0

VREME BUĐENJA: Šta je novo u F1 ove sezone?

Narednog vikenda, trkom za VN Australije, počinje nova sezona FIA Svetskog šampionata Formule 1. Nekih radikalnih izmena pravila nije bilo, ali i najmanja promena u ovom sportu je velika...

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Osam dana zimskih testova u Barseloni su odavno prošli i sada je vreme da „Veliki cirkus”, tj. F1 počne sa svojim predstavama. Predstojećeg vikenda na stazi u Melburnu vozi se prva trka u sezoni 2018. FIA Svetskog šampionata Formule 1. Uoči novog početka, utisak je da relativno male izmene tehničkih pravila u odnosu na 2017. nisu mnogo promenile odnos snaga među ekipama…

pročitaj još

    Foto: Mark Sutton/LAT Images

    Foto: Mark Sutton/LAT Images

    Uklanjanje tzv. “T-krila” i “ajkulinih peraja” sa poklopca pogonskih jedinica su, uz dodavanje HALO zaštite za kokpit kao obavezne, te zabrane upotrebe “lažnih” elemenata oslanjanja koji su poboljšavali aerodinamiku, glavne tehničke promene u 2018.

    Foto: Williams F1 Team

    Foto: Williams F1 Team

    Jasno je, naravno, da one za sobom povlače brojne izmene, pogotovo aerodinamičkih paketa bolida, na čemu su ekipe dosta radile tokom zime i minulih testiranja. Recimo, već samo dodavanje zaštite za glavu vozača, čije uvođenje je veoma diskutabilno, donosi nove probleme. Nije u pitanju samo 7 kg više, kolika je masa HALO-a, iako je izrađen od ugljenikovih vlakana i titanijuma, već tu su i strukturalne izmene kokpita i šasije, pa potom i već pomenute sve ostale promene u aerodinamici bolida!

    Foto: Steven Tee/LAT Images

    Foto: Steven Tee/LAT Images

    Da li će to bolide učiniti bezbednijim? Da! A da li ružno izgleda? Apsolutno da! Deluje više kao “gelender” o koji se mogu okačiti saksije sa muškatlama, jer onda bi F1 mogla da bude i još “zelenija” i ekološki prihvatljivija… No, šalu na stranu, HALO će doprineti bezbednosti, mada već dosta menja filozofiju F1 i priču o trkama bolida sa otvorenim kokpitom, a opet je bolje rešenje nego ono što je urađeno u IndyCar seriji sa aeroscreen, tj. vetrobranskom zaštitom!

    Foto: Glenn Dunbar/LAT Images

    Foto: Glenn Dunbar/LAT Images

    Povećana masa bolida sada se kreće u granicama minimalnih dozvoljenih 728 do 733 kg. Time su i zahtevi koji se postavljaju pred kočione sisteme su veći… Međutim, za inženjere u F1 i ta spomenuta masa je prevelika, pa se traže načini da se smanji težina gde god je to moguće. Čak i u povećanju broja rupa na kočionim diskovima.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Tako u odnosu na prošlu godinu na svakom kočionom disku za F1 ima za 100 ventilacionih otvora više, što ukupno znači 1.500 u najekstemnijim verzijama, mada postoje i oni sa 1.200 i 900 za manje zahtevne staze po tom pitanju. Debljina diskova napred je ostala 32, a pozadi 28 mm, dok je masa prednjih šestoklipnih i zadnjih četvoroklipnih čeljusti, takođe, smanjena.

    Foto: Brembo

    Foto: Brembo

    U vezi sa navodnom “ekološkom” prihvatljivošću i “uštedama” jeste i smanjenje broja pogonskih jedinica koje vozači mogu da koriste tokom sezone bez kazne u slučaju zamene. Prošle godine su za 20 GP događaja na raspolaganju vozači imali po četiri, a ove samo tri, iako je u kalendaru jedan GP vikend više! To automatski znači konzervativniji pristup ekipa i manje vožnje, manje performanse i sl. što se sigurno neće dopasti publici.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    No, zato su kazne za kršenje ovog pravila, bar jednostavnije. Više je nemoguće vozača, ukoliko je zamenio više komponenti pogonskog sistema pomeriti, recimo, 35 pozicija u nazad, kada na gridu ionako ima samo 20 bolida. Sada svako ko dobije kaznu od pomeranja 15 i više pozicija u nazad, automatski ide na kraj startnog poretka. Ukoliko više vozača biva kažnjeno, njihov startni poredak se utvrđuje na osnovu broja zamenjenih elemenata pogonskog sistema!

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Sve ovo i dalje zvuči komplikovano, ali će bar u 2018. biti šarenije. Naime, Pirelli je uveo još dve komponente pneumatika za suvo, Hypersoft tj. hipermeku smešu u pink boji i Hard Ice Blue, odnosno tvrdu u “ledeno” plavoj! Zapravo, uvedena je Superhard ili supertvrda smeša, ali je označena, već poznatom, narandžastom, a postojeća tvrda je dobila novu boju…

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Sve u svemu, sada ih ukupno ima sedam, uz još dve za mokru stazu! To više deluje kao očajnički potez da se vozači privuku na različite strategije i više odlazaka u boks radi zamene guma, kako bi trke bile zanimljivije. No, da li će tako i biti, videćemo 25. marta, ali i kasnije tokom sezone!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, formula 1, pirelli, pravila, sezona