogo drugih „prekretnica“ u mojoj karijeri.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    TopSpeed: Da li bi sada nešto uradili ili u nekim sistuacijama postupili drugačije?
    Rossi: O, da! Sa ove vremenske distance, sigurno! Međutim, nije uvek moguće doneti pravu odluku. Nekada, jednostavno, čovek pogreši, a tada je najvažnije da to prepozna i sebi prizna… I da, ako je ikako moguće, grešku ne ponovi!

    TopSpeed: Možete li da uporedite zvuke dvotaktnih i četvorotaktnih motora sa ovim nadolazećim zujanjem elektro-pogona?
    Rossi: Ovako… Za mene je zvuk dvotaktnih motora nešto specijalno, izuzetno! To mi je najbolji zvuk! Da, ali generalno više volim četvorotaktne motore, a sviđa mi se i njihov zvuk. Možda su mi se ta dva zvuka identično sviđaju. A što se tiče zvuka elektromotora, to mi se uopšte ne dopada! Ni u automobilizmu, a pogotvo ne u motociklizmu, tj. u takmičenjima… Smatram da električnoj energiji nikako nije mesto u auto-moto sportu!

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    TopSpeed: Kako pronalazite motivaciju da nastavite sa takmičenjem?
    Rossi: Ja ovaj sport volim! Uživam u njemu i dokle god je to tako, motivacija neće biti problem. Smatram da čovek uvek ima prostora da napreduje i da bude bolji u onome šta radi.

    TopSpeed: A kako održavate koncentraciju u toku GP vikenda?
    Rossi: Imam neku svoju „mentalnu“ rutinu… To nije ništa specijalno, već pripreme počinjem obično od srede uveče. Priprema se kompletna ekipa, u četvrtak ceo dan, tako da za petak i prve treninge sve treba da je spremno. Kad skočim na motocikl, ne treba ništa drugo da mi odvlači pažnju, već moram isključivo da budem fokusiran na ono šta se događa na stazi. I kako se približava nedelja i sama trka nivo koncentracije stalno raste, da bi uoči starta i tokom trke, bio na maksimumu. U tom periodu sam potpuno posvećen svojim zadacima i timu, tako da sve drugo ostavljam po strani. Ništa privatno me ne zanima, jer samo tako mogu da prenesem inženjerima i mehaničarima sve utiske o stazi, o ponašanju motocikla i o onome što nas čeka, te šta bi eventualno trebalo izmeniti kako bi bili još bolji!

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    TopSpeed: U kojoj meri osećate psihološko rasterećene nakon trke?
    Rossi: Teško pitanje… Iskreno, ja volim atmosferu uoči trke i tu vrstu napetosti i iščekivanja. Još ako odvezem dobru trku, tj. ako je rezultat dobar, tada zaista mogu da uživam u svakom trenutku odmora i tada zaboravljam na pritisak i sve poteškoće. Tada sam, jednostavno, srećan i zadovoljan!

    TopSpeed: Ko su Vam, trenutno, najopasniji protivnici?
    Rossi: Teško je izdvojiti nekoga posebno… Ima mnogo dobrih motociklista. Ipak, Marquez je svetski šampion i neverovatan rival. Potom, tu je moj timski kolega Maverick. Njega takođe ubrajam u velike rivale, odnosno one koje nije lako pobediti na stazi. Ne smem da zaboravim ni Ducati… Tu su Andrea Dovizioso i Jorge Lorenzo. Eto, spomenuo sam ih samo četvoricu, ali u svakoj trci se pojavi se još neko.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Od mladog vozača fabričkog tima Yamaha pokušali smo da saznamo nešto više o razvoju motocikla…

    TopSpeed: Da li ima nekih znakova poboljšanja u poslednjih nekoliko trka?
    Vinales: Naravno. Jedno poboljšanje je veoma važno, a radi se o promenama u boksu, tj. u internoj organizaciji ekipe. Bolje ćemo se pripremati za trke i bićemo takmičarski konkurentniji u prvim krugovima.

    TopSpeed: Kakva je Vaša motivacija u ovom delu sezone?
    Vinales: Moram istaći da je drugi deo sezone mnogo bolji nego prvi, te da sam sada više sam motivisan. Motocikl je u dobrom stanju, ali još treba da poboljšamo neke sitnice da bi došli u priliku da pobeđujemo u trkama. U ovom trenutku znamo šta nam nedostaje i sada upravo na tome radimo. Nije lako, ali mislim da je moguće i da nismo daleko od situacije da prevaziđemo poteškoće koje smo imali.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    TopSpeed: Da li to znači da ste rešili probleme sa elektronikom ili ste promenili prioritete?
    Vinales: Tačno smo locirali gde su naši problemi sa elektronikom, a to je već značajna stvar. Sada znamo kako da ih prevaziđemo i sa kojom grupom inženjera treba da radimo na njihovom otklanjanju. Neka poboljšanja po pitanju prenosa snage na izlasku iz krivine su već vidljiva, a još veći napredak očekujem u drugom delu sezone.

    TopSpeed: Šta mislite o novim Michelin pneumaticima i da li sada bolje razumete njihovo ponašanje?
    Vinales: Velike su razlike, kao i između prvog i drugog dela prošle sezone, bar što se pneumatika tiče. Takođe, i na startu nove sezone, vozili smo sa starim gumama. Bio sam jako nezadovoljan, jer prosto nisam bio dovoljno brz. Sada je drugačije… Ove gume su konstantne i potrošnju im je lakše predvideti. Zato više nema opravdanja za loše rezultate zbog neadekvatnih pneumatika. Sada su oni za sve isti i priznajemo da su ljudi iz Michelina radili naporno i predano da nam obezbede iste uslove. Konačno, ovi novi pneumatici sada i više odgovaraju mom stilu vožnje, pa samim tim i bolje osećam ponašanje motocikla.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    TopSpeed: Šta pod tim tačno podrazumevate?
    Vinales: Volim agresivnu vožnju, kasna kočenja, naravno, koliko je moguće… U početku ove godine, to nisam mogao da radim, ali sada je situacija bolja. Dobro se osećam na motociklu i ne moram da forsiram svoj stil vožnje. Jednostavno, ne puštam da motocikl prati mene, već ja pratim njega i njegovo ponašanje.

    TopSpeed: Da li imate iste zahteve po pitanju pravca razvoja motocikla kao i Valentino?
    Vinales: Naravno da postoje neke razlike, ali na kraju ipak dođemo do istog. Konačno, svima nam je cilj da ponovo pobeđujemo i zato obojica pravimo neke kompromise u svojim stilovima, kako bi kompetna ekipa mogla da napreduje.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    TopSpeed: Na kojoj stazi vidite Vašu šansu da opet pobedite?
    Vinales: Ne znam stvarno… Iskreno, toliko je teško i razlike među konkurentima su minimalne, tako da prilika za pobedu može da se ukaže čak i kada se najmanje nadamo!

    TopSpeed: Ipak, imate neki cilj koji nameravate da ostvarite u drugom delu sezone, recimo da budete najbolji vozač Yamahe?
    Vinales: Ne borim se za tako nešto već mi je cilj da budem što češće na podijumu i da imam što bolji start za sledeću sezonu. Praktično, mi se sada uveliko pripremamo za 2019.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    TopSpeed: Kada govorite o pripremama, kako se Vi fizički spremate za napore tokom trke?
    Vinales: Trčim dosta… Zapravo, upražnjavam planinsko trčanje, što je dobar kardio-trening, a tu je potom i teretana, pa i sve ostalo kao bi ostao u formi.

    TopSpeed: A imate li neke psihičke pripreme ili rituale pre trke?
    Vinales: Da, naravno. Prilikom buđenja ustajem sa desne strane kreveta, pa idem na tuširanje odmah… I to radim uvek isto! U garaži, kad odem do motocikla, pet minuta pre starta sednem na stolicu i tu budem jedan minut… To je neki moj mali ritulal iz sujeverja!

    TopSpeed: I na kraju, kakvo je vaše mišljenje o motociklima koje pokreće električna energija i njihovim trkama u budućnosti?
    Vinales: Trenutno ne razmišljam mnogo o toj temi, ali primećujem da su pritisci sve više prisutni. I kao i u F1, svake godine sve snažniji i snažniji, mada meni se više dopadaju trke ovakve kakve su sada!

    ekskluzivno iz Brna,
    Petar Marković/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: intervju, maverick vinales, motogp, valentino rossi, yamaha