0

EKSKLUZIVNO Toyota Gazoo Racing WRC Team: Pomerajući granice

Napraviti dobar WRC automobil nije lako ni u teoriji, jer u praksi on treba da bude brz i pouzdan, kao i da odgovara svakom vozaču u timu i svakoj podlozi. Imajući to u vidu, Toyota Gazoo Racing je od prošle sezone ponovo u WRC šampionatu, a kako je tekao povratak japanskog proizvođača u najprestižnije reli takmičenje, saznali smo tokom relija u Španiji

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Od sezone 2017. promenjena su tehnička pravila koja se odnose na automobile, tako da je odlaskom Vokswagena, Hyundai ostao jedini fabrički tim nekog velikog proizvođača, budući da su se Ford i Citroen opredelili za saradnju sa privatnim ekipama. A onda se u celu priču, pre dve godine, uključuje i Toyota, kada je najavljen veliki povratak „reli korenima“ u 2017. Zapravo, japanski gigant je odlučio da se kroz saradnju sa ekipom Gazoo Racing vrati WRC takmičenjima u kojima je bio sinonim uspeha tokom ‘80-ih i ‘90-ih prošlog veka.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Debi Toyote bio je još davne 1957. godine, a prva pobeda 1975. kada je Hanu Mikkola sa modelom Corolla trijumfovao na Reliju 1000 jezera u Finskoj. Godine 1990. Carlos Sainz je postao šampion vozeći Celicu, a 1993. Toyota je, kao prvi japanski proizvođač automobila, došla do šampionske titule u WRC takmičenjima. Do 1999., odnosno prekida učešća u Svetskom reli šampionatu, Toyota je osvojila još dve šampionske titule u konkurenciji proizvođača, 1994. i 1999. kao i četiri u konkurenciji vozača – Sainz još jednom 1992. godine, Juha Kankkunen 1993. i Didier Oriol 1994.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U januaru 2015. godine, Akio Toyoda, predsednik Toyota Motor korporacije i veliki zaljubljenik u automobilski sport, zvanično je potvrdio da se Toyota vraća u WRC. Baza tima napravljena je u Finskoj, a za šefa ekipe izabran je nekadašnji veliki rival, Finac Tommi Makkinen. Četvorostruki šampion je deo testova novog aduta japanskog proizvođača Yarisa WRC obavio sam, a potom je angažovao svoje sunarodnike, Juhu Haninena i Mikku Hirvonena.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Uz to, mlađi Finac je ostao u ekipi za 2017. dok je još mlađi Esapeka Lappi bio kandidat za drugi automobil u timu, sve do momenta kada je, sada već iskusni Jari-Matti Latvala, neočekivano ostao bez angažmana u VW-u, pa je samo nekoliko sati kasnije, i on potpisao za Toyota Gazoo Racing WRT. Tako je, nakon 17 godina pauze, put povratka Toyote u WRC bio „trasiran“!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Koliko je dobar posao urađen u ovoj prvoj sezoni, mogli smo neposredno da se uverimo tokom ekskluzivne posete ovom timu na reliju u Španiji, odnosno Kataloniji. Ne samo što smo imali pristup svim bitnim delovima servisno-komandnog centra, gde nas je koordinator tima Klint Fast upoznao sa nekim detaljima, već smo i direktno pratili neke od specijalnih ispita, što sa zemlje, što iz vazduha, budući da su naši domaćini organizovali prevoz helikopterima. A naravno, bili smo u prilici da razgovaramo i sa trojicom „letećih“ Finaca!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Reli u Kataloniji, tj. Španiji, specifičan je u celom WRC kalendaru koji ove godine ima 13 takmičenja, po tome što se njegovi specijalni ispiti voze i na makadamu, i na asfaltu. Zapravo, prvog dana, u petak, podloga je šljunak i prašina, a preostala dva, asfaltna površina, ali sa veoma različitim nivoom prijanjanja. Sve to daje poseban miks i čini ovaj reli tako popularnim. Zato smo razgovor sa vozačkom trojkom iz Finske, Latvala, Haninen i Lapi, zapročeli upravo temom o podlozi.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Koju podlogu više volite, makadam ili asfalt?

    Lappi: Ja najviše volim sneg, jer onda mogu više da koristim i nanose na ivicama puta.


    TopSpeed:
    Koliko je to „više“, a da ne bude previše?

    Lappi: Zavisi od temperature, odnosno koliko je sneg mek. Ima situacija u kojima vas ti nanosi prosto usmeravaju i održavaju na putu. No, ako je previše hladno, oštetićete automobil. Ako je toplo, pa sneg previše rastresit, mogu da vas povuku sa puta. Mnogo toga zavisi da li je – 5 ili 10 oC, tj. da li Sunce sija ili ne.

    Latvala: Danas više ne možete da dozvolite sebi da ste specijalizovani samo za jednu vrstu podloge. Savremeni WRC to prosto ne dozvoljava! Treba da ste dobri u svim tamičenjima i u svim uslovima. A šta se nekome dopada ili ne, postalo je manje važno… Inače, za mene su idealni uslovi upravo oni koje je Esapeka naveo.

    Hanninen: I za mene… A kada su u pitanju makadam ili asfalt, prosto mi nije bitno šta je ispod točkova. Trudim se da se prilagodim i vozim što brže mogu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Od početka sezone, na kojoj podlozi osećate da je Yaris WRC napravio najveći napredak?

    Hanninen: Mislim na makadamu. Radili smo dosta na oslanjanju, povećanju trakcije i prianjanja, a to nam je dalo brzinu. Treba razviti još centralni diferencijal, što će doneti bolji balans, pogotovo prilikom kočenja… Ono da automobil bude neutralan!

    Lappi: Da. U početku je bilo poteškoća sa balansom, ali dosta toga zavisi od podloge. Na makadamu meni lično preupravljanje smeta, koliko i podupravljanje na asfaltu. A sada je situacija bolja, mada želim da kažem da smo u Finskoj poboljšali i dosta toga kod motora. Imali smo snagu i pozdanost te se nadam da je to tek dobar uvod u narednu sezonu koja bi trebalo da bude još bolja za sve nas u timu.

    Latvala: Samo još da dodam, u vezi sa balansom… Ja lakše kontrolišem preupravljanje, dok podupravljanje donosi gubitak vremena. I slažem se da mnogo toga zavisi od pripreme za određeno takmičenje, kao što je i raspodela masa u vozilu. A upravo na tome smo od početka godine mnogo radili kod ovog automobila, koji sada ima manju težinu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: S obzirom na različite stilove vožnje, koliko možete da delite podatke i iskustva?

    Latvala: Možemo i moramo, jer samo tako idemo napred.
    Hanninen: Slažem se…
    Lappi: Ja sam prilično nov, tako da još uvek učim i prilagođavam se, pa mi je ovakav protok informacija od velikog značaja.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Šta vam se najviše dopada kod ovih, novih, WRC automobila?

    Lappi: Ja sam prilično „nov“ za to pitanje, pa neka kažu moje kolege koje imaju više iskustva…

    Hanninen: Ja nisam tako nov, ali mi se čini da su prošle godine, tj. prethodnih sezona, svi automobili manje-više izgledali i zvučali isto! E, sada je bolje… Značajno bolje!

    Latvala: Tako je… Poboljšani su i izgled, i zvuk. Agresivniji dizajn sa više ovih aerodinamičkih detalja je sigurno nešto što publika voli da vidi. Međutim, sada imamo i više snage, što je dobro, jer se na taj način mogu lakše kompenzovati neke sitne greške. Prethodnih sezona prosto nismo smeli da pogrešimo, jer je to dovodilo do velikog gubitka vremena, koje smo zbog nedovoljno snažnih motora nadoknađivali veoma teško.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Sigurno postoji nešto što bi promenili u pravilima, zar ne?

    Lappi: Možda ponešto u vezi sa gumama. Voleo bih da se vrati ono „narezivanje“ guma uoči specijalnih ispita. To ne bi mnogo povećalo troškove, a nama bi mnogo značilo i bilo bi zanimljivo.

    Hanninen: Slažem se… Koliko smo puta do sada bili prinuđeni da vozimo sa gumama koje ne odgovaraju uslovima na specijalnim ispitima, a uz male prepravke, bilo bi bolje. A ako je to nekome previše skupo, možda da imamo jedno tamičenje u sezoni manje, pa bi se na taj način ti troškovi nadoknadili.

    Latvala: Automobili su danas veoma pouzdani, ali moram da se nadovežem na temu o kojoj su govorile moje kolege, tj. na gume. Ima nekih relija na kojima sada, na istom setu pneumatika, pređemo u punom takmičarskom tempu više od stotinu kilometara! Nekada smo mogli da ih menjamo nakon specijalnog ispita, koji je dug, recimo, četrdesetak kilometara. To bi bilo dobro vratiti u WRC, jer smo postali ograničeni mogućnostima servisiranja između specijalnih ispita. Ukinuti su oni „udaljeni servisi“, a bilo bi dobro da postoje, bar radi zamene guma. Tada bismo imali više opcija, bilo bi zanimljivije, kao i bezbednije.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Koliko relija u sezoni je maksimum preko kojeg ne treba ići, jer se za neke naredne godine razmata kalendar i sa 16 takmičenja?

    Hanninen: Mislite još tri više? Zvuči mnogo i da se kaže…

    Lappi: To mi se baš ne dopada. I ovako smo godišnje oko 200 dana na putu, a tri relija više bi značilo još dodatne tri nedelje testiranja. Sa takmičenjima, to bi bio čitav jedan mesec više angažovanja. Smatram da je 14 relija u toku godine maksimum preko kojeg ne bi treba ići.

    Latvala: U početku moje karijere, bilo je 15 relija, ali nismo imali testiranja. I sada bismo to mogli da uradimo, no onda bi trebalo ograničiti broj dana za testove.


    TopSpeed:
    Koji reli sigurno ne biste izbacili?

    Latvala: Zna se… Finski!
    Lappi: Finski, naravno!
    Hanninen: Slažem se!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Jedno „klasično“ pitanje… Zašto su Finci tako dobri vozači?

    Latvala: Iskreno, ne znam… Možda zato što je automobilizam naš drugi nacionalni sport, nakon hokeja na ledu. Mnogo se ljudi bavi trkama, jer postoje dobri uslovi i konkurencija. A imamo i zahtevne puteve i uslove za vožnju.

    Hanninen: Samo da kažem to nisu baš idealni putevi, već ima i makadamskih sa oštećenjima. I onda, ko je tu dobar, biće dobar i na trkama. Šalim se malo, mada ima tu i istine. Nego, da ne bude kako ne poštujemo saobraćajna pravila, već da napomenem da mi u Finskoj imamo i dosta manjih takmičenja, lokalnih relija i reli-kros trka, gde u bezbednim uslovima mladi mogu da uče i da se nadmeću.

    Lappi: Još jedna tajna je da kada počinjete karijeru reli vozača u Finskoj, počinjete tako što vozite „na slepo“. Nemate klasičnan „radar“, odnosno suvozač vam ne čita kompletne beleške puta, već samo dobijate informaciju da skrenete levo ili desno. Vozač sam treba da upamti kako izgledaju krivine i razume ponašanje automobila. Tek kasnije počinjete da dobijate više informacija. To je nešto drugačiji princip učenja nego u drugim zemljama, ali izgleda da je uspešan.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Umesto automobilizma, koji drugi sport biste za sebe izabrali?

    Latvala: Verovatno bih izabrao hokej na ledu…
    Hanninen: Uhh…


    TopSpeed:
    Slažete se i sada sa kolegom ili ne? Možda, opet, nešto u vezi sa ledom!?

    Hanninen: I da, i ne, ali nije klizanje, već je u pitanju sportski ribolov! Mislim u vezi je sa jezerom, kada ih već toliko imamo u Finskoj.
    Lappi: Ja bih bio teniser!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Kako ocenjujete proteklu sezonu?

    Latvala: Realističan sam po pitanju mojih, odnosno naših mogućnosti i krajnjh dometa 2017. godine. Iako smo uspeli da pobedimo, ja u Švedskoj već na drugom reliju u sezoni, a Esapeka nedavno u Finskoj, znam da još uvek treba dosta da radimo na razvoju automobila. No, važno je da se razvijamo i da imamo timski duh, kao i da su kolege odlične i daju mi motivaciju i snagu da nastavim. Sličnog smo mentaliteta, mada opet dosta različiti, kao da nismo svi iste zemlje.


    TopSpeed:
    Šta pod tim tačno mislite?

    Latvala: Po meni je dobro da u ekipi imamo ovaj spoj mladosti i iskustva. Naime, u prošlosti sam imao dobrih sezona… Imao sam i brzinu, ali ne i konstantnosti u rezultatima. Sada sam dosta stariji, a nadam se i mudriji, tako da bi to trebao i da dokažem. Nadam se da ću napredovati i po tom pitanju konstantnosti u rezultatima na svim podlogama i na svim takmičenjima, a biće mi drago da i moje timske kolege to isprate.

    Hanninen: Sada zaista moram da ponovim da se slažem sa ovim ocenama zajedničkog rada, kao i da sam generalno zadovoljan dosadašnjim napretkom tima. Uostalom, ovo je naša prva sezona u kojoj treba mnogo toga da naučimo o našem automobilu, te da nastavimo da ga razvijamo.

    Lappi: Ja još nemam punu takmičarsku sezonu u WRC-u, tako da je i za mene ovo godina učenja. Trudim se da ostanem van nevolja i da pratim program razvoja ekipe i automobila. Naravno, ako se ponovo ukaže neka prilika, kao ona u Finskoj, ja sam spreman!

    ekskluzivno iz Saloua,
    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

     

    Tagovi: gazoo racing, hanninen, lappi, latvala, rally, toyota, wrc, yaris wrc