0

EKSKLUZIVNI INTERVJU Eugene Haas: Američka veza!

Foto: Sam Bloxham/LAT Photographic

Foto: Sam Bloxham/LAT Photographic

Početak ove sezone za Haas F1 tim bio je onakav kakav se samo poželeti može za jednu ekipu koja debituje u najelitijem automobilskom takmičenju. U ranoj fazi takmičenja osvojeni su poeni i s pravom se o timu koji je osnovao Eugene Haas, američki biznismen i vlasnik kompanije Haas Automation, inače proizvođač CNC mašina i preciznih alata, govorilo kao o veoma uspešnom debitantu. Nešto kasnije, u drugom delu sezone, usledila je stagnacija sa dobrim rezultatima, ali optimizam nije napustio ekipu.

Foto: Sam Bloxham/LAT Photographic

Foto: Sam Bloxham/LAT Photographic

Eugene Haas, rođen 12. novembra 1952. godine u Jangstaunu u Ohaju, pored saradnje sa automobilskom industrijom kroz osnovnu delatnost svoje kompanije, ima i prilično bogato sportsko iskustvo. Amerikanac je 2002. godine osnovao ekipu Haas Racing sa kojom prilično uspešno nastupa u NASCAR seriji…

Foto: Andy Hone/LAT Photographic

Foto: Andy Hone/LAT Photographic

Upravo ti uspesi uticali su da Haas dobije želju da „podigne nivo igre“ i pređe u F1. U januaru 2014. zvanično se prijavio kod FIA-e, da bi nešto kasnije dobio licencu. Tokom septembra, zvanično je registrovan Haas F1 tim, a na licitaciji je otkupljen deo opreme i sredstava ekipe Marussia F1 koja je bankrotirala. Ipak, umesto prošle godine, kako je bilo planirano, ekipa je debitovala ove sezone.

Foto: Andy Hone/LAT Photographic

Foto: Andy Hone/LAT Photographic

Zanimljivo je da je Eugene Haas izabrao nešto drugačiji put od uobičajenog ulaska u F1. Umesto da napravi vlastiti bolid, šasiju i većinu pratećih delova je kupio od Dallare. Sa Ferrarijem je već imao ugovor o strateškom partnerstvu, tako da je od tima dobio pogonske jedinice i transmisiju najnovije generacije, a značajan je i zajednički rad na aerodinamici u vazdušnom tunelu. Sve u svemu, Haas je pristupio izradi bolida kao slagalici, tako da je većinu delova i sklopova nabavio na „slobodnom tržištu“ F1, a šta nije bilo moguće, proizveo je u svojim pogonima. Što se strukture tima tiče, za šefa ekipe je angažovao iskusnog Guntera Steinera, nekada tehničkog direktora Jaguara, pa Red Bulla, dok su se u kokpitima bolida našli Francuz Romain Grosjean i Meksikanac Esteban Gutierez.

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Izgleda da ste pronašli dobru vezu između automobilske industrije i svega onog što je prati sa automobilskim sportom?

Haas: I meni se čini. Samo, to je sve povezano. Automobili se danas prave uz pomoć veoma preciznih mašina, koje je opet potrebno napraviti korišćenjem nekih drugih mašina, takođe izuzetno sofisticiranih. A veza između njih je oličena upravo u reči „mašina“ ili još bolje „mašinerija“! Uostalom, trkački automobili su mašine visokih performansi, koje nastaju upravo uz upotrebu čitave mašinerije isto tako visoke tehnologije, koju mi proizvodimo. I to je ta veza…


TopSpeed: Vi ste, pre svega, poslovan čovek i posao je na prvom mestu, a trke su strast…

Haas: Tako je…

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: OK… No, zanima me kada ste započeli F1 projekat, koliko u tome ima strasti, a koliko je to samo i isključivo posao?

Haas: Pa, nema sumnje da su i trke posao! I to veoma ozbiljan posao, jer pogledajte samo koliko je ove godine uloženo resursa, pa i novca u sve ostalo, što na prvi pogled nije povezano isključivo sa trkama. Konačno, ovo je posao kao i svaki drugi koji je povezan sa vrhunskim sportom, bio to fudbal ili košarka ili bilo koji drugi. I nije lak, ali ukoliko pronađete strast prema tom poslu, mnogo ćete se bolje osećati. A još ako ostvarite sinergiju između nekog drugog posla kojim se bavite, kao, recimo, što moja kompanija koja proizvodi mašine za izradu preciznih alata i precizne mašine koje se upotrebljavaju u automobilskoj industriji, sa strašću prema trkama, to je odlično! To je sjajna veza koja prosto inspiriše da svakog dana pokušamo da nešto unapredimo.


TopSpeed: Kako izgleda ta razmena tehnologije, odnosno prenos znanja i iskustva iz jednog sveta u drugi?

Haas: Uvek treba iskoristiti svaku priliku za napredak. Često unapređujemo delove koje dobijemo u F1 po osnovu strateškog partnerstva sa onim što mi možemo da proizvedemo, pa razmatramo šta bi od toga mogli da uradimo bolje. A opet, stalno pratimo i koje nove alate i mašne bi mogli da primenimo kako bi sam proces izrade bio lakši, brži, jednostavniji i, naravno, jeftiniji. U F1 je tehnologija prilično egzotična, ali, opet, to ne znači da ne prihvatamo izazov da je prenesemo i u naš uobičajeni posao sa automobilskom industrijom.

Foto: Sam Bloxham/LAT Photographic

Foto: Sam Bloxham/LAT Photographic

TopSpeed: Kada ste zapravo doneli odluku da uđete u F1?

Haas: Dugo sam razmišljao o tome, ali je prelomni trenutak bio onaj kada je USF1 tim odustao od učešća. Kontaktriao sam Gintera Štajnera u vezi sa tim. Neka prva ideja je bila da eventualno iznajmimo bolide, jer se u to vreme uveliko govorilo da bi veliki timovi mogli da imaju i po tri bolida, a to je za jednu novu ekipu koja tek ulazi u takmičenje, priznaćete, veoma dobro rešenje. Jednostavno kupite gotov bolid koji potom možete da razvijate, a pri tome niste utrošili sredstva u njegov nastanak, što je i sa ekonomske strane dosta pozitivno. Odmah počinjete da se takmičite, samo što ne polazite od nule. No, ta ideja je propala i mi smo krenuli našim putem.


TopSpeed: U Evropi je interes za F1 dobar, ali u SAD je nakon nekoliko neuspeha bilo problema. Sada su se pojavila dva uspešna projekta. Jedan je staza u Teksasu, a drugi je Vaš tim. Hoće li to podići ineresovanje za ovaj sport?

Haas: Da bilo je mnogo priča, a malo toga je realizovano… Recimo, staza u Nju Džerziju, pa Las Vegasu i Long Biču, sve su dobre ideje i nadam se da će bar jedna od njih zaživeti. Smatram da F1 ima svoje mesto u Severnoj Americi, te da će umesto tri trke, koliko sada imamo, u budućnosti dobiti biti još dve u SAD.

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: S obzirom da ste već imali iskustva u američkom automobilskom sportu, koliko toga ste uspeli da prenesete u F1?

Haas: Trke su trke… I tu nema neke posebno velike mudrosti ako želite da se takmičite na najvišem nivou. Potrebno je da obezbedite sredstva i da ih pravilno uložite, okupite najbolje ljude i budete strpljivi dok rezultati ne dođu. A što se tiče same forme takmičenja, tu razlike zaista postoje. Tako je NASCAR zamišljen kao takmičenje „civilnih“ automobila, mada oni imaju malo toga zajedničnog sa onim što možete da kupite kod prodavaca, ali takvi su mu koreni. F1 počiva na sasvim drugačijem istorijskom nasleđu, u kojem su se sami proizvođači, odnosno konstruktori nadmetali ko će napraviti bolji automobil za trke. Dakle, sličnosti su male, pogotovo što je u F1 fokus na viskoj tehnologiji, dok kod NASCAR-a to nije slučaj, ali su opet trke trke, što znači da pobeđuje onaj koji prvi prođe kroz cilj.


TopSpeed: Imate zanimljiv odnos sa kućom Ferrari, budući da se radi o nekoj vrsti dvostrukog partnerstva. Vaša kompanija je strateški partner Ferarija, a F1 tim Ferrari strateški partner Vaše ekipe. Kako uspevate u tome?

Haas: Izgleda komplikovano, ali nije tako… Ferrari već godinama isporučuje pogonske jedinice i transmisije i drugim ekipama, samo što nama sada daje i ponešto više, poput oslanjanja i još nekih delova. Međutim, ta lista delova i sklopova koje možete da nabavite na „slobodnom tržištu“ u F1 je svake godine sve kraća i kraća, odnosno, od timova se traži da sve više toga proizvode sami. Zbog toga će ovo strateško partnerstvo koje imamo sa kućom Ferrari biti od sve manjeg značaja, mada je na samom početku našeg takmičenja u ovom sportu bilo od neporocenjivog značaja sarađivati sa tako iskusnim ljudima.

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Iskreno, da li ste očekivali tako uspešan debi Vašeg tima u F1 i tako brzo osvajanje značajnih poena?

Haas: Nekako sam se nadao da će naš početak u F1 biti mnogo bolji u odnosu na timove koji su debitovali pre nas. Uostalom, naš poslovni model je značajno drugačiji od onog što smo do sada imali u ovom takmičenju i mnogo je fleksibilniji, tako da smo mogli brže da se menjamo i transformišemo, te da ne trošimo resurse na razvoj i ne gubimo. Smatram, ipak, da smo počeli dobro, ali i da smo imali dosta početničke sreće!


TopSpeed: A osvajanje poena koji donose novac… I to je, svakako, značajno, zar ne?

Haas: Apsloutno! Važno je i sa finansijskog aspekta, ali i za moral cele ekipe. To uliva dodatno samopouzanje i predstavlja neku vrstu nagrade za uloženi trud i motivaciju da se nastavi.

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Kako gledate na budućnost malih, privatnih timova u F1 u poređenju sa velikim, fabričkim?

Haas: Mislim da je cilj svakog malog tima da jednog dana postane veliki. A to se mnogo lakše može ostvarti ako se ekipa poveže sa nekim velikim proizvođačem automobila. Sa druge strane, velike kompanije, kada žele da se uključe u ovako neko takmičenje, mnogo lakše im je da to ostvare kroz saradnju sa nekim timom koji već postoji, nego da prave sopstvenu strukturu. Prosto, jednostavnije je kupiti ekipu. Drugi način je da mali, privatni tim, uspe i održi se jeste da ima dobre parnere i sponzore. I to je jedini način da se opstane u F1.


TopSpeed: Kakav vozački stil volite?

Haas: Cenim vozače čiji stil vožnje daje rezultate. Naravno, potrebno je da vozač ima određeno iskustvo, iako treba šansu dati i mladima, ali to sa sobom nosi izvesnu dozu rizika da bi nešto više novca moglo biti utrošeno na obnavljanje uništenih sredstava i opreme. Viđao sam takve situacije u NASCAR-u… Prosto, potrebno je određeno vreme da vozač postane „zreo“ i samo je pitanje gde će tada biti. Imali smo primera kako mladi i talentovani znaju da budu veoma neobuzdani i da naprave mnogo incidenata, pa provedu i po dve ili tri sezone u nekom timu bez značajnijih rezultata, a onda ih angažuje neko drugi i oni se potpuno preporode i počnu da nižu uspehe. E, tu je sad od velikog značaja prepoznavanja talenta, ali i strpljenje. Ja lično, ipak, više volim da igam na sigurno i angažujem vozače koji imaju iza sebe određeno iskustvo i rezultate.

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Koliko će nova pravila koja stupaju na snagu naredne sezone uticati na Vaš tim?

Haas: Svaka promena utiče, ali mi smo sa tim već računali. U osnovi, imaćemo bolide sa širim tragom točkova i širim guma, većim spojlerima napred i nazad, te drugim detaljima koji će imati uticaj, ali ne samo na nas, već i na ostale ekipe. U suštini bolidi će biti novi, ali njihova osnova ostaje nepromenjena, tako da će fokus biti više na detaljima. Zato smatram da nećemo imati većih problema sa prilagođavanjem na nova pravila, a i struktura našeg time je prilično felksibilna.

Zoran Živkov/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: eugene haas, f1, formula 1, intervju, judžin has, racing