0

INTERVJU Brendon Hartley: Ptica selica

Iako mlad, Novozelanđanin Brendon Hartley ima bogatu trkačku karijeru koja ide jednim prilično čudnim tokom

Foto: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Foto: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Često se kaže da je u Australiji, pa i na Novom Zelandu, sve nekako obrnuto i naopačke u odnosu na veći deo sveta. I u toj šali delom ima istine, jer neke stvari su sasvim drugačije. Čak i karijera profesionalnih vozača može imati sasvim drugi tok od onog uobičajenog… Dokaz za to je Brendon Hartley i njegova gotovo konstantna „seoba“ iz takmičenja u takmičenje automobilskog sporta.

pročitaj još

    Mladi Novozelanđanin, rođen 10. novembra 1989. u mestu Palmerston, nedavno je osvojio šampionsku titulu za 2017. u FIA WEC, odnosno trkama izdržljivosti. U fabričkom timu Porschea, Hartley je kokpit prototipa iz klase LMP1 919 Hybrid delio sa sunarodnikom Earl Bamberom i Nemcem Timo Bernhardom. Istovremeno, zajedno sa njima pobedio je u čuvenoj trci 24 časa Le Mana prošle godine, a u F1 je stigao kao „zamena zamene“…

    Foto: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Foto: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Naime, četiri trke pre kraja sezone, Španac Carlos Sainz napustio je Toro Rosso i šansu je dobio Pierre Gasly, koji opet na VN SAD nije mogao da učestvuje zbog profesionalnih obaveza u takmičenju Super Formula u Japanu. Na njegovo mesto došao je Brendon Hartley, kojem se u nastavku sezone ukazala priliku da ostane u F1 ekipi uz mladog francuskog vozača. I to ne samo ove sezone, već i naredne, budući da je Toro Rosso potvrdio tandem Hartley/Gasly i za 2018. Time je postalo jasno da talentovani novozelandski vozač svoju karijeru neće nastaviti u Indycar takmičenjima, budući da je bilo planirano da vozi za tim Chip Ganassi Racing.

    Neposredno pre svih ovih događaja, razgovarali smo sa Hartleyjem, čija je porodica već uveliko povezana sa automobilskim sportom. Njegov otac Brian je nastupao u različitim takmičenjima, dok je Brendon karijeru započeo sa šest godina u kartingu, prateći brata Nelsona. Šest godina kasnije, uspešno se borio protiv mnogo starijih u konkurenciji Formule First. Sa samo 13 godina, 2003. pobedio je u trci Formule Ford, što mu je otvorilo vrata nekih drugih serija.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Brendon Hartley se potom seli u Evropu i napušta takmičenje Formula Toyota na Novom Zelandu, te se takmiči u Formuli Renault 2 litra. Godine 2007. nastupa u F3, a naredne sezone beleži još veće uspehe u Šampionatu Velike Britanije, ali i postaje test vozač F1 ekipe Toro Rosso. Potom 2009. prelazi u Evropski šampionat Formule Renault 3,5 litra, da bi naredne godine sa Australijancem Danielom Ricciardom postao deo juniorskog Red Bull programa, kao i test vozač i ovog F1 tima.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Međutim, tokom leta 2010. izgubio je tu podršku zbog loših rezultata, tako da je mesto u Britanskom šampionatu F3 zauzeo Francuz Jean-Eric Vergne, a Hartley je karijeru nastavio u GP2 Seriji. U 2011. vratio se u Formulu Renault 3,5 litra, ali je paralelno nastupao i u GP2. Tokom 2012. njegova karijera u jednosedima sa otvorenim kokpitom je zapala u probleme, tako da se Hartley okreće trkama izdržljivosti i Evropskoj Le Mans seriji iako mu je ekipa Mercedesa ukazala poverenje i pružila šansu kao test vozaču. Tu ulogu, pre svega u simulatoru, Hartley je obavljao i tokom 2013. istovremeno nastupajući u trkama izdržljivosti. Dok je čekao da mu se eventualno otvore vrata F1, naredne sezone dobija ponudu za nastup u fabričkom timu Porschea. Uspešno razvija projekat LMP1 u FIA WEC takmičenjima i sa ovim timom niže uspehe…

    A onda, iznenada ove jeseni, njegov san o F1 se obnavlja. Toro Rosso i Red Bull ponovo su mu ukazali poverenje i Brendon Hartley je, umesto da kao većina vozača koja ostane bez angažmana u najelitnijem automobilskom takmičenju, te karijeru nastavi u trkama izdržljivosti ili SAD, dobija šansu u F1.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Vaša vozačka karijera je dosta čudna, zar ne?

    Hartley: Pa, možemo da kažemo i da je dinamična. Možda čak malo i previše nego što bi to trebalo. Ima tu dosta neizvesnosti i nepoznanica.


    TopSpeed:
    U kojoj meri Vas ta neizvesnost ometa?

    Hartley: Trudim se da budem fokusiran na ono što se trenutno događa ili će se događati u bliskoj budućnosti, kao i na ono na šta mogu da utičem. Sigurno da nije prijatno to što Porscje, tim za koji vozim, napušta WEC, ali za mene i moje timske kolege je važno da osvojimo šampionsku titulu. A posle ćemo već videti šta će biti.


    TopSpeed:
    To znači da je pobeda na 24 časa Le Mana došla u pravi čas.

    Hartley: Apsolutno! Nakon pobede, bilo mi je potrebno nekoliko dana da shvatim šta se zapravo dogodilo i koliko je to veliki uspeh za sve nas, ali i za mene lično i koliko on može uticati na dalji tok moje karijere. Bila je to jedna zaista čudna trka, pogotovo iz naše perspektive.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Da li ste se iznenadili krajnim ishodom?

    Hartley: Da, s obzirom na to šta se sve događalo našoj posadi. Prošli smo put od očajnika do pobednika, ali to su trke izdržljivosti i najbolji dokaz da tu ne sme biti predaje. Ekipa je uradila odličan posao i vratila nas na stazu, tako da je nama preostalo da se borimo do kraja i ta upornost se isplatila. Inače, sama trka donela je mnogo tehničkih problema svima, a bilo je tu i vozačkih grešaka i svega onog što prati takmičenja sportskih automobila. Na kraju nije bilo više strategije, već samo sedi i vozi pun gas!


    TopSpeed:
    Koliko je, zapravo, ta hibridna tehnologija nepouzdana?

    Hartley: Nepouzdanost je cena uspeha i želje da budemo što brži i konkurentniji i onda je sve na limitu. Očekivanja i zahtevi su veliki, tako da se traži napredak u svakom segmentu. Razvoj automobila ne sme da stane zato što se borimo za svaku stotinku sekunde. Ako samo malo posustanete, konkurencija će vas prestići. U takvoj situaciji nije lako zadržati pouzdanost. Generalno, mogli bismo da imamo automobil koji bi bio pouzdan, ali sigurno da ne bi bio toliko brz, jer ne bi imao svu ovu naprednu tehnologiju.


    TopSpeed:
    A da li je ta hibridna tehnologija potrebna trkama?

    Hartley: Očigledno da neko smatra da jeste. Konačno, vidite da se veliki deo te tehnologije preselilo iz WEC u F1. To je ono što daje dodatne performanse, što je dobro. A loše je to što uvek postoji opasnost i od kvarova, bilo da vozite trku od dva ili 24 časa. No, u svakom slučaju sportska takmičenja se koriste za razvoj onoga što će se kasnije primeniti u automobilskoj industriji. Zato možda ta tehnologija nije neophodna samim trkama, ali doprinosi sveopštem napretku automobilizma.

    Foto: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Foto: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    TopSpeed: Kolike su razlike između automobila LMP1 i bolida F1?

    Hartley: Automobili, očigledno, izgledaju potpuno različito, jer imamo zatvoren i otvoren kokpit, pa potpuno drugačiju aerodinamiku, itd. Ipak, bez obzira na sve te razlike, postoji i dosta sličnosti, pre svega u složenosti sistema i kompleksnoj konstrukciji. Potom, način na koji funcionišu veliki timovi, pogotovo u radu sa inženjerima i mehaničarima su veoma slični. To što vozim za veliku ekipu kao što je fabrički tim Porschea, dobro me je pripremilo za F1. Smatram sa sam sada mnogo spremniji za takmičenja nego prethodnih sezona.


    TopSpeed:
    Šta Vam više prija, otvoren ili zatvoren kokpit?

    Hartley: I jedan i drugi imaju svojih prednosti i mana… Trenutno mi više odgovara ovaj zatvoren kokpit, ali brzo ću se privići i na otvoreni. Velika razlika se pojavljuje kod aerodinamike i prijanjanja, koje je kod bolida F1 mnogo veće. Potom, nivo gripa koje obezbeđuju pneumatici kod F1 je neverovatan, a samim tim i brzine u krivinama su veće, uz mnogo inenzivnije sile prilikom kočenja i ubrzanja.


    TopSpeed:
    A koliko se razlikuje pristup takmičenjima?

    Hartley: U suštni F1 su sprint, a WEC trke izdržjivosti. Shodno tome, dužina im je različita, pa od toga zavisi sve ostalo, a pre svega strategija. Konačno, u WEC postoje i promene vozača, a u F1 si sam i sve zavisi od tebe. I od tima, svakako! E sad, program priprema je drugačiji, baš kao i sami “stintovi” u trci, strategija, štednja goriva i pneumatika.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Možete li da primenjujete neka iskustva po pitanju staza na kojima se takmičenja održavaju?

    Hartley: Staze nisu problem. Velike ekipe u svojim bankama podataka, tj. u simulatorima imaju gotovo sve moderne piste na kojima se voze takmičenja, tako da i pre dolaska na lokaciju možete dobro da se pripremite. Te simulacije su veoma realne, uz mogućnost promene mnogih parametara. Tehnika danas značajno pomaže vozačima u pripremama za takmičenje, tako da je proces učenja na samoj stazi znatno kraći. Međutim, sticanje osećaja i privikavanja na realni ambijent je nešto sasvim drugo i tu do izražaja dolaze neka prethodna lična iskustva.


    TopSpeed:
    Kakav je Vaš odnos prema timskim kolegama?

    Hartley: Uvek su interesi ekipe na prvom mestu. Svi treba da radimo kao tim. Zbog toga ponekad pravimo kompromise. Dosta razgovaramo i delimo sve informacije. Moje timske kolege i ja odlično sarađujemo, jer treba da idemo u istom pravcu ili da se bar trudimo da tako bude. To se odnosi više na WEC, dok u F1 baš i nije uvek slučaj. Mark Webber mi je dosta pričao o svojim iskustvima, s obzirom da smo timske kolege iz Porschea. To mi je dosta pomoglo da shvatim neke odnose u velikim timovima i da se bolje prilagodim određenim situacijama.


    TopSpeed:
    Nakon uspeha u WEC takmičenjima, koji je Vaš sledeći cilj?

    Hartley: Ne volim da pravim velike planove, jer već mi se u karijeri događalo da razmišljam o jednoj stvari, a dogodi se nešto drugo. Tako i sad imam planove za 2018. koji nisu striktno povezani sa F1, ali ako se dogodi neki preokret, ja sam spreman. Dugo čekam tu priliku i kada se ona ukaže neću je tek tako propustiti!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: brendon hartley, f1, formula 1, intervju, porsche, toro rosso, vip, wec