1

EKSKLUZIVNI INTERVJU Max Verstappen: Wunderkind!

Foto: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Foto: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Bilo je to u jedno doba kada su svetom F1 dominirali srebrno-sivi bolidi… A onda je iz “daljine” nižih serija takmičenja, u visoko društvo došao dečak na “Crvenom biku” po imenu Max Emilian Verstappen. U prvo vreme, momak je “jahao” na italjanskom biku, dobrom, ali ipak nedovoljno snažnom i brzom, a onda se, kada se umešao “surovi doktor”, koji mu je ponudio onog pravog, iz austrijske štale, dogodilo čudo!

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

Da, mogao bi ovo da bude početak neke bajke, jer zapravo sve što se ove sezone događalo oko mladog i talentovanog sina bivšeg holandskog vozača F1, Joss Verstappena, zaista pomalo podseća na bajku. Jer, dečak još nije imao ni 18 godina, kada je prošle sezone debitovao na VN Australije u ekipi Toro Roso. Potom su usledile veoma dobre vožnje na najvišem nivou i momak, rođen 30. septembra 1997. godine, u malom belgijskom mestu Hasselt u blizini granice sa Holandijom, privukao je pažnju velikih timova.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Čak toliku, da se u proleće ove godine, dr Helmut Marko, savetnik Ditriha Matešića, inače vlasnika Red Bulla, ozbiljno zabrinuo da bi mladi talenat mogao da karijeru nastavi u nekoj drugoj ekipi, a ne onoj za koju je pripreman. Tada je izvršena šahovska “rokada” u kojoj je Rus Daniil Kvyat vraćen u Toro Rosso, a na njegovo mesto u Red Bull je došao Verstappen. Time je dečak, koji je karijeru počeo sa četiri i po godine u kartingu, da bi tek pre dve sezone seo u kokpit bolida, ostvario svoj san, budući da je dobio mesto u jednom od vodećih timova. Istovremeno, ovim strateškim potezom i potpisivanjem novog ugovora, umesto onog koji je isticao na kraju 2016. sprečena je mogućnost da ga “otmu zli vuci”.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

E sad, sreća ili sudbina, ali i ego onoga koji ga je tako munjevito premestio u Red Bull, umešali su se i ovde, pa je već u svom prvom nastupu Max Verstappen došao do prve pobede. Zapravo, na VN Španije ove godine, nakon sudara vozača Mercedesa i jedne veoma “čudne” strategije kojom je ekipa njegovog timskog kolegu Ricciarda pomerila sa vodeće pozicije, mladi Holanđanin je sa samo 18 godina, 7 meseci i 15 dana, postao ubedljivo najmlađi pobednik jedne trke u istoriji F1.

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

Zato sam što pre želeo da razgovaram sa mladim i ambicioznim vozačem, koji je u kratkom vremenu postao prava zvezda F1. Svojim manevrima, koji su ponekad na granici regularnog i dečačkom neobuzdanošću, podelio je mišljenja u letargičnom svetu najelitnijeg automobilskog sporta. Ima onih koji ga već vide kao višestrukog šampona, ali i onih koji smatraju da bi “čudo od deteta”, poniklo iz prave trkačke porodice, zapravo moglo da postane žrtva svog preranog sazrevanja. Nešto poput “zvezde padalice”… Za sada, cela priča dobro zvuči, skoro kao bajka!?


TopSpeed: Da li je F1 jedino što Vas zanima od autotomobilskog sporta?

Verstappen: Ne… Nije samo F1 ono što me interesuje! Volim da gledam trke F3, GP2, GP3 i druge serije, upravo zbog mladih telentovanih vozača. Prosto pratim ostale takmičare koji bi mogli da mi budu konkurencija, pre ili kasnije. Mada, F1 mi je trenutno u fokusu!


TopSpeed: Kako ste se odlučili da budete vozač?

Verstappen: U detinjstvu često razmišljate o tome šta bi želeli da budete… Ja sam, od kada znam za sebe, želeo da budem profesionalni vozač. To je nekako i logično, jer se time bavio i moj otac, ali i majka, pa sam tako rastao na stazama, okružen svim ovim stvarima.


TopSpeed: Koliko ste tada imali godina?

Verstappen: Znam da mi se već sa samo 3 godine veoma dopalo da budem na trkalištu. A kada sam napunio 4 godine, počeo sam da vozim karting. Jednostavno, jedva sam čekao svaku priliku za to!

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Stalno čujemo koliko je otac uticao na Vašu karijeru, a kakav je bio uticaj majke?

Verstappen: Pa, na trkačku karijeru ne mnogo… U životu, da! Uvek me podržava u onome što radim, mada mi ne govori kako šta treba da radim, kada i na koji način. Ona je uvek tu da me ohrabri i posavetuje.


TopSpeed: Mislim, u smislu toga da je i ona vozila karting, te da li ste od nje dobili po neki savet?

Verstappen: U početku, mnogo mi je pričala o svojoj karijeri i bila mi je u neku ruku i prvi trener, ali mi i pomagala prilikom podešavanja kartinga za trku. I da, bilo je tu još nekih saveta, ranije, a sada me isključivo podržava u tome šta radim i ne meša se u moju karijeru.


TopSpeed: Da li Vam više prija podrška iz Holandije ili Belgije?

Verstappen: Rođen sam u Belgiji, ali na severu, uz granicu sa Holandijom. Moja majka je Belgijanka, a otac Holanđanin. Sada živim u Monaku, ali moji navijači nisu samo iz tih zemalja, što me veoma raduje. Stoga mi je VN Belgije, nešto kao domaća trka. Staza je udaljena svega pola sata vožnje od Holandije. No, ja se osećam veoma internacionalno i trudim se da ne razmišljam previše o tome, već samo o F1.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

TopSpeed: Da li ste očekivali da ćete već ove sezone voziti za Red Bull?

Verstappen: Iskreno, nisam, te se sve odigralo nekako brzo. Nakon VN Rusije, nazvao me je Dr Marko i rekao da dođem u Grac na sastanak, gde me je već čekao ugovor. Znam da zvuči neubedljivo, no to se zaista tako dogodilo, a ja jednostavno nisam mogao da propustim tu veliku priliku koja mi se ukazala. Uostalom, sumnjam da bi i bilo ko drugi postupio drugačije.


TopSpeed: Svesni ste da postoji i druga strana koja je takođe dobila poziv, samo manje prijatan, pa može li se to isto jednog dana dogoditi i Vama?

Verstappen: Da, potpuno sam svestan toga, ali to je život. To je F1! Takođe sam i svestan da je Dr Marko čovek koji postavlja teške zadatke, no sigurno da ima svoje razloge zbog kojih mi je ukazao poverenje i zato ću se potruditi da to i opravdam.


TopSpeed: Ipak, slažete se da se sve oko Vašeg transfera iz Toro Rosso u Red Bull odigralo neverovatno brzo?

Verstappen: Da, ali se trudim da o tome više ne mislim. To je nešto što je završeno i to je prošlost. Ne želim da sebi stvaram dodatni pritisak i trudim se da o svemu razmišljam pozitivno.

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Da li se sada u ovom timu osećate kao kod kuće i koji je bio najveći izazov nakon prelaska u Red Bull?

Verstappen: Da, ovde se baš osećam kao kod kuće, a to je veoma značajno za dalji rad. Međutim, još uvek sam u fazi učenja i privikavanja. A najveća promena nisu bili samo način vožnje i neke nove procedure, već i potpuno drugačiji bolid sa drugačijim ponašanjem na stazi. Zato je i na meni bila velika odgovornost da se što pre prilagodim i počnem sa dobrim rezultatima.


TopSpeed: Izgleda da živite san svog oca, jer nastupate za ekipu sa konkurentnim bolidom i to veoma uspešno?

Verstappen: Mislim da on nije imao priliku da do kraja pokaže svoje mogućnosti u F1, i to iz više razloga. No, sada sam ja u prilici da završim te “nedovršene porodične poslove”!


TopSpeed: Kakav je Vaš odnos sa timskim kolegom, Ricciardom?

Verstappen: Daniel je odličan timski kolega, veoma prijateljski nastrojen i uopšte pozitivan čovek. Uzajamno se mnogo poštujemo, bez obzira što se ponekad čini da u duelima idemo do samih limita. To je jednostavno tako, a najvažnije je da ih ne pređemo! Uostalom, kroz naše nadmetanje mi pokrećemo i ceo tim.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

TopSpeed: A, kako ocenjujete Vaše duele sa ostalim kolegama na stazi?

Verstappen: Pa, svako ima svoje mišljenje o tome, jer svi se mi borimo za svoje timove i sebe. Ipak, presudno je šta o tome kažu sudije, a ja za sada nisam imao većih problema. Svestan sam da mi nedostaje još iskustva u F1 i zato napravim poneku grešku, ali to je sasvim normalno.


TopSpeed: Koliko vožnja u simulatoru može da pomogne vozačima?

Verstappen: Pomaže, ali ne mnogo. Takav vid simulacija je značajniji za inženjere. Lično, ja više volim vožnju u živo, pa pravoj stazi. Uz to, budući da živim u Monaku, nisam baš u prilici da često koristim one prave, timske, a ovo su sve ostalo igrice. OK, ponekad uživam i u njima, ali najviše volim onaj pravi, neposredni doživljaj vožnje po stazi u kokpitu bolida. Takva iskustva su, ipak, najdragocenija za sve.


TopSpeed: Koliko Vas zanimaju tehnički detalji na bolidu ili jednostavno samo uskočite u kokpit i vozite?

Verstappen: Naravno da me zanimaju, jer ako dobro razumete tehničke detalje, to će Vam pomoći da izvučete više iz bolida, pa samim tim i da budete brži na stazi. Zato vozač stalno treba da je u kontaktu sa inženjerima i da je upoznat na novim delovima i rešenjima.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

TopSpeed: Šta mislite o poređenju hrabrosti vozača nekad i sad, u smislu, recimo, vožnje po kiši, upotrebe Safety Cara, određivanja prekida i slično?

Verstappen: Mislim da je teško upoređivati uslove nekad i sad, baš kao i tehniku, ali i pristup. No, zajedničko je da niko ne želi da pogine. Ponekad je bolje takmičiti se dva kruga manje, pa da niko ne bude povređen, nego srljati u bespotreban rizik. OK, Safety Car se ponekad zadrži na stazi 5 ili 6 krugova, a neko smatra da je mogao i da bude samo tri. Mi, vozači, ne možemo mnogo da utičemo na to, kao i neke druge situacije, jer nemamo kompletnu sliku. Konačno, mislim da je bolje i pogrešiti u cilju veće bezbednosti, nego izlagati se opasnosti da neko bude povređen ili smrtno strada. Zato ne smatram da su današnji vozači kukavice, jer ko to kaže, u suštini o trkama zna veoma malo. Mi danas dostižemo mnogo veće brzine nego ranije, istina, uz mnogo manje rizika nego nekad, ali niko od nas nije kukavica!


TopSpeed: Kakav je Vaš stav o ideji o zatvaranju ili preciznije boljoj zaštiti kokpita?

Verstappen: Tu je potrebno još dosta razvijati ideje, bez obzira koji sistem zaštite je u pitanju. Uostalom, nisu baš ni svi vozači za to, a glavni problem predstavlja smanjena vidljivost. Zato treba još vremena da bi se usaglasili stavovi i pronašla neka bolja rešenja.


TopSpeed: Nedavno ste kupili GT3 RS kao privatni automobil, pa me interesuje zašto baš Porsche?

Verstappen: Porsche mi sa kao marka sportskih automobila veoma dopada. Pomenuti model ima dosta “gripa” i zabavan je za vožnju. Dobro, ja sigurno neću ići tako daleko da proklizavam u redovnom saobraćaju, jer tek od nedavno imam vozačku dozvolu. I uopšte, kada sam na stazi, u bolidu F1, onda mogu da se dokazujem, a ovako kada vozim u redovnom saobraćaju, vozim sasvim normalno i po propisima, jer tako je najbezbednije za sve.

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

TopSpeed: Ima li još neki automobil koji bi rado imali?

Verstappen: Mnogo putujem i realno mi nije potebno toliko vozila. Imam i Aston Martin, koji je zaista sjajan automobil. Uživam da ga vozim kada sam kod kuće u Monaku.


TopSpeed: Na kraju, obojica najmlađih pobednika, Alonso i Vettel, kasnije su postali svetski šampioni. Možete li i Vi to da uradite?

Verstappen: Voleo bih da je to i moja sudbina. Ako ništa drugo, bar ću pokušati. Za sada imam jednu pobedu, tako da je ispred mene još mnogo toga što treba da uradim! Zato se nadam da sam u pravo vreme na pravom mestu, jer Fernando je kao veoma mlad bio mnogo uspešniji i da je njegova karijera išla drugačije, mogao je sada da ima i sedam šampionskih titula. A Sebastian… Pa, on je u pravo vreme bio ovde, na pravom mestu, na kojem sam sada i ja. Međutim, kao što sam rekao – meni tek predstoji mnogo posla!

ekskluzivno,
Zoran Živkov/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: f1, formula 1, joss verstappen, max verstappen, red bull, toro rosso
Popularni komentari
  • S
    SRLE

    Mali cuti I vozi SRETNO:-):-);-)