1

EKSKLUZIVNI INTERVJU Charlie Whiting i Michael Herbie Blash: Čuvari igre!

Charlie Whiting i Michael Herbie Blash, direktor svih trka i njegov zamenik, u ekskluzivnom razgovoru za TopSpeed, otkrivaju neke od tajni Formule 1 i evociraju uspomene

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Upoznajte tandem koji godinama unazad donosi odluke u trkama F1, komunicira sa timovima i vozačima, te prati sprovođenje svih pravila i propisa FIA-e. Charlie Whiting je stalni direktor svih trka još od 1997. godine, a Michael „Herbie” Blash njegov zamenik, koji se nakon pet decenija u automobilskom sportu, na kraju prošle sezone povukao u penziju.

pročitaj još

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Inače, Whiting je rođen 1952. godine, a karijeru je započeo u automobilskom sportu sa 15 godina, kao mehaničar u reli timu svog starijeg brata. Postepeno je napredovao i 1977. došao do F1, kada se priključio ekipi Hesketh. Potom, naredne sezone prešao je u Brabham, gde je 10 godina bio glavni mehaničar, a kasnije i glavni inženjer, sve dok Bernie Ecclestone nije prodao tim. Godine 1988. postao je tehnički delegat FIA, a kasnije stalni starter i direktor svih F1 trka.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Četiri godine stariji “Herbie” Blash, takođe je počeo kao mehaničar kada je imao 17 godina. U F1 je ušao 1968. u ekipu Lotus, pripremajući bolide Grahama Hilla, a kasnije i Jochena Rindta. Godine 1971. kada je Ecclestone kupio Brabham, priključio se ekipi i tu ostao sve do njene prodaje, a potom je radio na drugim projektima, da bi 1995. prešao u FIA i postao stalni zamenik direktora svih trka F1.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Zajedničko za Whitinga i Blasha, pored toga što su jedni od najodgovornijih ljudi u svetu F1, jeste i to da su neraskidivo povezani sa ekipom Brabham, odnosno Bernie Ecclestoneom. Razgovor sa njima obavljen je na njihovom “terenu”, u prostorijama odakle se kontroliše kompletna GP trka.

    TopSpeed: F1 podrazumeva organizaciju na najvišem nivou, ali i opasnost, brznu i važne odluke u deliću sekunde. Kako sve to uspevate i da li je iskustvo presudno?

    Whiting: Mogu da kažem da mi iskutvo dosta pomaže. A imam ga dosta, jer sam u automobilizmu prilično dugo. Moj brat je počeo da se takmiči, a ja sam mu pomagao da napravi automobil. Kasnije sam u F1, radio za Brabham i Bernija. Kada je on 1987. prodao tim, dobio sam ponudu da pređem u FIA.

    Blash: I ja imam dosta iskustva za automobilskim trkama i poznajem ovaj sport, mogu da kažem prilično dobro. Trebalo mi je dosta da steknem sva ta znanja, tehnička i sportska, naučim sve te trikove… Konačno, celu karijeru sam posvetio tome.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Vas povezuje Bernie Ecclestone, ekipa Brabham, baš kao i prva turbo era i BMW, zar ne?

    Whiting: Herbie mi je dao posao u Brabhamu 1978. Bilo je to kao san! Izuzetno zabavno, jer je tim bio mali, ali atmosfera fantastična. Rado se sećam tih vremena, koja se, nažalost, neće ponoviti.

    TopSpeed: Kako ste uspevali da se borite sa velikim timovima?

    Whiting: Bila je to drugačija F1. Jednostavna… Skoro svi timovi su bili mali, privatni, izuzev Renaulta, pa i Ferrarija. Uglavnom smo sve sami radili, tj. proizvodili sve “u kući”, što je ponekad stvaralo probleme zbog ograničenih resursa. A danas je F1 mnogo komplikovanija! Čak i tzv. “mali” timovi su postali veliki.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Da imate vremeplov, u koje doba bi se rado vratili?

    Whiting: Verovatno u ‘80-te… Tada se 38 bolida borilo za 26 mesta na gridu. To je bilo pravo trkanje! Morali ste naporno da radite, ali je bilo zabavno, veoma izjednačeno uz dosta borbe. Pravi cirkus… Šteta što ne mogu da se vratim u to doba. A ti, Herbie?

    Blash: Slažem se sa Čarlijem! I meni je to doba drago. Radili smo zajedno u Brabhamu, ekipi koja je uvodila novine u F1. Mi smo bili prvi tim koji je uveo pit-stopove i zamenu guma, dolivanje goriva, pa grejače guma, pneumatske pištoje, itd. Bili smo prvi u mnogim stvarima. Stalno smo unosili nove ideje. Prvi smo imali prateće kamione, ketering i slično. Bilo je dobro što ste u to vreme mogli slobodno da razmišljate, van nekih pravila i okvira. Danas je sve kao “u kutiji”, a pravila i propisi sve više ograničavaju ovaj sport. Sećam se koliko su tada bolidi drugačije izgledali. Imali su, recimo, hladnjake na potpuno različitim mestima…

    Whiting: Bilo je više tehničke slobode. Danas su zbog ograničenja budžeta, mnoga vrata zatvorena. A sigurno bi neko pokušao da uradi nešto što drugi ne mogu, ali to nije u pravilima. Pogledajte samo situaciju sa pogonskim jedinicama… Možda bi neko pokušao i sa V12 i V10 motorima, za koje smatram da su odlični za F1, no propisi insistiraju na manjim zapreminama i takav je trend.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    TopSpeed: Šta očekujete od nove 2017. godine i da li će uskoro biti potrebne nove promene pravila?

    Whiting: Neće biti nekih velikih promena. Mislim da ćemo sve do 2020. imati period stabilnosti u pravilima koji nam je zaista potreban. Nakon toga, sigurno da će opet biti potrebne izmene, možda ne previše radikalne, no svet oko nas se menja, tehnika i tehnologija napreduju i treba sve to ispratiti.

    TopSpeed: Mnogo se polemiše o vašim odlukama u toku trka. Kako ih donosite?

    Whiting: Znam… Mi želimo da trke budu bezbedne i pratimo šta vozači kažu i rade. Recimo, bilo je dosta primedbi da SC ostaje predugo na mokroj stazi, ali treba uzeti u obzir da su se danas bolidi značajno promenili u odnosu na one nekada i više ne mogu bezbedno da se koriste u kišnim uslovima sa podešavanjima za suvo. Akvaplaning je veliki problem i kada je puno vode koja stoji na stazi, trkati se punim tempom nije bezbedno, bez promene set-apa, što opet nije dozvoljeno prema pravilima. Zato moramo da čekamo dok se uslovi ne poboljšaju. Mi samo radimo ono što je u najboljem interesu vozača…

    Blash: Veliki problem je i vidljivost! Ja često tražim od timova da pitaju vozače koliko dobro vide. Ta konverzacija često ne ide u javnost, a kada bi sve čuli, shvatili bi koliko je zapravo dobra vidljivost važna. Tako da je jedno ono što ode u etar i to je probrano, atraktivnosti radi, a drugo je interna komunikacija.

    _lg15536

    TopSpeed: Gde su jasne granice staze?

    Whiting: Pravila su veoma jasna i kažu da ne smete da vozite van staze. Ako se to i dogodi, važno je da ne steknete prednost. Na većini staza koje se danas u F1 koriste, ukoliko izađete van njih, izgubićete vreme. Ipak, postoje neke koje delimo sa drugim takmičenjima, kao što je Moto GP i one ne mogu mnogo da se menjaju. Moguće je nešto uraditi, ali značajnije prilagođavanje potrebama jednih ili drugih je skupo i značilo bi stalne radove u toku godine. Zato je potrebno napraviti kompromis. Recimo, motociklisti nikako ne vole veštačku travu, što nama odgovara.

    Blash: Nemoguće je tražiti od staza, odnosno organizatora da svaki čas preuređuju krivine. U Austriji smo tražili postavljanje dodatnih ivičnjaka, koji su bili ne viši od 50 mm, ali su mnogi oštetili oslanjanje, jer bolidi nisu konstruisani da stalno idu preko njih. No, i vozači treba da shvate da postoji cena koju moraju da plate ukoliko izlaze van granica staze, pa to više neće raditi. Najbolje je kada staza prisiljava vozača da ostane na njoj, a ne sudije.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Kako vratiti F1 vozačima?

    Whiting: Dobro pitanje… Pustiti ih da sami voze. Danas su bolidi suviše komplikovani. Oni su prava inženjerska remek-dela, ali to baš i ne interesuje publiku. Pa onda, tu je i radio komunikacija i poruke tima. Ja sam protiv toga. Ako se radi o uslovima na stazi, bezbednosti, pa i strategiji trke, nema problema… Ne marim, ali ako postoji tehnički problem, vozač treba da uđe u boks! Kao što kada je spojler oštećen, uđeš i zameniš ga. Treba pojednostaviti stvari, a ne da tim govori vozaču šta treba da radi.

    Blash: Ulasci u boks se izbegavaju zbog velikog gubitka vremena, a to je loše i za imidž ekipe. Opet, još gore je govoriti vozaču kako treba da vozi u kojoj krivini i šta da radi da bi bio brži. To ne opravdavam. Nema vozač tu šta da “popravlja” iz kokpita i treba primeniti analogiju sa svim drugim kvarovima na bolidu. Konačno, sve to odvlači njegovu pažnju i opasno je.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Da li treba zatvoriti kokpite ili na koji drugi način zaštititi glavu vozača?

    Whiting: Lično, mislim da nešto treba preduzeti. Već tri godine radimo na tome i sada imamo HALO sistem koji bi mogao da se primeni, a da ne promeni mnogo pravila ovog sporta. Mada, još ćemo sačekati na tu odluku.

    TopSpeed: Koje su najteže odluke u Vašem poslu?

    Whiting: Verovatno one oko Safety Cara… Kada ga poslati, ali i kada ga vratiti sa staze. Pogotovo kada je vreme loše. Nemoguće je ugoditi svima! Sećam se trke na stazi Fuji 2007. godine i tih 19 krugova. Tog pritiska kada je momenat da ga povučemo u boks. Pa onda Montreal 2011. godine. A kod angažovanja je nešto jednostavnije, jer kada da se dogodi udes, lakše je proceniti situaciju, pa čak i kada treba trku prekinuti.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Da li žalite zbog neke odluke koju ste doneli ili niste doneli?

    Whiting: Ne! Stojim iza svih svojih odluka. U pitanju je bezednost i ljudski životi. A uvek će biti onih koji će prigovarati da je trka trebalo da krene ranije, jer su se uslovi popravili ili bude prekinuta, itd. I to je tako dok se sve odvija bez incidenata, a kada se nešto dogodi, onda kao po pravilu, svi govore kontra.

    Blash: Nemoguće je ugoditi svima i zato je bolje da trka bude bezbedna, nego nepotrebno rizikovati.

    TopSpeed: Vratimo se opet malo u istoriju… Koliko  su vozači iz vremena kada ste se Vi takmičili bili drugačiji od ovih danas?

    Blush: Pre svega, možemo da govorimo o karakterima. Danas je sve previše veštačko, komercijalno, politički korektno… Nekada to nije bilo tako. Veoma je tužno što danas nema više vozača kao što je Lewis Hamilton. On je mega zvezda, kao što je bio i James Hunt nekad i mnogi drugi. On često postupa mimo protokola. Meni to nedostaje kod današnje F1.

    Foto: Veljko Jukič

    Foto: Veljko Jukič

    TopSpeed: Bili ste u Brabhamu u vreme kada je Niki Lauda došao iz Ferarija 1978. Kako je izgledala ta transformacija?

    Blush: Lauda je došao kao šampion. Veliki šampion! To je za nas u timu bio veliki pritisak. Nikada nismo imali svetskog šampiona u našem malom timu, a već na prvom testu u Brazilu smo imali tehnički problem sa kočnicama pozadi. U prvom krugu, Niki je udario u ogradu i ostao zarobljen u kokpitu. Svi smo bili veoma napeti. Čarli je bio stalno uz njega, jer nismo znali kakva će njegova reakcija biti kada izađe. Srećom, nije bio povređen i u boks je došao tiho i mirno i opisao šta se dogodilo. Ponašao se veoma profesionalno.

    TopSpeed: A kako je izgledao razlaz sa ekipom, godinu dana kasnije?

    Blush: Isto tako mirno. Naime, 1979. Alfa Romeo se povukao iz F1 i mi smo ostali bez motora, pa smo se prebacili na Ford, ali to nije bio razlog. Niki je već ranije doneo tu odluku i očigledno da je već dugo maštao o avionima i svojoj aviokompaniji. Jednostavno, on je samo izgubio interesovanje. Izašao je iz bolida, skinuo kacigu i rekao mi da želi da se vidi sa Bernijem. I to je bilo to… Gotovo! Kao da je strast za trkama tada u njemu nestala.

    Foto: Marko Todorović

    Foto: Marko Todorović

    TopSpeed: Vi ste mu tada, koliko znam, pripremili potpuno novi bolid?

    Whiting: Da. Nelson Piquet je testirao Brabham BT49, a mi smo Nikuju napravili potpuno novi bolid. Sećam se da je pred VN Kanade, pretposlednju trku u sezoni, on došao ujutro u garažu i pokazao sam mu bolid. Potom je vozio jedan trening, rekao da je zadovoljan, samo da kočnica treba da bude malo tvrđa i da obrtomer ne radi, ali da zna da ćemo to srediti. Bio sam presrećan, jer se Niki Laudi sviđa bolid! A onda, dok smo se uoči početka drugog treninga okretali po garaži i tražili ga, videli smo samo u uglu da je torba sa njegovim stvarima spakovana. I Niki je otišao iz tima…

    TopSpeed: A ostao vam je Piquet, čovek sasvim drugačijeg karaktera. Sa njim ste osvojili šampionsku titulu. Čuo sam mnogo toga zanimljivog o njemu!

    Whiting: Uhhh! Opasan čovek… Mislim… Šalim se, ali i ne! Nelson je izuzetno zabavan čovek i svi u timu su ga obožavali. A stalno je upadao u nevolje, šalio se sa ljudima i kada je trebalo, a i kada nije trebalo! Ma, bolje da Vam Herbie to ispirča, jer on je bio gotovo stalno na meti njegovih šala!

    Blash: Ne znam od koje da počnem… Od one kada mi je stavio živu zmiju u tanjir!?

    Foto: Marko Todorović

    Foto: Marko Todorović

    TopSpeed: Početak obećava… Može!

    Blush: Bili smo u Kijalamiju na testu guma. Pirelli je insistirao da to bude obimno testiranje i u Južnoj Africi smo proveli više od pet nedelja. Šef kuhinje je bio Italijan, što znači da smo gotovo svaki dan jeli špagete. Jednog dana sam zakasnio na ručak, ali me je sačekao fantastično postavljen, tj. aranžiran sto, sa poklopljenim tanjirom. Pomislio sam da ću konačno jesti nešto drugo i kada sam podigao poklopac, među testom je bila živa zmija! A budući da ja imam strah od tih životinja, prevrnuo sam sto, odskočio sam u nazad! Ma, skoro do garaže! Ne znam šta bih uradio da sam tada stigao Nelsona, mada ni tebe nije ostavljao na miru, zar ne, Čarli?

    Whiting: O, da! Jednom prilikom, opet na zimskim testovima. Gordon Murray i ja smo trebali da otputujemo nešto ranije. Stvari su nam bile u automobilu i delimično raspakovane kako bi se presvukli pre odlaska na aerodrom. No, nismo računali na Nelsona, koji je nekako došao do ključa od vozila, rasklopio filter klima-uređaja i unutra ubacio pokvarenu ribu, a jednu je ostavio i ispod sedišta. Sad, zamislite kada automobil stoji ceo dan na suncu u Brazilu i kada ga uveče otvorite! Mislili smo da ćemo pasti u nesvest, a još je trebalo da se vozimo sedmdesetak kilometara do aerodroma. Strašno! Gordon, onako u odelu i uvek uglađen, na pola puta pokušao je da očisti filter, ali je smrad bio nepodnošljiv. Na kraju smo vozili sa otvorenim prozorima i glavama napolju, a na odredištu bukvalno pobegli iz automobila!

    Blash: Ipak, zahvaljući tome su vam dali da sami budete u biznis klasi! Ha, ha, ha…

    Whiting: Da! Mada, još gore je prošao Paul Rosche, glavni inženjer BMW-a za motore visokih performansi. Bernie je izričito naglasio da budemo predusretljivi prema njemu. No, kako se test odužio, on je otišao i zadremao u automobilu pored staze, ostavivši prozore delimično otvorene. Nelson je najpre izduvao sve gume, pa širokom trakom zalepio sva vrata da ne mogu da se otvore i na kraju ubacio zapaljenu vlažnu krpu u automobil. Bolje da ne pričam šta je sve dalje bilo! Srećom, nastavili smo saradnju sa BMW-om!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Znači sa Piquetom nije nikad bilo dosadno?

    Blush: Ne, ni najmanje! Napravio je on i još jednu smicalicu na gala večeri BMW-a, u koju je umešao Hansa-Joachima Stucka. Sećaš se onoga sa penkalom!?

    Whiting: Da! Imao je Nelson neko penkalo sa mastilom koje bi nakon što nekoga poprska, za par trenutaka nestalo. Hans je na toj večeri želeo da impresionira suprugu predsednika BMW Grupe, koju je poznavao od ranije, te tražio od Piqueta da mu pozami tu olovku… Nažalost, nije znao da je ovaj zamenio “nevidljivo” mastilo običnim!

    Blash: A i ti si imao problem sa njegovim “tečnostima”…

    Whiting: To bih radije da zaboravim, ali kada si već spomenuo, da ispričam. Uoči starta jedne trke, sedeo je u bolidu na gridu i rekao mi da oseća miris benzina u kokpitu. U to vreme, rezervoari na bolidima F1 su uvek malo curili i ja sam se oduzeo od straha, jer sam video Bernija kako razgovara sa sponzorima. Bilo bi strašno da nam bolid ostane na startu i odmah legao ispod i video baru ispod. Tražio sam odakle curi, ali to nije bio miris benzina… A onda mi je Nelson samo kratko rekao da će sledeći put, ipak, otići u toalet!

    Blash: Da, to su situacije u kojima ne znate šta da mu uradite. Sećam se da je u Hockenheimu, kada smo počeli sa zamenom guma tokom trke, on vodio i ušao u boks. Dao je timu dogovoreni signal da zamena guma počne i svi su skočili kao bi što pre obavili posao. Kada su završili, on je ugasio motor i izašao, jer je trka za njega ionako bila gotova, budući da se menjač pokvario, ali je hteo da proveri koliko smo brzi i da malo vežbamo!

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    TopSpeed: Pa, kada ste izdržali Piqueta i njegove smicalice, onda je ovo sada u F1 za vas lak posao?

    Whiting: Pa, da znate da ste u pravu! No, moram da kažem da je Nelson odličan vozač, veoma hrabar i precizan i izuzetno ga poštujem.

    Blush: Srećom, ja sam sada u penziji, ali stvarno nije bilo lako. Pa ipak, kada o svemu razmislim, bila su to mnogo zabavnija vremena nego ova danas!

    ekskluzivno,
    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: brabham, charlie whiting, f1, formula 1, intervju, michael blash, vip
    Popularni komentari
    • d
      djoraw

      Predivan članak