0

INTERVJU Lance Stroll: Dečački snovi

Lance Stroll, mladi kanadski debitant u F1 ekipi Williams, neko je za koga bi se moglo reći da je za kratko vreme ostvario ono o čemu su mnogi maštali

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

Kada se pomene Lance Stroll, mladi Kanađanin belgijskog porekla, jedna od prvih asocijacija bi mogla da bude bogatsvo njegove porodice. Međutim, on se dosta dobro bori sa predrasudama i uspeva da pokaže da u F1 nije sigao samo zahvaljujući novcu, već i vozačkom talentu, koji neosporno poseduje. Simpatični momak, rođen 29. oktobra 1998. godine u Montrealu, kao i većina vozača, karijeru je počeo u kartingu u rodnoj Kanadi i u Severnoj Americi, nastupajući u različitim klasama i šampionatima.

pročitaj još

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Godine 2014. postao je šampion F4 u Italiji, a naredne sezone i osvajač Toyota Racing Series, uz nastupe u F3 za Šampionat Evrope. Iste, 2015.  postao je član Vozačke akademije Ferrari i drugi najmlađi vozač koji je potpisao za neki F1 tim. U novembru je, ipak, objavljeno da Stroll napušta Ferrari i prelazi u Williams. Prošle godine osvojio je šampionsku titulu u Evropskom šampionatu F3, a 3. novembra ekipa Williams je i zvanično objavila da on pristupa timu i da će ove sezone debitovati u F1.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    U početku, rezultati Lance Strolla su bili više nego skromni, a onda je pred domaćom publikom, na VN Kanade, došao do svoji prvih poena. U narednoj trci, ulicama Bakua, našao se na trećem stepeniku podijuma, a potom je nastavio i da osvaja poene. Bez obzira na bogatstvo koje njegova porodica poseduje, on se uporno trudi da ostane sasvim običan momak koji zna šta hoće u karijeri i koji živi san većine dečaka…

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Kada ste bili sasvim mali, o čemu ste maštali?

    Stroll: Maštao sam o mnogim stvarima… Između ostalog, i da jednog dana postanem vozač F1. A to se evo, ove godine i dogodilo.


    TopSpeed: Vi praktično živite svoj san?

    Stroll: Pa, može se i tako reći. Na samom početku, taj san baš nije bio tako lep i prijatan, ali sada sve nekako izgleda bolje. Mislim da onaj momenat kada sam osvojio prve poene, pa potom i moj prvi podijum u Bakuu… Samo, ne treba živeti u snovima. Treba biti realan.


    TopSpeed: Razmišljate kao da imate dvostruko više godine nego što realno imate.

    Stroll: Samo se trudim da budem u svemu realan. U životu mi se ukazala prilika da radim ono što volim, da putujem i srećem mnogo ljudi. To mi daje dodatne mogućnosti da proširim svoje znanje, a i ovakav način života u automobilskom sportu čoveka prosto natera da brže odraste. Čak i brže nego što bi to sam želeo!

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Da li žalite zbog toga?

    Stroll: Ne. Ja sam izabrao ovaj posao i ovakvu karijeru. I uopšte mi nije žao. Volim sport generalno, pogotovo ovaj automobilski.


    TopSpeed: Ipak, kada ste doneli odluku da se bavite automobilizmom?

    Stroll: Kada sam ima 12 godina. To je neka granica kada ozbiljno treba da počnete da se bavite ovim sportom i ja sam shvatio da me trke zanimaju i od tog momenta posvećen sam isključivo njima, odnosno konačnom cilju da se nađem ovde gde sam sada, u F1.


    TopSpeed: Da li ste to odmah saopštili ocu i porodici?

    Stroll: Svoju odluku sam saopštio porodici i nekolicini prijatelja. Oni su me u tome podržali i kroz sve do sada smo prolazili zajedno kao tim. Kao što vidite, oni me stalno prate, podržavaju me u tome šta radim i mi smo u svemu ovome zajedno. Ja ovo doživljavam kao svojevrsno putovanje, na koje smo krenuli svi mi iz porodice Stroll i mnogo mi znači što su svi oni uz mene. Velika je stvar kada uživate podršku kompletne porodice u tome što radite.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: A da ste izabrali neki drugi sport, manje opasan sport?

    Stroll: Pretpostavljam da bi sve bilo isto. Nije važan sport kojim se bavite, već odnos prema njemu i prema porodici. I da sam izabrao plivanje, hokej ili bilo šta drugo, ubeđen sam da bi porodica stala uz mene.


    TopSpeed: Da li Vam je majka nekada rekla da ne vozite brzo?

    Stroll: O, da! Stalno mi to govori! Samo, tu ne mogu da je poslušam, a i vremenom se navikla na sve ovo.


    TopSpeed: Kada budete imali svoju decu, postupićete isto, zar ne?

    Stroll: Naravno! Neka rade ono šta misle da treba da rade. Ako se odluče za automobilski sport ili bilo koji drugi, imaće moju punu podršku.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Koji je Vaš prvi utisak kada ste seli u kokpit F1?

    Stroll: OK, u kokpitima bolida sam bio i pre toga… No, prava razlika počinje kada se bolid pokrene. Sve se odvija neverovatno brzo. Mnogo brže od onoga sa čim sam se do tada susretao. Ovo je potpuno drugačiji svet. U prvi mah me je oduševilo ubrzanje, jer snaga i brzina se prosto osete u svakom momentu, međutim, kada sam pritisnuo kočnicu… To je bilo neverovatno! Takav intenzitet usporenja još nisam osetio. Zapravo, najteže mi je bilo da se naviknem na silinu usporenja koje F1 bolid ima. U prvo vreme, i pored sve opreme, nisam mogao da zadržim glavu ravno, jer mi mišići na vratu nisu bili dovoljno snažni. Zato sam odmah morao da počem sa specijalnim programom fizičkih priprema, jer bez izuzetne kondicije, ne možete u kokpit savremenog bolida F1.


    TopSpeed: Koliko dnevno trenirate?

    Stroll: U teretani provodim obično dva sata dnevno i to 5 ili 6 dana u nedelji, pa se jedan dan odmaram. Međutim, tu su i kardio treninzi i druge vežbe.


    TopSpeed: Da li Vam je dosadno tokom tih treninga?

    Stroll: Meni nije… Mada ima ljudi kojima je boravak u teretani dosadan. OK, možda je plivanje malo dosadno, jer sami ste i sve je manje-više isto, ali znam da su sve te aktivnosti potrebne ukoliko želim da se bavim ovim sportom. Uostalom, i da nisam vozač F1, verovatno, bih opet bio sportista, a čak i da radim nešto drugo, u kancelariji, i onda bih održavao kondiciju. Možda ne ovim intenzitetom, ali smatram da je bavljenje sportom važna aktivnost.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Dok vozite, da li postoje neke stvari koje Vas iritiraju?

    Stroll: Zavisi od situacije… Najvažnije je da se u kokpitu osećate dobro. Da sedite komforno, koliko je to moguće i da vam ništa ne odvlači pažnju. Oprema treba da bude savršena, baš kao i sedište, ali i sve u bolidu. E sad to, u većem broju situacija nije baš sasvim moguće i onda morate da se prilagođavate. A opet ima momenata kada je sve OK, vozim odličan krug, onda odjednom, pogodi me velika buba po sred vizira. To prosto mora da mi odvuče pažnju, bar dok ne odbacim foliju, a to već znači određeni gubitak vremena i koncentracije.


    TopSpeed: Imate li ličnog trenera koji radi sa Vama po pitanju mentalne snage?

    Stroll: U početku sam mislio da su to preterivanja, ali sam kasnije uvideo da je potrebno da me neko savetuje i na tom planu. Sada imam čoveka sa kojim dva puta nedeljno radim i na mentalnoj pripremi.


    TopSpeed: Šta bi izmenili na današnjim bolidima F1?

    Stroll: Verovatno aerodinamiku. Trke bi bile bolje kada bi aerodinamika, odnosno „prljav vazduh” koji ostaje iza bolida napred, manje uticao na onaj pozadi. Treba da budemo bliži jedni drugima, jer to će doneti više preticanja. Dakle, aerodinamika bi možda mogla da bude jednostavnija, pa čak i po cenu da bude manje efikasna i da budemo sekundu ili dve sporiji po krugu. Publika to ne bi primetila, ali bi zato videla više preticanja. Trke bi tako bile zanimljivije, mada smatram da bi i mnoge staze na kojima vozimo trebalo izmeniti. Problemi nastaju uvek tamo gde na stazi postoji samo jedna trkačka linija i ako je se držite, šanse onoga ko je iza da vas pretekne su minimalne. Znači, i bolidi i staze treba da budu tako konstruisani da nam omoguće da vozimo na veoma malom rastojanju i da se lakše pratimo kroz krivine. To bi donelo više uzbuđenja.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Kako se snalazite sa novim stazama, budući da ste debitant?

    Stroll: Najpre gledam dosta video snimaka, pa onda, tu je i simulator ekipe, pa čak i video igrice. Sve to mi pomaže da upamtim stazu i neke glavne karakteristike. Potom, četvrtkom uoči početka GP vikenda, obavezno peške obiđem stazu i detaljno je razgledam, jer uvek postoje neke karakteristike koje je nemoguće zapaziti na drugi način. Tu su karakteristični ivičnjaci, neravnine i slično.


    TopSpeed: Pretpostavljam da znam odgovor, ali Vaša omiljena staza je…

    Stroll: Baku… Ha, ha! Da, ta staza je super i tu sam ostvario svoj najbolji rezultat, mada ima još dosta njih koje mi se sviđaju. Kod nekih čak i samo pojedine krivine. Recimo, Silverstone je OK, ali su mi tu najbolje krivine Maggots i Becketts.


    TopSpeed: Ako je bolid nestabilan, šta Vam manje smeta, podupravljanje ili preupravljanje?

    Stroll: Podupravljanje… Očekujem i pitanje zašto, pa da odmah i pojasnim. Uoliko imate preupravljanje tu je, uglavnom, ograničenje kod vozača, dok kod podupravljanja postoji problem sa bolidom. Najbolje je kada je automobil neutralan i u balansu.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Koliko Vam je potrebno da ga tako podesite?

    Stroll: Pa, zavisi od situacije. Nekad je porebno samo nekoliko krugova, jer je set-up već pripremljen u fabrici, a nekada je potreban čitav vikend. Upravo tu se nalazi i najveći izazov F1, jer nikada nije isto. Dovoljno je da se samo jedan od bitnih parametara, recimo, temperature, promeni i mnogo toga se menja u podešavanju bolida.


    TopSpeed: Vi i Felipe Massa delite podatke?

    Stroll: Da. Felipe i ja, odnoso naši inženjeri i mehaničari, odlično sarađujemo, jer to je u interesu tima. On ima mnogo, mnogo više iskustva od mene, bolje poznaje staze i bolid, tako da mi je njegova pomoć dragocena.


    TopSpeed: On Vas je i branio od napada dela medija na početku sezone, kada niste imali dobre rezultate, zar ne?

    Stroll: Da, i veoma sam mu zahvalan. Konačno, on je sada u prilici da pomogne meni, baš kao što je Michael Schumacher pomagao njemu. Sa svim znanjem i iskustvom koje poseduje, on je dragocen za ekipu Williams, pa samim tim i za mene. Međutim, na kraju krajeva, svaki vozač mora sam da se izbori za sebe i da se dokaže. Ja se nadam da sam u tome uspeo i da su moji rezultati u Kanadi, pa Bakuu i Austriji, pokazali da nisam samo sin bogatog čoveka koji se tek tako našao u F1.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Smatrate da su ti rezultati bili presudni u sticanju reputacije pravog vozača?

    Stroll: Donekle jesu, mada sam ja još uvek debitatnt i treba još dosta toga da dokažem. Međutim, drago mi je da su ljudi uvideli da u F1 nisam samo zahvaljujući novcu. Ja sam, ujedno i najmlađi šampion F3 i neko ko se sa uspehom takmičio u mnogim serijama. U svakom slučaju, te trke koje ste pomenuli pomogle su mi da povratim samopouzdanje.


    TopSpeed: Imali ste priliku da vozite i starije bolide F1, pa kakva je razlika u poređenju sa ovim novim?

    Stroll: Vozio sam bolid iz 2014. godine, koji je imao mnogo više aerodinamičkog prijanjanja nego ovi danas. Međutim, sa ovim širim gumama, mi sada imamo veći mehanički “grip”.


    TopSpeed: Od svih bolida koje je Willams napravio tokom 40 godina rada, koji biste želeli da probate?

    Stroll: Voleo bih da probam onaj bolid iz 2003. godine koji je vozio Juan-Pablo Montoya. Onaj sa BMW motorom. To je bolid o kojem maštam!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    Tagovi: f1, formula 1, intervju, lance stroll, williams