0

INTERVJU Petter Solberg: Šampion sa severa

Foto: Monster Energy

Foto: Monster Energy

Ako se za nekog može reći da potiče iz prave “trkačke porodice”, onda je to svakako Petter Solberg! Njegovi roditelji, dakle i otac, i majka, u mladosti su bili takmičari u blickrosu, tj. norveškoj verziji discipline relikros. Tako je Norvežanin, rođen 18. novembra 1974. u mestu Askim, odrastao na farmi uz automobile, još mnogo pre nego što je mogao da vozi, a znao je i više o pripremi vozila za trku nego neki takmičari. Samo tri dana nakon što je napunio 18 godina i dan nakon što je položio vozački ispit, Solberg je 1992. započeo karijeru profesionalnog vozača. Paralelno se takmičio u relikrosu, ali i na brdskim trkama, a 1995. je u obe discipline postao šampion Norveške. Upravo u to vreme je započelo i njegovo interesovanje za reli takmičenja.

Foto: Monster Energy

Foto: Monster Energy

U Svetskom reli šampionatu, Petter Solberg je debitovao 1998. godine. Već naredne godine, priliku mu je pružio fabrički tim Forda, a 2000. je započelo uspešno partnerstvo sa ekipom Subaru. Godine 2003. postao je prvi norveški vozač koji je osvojio WRC šampionsku titulu. Kada se na kraju 2008. japanski proizvođač zvanično povukao iz ovog takmičenja, on je osnovao svoj privatni tim i nastupao sa automobilom Citroen Xsara WRC, a potom i C4 WRC, pa DS3 WRC. Ipak, to je bio težak period za njega, ali i sve ostale u Svetskom reli šampionatu kojim je dominirao Sebastien Loeb. U sezoni 2012, svojoj poslednjoj u ovom takmičenju, Solberg se vratio u fabrički tim Forda, ali bez većeg uspeha.

Foto: Monster Energy

Foto: Monster Energy

A onda ga je 2013. privukao Evropski relikros šampionat, pa potom naredne godine i svetski, gde je Petter Solberg postao prvi šampion WRX takmičenja u 2014. godini, a isti uspeh je ponovio i 2015. Ove sezone, ostao je bez šampionske krune, budući da je Mattias Ekstrom bio najbolji u World Rallycross takmičenju, no, to nije obeshrabrilo Solberga da sa velikim entuzijazmom nastupi u finalu revijalnog takmičenja Gymkhana GRiD u Grčkoj.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Od prvog momenta videla se njegova odlučnost da pobedi i profesionalni pristup takmičenju, baš kao što i dolikuje nekome ko je ponikao u pravoj “trkačkoj” familiji, ali i nastavio tu porodičnu tradiciju… Jer, pored toga što je njegov rođeni mlađi brat Henning, poznati reli vozač, tako je supruga Pettera Solberga, Pernilla, nekada i sama vozila relije. Uostalom, to ne treba ni da čudi jer je ona ćerka čuvenog švedskog relikros šampiona PerInge Walfridssona, a sa njom ima sina Olivera, koji je već veoma uspešan takmičar u kategoriji Crosskart.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Gotovo uvek dobro raspoložen, izuzetno ljubazan i nasmejan, “Mr Hollywood” je u pauzi između priprema za nastup na za njega novom Gymkhana “polju” i to onom Maratonskom, ipak, našao vremena i za ovaj kratak intervju…

TopSpeed: Da najpre razjasnimo, odakle potiče Vaš nadimak Mr Hollywood?

Solberg: Ah, to je duga priča… Verovatno zato što sam radio mnogo promotivnih vožnji u Americi, pogotovo na bulevarima sa različitim automobilima, a za potrebe Hollywooda. Nakon toga, napravljen je film o svemu tome, o spoju zadovoljstva i strasti u životu, pa je tako i krenula cela priča i tako sam dobio taj nadimak.


TopSpeed: U svojoj trkačkoj karijeri promenili ste nekoliko takmičenja, od WRC-a, preko WRX-a, do Gymkhana GRiD-a. Koje Vam je najinteresantnije?

Solberg: U svakom od navedenih sam uživao na svoj način i baš sam se dobro zabavljao. Ipak, najviše vremena sam proveo u Svetskom reli šampionatu i to je, svakako, obeležilo moju karijeru. Relikros je došao kasnije, nedavno, i budući da sam tu još uvek aktivan, utisci su veoma sveži. A sad… Gymkhana… Pa, još ne znam šta da kažem. Sve je prilično novo, mada sam imao sličnih iskustava, kao što je Trka šampiona, na primer.

Foto: Monster Energy

Foto: Monster Energy

TopSpeed: Šta je ključno za uspeh u ovoj, ali i bilo kojoj drugoj disciplini automobilskog sporta?

Solberg: Suština je da se vozač veoma brzo prilagodi novim okolnostima, a još veći izazov je to da promeni svoj vozački stil onoliko koliko to zahteva svako takmičenje. Te promene su nekada veće, a nekada manje, mada sam mišljenja da ukoliko znate da vladate automobilom i imate dobru tehniku, od manjeg je značaja samo takmičenje u kojem nastupate. Dobar vozač će se uvek brzo prilagoditi novoj situaciji i preostaju samo ona tzv. fina podšavanja koja se obavljaju na kraju, u cilju daljeg poboljšanja performansi. A opet, sve je to veliki izazov… I ja volim izazove, samo što kao i većina drugih vozača, volim i da pobeđujem! Smatram da u svemu tome nema ništa loše, jer ta želja kod čoveka da bude u nečemu najbolji, tj. želja za uspehom, jeste nešto što pokreće i motiviše, možda više od svega ostalog.


TopSpeed: Koji će ovde biti najveći izazovi za Vas?

Solberg: Start je uvek kritična situacija za svaku trku. I ovde dosta toga zavisi od dobrog polaska, ali preciznost u vožnji igra još značajniju ulogu. Možda sama brzina i nije toliko značajna, mada je uvek poželjna, no kontakt sa bilo kakvom preprekom treba po svaku cenu izbeći jer odmah sledi kazna od dve sekunde. A to je veoma mnogo, budući da jedna vožnja traje oko minut! Potom, dodatnu poteškoću za mene predstavlja činjenica da ovaj automobil nema Launch Control sistem, već sve treba da radim manuelno, što je i sporije, i komplikovanije.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

TopSpeed: Zašto nastupate sa vozilima Citroena?

Solberg: To je dobro pitanje! Naše partnerstvo je deo jedne stare priče, koja će se, verovatno, na kraju ove godine završiti. Nadam se da ću od naredne sezone imati sasvim drugačije automobile, najnovije generacije.


TopSpeed: Nastavićete sa RallyCross takmičenjima i u 2017. godini?

Solberg: Da, ali imam i drugih planova. FIA Svetski relikros i reliji istorijskih vozila, a tu je, možda, i Dakar reli. Za sada kažem možda, jer još uvek nemam definitivnu potvrdu onoga što zapravo želim.

Foto: Monster Energy

Foto: Monster Energy

TopSpeed: A to je… Konkurentno vozilo?

Solberg: Upravo tako! Želim takav automobil da mogu da se borim sa vodećima. Pobeda je, možda, nedostižan cilj, ali ne treba gubiti nadu. Uvek težim da budem najbolji u onome šta radim, a tako je i u ovom slučaju. Ipak, za sada će World RallyCross ostati u mom fokusu, jer, po meni, to je disciplina automobilskog sporta koja je usponu. Ima dosta dobre akcije, trke su zanimljive i za učesnike, ali i publiku, i to ne samo onu pored staze, već su i sami TV prenosi veoma gledani.


TopSpeed: Imate li planova u vezi WRC-a?

Solberg: Ove godine je trebalo da nastupim na pet ili šest takmičenja, ali se umešala “politika”, u smislu novca i uticaja nekih ljudi, tako da od svega toga nije bilo ništa. Što se tiče WRX-a, tu je situacija mnogo čistija, nema “politike”, pa je samim tim i takmičenje fantastično.

Foto: Monster Energy

Foto: Monster Energy

TopSpeed: Niste spomenuli Le Mans. Imate li tu nekih planova, s obzirom da ste svojevremeno testirali automobil tima Oreca?

Solberg: Da, bilo je to 2009. godine. Ponuđen mi je test i nisam želeo da propustim tu priliku. Mogu da kažem da sam bio sasvim solidan, čak i mnogo brži nego što je bilo ko očekivao. Ipak, na kraju nisam prihvatio tu ponudu.


TopSpeed: Zašto?

Solberg: Zato što kada sam izašao iz automobila, uprkos svemu, nisam osetio ono trkačko zadovoljstvo i radost. Nekako, nisam imao osmeh na licu, već grč… Ne znam zašto je tako bilo, ali nisam uživao. Danas, kada izađem iz WRX automobila, ja sam opušten i nasmejan, i lepo mi je. Uostalom, u poslednje tri godine, imao sam dve veoma ozbiljne ponude za Dakar reli, ali i njih nisam prihvatio iz sličnih razloga. Smatram da je veoma važno i značajno da čovek radi one stvari koje ga čine srećnim!

Zoran Živkov/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: grid, gymkhana, intervju, petter solberg, rally, reli, vip, wrc, wrx