0

F1 IZBOR PNEUMATIKA: Koja je najbolja ponuda!?

Pretpostavka je da su i Pirelli i Hankook dobro upućeni u predstojeće izmene pravila kada su se prijavili na tender za zvaničnog snabdevača F1 pneumaticima

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Početkom septembra „zatvoren” je tender koji je Međunarodna automobilska federacija raspisala za zvaničnog snabdevača F1 pneumaticima. A kako sam tada neposredno od predsednka FIA-e čuo, dostavljeno je “više od jedne” ponude.

pročitaj još

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Jean Todt je diplomatski izbegao da kaže kako se uz italijanski Pirelli, kojem ekskluzivni ugovor važi do 2023. godine, na tender za zvaničnog snabdevača prijavio i južnokorejski proizvođač Hankook, a ne francuski Michelin. No, poznato je da po ovom pitanju u F1 može biti samo jedan proizvođač guma.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Zanimljivo je to što Hankook nastavlja sa pripremama za eventualni ulazak u F1 kao da će se to dogoditi 2020. godine?! U tu svrhu, kupljen je i bolid Williamsa iz 2011. sa motorom Cosworth, kako i bolid F2, a angažovan je i Hirohide Hamashima, nekada prvi čoveka kompanije Bridgestone Motorsport.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Inače, južnokorejska komapnija već isporučuje pneumatike za DTM i Evropski šampionat F3, ali ulazak u F1 je nešto zaista novo i za to su potredna dodatna sredstva i vreme za razvoj… A opet, sigurno da se Hankook ne bi tek tako upustio sve ovo da nema jasan signal?!

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Sa druge strane, od kompanije Pirelli je već nekoliko puta traženo da napravi gume od 18 cola za F1 umesto dosadašnjih 13. Ti pneumatici su već izrađeni, doduše, u promotivne svrhe, ali sada se ponovo obavljaju testiranja. Ideja FIA je da F1 još više približi tehnologiji koja se koristi kod običnih automobila, a ovo je i jedan od predloga koji se može naći u sklopu novih pravila za 2021. godinu.

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Da li će biti i usvojen, videćemo, budući da bi ovakva promena zahtevala i kompletnu izmenu sistema oslanjanja bolida. To će dodatno zakomplikovati odnose i među timovima, kao i onima koji su se prijavili na tender FIA za zvaničnog snabdevača F1 pneumaticima.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Interesantna je i situacija, a tiče se dosta i proizvođača guma, u vezi sa predlogom izmena sistema kvalifikacija. Naime, razmatra se uvođenje i Q4 dela, pri čemu bi Q1 i Q2 segmenti u kojima ispada po pet takmičara ostali, a u Q3 bi bila eliminisana samo dva vozača te bi u Q4, borbu za najbolju startnu poziciju vodilo osam vozača, umesto deset kao do sada!

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    No, ovu promenu trebalo bi da prati i povećanje snage pogonskih jedinica, konkretno, elektro-motora koji trenutno smeju da “doprinose” sa maksimalih 120 kW. Pored toga što bi snaga bila veća, povećan bi bio i broj obrtaja, pa i intenzitet zvuka!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    A sve ovo stavlja gume na dodatna iskušenja, ne samo po pitanju izdržljivosti, već zahteva i povećanje broja dozvoljenih setova pneumatika po GP vikendu, tako da je izvesno da će se od ove izmene, barem za sada, odustati…

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Konačno, ako se tome doda i promena pravila u segmentu aerodinamike, odnosno uvođenje jednostavnih prednjih spojlera bez vertikalnih elementa i novih usisnika vazduha za kočnice, što bi trebalo da podstakne više preticanja na stazi, a koja stupa na stanu već naredne sezone, značaj mehaničkog prianjanja koje obezbeđuju pneumatici biće još veći!

    dsc_1158_resize

    A ovo je samo deo priče o promenama u F1 i to onaj jednostavniji… Prave komplikacije se očekuju od 2021. kada bi trebale da se usvoje još radikalnje izmene pravila u svakom smislu! Ipak, jedno je sigruno, a to je da će profitirati onaj ko bolje upućen ne samo u tendersku dokumentaciju, već i viziju koju ima FIA u pogledu budućnosti F1.

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, fia, formula 1, hankook, pirelli, pneumatici, tender