0

EKSKLUZIVNI INTERVJU Sir Jackie Stewart: Najbrži vitez

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Prošlo je mnogo godina od kada sam poslednji put sreo i razgovarao sa čovekom koji nosi kačket i pantalone u tradicionalnom škotskom dezenu. Da, bilo je to 1997. na VN Lukseburga u Nurburgringu, kada je Sir John Young Jackie Stewart imao svoj tim, Stewart Racing. Tada mi je ostalo još mnogo pitanja koje nisam stigao da postavim… Vremenom, kako sam ga sretao u padoku F1, sklapao sam mozaik njegove karijere, ali još uvek ima delova koji nedostaju. Zato sam nedavno ponovo za sagovornika imao istinsku legendu F1!

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Kada je 1965. godine Jackie Stewart ušao u F1, Jim Clark je praktično bio na vrhuncu moći. No, ubrzo je jedni on uspevao da bude ispred Škotlanđanina, rođenog u mestu Dambartonšir, 11. juna 1939. Mladi član nacionalnog Olimpijskog tima u pucanju na glinene golubove iz 1960. za upravljačem bolida BRM se snašao odlično. Istina, trebao je prvo da se dokaže tako što će nadmašiti brata Džimija, te se izboriti sa problemima u školovanju izazvanim disleksijom, pre nego što je stvarno dobio pravu priliku. A ona mu se ukazala kada ga je zapazio Ken Tyrell i agažovao da se u njegovom timu takmiči u F3. Stewart je poverenje opravdao i nakon upeha u sezoni 1964. dobio mesto u F1.

Foto: TopSpeed arhiva

Foto: TopSpeed arhiva

Duga kosa, zulufi, kačket i Rolex sat postali su deo njegovog imidža, a precizan, uglađen i gotovo “nežan” stil vožnje, kakav je imao i Clark, prikrivali su “sirovu” brzinu. Godine 1968. Jackie Stewart prelazi u ekipu Matra, sa kojom u naredne sezone 1969. osvaja svoju prvu šampionsku titulu. Potom, 1970. dolazi u Tyrell. Tu, u sezonama 1971. i 1973. dolazi do još dve šampionske titule!

Foto: TopSpeed arhiva

Foto: TopSpeed arhiva

Pogibija timskog kolege, Francois Ceverta na VN SAD 1973. godine bila je “kap koja je prelila čašu” i definitivno učvrstila odluku Stewarta da okonča svoju trkačku karijeru. Naime, potresen tim događajem, Škotlanđanin prosto nije uspeo da smogne snage i nastupi u svojoj jubilarnoj 100. GP trci. Tako sa 3 šampionske titule, ukupno 27 GP pobeda, 17 pol-pozicija i 15 najbržih krugova u 99 trka, završava svoj nastup u F1.

Foto: TopSpeed arhiva

Foto: TopSpeed arhiva

Jackie Stewart je uvek bio veliki borac za povećanje bezbednosti u automobilskom sportu i uopšte u automobilizmu. Redovno učestvuje u svim kampanjama FIA-e, a bio je prvi vozač koji je insistirao na obaveznom uvođenju pojasa u bolide F1, kao i nošenju “full-face” kaciga. On je pravi ambasador ovog sporta i čovek koji je 2001. zasluženo dobio titulu viteza.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Koliko se F1 promenila u poslednje četiri decenije?

Stewart: Zaista mnogo! Kada pogledam u prošlost, nikako da mogu da kažem onu otrcanu frazu da je nekada bilo bolje. Ne, bilo je drugačije… Mnogo drugačije! Danas je F1 znatno popularnija i više ljudi zna za ovo takmičenje, pre svega, jer su mediji tome doprineli. Sve je postalo više globalno, učestvuje mnogo zemalja i nacija, a tu su i velike multinacionalne kompanije. Pa, pogledajte samo kako danas izgleda padok F1, sve te građevine… To nisu motorhomovi, to su prave zgrade, dok smo se mi presvlačili u kamionima, a naše devojke ili supruge su pripremale sendviče za tim. Ima i više publike, pa samim tim i više zabave. A, tek bolidi?! Za ono vreme, ovo sada je tehologija “Zvezdanih ratova”, ali da budem iskren, F1 je uvek počivala na najvišoj tehnologiji. Ono što je moglo da se vidi u F1 i pre četiri decenije bilo je naučna fantastika za tehnološki nivo tog doba. I ta prošlost je bila dobra, rekao bih oni stari dobri dani, ali su to bili i opasni dani! Danas je bezbednost u F1 mnogo veća nego što je to bilo u moje vreme.

Foto: TopSpeed arhiva

Foto: TopSpeed arhiva

TopSpeed: A šta je zajedničko između F1 u Vaše vreme i ovo sada?

Stewart: Formula 1 bila je i ostaće sam vrh automobilskog sporta. Ne postoji ovakav sport u svetu, imajući u vidu sve ono što sam već prethodno rekao. A što je još značajnije, danas svi voze automobile i mogu, i što je još važnije, žele da se identifikuju sa ovim što gledaju ovde na stazama, što je od ogromnog značaja za automobilsku industriju, kao i društvo, te ekonomiju.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Kada ste spomenuli bezbednost u F1, da li smatrate da ona može biti na još višem nivou, a da se ne naruši taj imidž posebnosti?

Stewart: Nikada se za bezbednost ne može reći da je na dovoljno visokom nivou. Bolje je nego što je nekad bilo i nesreće sa fatalnim ishodom su danas, srećom, veoma retke u F1. Uopšte, bezbednost u automobilskom sportu je mnogo napredovala, ali su i tehnika i tehnologija mnogo napredovale. Sve je danas bezbednije, počev od automobila, pa i svih ostalih vrsta transporta, ali mislim da je F1 otišla najdalje. Danas se vozači trkaju brzinama većim od 300 km/h a da ih pri tom od kontakta dele, nekad, milimetri. Uzroci udesa koji se događaju uglavnom su mehanički problemi ili ljudska grešaka, ali su njihove posledice znatno blaže nego što je to bilo pre dve, tri i više decenija. Ipak, moramo biti svesni da će se nesreće uvek dešavati, jer ovo je takav sport gde je sve na limitu. I stalno će postojati neko ko nije nečim zadovoljan, a bezbednost je uvek pogodna za takve prigovore, jer su ta pitanja veoma osetljiva. Zato uvek može bolje, a za imidž ne treba brinuti!

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Šta biste Vi učinili da F1 ponovo dobije na popularnosti?

Stewart: Konstantno se traži formula za veću popularnost iza koje je, naravno, zarada i novac. Međutim, u prošlosti je bilo sličnih kriza i padova popularnosti ovog sporta, pa je, ipak, sve opstalo. Tako će biti i ovaj put. Setite se dominacija koju su imali nekada McLaren, Williams, Ferrari i Red Bull, a sada je na red došao Mercedes. Sve su to veliki timovi koji su imali svoje periode u F1 jer su zaista bili najbolji. Pa, i proizvođači motora su imali svoje trenutke… Recimo, Cosworth je uspeo da napravi, po meni, najbolji motor koji se ikad  pojavio u F1. Konačno, to je motor Forda koji je odneo i najviše pobeda, ali tada niko nije bio zabrinut zbog njegove dominacije. Bilo je više ekipa koje su ga uspešno koristile i pobeđivale sa njim. Nije to bio samo onaj motor Forda u Tyrellu, koji sam ja vozio. Danas, Mercedes ima najbolju pogonsku jedinicu i on odlučuje sa kim će sarađivati. Ne kažem da je to dobro, ali sa time se moramo pomiriti, a ubeđen sam da to neće trajati dugo i da će se situacija uskoro promeniti.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Znači nedostaje rivalstvo među ekipama, kao i vozačima, zar ne?

Stewart: Uvek kažem da je Džim Klark bio najbolji vozač sa kojim sam se ja takmičio. Od njega sam mnogo naučio, posebno kada sam ga pratio. On je imao neverovatno čist i vozački stil sa mnogo osećaja, što je odgovaralo bolidu Lotus koji je vozio. Mada, iako smo bili konkurenti na stazi mi smo se poštovali i sarađivali. Sećam se moje prve trke u F1, VN Južne Afrike. U završnici mi je nestajalo goriva. Klark me je obišao i dok je prolazio pored mene shvatio je šta se događa, pa mi je pokazao rukom da idem levo-desno po stazi kako bi pokupio sav benzin iz rezervoara. I uspelo mi je, pa sma na kraju bio šesti! Međutim, kada spomete F1, svi se nekako odmah sete Fanđa. I zaboravlja se činjenica da je on u tom trenutku imao najbolji bolid… A opet, sve njegove šampionske titule, kao i one koje je osvojio Šumaher, sigurno nisu mogle doći same od sebe i protivno činjenici da su oni zaista bili odlični vozači, naravno, svako u svojoj epohi. To isto važi i za Fetela. Zajedničko za njih je to da u eri svoje dominacije nisu imali prave, moćne, rivale tj. ti rivali nisu imali odgovarajuće bolide da im se suprotstave. Zato su ljudi često skloni tome da potcenjuju njihove uspehe i kažu kako je dosadno. I u suštini jeste dosadno imati jednog pobednika duže vreme, ali i to se u F1 lako može promeniti.

Foto: TopSpeed arhiva

Foto: TopSpeed arhiva

TopSpeed: Šta treba uraditi da bi trke bile interesantnije?

Stewart: Trke treba da se odvijaju na stazi i vozači treba da budu glavni akteri. Trenutno, u F1, to nije tako. Imamo Mercedes koji dominira sa svojim timom, a istovremeno je napravio i najbolju pogonsku jedinicu. Međutim, F1 ne treba da budu zabava za inženjere… U prošlosti, ona je bila timski i tehnički sport, ali ne u ovoj meri, jer su vozači imali veću ulogu. Vremenom, kako se razvijala, rastao je i broj ljudi koji učestvuju i sada je ovo postao veliki sistem koji nije jednostavno voditi. Sve je nekako postalo komplikovanije, što neke ljude odvraća. Pogotovo mlađu populaciju, koja traži jednostavniju zabavu. A ne smemo zaboraviti da će upravo ti mladi ljudi jedoga dana imati vozačku dozvolu i da će kupovati automobile. Oni su zapravo budućnost svakog sporta, tako da ih interesantnijim trkama treba na vreme privući.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Šta mislite o mladim vozačima u F1?

Stewart: To je fantastično! Odlična priča za svaki tim. I to nam, istovremeno, govori da su mladi vozači sposobni da se takmiče na najvišem nivou. Mada, takođe, otkriva i činjenicu da je današnjim bolidima F1 verovatno lakše upravljati, nego onim nekada. Ne želim da potcenim nikoga, jer to su veoma talentovani momci, ali to je zaista tako. Prava je šteta što će samo neki od njih dobiti šansu, jer pored sreće, za ulazak u F1 danas je potrebno imati i dovoljno sredstava. Mnogo više nego nekada! Ipak, za svaki tim je veoma važno da ima nekoga ko će privući pažnju. Setite se samo kada se pojavio Prost, pa Schumacher, pa i Hamilton. Oni su značajno podigli interesovanje za F1 i uopšte automobilski sport, a to je od velikog značaja. I ne samo za sport, već za kompletnu automobilsku industriju, pa posredno i tehnologiju i nauku.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: A žene kao vozači u F1, da li ih podržavate?

Stewart: Apsolutno! To je odličan potez za privlačenje pažnje. Dobar mamac za sponzore i medije. Nažalost, još uvek su male šanse da neka od ovih devojaka koje možete videti u padoku F1 kao test vozače, zaista i startuje na nekoj GP trci. Za mene bi to bilo super!

Foto: TopSpeed arhiva

Foto: TopSpeed arhiva

TopSpeed: Šta mislite o sve većem broju trka F1 van Evrope?

Stewart: Po meni je to sasvim u redu. Jer, ako na nekim, da tako kažem, tradicionalnim tržištima F1 postoji zamor i zasićenje, treba se okrenuti onim zemljama gde postoji interesovanje. U ovom slučaju su to zemlje sa istoka, počev od Rusije i Azerbejdžana, pa nadalje do Kine. A nikako ne smemo zaboraviti ni Južnu Ameriku. Sve su to prosperitetna tržišta od izuzetnog značaja za proizvođače automobila.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Koja Vam je omiljena staza?

Stewart: Volim Monako, zbog afmosfere. To je specijalna trka, uvek uzbudljiva. Počinje nova sezona na Rivijeri, što značajan događaj, Filmski festival u Kanu je tu, a sve to prati glamur, jahte, mnogo ljudi i uopšte, zabavno je. Sve je nekako posebno, a pogotovo staza. Ona od vozača zahteva maksimalnu koncentraciju i posvećenost.

Foto: TopSpeed arhiva

Foto: TopSpeed arhiva

TopSpeed: Roman Polanski je tu snimio film o Vama?

Stewart: Da, to je jedan kratak dokumentarni film, više kao neka vrsta drame i zove se “Vikend sa šampionom”. Ceo projekat nastao je sasvim slučajno, jer mi je moj veliki prijatelj i slavni režiser na jednoj večeri predložio da napravi film o Monaku i meni. Nisam baš znao šta treba da radim, ali budući da je Roman veoma kreativan čovek, samo sam slušao njegova uputstva da se ponašam spontano. Ipak, za mene je neverovatan osećaj bio kada smo 40 godina kasnije sedeli u istom apartmanu hotela “De Paris” u Monaku gde smo snimali film i prepričavali doživljaje. To su uspomene na neka prošla vremena.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Koji period u istoriji F1 Vam je najdraži?

Stewart: Pa, verovatno onaj u kojem sam ja nastupao… To je veoma lično, ali meni je tada bilo baš uzbudljivo. Cela ta generacija vozača koju su čini Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Jack Brabham, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Jackie Ikxs, Ronnie Petterson, Francois Cevert i mnogi drugi, bila je veoma interesantna. Trke su nekako bile izjednačene i nije bilo toliko značajno koji motor koristite. Mada se Ford nekako izdvajao, ali je uglavnom bio dostupan svima.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Da li podržavate ovu hibridnu tehnologiju u F1?

Stewart: Ne dopada mi se to što u poslednje dve sezone, ukoliko nemate pogonsku jedinicu Mercedes, gotovo da ne možete da pobedite u trci. Ne zbog Mercedesa, već zbog mogućnosti nabavke kvalitetnog motora i ostalih komponenti. U vreme kada sam ja vozio, bilo je mnogo Ford Cosworth motora na gridu, no mogli ste da ih kupite, što sada nije slučaj. I razlike u konjskim snagama između motora su bile gotovo jednocifrene, a uticaj aerodinamike relativno mali. Zato je mnogo toga zavisilo upravo od vozača.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Slažete li sa sa konstatacijom da u i rivalstva onda bila drugačija?

Stewart: Da. Recimo, Rindt i ja smo bili veliki rivali na stazi, ali smo se vremenom sprijateljili. Jednom prilikom, pred trku, mislim da je bila VN SAD, otišli smo u tzv. “drive-in” bioskop. Onaj u koji dolazite automobilima. Nismo mogli da spavamo uoči trke. Kroz istoriju F1 bilo je dosta sličnih primera, ali i onih nešto drugačijih. Hunt i Lauda, pa Senna i Prost, to su bili ogorčeni rivali. Isto kao i Prost i Lauda, kasnije, pa onda Schumacher i svi njegovi rivali, počev od Hilla, preko Villeneuvea, do Alonsa. A sada, Hamilton i Rosberg, Vettel i Alonso. Tako to ide u krug i dobro je i zanimljivo, sve dok je borba korektna.

Foto: Martin Candir, TopSpeed

Foto: Martin Candir, TopSpeed

TopSpeed: Postoji li nešto što Vas novinari do sad nisu pitali, a želite da kažete?

Stewart: Ha… Zaista, ne znam! Pitali su me mnogo toga, ali mogu da kažem jednu stvar. Pitanja koja postavljaju muškarci su drugačija od onih koja dolaze od žena. One su veoma znatiželjne i insistiraju na odgovorima do kraja! Govorim iz ličnog iskustva, jer sam sa suprugom Helen proveo u braku duže od 50 godina, a i naši sinovi Paul i Mark su već odrasli ljudi. Na kraju krajeva, ja sam, ipak, samo jedan stari momak!

ekskluzivno, Zoran Živkov/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: f1, formula 1, intervju, jackie stewart, tyrell