24

GORAK UKUS POBEDE: Lorenzo šampion, Rossi moralni pobednik!

Foto: MotoGP

Foto: MotoGP

Sezona 2015 MotoGP šampionata, možda i jedna od najuzbudljivijih, ne samo u eri „mašina“ od 1000 „kubika“, već uopšte, od 2002. godine, kada se vozi MotoGP kategorija, završena je proteklog vikenda trkom u Valensiji, u kojoj je i direktno „odlučena“ titula šampiona u „kraljevskoj“ klasi, koja je po treći put pripala španskom vozaču, Jorge Lorenzu.

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Namerno smo „odlučena“ stavili pod navodnike, jer se zaista ne sećamo, a autor teksta svetski šampionat u motociklizmu prati još od vremena kada su se na pisti „borili“ Kenny Roberts, Barry Sheene, Randy Mamola, Freddie Spencer i tadašnji „rookie“, Eddie Lawson, da je osvojena titula bila kontroverznija, a glavni akteri kompromitovaniji!

Foto: MotoGP

Foto: MotoGP

Gledano čisto „kroz papire“, Lorenzo je sasvim zasluženo osvojio svoju treću MotoGP titulu, petu ukupno (dve u klasi od 250 „kubika“), budući da je najviše od svih vozača ove sezone bio na vrhu, čak 7 puta, uz gotovo savršeno odvezen trkački vikend u Valensiji – pol-pozicija uz novi rekord staze, idealan start i vođstvo od prvog kruga do linije cilja!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Međutim, kada se samo malo dublje „zakopa“, počinje da se oseća miris nečega što nikako ne želimo da vidimo u takmičenju kakvo je MotoGP! Naravno, tu pre svega mislimo na ponašanje, sada već bivšeg šampiona, Marc Marqueza, koji je, hteo ili smeo on to da prizna ili ne, otvoreno stao na stranu jednog od protagonista za titulu i značajno pomogao u osvajanju „krune“!

Foto: Repsol Honda

Foto: Repsol Honda

Ako su neki još i smatrali da je Rossi preterao sa izjavom o Marquezovoj vožnji u Australiji, na stazi Phillip Island, onda se u Sepangu to definitivno moglo videti „golim okom“, što je kulminiralo zloglasnim „okršajem“ između Rossija i Marqueza u 7. krugu, a ništa manje blatantno nije bilo ni u završnici sezone, na pomenutoj trci u Valensiji, kada je umalo „nastradao“ Dani Pedrosa!

Foto: Repsol Honda

Foto: Repsol Honda

Neil Hodgson, bivši šampion u BSB i WSBK (britanskom i svetskom Superbike šampionatu), i jedan od voditelja BTSporta, to je odlično prokomentarisao, izjavom da trenutno ne poznaje agresivnijeg MotoGP vozača od Marqueza, a koji na trci u Valensiji, nije izveo NITI JEDAN napad na Lorenza! Naravno, napadi na Pedrosu se ne računaju, bilo da je reč o prvom ili pretposlednjem krugu, kada Marquez, odjednom, nekako dobija i potrebnu brzinu, i prianjanje da odmah uzvrati!

Foto: Repsol Honda

Foto: Repsol Honda

Isto to smo gledali i u Sepangu, pre dve nedelje, pa i nedelju dana ranije, u Australiji, kada se „atomski mrav“ naprosto poigravao sa konkurentima, čak ubrzavajući tempo, čas usporavajući, a sve to pravdajući navodnim pregrevanjem prednjeg pneumatika. Naravno, svi iole bolji poznavaoci MotoGP trka znaju koliko je ovo „providan“ izgovor i kako nijedan vozač koji ima tempo za pobedu, ne ulazi u bitku u svakoj krivini, osim ako nije za prvo mesto, jer time samo „uništava“ svoje vreme po krugu i gubi svaku šansu za osvajanje iole bolje pozicije!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Ali, Marquezu je, zapravo, to i bilo na umu, jer je iz trke za titulu ispao još ranije, praktično nakon pada u Aragonu, te je sledeća misija očigledno postala onemogućavanje njegovog najvećeg „neprijatelja“, pardon, mislimo na „idola“, kako to Marc voli da kaže! Naravno, u pitanju je Valentino Rossi, kojem mladi Španac nikako nije mogao da oprosti pad u Argentini ili pobedu u Assenu, oba incidenta za koje je sam kriv! Uostalom, to je čak potvrdio i njegov menadžer, Emilio Alzamora, bivši šampion u klasi od 125 „kubika“ iz 1999. godine.

Foto: MotoGP

Foto: MotoGP

Ako je u Australiji i moglo sve to nekako da prođe, u Maleziji je sve dostiglo „tačku ključanja“, naročito nakon kontakta na stazi, gde Marquez teatralno pada, navodno, nakon šutanja od strane „Doktora“! Koliko u tome ima istine, mogli ste do sada uveliko da se uverite, udarac niko video nije, ni sa jedne kamere, a jedini manevar koji je zaista doveo do pada jeste agresivan pokušaj Marqueza da naslanjanjem na Rossija i Yamahu M1, pokuša da ostane na stazi!

Foto: MotoGP

Foto: MotoGP

No, direkcija trke, na čelu sa Mike Webbom, očigledno je ovo jedva dočekala, te je, uprkos nedostatku dokaza o „udarcu“, Rossija proglasila jedinim krivcem, i pored toga što u pravilima jasno stoji da onaj ko ima unutrašnju stranu krivine, ima APSOLUTNO pravo da bira putanju, makar ona išla i do samog ivičnjaka! Pritisak Honde i još veći pritisak Repsola, uz svesrdni „blagoslov“ Dorne, odradili su svoje – Rossi je morao biti kažnjen, samo je ostalo pitanje na koji način, a da se ne ugrozi posećenost poslednje trke u Valenciji!

Foto: MotoGP

Foto: MotoGP

„Izlaz“ je pronađen u tzv. kaznenim poenima, koji su ovaj put poslužili da se „Doktor“ dovoljno onemogući da ravnopravno učestvuje u borbi za titulu, a opet, da obezbedi maksimalnu gledanost i toliko željeni spektakl koji španskoj Dorni donosi preko potreban novac! Nije pomogla ni žalba Svetskoj motociklističkoj federaciji (FIM), koja je istog dana odbijena, pa čak ni Rossijeva žalba Međunarodnom arbitražnom sudu za sport!

Foto: MotoGP

Foto: MotoGP

Odluka je bila donešena već mnogo ranije, samo je trebalo sprovesti je u delo na najbolji mogući način, da sve izgleda što prirodnije, suptilnije i teatralnije! Da, Rossi možda jeste najbolji MotoGP brend, zbog kojeg prenose gledaju milioni širom sveta, ali ipak ne treba zaboraviti ko zaista „drma“ u ovom takmičenju! Ko je vlasnik svih prava na MotoGP (Dorna), ko je najveći pojedinačni sponzor (španska naftna kompanija Repsol), drugi najveći sponzor (španski Movistar), gde se voze čak četiri GP trke u sezoni (Jerez, Catalunya, Aragon i Valencia) i koja zemlja ima gotovo polovinu predstavnika u „kraljevskoj“ klasi!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Veliki osmesi i zagrljaji nakon trke u Valensiji, između članova Repsol Honde i Lorenza, uključujući to u „velikog bosa“ Nakamotoa, pa zagrljaji i poljupci Lorenzoove majke i Marqueza, čine nam se kao materijal „ukraden“ iz patetičnih španskih TV „sapunica“, a nikako dostojan MotoGP šampionata! Razumemo mi i želju da španski šampion bude „krunisan“ upravo u Valensiji, da na podijumu budu tri španske zastave i himna, da se donedavni kralj, Juan Carlos I ne pojavljuje „za džabe“ na ceremoniji pred početak trke i na dodeli pehara… No, gde je svemu tome kraj!? Koliko će sve ovo uticati na dalju sudbinu i kurs ovog takmičenja, teško je reći, ali će definitivno promeniti ovaj sport na lošije!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Ništa manje u celu ovo „lakrdiju“ nije umešan ni Bridgestone, koji se ponekad više činio kao privatna kompanija određenih pojedinaca, te dobavljao pneumatike u skladu sa „potrebama“ i „željama“! Setimo se samo Lorenzoovih problema sa tvrdim smešama guma, kada je nakon toga, Bridgestone pribegao specijalnom tretmanu bokova (tzv. edge grip), kako bi španskom šampionu omogućio da bude konkurentan, zahvaljujući svom karakterističkom stilu vožnju…

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Prva trka sezone za Lorenza donela mu je četvrto mesto (izgovor je bio HJC kaciga, koja je „zatajila“ u finišu!), iako tokom cele trke nije uspeo da se izbori sa dva Ducatija! Sledeća runda u Teksasu, donela je isti rezultat. Treća trka u Argentini, bila je još veći debakl, sa jedva osvojenom petom pozicijom, i to nakon Marquezovog pada sa drugog mesta! Nakon toga, „đavo izgleda da je odneo šalu“, pa se već na naredne četiri trke, Lorenzo vraća u neverovatnu formu, sa četiri uzastopne pobede, uz naravno, odgovarajući tip pneumatika!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Da li je i to jedan od razloga zbog kojeg je Bridgestone odlučio da napusti MotoGP, jer više nije mogao, niti želeo da trpi ucene od strane pojedinaca, kako bi se nekima obezbedile „specijalne“ gume, podređene njihovom stilu vožnje? Moramo priznati da jedva čekamo da vidimo kako će sve izgledati naredne sezone, sa potpuno novim, i još uvek nedovoljno poznatim Michelin pneumaticima!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Zar ne bi bilo bolje da smo videli direktan obračun na stazi između „Doktora“ i „Spartanca“, 46 vs 99, žuti protiv crvenog, leva protiv desne strane Yamahine garaže!? Šta je trebalo Lorenzu da pravi onakve ispade, poput onog u Sepangu na pobedničkom postolju, pokazujući „prst dole“ prilikom dodele pehara Rossiju!? Čemu takvo „majmunisanje“, čemu toliko nesportskih i uvredljivih izjava na račun svog timskog kolege, protiv kojeg se praktično i nije borio, jer je sukob bio između Rossija i Marqueza? Da ne spominjemo njegovo insistiranje da lično svedoči protiv Rossija pred Međunarodnim arbitražnim sudom za sport u slučaju “Sepang”, kao i insistiranje da se Rossi drastičnije kazni, ako je moguće, diskvalifikuje, pre poslednje trke u Španiji, a sve to, bez znanje ili podrške Yamaha tima!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Ima li za nekoga bolje potvrde kakav je ko čovek zaista, kada mu u rođenoj zemlji, pred svojom publikom, pri osvojenoj tituli šampiona, publika zviždi i negoduje!? Zar za sve ove godine u MotoGP, nije naučio ništa, ne samo kada je reč o pozitivnom PR-u, već i o „džentlmenstvu“, koje je Pedrosa maestralno demonstrirao tokom poslednjih par trka? Čak i najveći fanovi „Spartanca“ već su se umorili od njegovih konstantnih izgovora (gume, kaciga, vizir, itd.) kada nije na vrhu, ali i od njegovih izliva besa tokom treninga ili kvalifikacija, kada mu se neko, makar i slučajno, nađe na putu… Koliko puta smo ga čuli kako je izjavio da je konkurent bio brži, bolji, spremniji, koliko puta je izjavio „That’s racing…“ ili „idemo dalje, sledeći put bićemo bolji“!?

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Za razliku od njega, apsolutni veteran ovog sporta, Valentino Rossi, sa svojih 36 godina, ove sezone zaista je dao sve od sebe, ostvario fantastičan broj pobedničkih postolja, izuzetnu konstantnost, želju za prilagođavanjem, posvećenost „poslu“ i maksimalan trud do poslednjeg daha, čak i kada se sve činilo praktično uzaludnim. „Probijanje“ do četvrtog mesta iz poslednjeg startnog reda bio je „kruna“ njegove sezone i prava je šteta što je ovaj put „sudbina“ (čitaj: mnogi akteri!) umešala prste i uskratila ga za tu, toliko željenu desetu titulu!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Nažalost, umesto da se na kraju radujemo odličnoj sezoni, da šampiona „dižemo u nebo“ i hvalimo, komentarišemo najbolje poteze i najneizvesnije trke, u ustima nam, posle svega viđenog, ostaje više nego gorak ukus! Imamo šampiona kojem sopstvena publika zviždi, imamo bivšeg šampiona koji je nedostojan naziva „sportista“, imamo „gubitnika“ kojem aplaudiraju svi i zbog kog će i sledeće sezone, biti uz TV ekrane ili pokraj staze!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Gde li se izgubio onaj naš MotoGP, koji je nekada bio najelitnije moto takmičenje, gde se proklizavalo, padalo, guralo, udaralo „oklopima“, nekada čak i kacigama, ali gde je politika imala vrlo malo upliva!? Želim da se ta vremena vrate, želim „pesnice“ Rossija i Biaggija, ali i trku u Suzuki 2001. godine, želim Laguna Secu 2008, želim poslednje krugove iz Catalunye 2009…!

Foto: Yamaha Racing

Foto: Yamaha Racing

Ne želim pres konferencije na kojima se iznose dokazi, optužbe, dele kazneni poeni, gde sponzori ucenjuju i prete povlačenjem, a sve u cilju protežiranja odabranog „kandidata“ koji je, izgleda, baš te godine, „pravi momak za titulu“! Da li je i MotoGP počeo da „klizi“ istim putem na kojem se Formula 1 nalazi već godinama!? Iskreno se nadam da nije!

Đorđe Pavićević/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: honda, jorge lorenzo, marc marquez, motogp, španija, valencia, valentino rossi, yamaha
Popularni komentari
  • C
    Ccc

    Rossi je za nas veliki sampijon…ceo srpski narod je uz tebe i nas su pokrali tako vec 100 puta…tvoje 2mesto i milijone obozavaoca je vrednije od bilo koje titule

  • М
    Моторциклиста

    Ко уме да чита све је ту до задњег слова…Аутору скидам капу.

  • N
    Nikola

    Retko lep text !!!