0

EKSKLUZIVNI INTERVJU Bob Bell: Umetnost pobeđivanja!

Doktor iz oblasti aerodinamike, iskusni Bob Bell, tokom 34 godine je sarađivao sa mnogim šampionskim timovima, a u februaru 2016. vratio se u Renault Sport F1 Team sa veoma jasnim ciljem...

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

Nakon što je doktorirao aeronautiku na Univerzitetu u rodnom Belfastu, u Severnoj Irskoj, Robert Charles, poznatiji kao Bob Bell, 1982. priključio se ekipi McLaren. Tu je postao deo veoma uspešnog kontruktorskog tima koji je predvodio čuveni John Barnard, a u kojem su radili još Neil Oatley i Steve Nichols. Saradnja sa slavnom ekipom trajala je sve do 1997. godine, kada je stigla ponuda tima Benetton F1 da uz Nick Wirtha radi na razvoju novog bolida.

pročitaj još

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Vrsni inženjer, rođen 10. aprila 1958. je to prihvatio, i u timu je ostao naredne dve sezone, kada je na poziv svog nekadašnjeg kolege iz McLarena, Mike Gascoyne prešao u Jordan. Potom su 2001. obojica prešli u Renault F1, a Bell je poziciju tehničkog direktora tima dobio kada je Gascoyne, dve godine kasnije, otišao u ekipu Toyota F1.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Sa timom Renault, tačnije sa bolidima R25 i R26, Bob Bell je osvojio dve šampionske titule, u konkurenciji vozača i konstruktora. Nakon što su zbog afere „Crashgate” 2009. na VN Singapura, vodeći ljudi ekipe, Flavio Briatore i Pat Symonds napustili F1, on je preuzeo mesto šefa tima sve do kraja naredne sezone. Potom je 2011. prihvatio poziv novog tima Mercedes GP. Funkciju teničkog direktora ekipe obavljao je sve do novembra 2014. godine, iako se već u decembru pethodne sezone znalo da će napustiti nemački tim. Tokom 2015. angažovao ga je Manor, ali kao tehničkog konsultanta, a početkom februara ove godine, stigao je novi poziv od obnovljenog Renault Sport F1 tima. Bob Bell je ubrzo prihvatio ulogu glavnog tehničkog operativca za bolid RS16.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Ovo nije bila laka sezona za obnovljeni tim Renaulta, ali ni za Boba Bella. Međutim, on je toga bio svestan od samog početka saradnje, što je u razgovoru koji smo tom prilikom imali, i potvrdio. Nekoliko meseci kasnije, ponovo smo pričali, samo ovoga puta više o budućnosti, mada nismo zaboravili ni ponešto iz prošlosti…


    TopSpeed: Šta očekujete od promena pravila konstrukcije bolida naredne
    sezone?

    Bell: Za sada je još uvek teško tačno predvideti efekte promene pravila i kako će se sve to odraziti na trke. Možda će biti bolje, a možda i ne. Sve te mere su uvedene kako bi trke bile interesantnije, pod uslovom da veći mehanički grip, u odnosnu na aerodinamički, omogući vožnju na manjem rastojanju, pa sami tim i više preticanja. Međutim, mi samo možemo da se nadamo da će tako zaista i biti.


    TopSpeed: Nakon svih ovih godina u F1, mnogo uloga, zadataka i poslova
    u različitim ekipama, te saradnje sa mnogim ljudima, da li još uvek osećate istu strast prema trkama?

    Bell: Bez obzira na sve to, još uvek volim automobilizam, trke i takmičenje. Za mene je ovo i dalje najbolji posao koji imam i u kojem uživam dok ga radim. A uvek postoje teškoće i izazovi, gde god da se na gridu nalazite, bilo napred ili nazad. Sve je to za mene posebna motivacija i to me ispunjava.


    TopSpeed: Koliko se Vaš posao promenio tokom svih ovih godina?

    Bell: Nekada su pravila bila mnogo slobodnija i inženjeri su mogili da budu kreativniji. Mogli su da budu inovativniji, sa više prostora da iskažu svoj talenat. To je bilo vreme kada sam zaista uživao u svom poslu. Danas je izazov potpuno drugačiji. Imamo velike timove od po 500 ili 600 ljudi, čitave multinacionalne kompanije, upravne odbore, za razliku od vremena kada sam ja počinjao i kada nas je u ekipi bilo 50 ili 60. To su čitavi timovi koji rade na različitm pitanjima, pa je nužna dobra koordinacija. Potom, pravila su prilično kruta i ograničena, tako da ostaje malo prostora za inventivnost i kreativnost.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Čime se sada više bavite?

    Bell: Uglavnom koordinišem rad pojedinih timova u ekipi. Analiziram podatke i usmeravam aktivnosti, jer bilo da se radi o mehaničkom ili aerodinamičkom gripu, prianjanje bolida je podjednako značajano. Taj kontakt gume i asfalta treba da je optimalan, tako da naporno radimo da on bude ravnomeran, pod odgovarajućim uglom koji će omogućiti da iz pneumatika izvučemo maksimum performansi, bez da ih oštetimo ili previše trošimo. Praktično imamo dva paralelna fronta na kojima se borimo za bolje performanse bolida. Jedan je aerodinamički, gde je angažovano nešto više inženjera, a drugi je mehanički. No, jedan bez drugog ne mogu i potrebna je dobra saradnja oba tima. Za nas je to sada izuzetno značajno, jer sledeću sezonu počinjemo praktično od početka, sa novim bolidom, tako da nam predstoji dosta posla, a i mene tu čeka mnogo posla.


    TopSpeed: Koliko je moguće eksperimentisati sa raziličitim pritiscima u pneumaticima, s obzirom na ograničenja u pravilima?

    Bell: Nažalost, ne mnogo, ali tu je moguće napraviti značajnu prednost. Nije nikakva tajna da u trkama gume zahtevaju optimalan pritisak da bi proizvele optimalno prianjanje, odnosno optimalan mehanički grip. E sad, problem je što taj pritisak često nije onaj koji se smatra bezbednim i prihatljivim! To je problem sa kojim se suočavaju svi proizvođači pneumatika koju učestvuju u nekim sportskim takmičenjima, jer inženjeri “gume” uvek posmatraju kao deo sistema oslanjanja i računaju na njihovu ulogu u prigušenju oscilacija.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Da li je hibridna tehnologija potrebna F1 ili ne?

    Bell: Da, definitvno je potrebna, a očekujem i da me odmah pitate zašto je to tako… Zato što još od 2009. godine kada je uveden KERS, to je značajno podstaklo razvoj i primenu ovog sistema kod konvencionalnih automobila. Bez obzira što hardver i softver koji se koriste kod običnih vozila imaju malo toga zajedničkog sa onim u F1, ova tehnologija je potrebna. F1 se koristi kako poligon za razvoj ovih, kao i mnogih drugih rešenja koja se kasnije primenjuju u automobilskoj industriji. Mi, kao Renault, to posmatramo na taj način, a slično gledište ima i Mercedes, pa verovatno i Ferrari. Sve u svemu, hibridna tehnologija je za svakog velikog proizvođača od izuzetnog značaja.


    TopSpeed: Koliki je, zapravo, taj transfer tehnologije, ako su sistemi toliko različiti?

    Bell: Transfer tehnologije postoji, jer su principi rada isti. Reč je uglavnom o materijalima koji se upotrebljavaju, kao i nekim programima koji omogućavaju bolje performanse, a koji opet nisu toliko značajni kod vozila u redovnom saobraćaju.


    TopSpeed: Ipak, zar F1 ne bi trebalo da bude više okrenuta sprint, a ne trkma izdržljivosti, s obzirom da FIA već ima neka takva takmičenja?

    Bell: Ima, ali F1 je nešto drugo. Ovde su trke znatno kraće i hibridna tehnologija nije problem. Konačno, možda bi trke F1 trebalo da traju još kraće, pa bi bile dinamičnije?

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: To znači promenu formata GP vikenda, zar ne?

    Bell: Pa, da… U svakom slučaju, F1 ne treba da bude ni čista sprint trka!


    TopSpeed: Početkom ove sezone imali smo jedan takav neuspešan eksperiment sa promenom pravila u kvalifikacijama, sećate se?

    Bell: O, da! Stvar je u tome što lično smatram da F1 funkcioniše. Sistem nije pokvaren, niti je u tako velikom problemu, kao što se u javnosti predstavlja, ali poteškoće nastaju kada neko konstantno pokušava nešto da promeni i to radi bez plana. Zamislite samo kada bi u fudbalu svakih mesec dana menjali veličinu gola ili pravila o ofsajdu ili nešto drugo! Publika bi sigurno izgubila interesovanje za taj sport. Deo problema F1 je što se previše razmišlja o tome šta javnost želi ili ne želi! A stvar je veoma jednostavna – F1 treba stabilnost u pravilima. Tada će ekipe imati vremena da se izjednače i da trke budu interesantnije. Zato nikako ne treba ponoviti greške sa početka sezone u vezi sa sistemom kvalifikacija!


    TopSpeed: Slažem se, ali to opet zavisi odakle sve to posmatrate, odnosno da li ste vodeći u generalnom plasmanu ili na začelju?

    Bell: Jeste. Renault i svi mi u timu se trudimo da gledamo širu sliku. Znate i sami koliko se stvari u F1 mogu brzo promeniti i kako se situacija ponekad munjevito promeni.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Dobro, a da li se promenio Vaš stav po pitanju vozača, stariji iskusni ili mladi talentovani?

    Bell: Ne znam… Danas mladi vozač, uglavnom dolaze u F1 već prilično dobro pripremljeni, sa dosta iskustva u nižim serijama takmičenja, jer karijere počinju prilično rano i veoma brzo se prilagođavaju novom okruženju i situacijama. Problem je u tome što danas praktično nema testiranja kao nekada, pa samim tim, ni ti mladi vozači nemaju priliku da se pokažu, niti ekipe imaju tako jasnu predstavu o njihovim kvalitetima i mogućnostima. A na kraju, sve ipak zavisi od planova ekipe.


    TopSpeed: Imate li Vi nekih želja po tom pitanju?

    Bell: Ne… Moje je da pripremim bolid što je bolje moguće, a ko će ga voziti, nije na meni da odlučujem. Više sam posvećen tome da polako napredjujemo. Kada pogledate u noviju prošlost, Renaultu je, od kada je preuzeo Benetton, pa Red Bullu od kupovine Jaguara, kao i Mercedesu, u transformaciji od ekipe Brawn GP, u proseku bilo potrebno pet sezona da postanu šampionski timovi. Voleo bih da i mi nastavimo tu tradiciju.


    TopSpeed: I ta analogija bi izgledala…

    Bell: Ovu sezonu smo učili i osvajali poneki poen, ali smo uglavnom bili na začelju. Naredne sezone očekujem da budemo u sredini poretka, u 2018. među tri vodeće ekipe i povremeno na podijumu, što bi bilo sjajno, a za dalje, videćemo! Naše ambicije su jasne i odnose se na osvajanje šampionske titule, potencijalno u narednih pet sezona.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

     

    TopSpeed: Mislite da će menadžment imati razumevanja da čeka toliko?

    Bell: Carlos Ghosn, ali i drugi vodeći ljudi, veoma su realistični u svojim očekivanjima, budući da dobro znaju šta je F1. Uostalom, mi smo ove godine počeli ponovo da gradimo tim, što znači da nismo u istoj poziciji kao ekipe koje su tu već više sezona.


    TopSpeed: Nakon svih ovih godina u F1, da li ste se umorili od putovanja?

    Bell: Srećom, ja ne idem na sve trke u sezoni. Prošle sezone sam bio prisutan na samo 15 ili 16 trka, jer u fabrici pratim sve podatke. Deo stiže direktno sa staze, a deo analiziramo naknadno. Ja sam deo jednog malog tima ljudi, koji je još u procesu nastanka, zapravo, podrška ekipi na stazi. Praktično imamo sve podatke kao i oni, no radimo još na jednom projektu u kojem bi računari trebali sami da uče. Praktično, da mašine uče od mašina. To je budućnost i to može značajno da izmeni automobilski sport, ali i kompletnu industriju.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Koji period u F1 je po Vama bilo najinteresantniji?

    Bell: Za mene interesantno doba bile su sezone 1981. i 1982. Doba ground effect bolida, sa malo ili bez prednjih spojlera! Suština je bila u podu, pa su bolidi izgledali veoma čisto i elegantno. U to vreme sam radio za McLaren, čiji je bolid pokretao TAG turbo-motor. Zapravo, taj motor, koji je inače napravio Porsche, bio je specijalno konstruisan za bolid sa takvom aerodinamikom. Fascinantna kombinacija!


    TopSpeed: Imate li omiljenog vozača?

    Bell: Ne mogu da kažem da imam omiljenog, ali imam nekoliko sa kojima sam radio i zaista im se divim iz razičitih razloga. To je, pre svih, Ayrton Senna, jer je bio izuzetno posvećen svom poslu i fokusiran na njega, a istovremeno je imao i tako snažan karakter i veliku vozačku veštinu. Tu su, naravno, i Michael Schumacher, koji je vozio hirurški precizno i inteligentno, ali i Alain Prost, perfekcionista na svoj način. Svi su oni bili tako različiti i imali tako različite pristupe, a opet veoma uspešni i zaista sam uživao radeći sa njima.


    TopSpeed: I na kraju, imate li omiljenu boju bolida?

    Bell: Mislim da je to… Žuta! Ha, ha… Šalim se, meni boja nema nikakav poseban značaj. Meni je važna samo ona aerodinamična boja, kako se širi po bolidu. A ako je bolid brz i pouzdan, uopšte ne marim koje je boje!

    ekskluzivno,
    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: aerodinamika, bob bell, f1, formula 1, intervju, renault, sport, vip