0

EKSKLUZIVNI INTERVJU Susie Wolff: Razbijanje predrasuda!

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Iako ne veruje u sudbinu, Susie Stoddard, sada udata Wolff, smatra da, ipak, postoji nešto što nas vodi kroz život. Za nju je to ljubav prema automobilskom sportu. A sve je počelo kada je njena majka ušla u prodavnicu svog budućeg supruga da kupi motocikl. Nekoliko godina kasnije, kada je imala samo dve godine, najmirnija bi bila kada je sedela na trkačkom motociklu svog oca. Sa osam godina, devojčica rođena 6. decembra 1982. u mestu Oban u Škotskoj, počela je da vozi karting. Prvo iz zabave, a potom je to postalo njena preokupacija. Godine 1996. proglašena je za najbolju devojku u Šampionatu Velike Britanije, a takmičila se u društvu sa momcima kao što su Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Kimi Raikkonen, Robert Kubica…

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

U Formulu Renault prelazi 2002. i polako, ali sigurno, napreduje. Tri godine kasnije, Susie Stoddart se na kratko oprobala u Formuli 3, takođe u Šampionatu Velike Britanije, a već 2006. dobija angažman u trkama nemačkog šampionata touring automobila – DTM-u! Tu je ostala punih sedam sezona, sve dok joj 2012. ekipa Williams nije ponudila mesto testvozača. Tako je, tada već gospođa Wolff, budući da se u oktobru prethodne godine udala za šefa ekipe Mercedes AMG F1, Toto Wolffa, praktično zakoračila u svet F1.

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

U istoriju je ušla prošle sezone u Silverstonu, kada je postala prva žena koja je nakon 22 godine i učešća Giovanne Amati na VN Brazila, ponovo tokom zvaničnog GP vikenda vozila F1. Ove sezone, pored zvaničnih testiranja, Susie Wolff se u dva navrata našla u kokpitu bolida Williams tokom trkačkog vikenda. O tome, ali i drugim temama, sa nasmejanom Škotlanđankom razgovarao sam neposredno pre testiranja u Austriji…

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Da li je teško biti žena u automobilskom sportu?

Susie Wolff: U prvom redu, ja sam vozač i želim da me tako ljudi doživljavaju. To što sam žena, ne treba mnogo toga da menja, jer u svakom sportu, pa i ovom, svako individualno i kroz ekipu želi da se dokaže. Svi se mi podjednako borimo da budemo što bolji. A to, pogotovo u automobilizmu, nije lako. Istovremeno, nikada nisam želela da se namećem u ovom, uglavnom muškom sportu, već ja samo volim trke. Volim automobile i to je sve! Zato naporno radim i trudim se da doprinesem što više ekipi kako bi svi zajedno napredovali, a ako se ukaže prilika, iskoristiću je, baš kao što bi to učinio i bilo koji drugi vozač. Uz to, imam sreću da radim sa dobrim ljudima, koji, takođe, vole to što rade i mnogo mi pomažu. Svaki put kada uđem u kokpit i vozim, naučim po nešto novo.

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Da li Vas iritiraju pitanja u vezi pola i sterotipa o ženi u muškom svetu?

Susie Wolff: Ne… Navikla sam na njih i uvek želim da dam svoje objašnjenje i svoje viđenje te teme. Trudim se da objasnim da je ovo posao kao i svaki drugi, samo što je više muškaraca u njemu, nego nas žena.


TopSpeed: Kada ste znali da će te se baviti trkama?

Susie Wolff: Verovatno još kada sam prvi put sa dve godine sela na motocikl svoga oca. On je vozio moto-trke i to mi se veoma dopalo. Sa 8 godina, probala sam karting i odmah sam znala da je to ono pravo čime želim da se bavim.

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

TopSpeed: Kako je izgledalo Vaše prvo vozačko isksustvo u DTM takmičenjima, a kasnije, i u F1?

Susie Wolff: Nakon što sam vozila karting, pa Formulu Renault i Formulu 3, dobila sam prilku u DTM-u i F1. Punih sedam godina sam provela u tom takmičenju i već sam se malo odvikla od otvorenog kokpita, ali niti jednog trenutka nisam zaboravila koji je moj krajnji cilj, a to je F1! Stekla sam dragoceno iskustvo i naučila dosta toga, ali uvek treba ići dalje.


TopSpeed: A
, kako je izgledao Vaš prvi kontakt sa bolidom F1?

Susie Wolff: Pritisak je bio veliki, samo što u tom trenutku ja to nisam tako osećala. Bila sam usredsređena na procedure i sve ono što treba da uradim, tako da sam malo razmišljala o samoj činjenici gde sam. Tek kasnije, kada je sve prošlo, postala sam svesna šta se zapravo dogodilo. To je nezaboravno iskustvo, kojeg se rado sećam!

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

TopSpeed: Kada ste spomenuli procedure, da li imate Vi neke lične navike koje uvek upražnjavate pre ulaska u bolid?

Susie Wolff: Ne, nemam… Hoću da kažem, zapravo, da nisam sujeverna, niti imam neku proceduru da, recimo, prvo oblačim levu, pa desnu rukavicu. Međutim, kada sam na stazi, onda treba tačno da se držim plana testa, a on obično podrazumeva neke procedure koje se skoro uvek obavljaju na isti način.


TopSpeed: Koliko često komunicirate sa timom u toku vožnje?

Susie Wolff: Ne mnogo, ukoliko je situacija uobičajena, jer tačno znam šta u svakom krugu treba da radim. Znam šta se očekuje od mene i toga se striktno pridržavam. Znate, testovi su danas već unapred toliko dobro pripremljeni i ja sam ih praktično već obavila i u simulatoru, tako da je sve samo stvar realizacije, bez improvizacija. To ekipa od mene očekuje i moj je zadatak da prikupim potrebne podatke.

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

TopSpeed: Koliko su precizni podaci dobijeni iz simulatora?

Susie Wolff: Podaci su, uglavnom, veoma precizni jer su računari mnogo napredovali. Međutim, za vozača to nije ni blizu isti osećaj, jer prvo, sedite “u mestu”. Nema kretanja, a samim tim, ni onih sila koje ga prate. Po slici, idem pravcem preko 300 km/h, pa pritiskam kočnicu i sila je 4 do 5 G, ali u ovom slučaju, to izostaje, tako da nemate neki realan osećaj kada ste na limitu. Kada to uradite u kokpitu, itekako dobro osećate da li je ste reagovali u pravom trenutku i na pravi način.

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

TopSpeed: Kako sarađujete sa Vašim timskim kolegama, vozačima Massom i Botasom?

Susie Wolff: Felipe i Valtteri su sjajni momci i od njih sam naučila dosta toga. Inače, kada vozim, obično je to Valtterijev bolid, tako da on može da mi da više saveta u vezi podešavanja nego Felipe. Svaki vozač ima za nijansu različit stil prilagođavanja, pa su ti neki, u prvi mah sitni detalji, zapravo, veoma korisni. Meni, koja ne provodim toliko vremena u kokpitu, već moram brzo da se prilagođavam, takva podrška zaista mnogo znači.

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

TopSpeed: Ukoiko Vam je bolid nestabilan, šta Vam više smeta, podupravljanje ili preupravljanje?

Susie Wolff: Podupravljanje! Nestabilnost zadnjeg dela mogu da kontrolišem, ali kada bolid neće da skrene, to ne volim. Ako preupravlja, sa tim mogu da se izborim.


TopSpeed:
Smatate li da današnim bolidima F1 treba više mehaničkog nego aerodinamičkog prianjanja?

Susie Wolff: Ja nisam ni tehničar, ni inženjer, niti neko ko odlučuje o tome. Ja sam samo vozač te znam da upravljati bolidom F1 nije nimalo lako. Trke su postale drugačije i ima toliko toga o čemu treba da vodite računa. Veoma je komplikovano pratiti potrošnju goriva, čuvati gume i donosti strateške odluke. Više ne vozite celu trku punim gasom, već imate taktiku. Ako bi išli punim tempom, za nekoliko krugova bi gume bile potpuno istrošene, kao i gotovo! Zato se danas od vozača traži drugačiji pristup trkama nego što je to bio nekad.

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

TopSpeed: Da li Vam se sviđaju trke ovakve kakve su danas?

Susie Wolff: U principu, da. Do pre nekoliko godina, bolidi su bili još komplikovaniji za vožnju i mnogo opasniji. Danas, kada gledam, recimo, Gerharda Bergera kako se bori sa svojim Ferrarijem, kako koriguje putanju upravljačem i muči se da ubaci “u brzinu” ili dok koči, mogu samo da se radujem što je to vreme iza nas. Nekada je to bilo mnogo teže…


TopSpeed: Koliko vremena provodite u fizičkim pripremama?

Susie Wolff: Baš dosta! Mnogo treniram, pogotovo u teretani i radim na održavanju kondicije. U proseku, četiri sata dnevno. Ovo je veoma naporan sport, čak mnogo naporniji nego što ljudi u prvi mah misle. Na primer, vrat i vratni mišići dosta trpe i ukoliko napravim pauzu od samo nekoliko dana sa treninzima, kada ponovo počnem sa treningom, to je veoma teško, pogotovo pronaći motivaciju. No, kada znam da ću ponovo voziti F1, sve mi je nekako lakše!

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

TopSpeed: Imate li idola?

Susie Wolff: Zaista nemam! Trudim se da od svih ljudi sa kojima sarađujem ponešto naučim. Divim se svima koji imaju znanje koje ja nemam, tako da koristim svaki momenat za učenje kako bih bila kao oni. To su moji idoli!


TopSpeed: Kada dođete kući, kako sa svojim suprugom komentarišete različite situacije tokom vikenda, s obzirom da ste u različitim timovima?

Susie Wolff: Ha, ha… Mislite da li se uvek slažemo oko onoga što se dešavalo na stazi? Pa svađe nema, ali ponekad imamo različite poglede i stavove. Mada, oboje radimo za Mercedes, tako da nam se interesi, uglavnom, podudaraju. A i dosta dugo se poznajemo, tako da ne moram ništa ni da kažem, dovoljno je samo da se pogledamo i on već zna šta ja mislim ili ja znam šta on misli. No, suština je da smo praktično, uvek nekako, na istoj strani.

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

Foto: Glenn Dunbar/Williams F1

TopSpeed: Znači li to da u Vašoj kući nema rivaliteta?

Susie Wolff: Kada smo se venčali, mi smo postali tim i delimo dobro i zlo! U ovom trenutku, Toto prolazi bolje, mada ne znači da će stalno tako biti. Naredne sezone, situacija se možda promeni?!


TopSpeed: Kakvi su Vaši planovi za narednu sezonu?

Susie Wolff: Za sada još uvek ne znam. Mogu samo da nagađam, ali u suštini, moj posao u ovom timu još uvek nije završen. Videćemo šta će se događati na jesen i kada počnu prelasci vozača iz tima u tim. Možda se tu ukaže neka prilika, ali smatram da je za F1 dobro da ima i žene vozače. Pored mene, ima još devojaka koje pokušavaju da nađu mesto u ovom “muškom svetu”, a kako će biti, videćemo!

Zoran Živkov/TopSpeed

PRATITE NAS NA VIBERU!

Tagovi: dtm, f1, formula 1, karting, stoddart, susie wolff, williams