31

AFERA VOLKSWAGEN: "Nameštaljka" ili samo licemerje!?

Foto: Đorđe Pavićević

Foto: Đorđe Pavićević

Jedna velika afera, slučajno ili namerno, obelodanjena baš sada, potresa automobilsku industriju! Američka agencija za zaštitu okoline (EPA), u saradnji sa Kalifornijskim odborom za vazdušne resurse (CARB), otkrila je da je Volkswagen lažirao podatke o emisiji štetnih gasova za dizel motore koji se ugrađuju u modele namenjene američkom tržištu! Odmah zatim, Ministarstvo pravde SAD saopštilo je da će pokrenuti istragu o ovom slučaju, koja treba da utvrdi ko je odgovoran što u laboratoriskom uslovima, agretati pokazuju dozvoljen nivo emisije štetnih gasova, dok je u svakodnevnom saobraćaju, ta količina znatno veća.

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Navodno, VW je instalirao specijalni sofver koji detektuje kada vozilo prolazi testiranje izduvnih gasova, tako da centalni računar uključuje poseban režim rada motora u kojem su perfromanse “žrtvovane”, ali su dobijeni rezultati emisije zadovoljavajući, odnosno u granicama dozvoljenog. Kada testiranje prođe, motor se vraća u “normalan” režim, koji podrazumeva emisiju štetnih gasova i do 40 puta preko propisanih normi?!

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Američki “nezavisni” istraživači tvrde da su u Volkswagenu ovo priznali, te da problem postoji u oko 482.000 vozila koja su prodata u SAD, i to u posednjih sedam godina, tačnije, u periodu između 2009. i 2015. Navodno, ti automobili mogu ostati u saobraćaju, ali su potrebne izvesne prepravke u servisu!? Naravno da je tržište odmah reagovalo – vrednost akcija VW se sunovratila za više od 18,6% samo u jednom danu, a već dan nakon toga, zabeležen je pad od novih 20 odsto! To znači da je i vrednost cele kompanija pala za preko 26 milijardi evra!

Foto: Bloomberg

Foto: Bloomberg

Imajući u vidu da je nemački gigant već imao nešto lošiju prodaju u SAD i Kini, logično je da će cene akcija nastaviti da padaju. Mada, opet treba uzeti u obzir da se ovde radi o fiktivnom, “elektonskom” ili realno, nepostojećem novcu i gotovo špekulativnim poslovima na berzi! No, to je deo druge priče, ali tu lošim vestima za VW nije kraj! Američka agencija za zaštitu okoline insistira na tome da bi Volkswagen mogao biti i dodatno kažnjen u iznosu od čak 18 milijardi dolara!

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Naravno, ovakav “zemljotres” nije mogao proći bez “seče glava”, te je nakon nekoliko dana nagađanja, juče i zvanično potvrđeno da se predsednik borda direktora, Martin Winterkorn, povlači sa svog položaja, uz tvrdnju da nije imao nikakvih informacija o “procedurama” prilikom testiranja koje su dovele do “emisione” afere. Ova vest, iako je poprilično uzdrmala svetsku automobilsku javnost, paradoksalno, dovela je do zaustavljanja pada Volkswagenovih akcija, koje su juče, po prvi put, zabeležile rast od oko 5 procenata.

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Inače, Winterkorn je taj kome je bilo povereno poslovanje u SAD, nakon što je zbog loših poslovnih rezultata, napravio čistku u menadžmentu “preko okeana”. Međutim, možda je Winterkorn tada “zagrizao prevelik zalogaj”, te nije uspeo da isprati sva dešavanja. Ne treba isključiti ni mogućnost “osvete” nekog od bivših saradnika, budući da je istraga o manipulacijama sa emisijom štetnih gasova trajala više od 16 meseci!

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Zapravo je čudno kako inženjeri proizvođača iz Wolfsburga nisu reagovali na sve ovo, iako je bilo sasvim dovoljno vremena. Da li su možda bili previše fokusirani na prodaju i prodajne rezultate, širenje kapaciteta, kao i nova tržišta, pa su ovaj problem potiskivali!? Možda, mada je verovatnije da je neko tu nešto, opet slučajno ili namerno, prećutao ili pak “došapnuo” Amerikancima?!

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Interesantno je i to da će biti ponovo ispitani i modeli sa dizel motorima drugih proizvođača, kao što su BMW, Mercedes-Benz, FIAT Chrysler, General Motors, Jaguar, Land Rover, itd. kako bi se ustanovilo da li i kod njih ima nekih odstupanja. Sve to bi moglo da liči na borbu za “čistiji vazduh”, ali se sve više čini da je po sredi ipak nešto drugo, mnogo “prljavije”, budući da je danas, u sve velike tokove novca umešana politika!

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Uostalom, ne treba zaboraviti neke činjenice – američko tržište, tj. američki proizvođači, uglavnom favorizuju vozila sa benzinskim motorima, te ukoliko bi se tu pojavio neko ko može da ih ugrozi, na bilo koji način, jasno je da se sredstva odbrane ne bi birala! Treba se samo prisetiti Toyote i skandala u vezi sa kočnicama, odnosno, kako su Amerikaci sve to koristili u trgovinskom obračunu sa Japanom!

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Potom, sasvim iskreno treba razmotiriti koliko automobili učestvuju u globalnoj emisiji štetnih gasova?! Jer, ukoliko transport participira u ukupnom zagađenju planete sa 14%, a tu su uračunati i kamioni, autobusi, železnica, brodovi, avioni i ostalo, pa i putnički automobili (koja učestvuju ispod polovine, dakle, niti 7% od ukupnog globalnog zagađenja), sasvim dovoljno nam govori o licemerju koje nas okružuje!

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Sve u svemu, VW će skupo platiti cenu nečije (ne)promišljenosti! A, imajući u vidu aktuelnu političku situaciju, teško je oteti se utisku da ovo, ipak, nije samo još jedan od licemernih načina na koji SAD pokušavaju da “disciplinuju” Evropu.

Zoran Živkov/TopSpeed

PRATITE NAS NA VIBERU!

Tagovi: afera, amerika, bluemotion, emisija, skandal, tdi, toyota, volkswagen
Popularni komentari
  • d
    deki

    stoka americka

  • G
    Golf GTD

    Zanimlljivo je da bas sada Amerikanci seru kada je VW na prvom mjestu u svijetu po broju prodatih vozila. Kada je toyota bila prva amerikanci su uvijek imali nekakve zamjerke, a zadnja je bila u vezi ovih kocnica. Sada kada je tojota pala na drugo mjesto presli su na VW. NJIHOV GENERAL MOTORS NIKAD NIJE BIO NA TOM NIVOU I OCITO DA ZELE ” SILOM” DA DOBIJU ONO STO ZELE, A AMERIKANCI SU POZNATI PO TOME KADA JE U PITANJU BILO STA.

  • O
    Ognjen Maletic

    CZV prozivas druge da su kompleksasi a najagresivniji si ovde..i to upravo zato sto vozis audi pljujes druge.