1

SAMO JE LETENJE LEPŠE: 50 godina Opela GT!

Ove godine navršava se tačno pola veka od kako je predstavljen kultni Opelov sportski dvosed GT

Foto: Opel

Foto: Opel

„Nur Fliegen ist schöner…” – samo je letenje lepše. Ove četiri reči su dovoljne da stvore strast i snove. Kao i reklamni slogan, i sam automobil je postao klasik – Opel GT sportski automobil, koji je prvi put sišao sa proizvodnih traka pre 50 godina. Proslava godišnjice rođenja Opela GT počinje u maju, na skupu klasičnih automobila Bodensee-Klassik. Ljubitelji će moći da uživaju u izgledu ove ikone dizajna i na još nekoliko događaja tokom ove godine.

pročitaj još

    Foto: Opel

    Foto: Opel

    Zapravo, karijera Opela GT nije počela pre 50, već pre 53 godine – sa senzacijom na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu (IAA) 1965. godine, kada je kompanija predstavila sportski dvosed. Sa elegantnom karoserijom, niskim prednjim delom sa farovima na izvlačenje, ovalnim okvirom točkova i oštrim zadnjim krajem, ovaj automobil je bio nešto što nikad nije viđeno od strane nekog evropskog proizvođača automobila. Dizajn spoljašnjosti u vidu zaobljenih linija je tada označen kao „oblik flaše Coca Cole”. U početku, Opel je Experimental GT opisivao kao studiju visokih performansi. Dizajniran je od strane Erharda Schnella i njegovog tima u prvom dizajnerskom centru jednog evropskog proizvođača automobila, nazvanog Styling Studio u Riselshajmu.

    Foto: Opel

    Foto: Opel

    Njihova hrabrost je nagrađena na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu, kada je GT dobio izuzetno pozitivan prijem od strane medija i publike. Niko nije očekivao tako radikalan sportski automobil od Opela. Kao rezultat toga, šest godina nakon prve skice dizajna i samo tri godine posle dobijenog zelenog svetla za ovaj projekat, GT prototip je postao produkcijski automobil.

    Prvi Opel GT je sišao sa proizvodne linije 1968. godine, rani primer francusko-nemačke saradnje. Zahvaljući prethodnim zajedničkim projektima, proizvođač karoserija Chausson and Brissoneau & Lotz je bio dokazan partner Opela i francuska kompanija je odradila presovanje, zavarivanje, farbanje i unutrašnju instalaciju GT-a, pre nego što ga je poslala u Nemačku za finalnu montažu šasije i pogona.

    Foto: Opel

    Foto: Opel

    Kupci GT-a su imali izbor od dva motora sa četiri cilindra – jedan zapremine od 1,1 litra sa 60 konjskih snaga koji je stigao iz Kadetta i drugi – sa 1,9 litara i 90 konjskih snaga – iz Rekorda. GT 1900 je bio posebno popularan od samog starta. Maksimalna brzina od 185 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h od 11,5 sekundi je bilo baš ono što kupci žele. Pogon se prenosio na zadnje točkove putem manuelnog menjača sa četiri “brzine”. Evropski kupci su retko kada naručivali opcionalni trostepeni automatik, ali je sa druge strane Atlantika ovaj prenos bio ekstremno popularan.

    Foto: Opel

    Foto: Opel

    Karoserija produkcijskog GT-a je bila dosta drugačija od originalnog automobila, sa još više izraženim atletskim izgledom. Prednji deo je bio veći, a prednji ispust kraći. Mišićave izbočine usisnika su omogućile nižu haubu, a pravougaoni sklopivi farovi koje je imao Experimental GT su zamenjeni novim ovalnim svetlima zavodljivog izgleda koje su ovom automobilu dali nepogrešivu pojavu. Moćne, ali elegantne linije smanjile su otpor vazduha bez žrtvovanja stabilnosti prvi velikim brzinama na autoputu.

    Foto: Opel

    Foto: Opel

    Kao i dizajn eksterijera, enterijer GT-a, sa svojim sportskim sedištima, trokrakim upravljačem i okruglim instrumentima – stvorio je osećaj oduševljenja koji i danas uzbuđuje. Iako su najviše uticali na emocije, dizajneri GT-a su takođe obratili pažnju na bezbednost, tako što su svojoj kreaciji dodali, na primer,  sigurnosni pojas sa vezivanjem u tri tačke, poprečni stabilizator i zaštitu od bočnih udara, kao i deformabilni stub upravljača.

    Foto: Opel

    Foto: Opel

    Sa svojim niskim težištem, stabilnom karoserijom i dinamičnom šasijom, GT je bio idealan za auto-sport. Na primer, Conrero GT-ovi su doživeli brojne uspehe u trkama sa velikim distancama početkom 1970-ih. Zatim, 1971. godine je Dr Georg von Opel, unuk osnivača kompanije, pretvorio GT u električni automobil, koji je dostigao maksimalnu brzinu od 189 km/h i postavio nekoliko svetskih rekorda. U junu 1972. Opel je napravio GT sa dizel motorom koji je postavio dva svetska rekorda i 18 internacionalnih rekorda na Dudenhofen poligonu. Maksimalna brzina od 197 km/h na 1000 metara je bila senzacija za dizel automobile tog vremena.

    Foto: Opel

    Foto: Opel

    Tokom 1969. godine izgledalo je kao da san može da postane stvarnost za ljubitelje automobila bez krova, kada je Opel predstavio Aero GT kabriolet sa električnim zadnjim prozorom i krovom na sklapanje na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu. Nažalost, automobil je ostao samo dizajnerska studija.

    Produkcijski GT je međutim zadovoljavao kupce do kraja njegove proizvodnje 1973. godine. Zahvaljujući svojim performansama, jedinstvenom dizajnu i atraktivnoj ceni, popularnost GT-a je prevazišla sva očekivanja. Ukupno je proizvedeno 103.463 modela za samo pet godina. Ne samo evropski, već i severnoamerički kupci su voleli radikalni Opelov sportski automobil, koji i danas ima veliki broj obožavalaca sa obe strane Atlantika.

    TopSpeed Team/Opel Srbija

    chats-viber-ts

    Tagovi: 50 godina, jubilej, opel gt, svet
    Popularni komentari
    • Б
      Бата Злоћа

      Има жутог.Ауто је зајебало век.