0

F1 EKSKLUZIVNO iz Kine: Šta kriju radio i druge poruke u F1?

Kada vozač ili ekipa F1 u međusobnoj ili kominikaciji sa medijima kažu nešto, to uopšte ne mora da znači to što ste čuli!

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Ukoliko pratite prenose trka Formule 1, često čujete komunikaciju između vozača u bolidu i ekipe. U skladu sa pravilima, već neko vreme primenjuju, više nema „zaštićenih” kanala komunikacije, već sve mora biti javno i dostupno direktoru trke i sudijama, ali i režiseru TV prenosa. Te poruke, doduše, ne idu “uživo”, već sa izvesnim kašnjenjem, tj. u etar odlaze one najzanimljivije koje režija izabere. Upravo zbog toga ekipe koriste razne vrste šifrovanih izraza, koje samo vozači i njihovi mehaničari razumeju.

pročitaj još

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Oni koji bolje prate trke F1 sećaju se famozne komande iz ekipe Ferrari, kojojom je naloženo da Felipe Massa propusti Fernanda Alonsa: “Fernando je brži od tebe!” Nije direktno naređeno da ga Brazilac propusti, ali je bilo jasno da je u pitanju timsko naređenje i da Španac ima prednost. Nekoliko godina kasnije, Red Bull je imao čuvenu komandu: “Multi 21”. U vođstvu je tada bio Sebastian Vettel, pratio ga je Mark Webber, što je značilo da zamenu pozicije, a Nemac je tada ignorisao ovu komandu!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    U prošloj trci je upravo četvorostruki šampion Vettel, ali sada u ekipi Ferrari poručio: “Imam sve pod kontrolom…” Međutim, to je značilo upravo suprotno, jer su gume na kojima je vozio bile potpuno istrošene, ali nije postojala mogućnost da se zamena obavi, a da se sačuva vođstvo.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    A evo još nekih drastčnih, ali i šaljivih primera, koje navodi sam Red Bull. Tako kada vozač ili tim u komunikaciji sa medijima kaže: “Problem koji imamo neće uticati na dalji tok priprema”, zapravo znači: “Od ovoga ne možemo bolje”. Ponekad ekipa kaže vozaču: “Imamo mali tehnički problem, zaustavi bolid…”, to može da znači: “Vatra, vatra, vatra… Stani odmah!”

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Ako nakon treninga ili trke čujete: “Bolid je u ranoj fazi razvoja”, zapravo znači: “Uradili smo nešto loše i nemamo ideju kako to da popravimo!?” Postiji i blaži izraz za: “Današnja vremena nisu tako reprezentativna”, što govori: “Sa ovim vremenom ispadamo već u Q1”.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Kada je reč o vozačima, ekipe i tu ublažavaju izraze, pa tako: “On je još uvek početnik, ali je veoma koristan”, obično ima značenje: “O Bože, on nije samo spor, već i neiteligentan, mada je dobro to što ima bogate sponzore!” Ili ono: “Treba nam vremena da izgradimo odnos…”, može da aima značenje: “Ne možemo da se usaglasimo, kao motor i menjač.” Ukoliko čujete: “Očigledno da još uvek ima dosta prostora za napredak”, realno bi to bilo: “Nema šanse da na ovaj način postignemo nešto!”

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Kada ekipa poručuje: “Treba nam vremena da razumemo kako se gume ponašaju…”, to može da znači: “Ne znamo zašto se gume tako ponašaju, niti ćemo verovatno ikada saznati!” Ukoliko se tokom trke upotrebi fraza: “Biće veoma tesno u sredini poretka”, verovatno je da: “Biće dobro ako završimo kao deveti”. I na kraju, ako čujete da: “Ova staza nije pravo merilo za naš bolid”, znajte da: “Biće mnogo gore kada stignemo u Barselonu!”

    Na kraju krajeva, važno je da se svi razumeju, zar ne?!

    Ekskluzivno iz Šangaja,
    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, formula 1, komunikacija, poruke, radio veza