0

INTERVJU Paddy Lowe: Pun krug

Pre tri decenije, Paddy Lowe je započeo svoju F1 karijeru u ekipi Williams, potom nastavio u McLarenu, pa Mercedesu, da bi se na početku prošle sezone, ponovo vratio u tim iz kojeg je krenuo, sada kao tehnički direktor

Foto: Williams Racing

Foto: Williams Racing

Iako za 30 godina koliko je u F1, Paddy Lowe nije promenio mnogo ekipa, već samo tri, on je nekako napravio „pun krug“ u ovom najelitnijem takmičenju. Za to vreme učestvovao je i svakako značajno doprineo mnogim uspesima timova u kojima je bio, konkretno šampionskim titulama u obe konkurenicije, mada retko govori o tome.

pročitaj još

    Britanski inženjer, rođen 8. aprila 1962. u Keniji, odnosno Najrobiju, diplomirao je na Univerzitetu u Kembridžu. Godine 1987. zaposlio se u ekipi Williams kao glavni inženjer za elektroniku. U početku je radio na razvoju aktivnog sistema oslanjanja koje je donelo veliki uspeh ekipi i šampionsku titulu Nigelu Mansellu (1992.). Istovremeno, Lowe je privukao pažnju konkurencije u F1, tačnije ekipe McLaren koja mu je već naredne sezone ponudila angažman na mestu direktora za istraživanje i razvoj.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Nakon osam godina provedenih na toj poziciji, te sezona u kojima su šampionske titule osvajali Mika Hakkinen (1998. i 1999.) i Lewis Hamilton (2008.) dobio je priliku i da se pokaže kao glavni inženjer razvoja, pa direktor inženjeringa i konačno, 2011. kao tehnički direktor tima. Na tom mestu, Paddy Lowe ostao je sve do juna 2013. godine, dok nije prešao u Mercedes na funkciju izvršnog direktora. Praktično, sa svojim timom inženjera on je odrigao veliku ulogu u uspesima ekipe i osvajanju šampionskih titula, Hamiltona (2014. i 2015.), te Nico Rosberga (2016.).

    A onda je, 10. januara 2017. kao deo jednog „šireg“ poslovnog poteza oko dovođenja Valtteri Bottasa u ekipu, Mercedes objavio da Lowe odlazi. Naravno, novo, odnosno staro odredište po tom dogovoru bio je Williams i 16. marta je i zvanično potvrđeno da Britanac preuzima mesto svog sunarodnika, Pat Simmondsa. I ne samo to, Lowe je postao i vlasnik jednog dela akcija ovog tima.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Davno je bila ta 1987. kada ste započeli karijeru u F1, zar ne?
    Lowe: Da, bilo je to davno… Mada se sećam dobro tog novembra kada sam počeo da radim u F1, kao da je juče bilo!

    TopSpeed: Znači, vreme je proletelo?
    Lowe: Da, ali to je nekako čudno. Za ovu novu generaciju vozača to je čitav životni vek, jer se mnogi tada nisu ni rodili, a meni je to, iako je bilo davno, kao da se dogodilo pre neki dan. Možda tek koju godinu. Međutim, ono što me najbolje podseti koliko je tu vremena prošlo je kada pogledam gde su moji prijatelji Frank Williams i Patick Head danas i šta rade…

    TopSpeed: Pa, u penziji su…
    Lowe: Da. Samo ja još uvek ne razmišljam o penziji.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: A kako razmišljate o svim tim godinama, tj. F1 nekad i sad?
    Lowe: Drago mi je što sam u svojoj F1 karijeri uživao u svakom momentu. U svakom periodu kroz koji sam prošao. Zaista ne postoji trenutak za koji bi mogao da kažem da nije bio dobar i da se kajem što sam bio tamo gde sam bio i radio to šta sam radio. Možda je nešto moglo biti bolje, no ja sam u svom radu zaista uživao. A prošao sam kroz dosta toga, menjao pozicije, mesta u ekipama, bavio se različitim stvarima, imao različite odgovornosti, zadatke i interesovanja, ali nikada mi nije bilo teško da radim to što mi je povereno.

    TopSpeed: Kako ste pronalazili motivaciju?
    Lowe: Čak i kada sam radio više neke strateške zadatke, koji nisu imali toliko veze sa inženjerskim, meni je to bilo interesantno. Jednostavno, uzbudljivo, jer je neizvesno. A sada da se vratim na ono o F1, nekad i sad. U poslednje vreme ima dosta pričao o tome da li je pre bilo bolje. Ja smatram da je F1 iz godine u godinu sve bolja. Ljudi zapravo lako zaboravljaju neke stvari, potogovo one koje nisu bile dobre, mada često, iz ličnog ugla, glorifikuju neke periode u kojima je njima bilo dobro. OK, možda su tada oni bili mladi i verovatno im je sve izgledalo bolje. To mogu da prihvatim… Mada, generalno mislim da je F1 veliki spektakl, a da je tehnologija koju koristimo veličanstvena. Treba je samo malo bolje objasniti svetu.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Samo to?
    Lowe: I nikako ne smemo ići u nazad, tj. vraćati se previše u istoriju. Jer, ako to učinimo, mnogi bi se razočarali. Moramo uzeti u obzir da je publika danas drugačija i očekuje drugačiju zabavu. Sada je na internetu moguće pronaći najrazličitije informacije o bilo čemu. To nje bilo moguće nekada, recimo 1995. godine. Tada je bilo teško objasniti nešto ljudima, budući da je i onda bilo previše tehnički napredno da bi to tek tako prihvatili. Prosto, F1 uvek ide mnogo više ispred vremena.

    TopSpeed: Ipak, svedoci smo da se stalno traga za nekim promenama koje bi donele uzbudljivije, odnosno zanimljivije trke. Šta po Vama trema izmeniti?
    Lowe: Uvek treba da težimo tome da unapredimo ovaj sport. Godinama, kao glavni problem postavlja se pitanje aerodinamike bolida. A tu dolazimo u paradoksalnu situaciju. Imamo sofisticirane bolide, neverovatno brze, ali sa fundamentalnim problemom da su preticanja veoma teška upravo zbog te aerodinamike koja ih i čini tako posebnim i brzim.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Odnosno, tu je stari problem, praćenja bolida ispred na malom rastojanju, zbog “prljavog” vazduha. I tu F1 postaje žrtva sopstvenog progresa. Nešto se može i mora uraditi, ali nema magičnog recepta. Najjednostavnije, tj. najlakše bi bilo smanjiti uticaj aerodinamike i prjanjanje, samo što bi to onda drastično uticalo na performanse i ceo spektakl, jer bi bolidi bili spori i nezanimljivi. Zato treba nastaviti rad u različitim pravcima, postepeno, bez ishitrenih odluka. Ove sezone smo već postigli izvestan napredak sa povećanjem mehaničkog gripa u odnosu na aerodinamički, samo treba nastaviti.

    TopSpeed: A šta ćemo sa pogonskim jedinicama i komlikovanom hibridnom tehnologijom?
    Lowe: Interesantna je i ta debata. Komplikovana tehnologija pogonskih jedinica stvara probleme, ali ne možemo sada više mnogo u nazad, recimo da se vratimo na atmosferske motore. To nije opcija. Korak nazad, možda napravimo, čisto da bolje utvrdimo bolji pravac, no F1 je uvek bila pionir u tehnološkom smislu. Za desetak godina ljudi verovatno današnje pogonske jedinice neće smatrati previše komplikovanim i tehnološki naprednim. Cilj je napraviti nešto što će u budućnosti biti još bolje i razviti se u nešto novo. Uostalom, automobilska industrija danas uveliko koristi tehnologiju koja je ponikla u F1 pre nekoliko godina.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Šta bi Vi, kao inženjer, ipak promenili u F1?
    Lowe: Voleo bih da se smanji masa bolida F1… Preteški su! I promenio bih pravila u vezi guma. Izbor bi trebao da bude još liberalniji. Videli ste kakvu je promenu donelo pravilo da umesto dve smeše guma u 2016. godini, sada u 2017. imamo na raspolaganju tri. Strategije timova, pa i vozača iz istih ekipa su se drastično promenile, a time su i trke postale interesantnije. Ako nastavimo u tom pravcu, svi će biti još slobodniji u svojim izborima, što je dobro za trke.

    TopSpeed: A da li Vam, recimo, nedostaje Warm Up, nedeljom?
    Lowe: O da… To sam voleo! I dobro je bilo za publiku. Nažalost, sada za tako nečim nema potrebe. Bar sa stanovišta ekipa. Možda bi trebalo to vratiti, bar onda kada se izlazi na grid, pa da vozači mogu da naprave više od jednog kruga.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Sa kakvim vozačima volite da radite?
    Lowe: Volim da radim sa “velikim” vozačima, a to su oni koji su brzi, inteligentni i konstantni… I koji ne prave mnogo grešaka. Znate, vozač je i dalje veoma bitan, ne samo za gledaoce, već i za nas, inženjere. Nama je pored telemetrijskih podataka i svega što imamo, ipak, potreban neko ko može da nam da mnogo informacija. Felipe, koji je sada već u “penziji”, odličan je za razvoj bolida, čovek sa mnogo iskustva, a opet entuzijasta i ceo tim ga obožava. Lance nema iskustva, ali se mnogo trudi, brzo uči, tako da nam odgovara da sa njim razvijamo neke popuno nove stvari. Ovaj tandem je dobra kombinacija, možda najbolja koju smo mogli da napravimo u tom trenutku.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Za Vas je protekla sezona bila prelazna. Kako je ocenjujete?
    Lowe: Teška godina za sve nas. Očekivali smo da osvojimo mnogo više poena, pogotovo u prvom delu sezone, kada smo imali neke prednosti u odnosu na konkurenciju. Kasnije su se stvari izjednačile, a mi opet nismo bili na nivou na kojem smo želeli. Teško smo dolazili do bodova. Ipak, postepeno napredujemo i naša “meta” u predstojećoj sezoni ostaje Force India.

    TopSpeed: A može li Williams bolje od toga?
    Lowe: Svakako. Međutim, moramo ići postepeno, po fazama. Prošle sezone smo postavili osnovu, pa onda krećemo sa nadgradnjom. Bodovi, podijumi, pobede, pa šampionske titule… Što da ne? Kada se naviknete na uspehe, sasvim je normalno da svaki put kada pošaljete bolid na stazu očekujete najbolje rezultate. To čoveka prosto vuče napred.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Šta Vam još nedostaje iz prethodnog perioda?
    Lowe: Dugo sam u ovom sportu i pamtim da je atmosfera u padoku nekada bila mnogo opuštenija. Nekada je bilo mnogo više šale između timova. I više smo se družili. Ima mnogo anegdota o tome, a ovi mladi inženjeri ih slušaju i ne razumeju ili prosto ne veruju. Nešto što smo mi uvodili kao novine, to je danas normalna stvar. Recimo, McLaren je prvi počeo da farba pod u garaži i svi su bili zapanjeni. Dva dana ranije bi dolazili na stazu samo radi toga.

    Na kraju krajeva, pogledajte kako padok izgleda danas, a setite se kako je to bilo pre dvadesetak godina. Kada pričam to mladim inženjerima, oni mi ne veruju, ali nema veze… Samo neka veruju u to da možemo da budemo bolji!

    ekskluzivno za TopSpeed,
    Zoran Živkov

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, formula 1, intervju, paddy lowe, williams