2

EKSKLUZIVNO F1 NOVA PRAVILA: Povratak na staro!

Novi motori u F1 od 2021. imaće dva turbo punjača i manje sistema za prikupljanje energije, a uz veći broj obrtaja, biće glasniji i imati veću potrošnju, što bi sve zajedno trebalo da unapredi spektakl takmičenja

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

Ovih dana se predstavnici F1 timova sastaju u Parizu da bi čuli predlog o novim promenama u vezi sa motorima za 2021. Naime, Liberty Media, vlasnik komercijalnih prava za F1 je spremna na značajne izmene.

pročitaj još

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Prema informacijama kojima raspolažemo, Nick Hays, bivši šef kompanije Cosworth, koji je izradio ovaj predlog, tvrdi da ništa nije “uklesano u kamen” i da će se o svim detaljima još raspravljati. Ovo je samo predlog nastao nakon dugih konsultacija i istraživanja koje su sprovedene, mada i dobar nagoveštaj onoga u kojem pravcu će se stvari u F1 odvijati u bliskoj budućnosti.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    U osnovi, pogonske jedinice će biti dosta slične sadašnjim, mada sa nekim značajnim promenama. Konfiguracija V6 i zapremina od 1,6 litara sa turbo punjačem ostaju, s tim da bi bio dodat još jedan turbo. ERS-H, tj. sistem za prikupljanje toplotne energije turbo punjača biće izbačen iz upotrebe. To znači da će zvuk motora biti manje prigušen, kao i da će baterije dobijati manje energije, odnosno da će novi motori biti glasniji i manje efikasni u smislu iskorišćenja goriva.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Ovo će svakako uticati da bude dozvoljena veća potrošnja goriva, najverovatnije za 20%, baš kao i da bude povećan broj obrtaja. Zapravo, time bi bila otklonjena paradoksalna situacija koju trenutno imamo u F1 da je maksimalni broj obrtaja motora limitiran na 15.000, ali da su ekipe prinuđene da zbog uštede goriva idu najviše do 11.500 o/min tokom trke. Ovo povećanje količine “protoka” goriva će uticati da vozači kasnije menjaju stepene prenosa, te da se snaga motora bolje iskoristi, kao i unapredi zvuk!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Izbacivanjem ERS-H iz bolida, jedini sistem za prikupljanje energije biće ERS-K, koji kinetičku, odnosno onu prilikom kočenja sakuplja i pretvara u električnu. Ta energija “skladištena” u baterijama neće se više koristiti kada to odredi kompjuter, već će trenutak i količinu određivati vozač. Zapravo, ovde se praktično radi o povratku na staro, odnosno na ono kao što je bilo 2013. godine.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Potom, mnogo delova i komponeti motora biće standardizovano u cilju smanjenja troškova, kako bi se eventualno ohrabrili i neki drugi proizvođači da se uključe u F1. Ovde se pre svega cilja na Porsche, koji je izrazio zainteresovanost i već preduzeo izvesne korake u razvoju i istraživanju. Čak se razmatra i ideja o elektromotorima u točkovima napred, što bi moglo da dovede i do pogona na sva četiri točka?!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    U svakom slučaju, pokušaj transfera veoma tehologije, tj. nekih rešenja korišćenih u WEC takmičenjima, koja nemački proizvođač na kraju ove sezone napušta, više je nego očigledan. Razvoj svega ovoga koštao je već mnogo, pa Porsche sada pokušava da smanji štetu iz “hibridne avanture”. Samo je pitanje u kojoj meri će F1 timovi biti spremni da prihvate ovakve promene?

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Problem bi mogao da nastane ne samo po pitanju troškova, budući da sve ovo iziskuje novi pravac razvoja, već i činjenicu da su bolidi F1 već sada dovojno teški. Čak imaju masu koja je najveća u istoriji F1! Onda se otvara problem njihove stabilnosti, rasporeda masa, pa i izdržljivosti pneumatika, prenosa energije, novih softvera, itd.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Ipak, ono što je u ovom trenutku cilj kompanije Liberty Media jeste da “oživi” tržište motora u F1, te da se pojave proizvođači koji bi se bavili samo tim poslom ili, eventualno, i imali svoj tim. Važno je samo da ekipe imaju mogućnost izbora, a ne da su prinuđene na saradnju sa određenim proizvođačima motora.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Kako god bilo, stvari se u F1 pokreću… Doduše, samo zahvaljujući svesti da je ponekad potrebno vratiti se u prošlost, a ne srljati u neizvesnu budućnost, te zaglaviti se u interesima različitih lobija koji pod izgovorima “ekologija”, “čista energija”, “ušteda” i slično, zapravo rade isključivo u svom interesu!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, formula 1, liberty media, pravila, turbo, v6
    Popularni komentari
    • D
      Dekiamg

      Pa i 2013 je f1 bila da ne kazem s****nje…tek sada pogotovu …a taj ekoloski lobi treba zabraniti jer upravo taj eco lobi je necija interesna sfera i prodavanje magle..koji co2 koja zagadjenja…vratite nam u formulu v8 atmnosferce i u aute w12 isto cistokrvene atmnosferce .i furmulu su unistili sa eko pravilima i standardima.downsizing je uzeo maha 🙁

    • N
      NR

      Amin! Daj Boze da se vrati staro trkanje. Ovo sada je uzas.