1

(EKSKLUZIVNI INTERVJU, LEWIS HAMILTON) LOVAC NA POTEZU: Razgovor sa trostrukim šampionom koji je u pohodu na četvrtu titulu

Kada je u jesen 2012. godine saopštio da naupušta tada još uvek pobednički tim McLaren i prelazi u Mercedes, ekipu koja se u to doba tek razvijala, mnogi su mislili da je to pogrešan potez. Međutim, Lewis Carl Davidson Hamilton je već u prvoj sezoni došao do pobede na VN Mađarske, a onda je 2014. i 2015. prosto zbrisao konkurenciju i osvojio još dve šampionske titule, koje je dodao uz onu iz 2008.

Na početku ove sezone činilo se da nije dovoljno fokusiran na trke i da više uživa u zabavi i mondenskom životu, tako da je njegov timski kolega, Nemac Niko Rosberg stekao značajnu prednost.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Najniža tačka u sezoni bio je, verovatno, njihov sudar u Barseloni, ali od tada, tačnije trke u Monaku na kojoj je pobedio, Hamilton se pretvorio u opasnog lovca! Britanac je pobedio u šest, od sedam održanih trka, te u dva meseca nadoknadio prednost timskog kolege od 43 poena i trenutno je vodeći u generalnom plasmanu vozača. Zapravo, sa poslednjim trijumfom u Hokenhajmu ima i čak 19 poena više nego Rosberg… I jasno je da se Hamilton tu neće zaustaviti, već će nastaviti pohod ka novim rekordima i četvrtoj šampionskoj tituli, a trećoj uzastopnoj u ekipi Mercedes.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Inače, tamnoputi Britanac, čija se porodica 50-ih godina prošlog veka doselila sa Grenade, rođen 7. januara 1985. godine u mestu Stivenejdž u Engleskoj. Otac mu je 1991. kupio automobil na daljinsko upravljanje sa kojim je Lewis Hamilton bio veoma uspešan i često pobeđivao odrasle. A onda je prešao u karting, pa Formulu Renault, F3, GP2 i uobičajenim putem do mesta u F1, gde je debitovao 2007. na VN Australije i to u ekipi McLaren.

Zanimljiv je zapravo prvi sustret mladog Hamiltona i šefa ekipe, Rona Dennisa, 1995. na dodeli nagrada britanskim vozačima, kada mu je prišao i rekao: “Želim da jednog dana vozim za Vas…  Da vozim za McLaren”. Tri godine kasnije, želja mu se ostvarila i bio je u F1.

I ne samo da je vozio, već je i pobeđivao, a to je nastavio i u Mercedesu. U ukupno 179 GP nastupa osvojio je tri šampionske titule, te zabeležio 49 GP pobeda i 55 pol-pozicija. I još uvek je željan uspeha!

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Na zakazani intervju uoči VN Austrije, na prvi sprat motorhoma ekipe Mercedes stigao sam nekoliko minuta ranije. Tamo je već sedeo Hamilton zabavljao se postavljajući slike na društvene mreže. Samo me je pogledao, klimno glavom i nastavio da gleda u svoj mobilni telefon.

Nekako, nisam bio ubeđen da će biti previše raspožen za razgovor, ali kada je došao trenutak zakazanog intervjua, tačno u sekund, on je ustao, prišao stolu, veoma ljubazno se pozdravio i odložio mobilni u stranu…

TopSpeed: Vidim, veoma ste aktivni na društvenim mrežama… Postavljate dosta sadržaja, a snimate i promotivne spotove, poput onih za Mercedes?

Hamilton: A vidim pratite šta se događa i gledali ste one klipove “Zver iz Zelenog pakla”… One gde se pojavljuje novi Mercedes-AMG GTR. I da li Vam se dopadaju?

TopSpeed: Da, odlični su… Imate talenta za glumu. Da li ste možda razmišljali da nakon F1 karijere promenite profesiju?

Hamilton: Ne nisam, ali uživam u tim snimanjima. To je nešto sasvim drugačije od onoga čime se uobičajeno bavim i dopada mi se. Uostalom, to je deo mog posla.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Da li Vam sve to, ipak, odvlači pažnju od takmičenja?

Hamilton: Ne previše, jer treba u životu ostaviti vremena i za neke druge aktivnosti, a ne samo posao. Treba uživati i nešto sasvim drugačije, družiti se sa prijateljima i fanovima, ali to nikako ne znači da sam zaboravio na svoje uobičajene obaveze. I čim dođe GP vikend, potpuno sam fokusiran na događaje na stazi.

TopSpeed: Nije li to neki ‘ventil’ kojim se oslobađate pritiska?

Hamilton: Ne, jer to je delom i ugovorna obaveza, a opet meni lično je sve to veoma zabavno. Lepo je raditi nešto novo i čak mi pomaže da svaki put kada dođem na stazu budem još bolje raspoložen i motivisan za borbu.

TopSpeed: Borbu… Prvenstveno tu mislite borbu sa Vašim timskim kolegom, zar ne?

Hamilton: Mislim da je ove godine sve moguće. Bilo je mnogo uspona i padova u ovom prvom delu sezone i agesije na obe strane. Sada je trenutak da se obojica usredsredimo na trke i što bolje rezultate. No, u svakom slučaju biće uzbudljivo, jer znam da se Niko neće tako lako predati!

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Imajući u vidu rezultate vozača ekipa Red Bul i Ferari, da li očekujete da se i oni uključe u borbu za pobede ili će do kraja sezone i dalje sve zavisti od Rosberga i Vas?

Hamilton: Ne mogu biti siguran ni u šta! Bez obzira koliko nekome trenutno naša prednost u poenima činila nedostižna ne treba zaboraviti da obe ove ekipe stalno napreduju. Može se dogoditi da nas pobede u ponekoj trci, mada ne treba zaboraviti da i mi radimo na razvoju bolida, jer želimo da zadržimo ovu prednost.

TopSpeed: Kako se pripremite za trku, odnosno da li imate neku posebnu rutinu ili pokušate i ponešto novo?

Hamilton: Za mene je najvažnije da budem fizički i psihički spreman. A onda dolazi rad sa ekipom. Generalno, tim se dosta oslanja na podatke koje već imamo, ali i one dobijenih iz simulatora. Potom, sledi čitav niz sastanaka na kojima se bavimo strategijom tokom vikenda, pogotovo onom u samim kvalifikacijama i trci.

A tu se stalno nešto menja, jer istovremeno pratimo sprovođenje našeg programa u jednoj realnoj situaciji u kojoj se ponekad menjaju i pravila, ali i vremenske prilike, pa to utiče, recimo, na potrošnju guma i ostalale parametre. Dakle, postoji procedura koju sledimo, ali ona je stalno podložna promenama, jer u F1 je potrebno da se brzo prilagođavate novim okolnostima.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Čini mi se da ove godine niste baš uvek bili zadovoljni strategijom koju je tim izabrao za Vas?

Hamilton: Svako ima svoje lično mišljenje o nekim stvarima i događajima. Tako se i moje ponekad ne poklapa sa onim koje imaju ljudi u timu. No, pretpostavljam da nam je svima zajedničko jedno, a to je želja da pobedimo! Zato ako se i dogodi neka greška, pre nego što reagujem, volim da imam sve informacije, kako bih stekao kompletnu sliku.

TopSpeed: Šta očekujete od promene pravila u 2017. godini?

Hamilton: Bolidi će izgledati sasvim drugačije i čini da je ova promena pravila dobra, mada sa nekom konačnom ocenom treba sačekati i videti kako će sve to izgledati u praksi! Naravno, očekujem da i ovaj put bude onih koji će se bolje snaći u novim okolnostima, a sigurno će biti i dosta konfuzije, pogotovo na samom početku sezone i kada počene usavršavanje tih novih bolida. U svakom slučaju, biće interesantno.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: A kako Vam se čine nove, šire, gume?

Hamilton: Da, šire gume označavaju dobar pravac u kojem ide F1. Potrebne su nam takve gume, radi boljeg mehaničkog gripa. Trenutno, 60 % ukupnog mehaničkog prianjanja bolida F1 potiče od guma, dok ostatak dolazi od raziličitih razvojnih rešenja na polju mehanike, pre svega oslanjanja. Aerodinamika će samim tim, kada gume budu imale veću kontaktnu površinu, postati manje značajna… Mada, i dalje ćemo mnogo zavisiti od aerodinamičkog gripa, možda još uvek i previše?!

TopSpeed: Šta biste Vi promenili na bolidima F1?

Hamilton: Voleo bih da imaju klasične sisteme upravljanja, minimalno elektronike i manuelne menjače, što znači da dole u kokpitu imamo tri pedale – gas, kočnicu i kvačilo! Nažalost, sumnjam da će se to ikada više vratiti u F1…

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Koji period iz istorije F1 Vam je najdraži?

Hamilton: Mislim ona druga polovina 80-ih godina prošlog veka. Posebno 1988. godina. Bio sam u prilici da vozim bolid koji je vozio Sena, upravo iz te sezone, i svarno mi odgovara. Osećaj je zaista neverovatan i mnogo mi se dopao.

TopSpeed: Šta mislite, da su Vam merili vreme i koliko ste brzi, kakav bi rezultat postigli?

Hamilton: Mislim da nije realno praviti takva poređena. To su dva sasvim različita vremena, dve sasvim drugačije epohe. F1 se od tada mnogo promenila i zaista ne znam kako bih je ja snašao u tom vremenu, ali ni kako bi moje kolege iz tog doba danas prošle ovim bolidima. I to nikada nećemo saznati jer dolazimo iz dva različita sveta, odnosno iz dva različita vremena!

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Danas, baš kao i u pretekle dve godine, ekipa Mercedes je dominanta u F1. Ipak, imate li osećaj da se još uvek ne koristi pun potencijal bolida i pogonske jedinice, te da još uvek ima prostora za napredovanje?

Hamilton: U F1 uvek ima prostora za napredovanje, ali se situacija menja od jednog do drugog vikenda. Generalno, u poslednje dve sezone mi smo bili veoma uspešni, ali prošle godine je bilo mnogo teže doći do dobrih rezultata zato što je bolid bio mnogo sofisticiraniji nego onaj prethodni. Ni sada, u 2016. godini, nije nam tako lako da nadmašimo konkurenciju, kao što bi se na prvi pogled moglo zaključiti. Potrebno je dosta rada i truda, kao i sreće… Bilo je trenutaka kada su nam isključivo greške naših rivala pomogle da dođemo do pobeda!

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Rozberg je imao zanimljivu konstataciju nakon svoje četiri pobede na početku sezone i prednosti koju je ostvario, kada je rekao da to ništa ne znači, pogotovo kada je glavni protivnik neko poput Vas. Uprkos svim nepsorazumima, čini mi se da postoji obostrani respekt i uvažavanje između vas, zar ne?

Hamilton: Hmmm… Da! Mi smo kolege vozači i deo smo istog tima. I logično je da se uvažavamo. Mislim da je obostrani respekt uvek postojao, jer se veoma dobro poznajemo. Tačno znamo koje su prednosti i slabosti onog drugog, ali to ne moraju i ostali da znaju. On poštuje mene i ja ću poštovati njega, a na stazi ćemo već videti ko je brži. Važno je samo da borba bude fer i korektna.

TopSpeed: Možete li ove godine da izgubite šampionsku titulu u duelu sa njim?

Hamilton: Verujem da, ako se dogodi da ove godine izgubim šampionsku titulu, to će biti samo iz jednog razloga, a to je pouzdanost bolida! To je nešto na šta nikako ne mogu da utičem.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Šta mislite o pravilma kojima se ograničava komunikacija putem radio veze između vozača i ekipe?

Hamilton: Ponekad prilikom izrade pravila neke stvari promaknu, pa ih naknadno treba izmeniti ili precizirati. Sada su pravila takva kakva su i treba da ih se pridržavamo. Međutim, F1 je takmičenje. I to ne samo ekipa i inženjera, već i vozača. Zato publiku ne treba da zanima da li je neki prekidač uključen ili isključen. Oni žele da vide preticanja i borbu točak uz točak, a ne tehnička nadmudrivanja. Ako nema borbe i trke postanu dosadne, publika gubi interesovanje. No, nije loše da ekipa pomogne vozaču da bude brži i tako trku učini zanimljivijom!

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Da li postoji neko takmičenje u auto-moto sportu u kojem bi voleli da učestvujete, možda kada završite karijeru u F1?

Hamilton: Ne! Moj san je bio da osvojim tri titule svetskog šampiona i on se ostvario. Sada želim i četvrtu… Još uvek želim da pobeđujem i sve ovo vidim kao novi, veliki, izazov. Budući da je ove godine sve to još teže učiniti, biće mi još draže da u tome uspem. I trenutno sam potpuno fokusiran na F1 i nemam želju da se dokazujem u nekom drugom sportu. Istina, volim MotoGP trke, ali kada ovde završim karijeru, biću suviše star na bi tamo bilo šta počeo. Probao sam i NASCAR i WRC automobile, ali nekako nemam želju da nastupam u tim takmičenjima. F1 je sam vrh automobilskog sporta i trenutno me samo to interesuje, mada ne isklučujem mogućnost da za šest ili sedam godina probam i nešto drugo…

TopSpeed: A onda se nakon nekoliko godina pauze ponovo vratite u F1?

Hamilton: Ne! To nikako neću da uradim… Video sam neke od najboljih kao su to uradili i kako su prošli. Suština je da čovek treba da oseti trenutak kada da se povuče. Takmičenje treba napustiti dok si na vrhu. Zato, ja kada jednom odem iz F1 više se neću vraćati!

TopSpeed: Možda započnete muzičku karijeru, jer i svirate u slobodno vreme?

Hamilton: Eh, nisam baš siguran u to… Mislim da je bolje da se držim automobilizma. A kad dođe vreme za penziju, mislim da sam se dovoljno obezbedio.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Auto-moto sport je uvek bio povezan sa rok muzikom, ali Vi imate nekako drugačiji stajling. Više hip-hop ili rep muzike. Kako to komentarišete?

Hamilton: Ja ne promovišem rep muziku. Istina je da sam jedini crnac u F1, pa postoji taj stereotip da mi obično promovišemo rep muziku. Možda samo zato što sam crn… Mada, rep sigurno nije nešto što baš volim! Istina, postoji samo nekoliko crnih muzičara u rok muzici, ali opet ima i samo nekoliko belih repera. Recimo, Eminem je veliki reper i njega rado slušam, baš kao i Chuck Berry, koji pripada sasvim drugom muzičkom pravcu.  Tako ako prihvatimo da u F1 dominiraju belci, onda možemo zaključiti da je veza sa rok muzikom jača. Da ima više crnaca stereotip bi bio da F1 više prati bluz, rege, džez… To je muzika, koju ja, takođe, volim da slušam, baš kao što volim i Bitlse i Rolingstonse.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: I na kraju, kao u onom promotivnom spotu koji ste snimili gde pričate unucima o svojim uspesima… Da li postoji, pored te četvrte šampionske titule, još nešto što želite da ostvarite?

Hamilton: A da… Deda Lewis tu priča svojim unucima šta je postigao u životu, ali i kaže i da je izbegavao rizične situacije. Hm, to baš i nije sasvim tačno, no suština je da se uvek usudite da probate da uradite nešto… Nešto novo! Za sada ne znam šta bi to novo, konkretno, trebalo da bude, ali kada se pojavi siturno da neću oklevati da se usmerim na ostvarenje tog cilja. Za sada, u mom fokusu, ipak, ostaje samo četvrta šampionska titula u F1!

Ekskluzivno,

Zoran Živkov

Tagovi: f1, formula 1, intervju, lewis hamilton, mercedes, nico rosberg
Popularni komentari
  • M
    Marko

    Bravo komso, samo tako
    😉