0

NEKA TRKE POČNU: Pripreme za novu F1 sezonu

Zimska pauza u F1 je i zvanično prošla pa nije loše osvrnuti se na ono što je viđeno tokom osmodnevnih testova u Barseloni, jer ma koliko neki rezultati bili upitni, s obzirom na okolnosti u kojima su ostvareni, te moguće tehničke nepravilnosti, stvorena je neka opšta slika o trenutnom odnosu snaga u Formuli 1

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Sebastian Vettel je bio najbrži, ali je Lewis Hamilton zaostao samo 0,003 sekunde! To jasno ukazuje da će i u 2019. godini, Ferrari i Mercedes igrati glavne uloge u borbi za šampionske titule. U borbu za pobede moguće je da se uključi i recimo Renault, koji ne skriva te ambicije, a i rezultati na testovima su bili sasvim dobri.

pročitaj još

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Ono što je pomalo iznenađujuće je dobra forma ekipe Toro Rosso. Bolja nego Red Bulla, mada treba uzeti u obzir i vreme potrebno za adaptaciju na nove pogonske jedinice marke Honda koje će od ove sezone koristiti austrijski tim. Pri tom, izgleda da je promena pravila u vezi aerodinamike najviše pogodila upravo ovu ekipu.

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    To su izgleda iskoristili McLaren, koju je celu prošlu godinu tavorio, ali i Haas, pa su se učvrstili u sredini poretka. Alfa Romeo, bivši Sauber je relativno dobar, tačnije bolji od nekadašnjeg tima Force India, a već neko vreme Racing Point. Na začelju je i dalje Williams, koji je čak propustio dva dana treninga zbog kašnjenja novog bolida!

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Ovo sve ne mora mnogo da znači kada sezona počne. Ipak, indikativno je da najbrži krug Vettela na ovim testovima je za 0,961 s bolji nego lane, kada je on, takođe, bio najbrži. OK, tada su i vremenske prilike bile drugačije, tj. bilo je znatno hladnije, a alsfalt na stazi Catalunya potpuno nov. Ipak, to znači da se nisu obistilila predviđanja da bi bolidi u novoj sezoni mogli biti i do dve sekunde sporiji nego u 2018.

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Sada je samo pitanje koliko se ko dobro prilagodio izmenama pravila. Te promene nisu velike, ali svakako utiču na timove… Tako od ove godine, što se tiče aerodinaimike, spojleri napred su širi za 200, viši za 20 i za 25 mm postavljeni više napred. Potom su jednostavniji, pogotovo njihovi završeci, a broj vertikalnih usmerivača ispod njih smanjen je na samo dva. Sve ovo ima za cilj stvaranje što manjeg vrtloženja vazduha iza bolida.

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    I uvodnici vazduha za kočnice su jednostavniji i ne smeju biti više u funkciji aerodinamike, a zabranjene su i tzv. “šuplje osovine”. Bočni deflektori, poznatiji kao “barge boards” su sada manji, tj. niži za 150 i za 100 mm pomereni ka napred kako bi se ubrzalo strujanje vazduha. Spojleri pozadi su viši za 20, širi su za 100 i duži za 70 mm. Prostor koji se dobija otvaranjem DRS-a povećan je za 20 mm, što znači da bi bolidi trebali da imaju oko 25% bolji aerodinamički učinak. Sve ovo trebalo bi da omogući vožnju na manjoj distanici i više preticanja, te zanimljivije trke!

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Na vertikalnim ivicama kod spojlera pozadi sada postoje dva dodatna LED svetla za situacije kada je vidljivost loša. Ona se uz treće, postavljeno kao i pre u sredini, uključuju uvek kada se koriste intermedijum ili gume za morku stazu. Inače, sve promene u vezi sa F1 pneumaticima za ovu sezonu možete pročitati u ekskluzivnom intervjuu u ovom broju.

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Od ove sezone povećava se maksimalna dozvoljena potrošnja goriva sa 105 na 110 kg po trci. Cilj je omogućiti da se više vremena koristi pun potencijal pogonskih jedinica. Uz to, uvode se i promene prilikom merenja bolida. Više nema obaveznih tehničkih pregleda na početku GP vikenda, već se samo potpisuje izjava o tome da je bolid u skladu sa pravilima, pri čemu Tehnička komisija FIA to u svakom trenutku to može da proveri.

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Potom, minimalna masa bolida bez goriva se povećava sa 733 kg na 740, a na to se dodaje 80 kilograma, koliko se računa da je masa vozača sa svom opremom. To znači da oni teži vozači više neće biti u problemu, jer će ekipe svakako dodavati balast, koji mora biti isključivo u kokpitu.

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    A što se tiče vozača i opreme, u 2019. oni će morati da koriste nove kacige, veće izdržljivosti, kod kojih je prostor za vizir smanjen za 10 mm. Time se smanuje rizik od prodora krhotina… Obavezna je i upotreba tzv. biometrijskih rukavica, kako bi medicinske službe u svakom trenutku pratile puls i nivo kiseonika u krvi vozača, a pogotvo u situacijama pre, tokom i nakon udesa.

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Ima tu još nekih tehničkih promena, kao recimo onih na retrovizorima zbog povećanih spojlera pozadi, ali i onih takmičarskih… Tako je prilikom restarta preticanje dozvoljeno tek od linije start/cilj, a ne kao pre od one za Safety Car, a kraj trke se tradicionalno označava crno-belom, kariranom, zastavom, ali je zvaničan signal od sada svetleći panel na semaforu!

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    I najnovija izmena, uvedena neposredno pre prve trke 17. marta za VN Australije odnosi se na dodelu bonus poena za najbrži krug. Pravo na taj poen imaće svaki vozač koji je postigao najbolje vreme po krugu u trci i završio je među najboljih deset. Dakle, vreme je da trke počnu!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, ferrari, formula 1, mercedes, red bull, sezona