0

F1 POVRATAK NA STARO: Kako ispraviti greške iz prošlosti?

Novi F1 motori u F1 od 2021. imaće dva turbo-punjača i manje sistema za prikupljanje energije, a uz veći broj obrtaja, biće glasniji i imati veću potrošnju, što bi sve zajedno trebalo da unapredi spektakl takmičenja

Foto: Steven Tee/LAT Images

Foto: Steven Tee/LAT Images

Danas se predstavnici F1 timova sastaju u Parizu da bi čuli predlog o novim promenama u vezi sa motorima za 2021. Naime, Liberty Media, vlasnik komercijalnih prava za F1, spremna je na značajne izmene.

pročitaj još

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Prema informacijama kojima raspolažemo, Nick Hays, bivši šef kompanije Cosworth, koji je izradio je ovaj predlog, tvrdi da ništa nije „uklesano u kamen” i će se o svim detaljima još raspravljati. Ovo je samo predlog nastao nakon dugih konsultacija i istraživanja koje su sprovedene, mada i dobar nagoveštaj onoga u kojem pravcu će se stvari u F1 odvijati u bliskoj budućnosti.

    Foto: Glenn Dunbar/LAT Images

    Foto: Glenn Dunbar/LAT Images

    U osnovi, pogonske jedinice će biti dosta slične sadašnjim, mada sa nekim značajnim promenama. Konfiguracija V6 i zapremina 1,6 litara sa turbo-punjačem ostaju, s tim da bi bio dodat još jedan turbo-punjač. ERS-h, tj. sistem za prikupljanje toplotne energije turbo-punjača biće izbačen iz upotrebe. To znači da će zvuk motora biti manje prigušen, kao i da će baterije dobijati manje energije, odnosno da će novi motori biti glasniji i manje efikasni u smislu iskorišćenja goriva.

    Foto: Andy Hone/LAT Images

    Foto: Andy Hone/LAT Images

    Ovo će svakako uticati da bude dozvoljena veća potrošnja goriva, najverovatnije za 20%, baš kao i da bude povećan broj obrtaja. Zapravo, time bi bila otklonjena paradoksalna situacija koju trenutno imamo u F1 da je maksimalni broj obrtaja motora limitiran na 15.000, ali da su ekipe prinuđene da zbog uštede goriva idu najviše do 11.500 o/min tokom trke. Ovo povećanje količine “protoka” goriva će uticati da vozači kasnije menjaju stepene prenosa, te da se snaga motora bolje iskoristi, kao i unapredi zvuk!

    Foto: Brembo

    Foto: Brembo

    Izbacivanjem ERS-h iz bolida, jedini sistem za prikupljanje energije biće ERS-k, koji kinetičku, odnosno onu prilikom kočenja sakuplja i pretvara u električnu. Ta energija “skladištena” u baterijama neće se više koristiti kada to odredi kompjuter, već će trenutak i količinu određivati vozač. Zapravo, ovde se praktično radi o povratku na staro, odnosno, na ono kao što je bilo 2013 godine.

    Foto: Andy Hone/LAT Images

    Foto: Andy Hone/LAT Images

    Potom, mnogo delova i komponeti motora biće standardizovano u cilju smanjenja toškova, kako bi se eventualno ohrabrili i neki drugi proizvođači da se uključe u F1. Ovde se pre svega cilja na Porsche, koji je izrazio zainteresovanost i već preduzeo izvesne korake u razvoju i istraživanju. Čak se razmatra i ideja o elektro-motorima u točkovima napred, što bi moglo da dovede i do pogona na sva četiri točka?!

    Foto: Steven Tee/LAT Images

    Foto: Steven Tee/LAT Images

    U svakom slučaju, pokušaj transfera tehologije, tj. nekih rešenja korišćenih u WEC takmičenjima, više je nego očigledan. Razvoj svega ovoga koštao je već mnogo, pa Porsche sada pokušava da smanji štetu iz “hibridne avanture”. Pitanje je samo u kojoj meri će F1 timovi biti spremni da prihvate ovakve promene?

    Foto: Pirelli

    Foto: Pirelli

    Problem bi mogao da nastane ne samo po pitanju troškova, budući da sve ovo iziskuje novi pravac razvoja, već i činjenicu da su bolidi F1 već sada dovojno teški… Čak imaju masu koja je najveća u istoriji F1! Onda se otvara problem njihove stabilnosti, rasporeda masa, pa i izdržljivosti pneumatika, prenosa energije, novih softvera, itd.

    Foto: Joe Portlock/LAT Images

    Foto: Joe Portlock/LAT Images

    Ipak, ono što je u ovom trenutku cilj kompanije Liberty Media jeste da “oživi” tržište motora u F1, te da se pojave proizvođači koji bi se bavili samo tim poslom ili, eventualno, imali i svoj tim. Važno je samo da ekipe imaju mogućnost izbora, a ne da su prinuđene na saradnju sa određenim proizvođačima motora.

    Foto: Andy Hone/LAT Images

    Foto: Andy Hone/LAT Images

    Kako god bilo, stvari se u F1 pokreću… Doduše, samo zahvaljujući svesti da je ponekad potrebno vratiti se u prošlost, a ne srljati u neizvesnu budućnost, te zaglaviti se u interesima različitih lobija koji pod izgovorima “ekologija”, “čista energija”, “ušteda” i slično, zapravo rade isklučivo u svom interesu!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, formula 1, liberty media, pravila, sport