0

EKSKLUZIVNI INTERVIEW Chase Carey: Gradimo budućnost

Novi šef F1, Chase Carey u ekskluzivnom razgovoru otkriva deo planova promena koje novi vlasnici imaju u vezi sa najelitnijim automobilskim sportom

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

Formula 1 je ove sezone doživela još jednu veliku promenu. Nakon što je više decenija vođen od strane jednog čoveka, najelitniji automobilski sport, koji se inče nalazi pod okriljem FIA, ima novog vlasnika i nove šefove… Da, šefove! Jer kada je američka medijska korporacija “Liberty Media”, čiji je većinski vlasnik John Malone, kupila F1 zaduženja su podeljena između trojice ljudi. Chase Carey je postao novi generalni direktor, Ross Brawn, dobro poznat u svetu F1, sada ima nadležnosti izvršnog direktora za automobilski sport, dok Sean Bratches, bivši marketing menadžer ESPN-a se brine o komercijalnim poslovima. U ovom ekskluzivnom intervjuu naš sagovornik bio je gospodin sa brkovima…

pročitaj još

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Nekadašnji potpredsednik kompanije “21st Century Fox”, Amerikanac Chase Carey rođen je 1954. godine. Počeo je da se bavi američkim fudbalom dok je još bio na koledžu, nakon toga završio ekonomiju na Harvardu, ali je ubrzo ušao u svet medija i zaposlio u “News Corporation”. Značajan doprinos dao je uspostavljanju i razvoju televizijskih kanala “Fox Sport” i “Fox News”. Napredovao je i u avgustu 2011. Rupert Mardok ga je imenovao svojim naslednikom u kompaniji koja je vlasnik velikog broja autoriskih prava na filmove, serije i televizijske programe. Ipak, u julu prošle godine Carey se povukao sa funkcije potpredsednika i postao “samo” konsultant u kompaniji “Fox”. Ovo je, naravno, urađeno sa dobrim razlogom, jer simpatični gospodin počeo je da se priprema za novi posao i zaduženja, a to je prošlog septembra, na VN Italije i zvanično saopšteno.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Chase Carey je novu funkciju prvog čoveka F1 preuzeo u januaru ove godine. Od samog početka sa dvojicom svojih saradnika, Brawnom i Bratchesom, napravio je ambiciozan plan da ovo takmičenje učini još boljim. Upravo o tome razgovarali smo sa njim u Budimpešti, mada je cela priča započela razgledanjem slika sa VN Austrije gde se provozao u kokpitu automobila iz Le Man takmičenja, a u okviru promotivnih aktivnosti i “Parade legendi”…

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Kako Vam se dopala vožnja?

    Carey: Bilo je odlično… Super! Malo vetrovito, ali uživao sam.

    TopSpeed: Zašto niste nosili kacigu?

    Carey: Znam da je to u suprotnosti sa pravilima ovog sporta, no to je bila čisto promotivna vožnja, onako za publiku. A i Nil Jani, koji je upravljao automobilom, nije vozio brzo… Čak mi ni vetar nije pokvario brkove!

    Foto: XPB Images

    Foto: XPB Images

    TopSpeed: Pitanje je pomalo lično, ali koji je to model brkova?

    Carey: Ha, ha… Dobro pitanje! Zavisi od zemlje do zemlje… Mnogi ovaj model smatraju svojim. Znam samo da su u doba Drugog svetskog rata ovakve brkove nosili britanski piloti. U Španiji i Latinskoj Americi kažu da su oni još davno imali takvu modu. A možda su, ipak, samo oni romantični, iz nekih prošlih vremena? Ne znam, ali mojoj supruzi se dopadaju, što je značajno, jer to je žena sa kojom sam već gotovo tri decenije u braku i imamo četvoro dece… I oni mi, takođe, kažu da su ovi brkovi kul!

    Foto: XPB Images

    Foto: XPB Images

    TopSpeed: Kako je izgledao Vaš prvi kontakt sa F1?

    Carey: Moja poslovna karijera je povezana sa medijima i kompaniju Fox, Ruperta Murdocha. Kada je F1 promenila vlasnika, meni je poveren zadatak da preuzmem upravljanje ovim poslom. Jednostavno, čovek koji je vodio Liberty Media pozvao me je u leto prošle godine, pre tačno godinu dana, i rekao da nameravaju da kupe F1, te pitao da li bih se ja prihvatio da budem generalni direktor. Malo sam razmišljao, jer ovo je nešto drugačije od onog što sam radio. I odmah sam znao da će biti interesantno i dinamično, ali uloga mi se od oktobra do januara, znači u periodu tranzicije, postepeno menjala. Tek u februaru, kada je preuzeta direktna kontrola nad svim u F1 i moj posao je preciznije definisan.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Ipak, pre toga niste imali veze sa F1?

    Carey: Ne, imao sam veze samo sa sportom i to mahom onim američkim. I ja jesam ljubitelj sporta, iako nisam ono što bi se reklo, “petrolhed”. Međutim, odmah sam shvatio da je ovo sport koji ima odlike elitnog u smislu prestiža i tradicije. Svi koji učestvuju ovde su već decenijama, poznaju se veoma dobro, tako da su izgradil posebnu kulturu i običaje.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Da li će biti izazov opstati i biti prihvaćen u ovakvom okruženju, tačnije, prilično hermetičnom svetu kakav je F1, pogotovo za nekoga ko je tu nov?

    Carey: Ceo život je izazov… I ovo je super. Pravi, ekskluzivni klub u koji treba ući oprezno. Postoji odlična energija i veliki potencijal. Zato smo promene počeli postepeno. Širimo se na one “društvene medije” koje F1 do sada nije toliko koristila, a fanovi na to veoma dobro reaguju. I tražimo nove načine da priđemo što širem krugu ljudi koji treba da osete ovu atmosferu i požele da dođu na trke.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Imate li neku posebnu strategiju za to?

    Carey: Želimo samo da svi ovi događaju budu još veći i još posećeniji, a naravno i uzbudljivi, bogatiji sadržajima za fanove. Svi koji dođu treba da pronađu nešto što im je interesantno. Zato smatram da posebnu pažnju treba da posvećujemo onoj ljudskoj strani vozača i njihovom načinu života. No, trke su i dalje glavne… A njih treba da učinimo još zanimljivijim, sa mnogo više akcije na stazi, kao i da pokušamo da proširimo krug pobednika. To će svakako privući pažnju gledalaca, pa i dovesti novu publiku.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Više trka u kalendaru, da ili ne?

    Carey: Svakako da želimo da razvijamo naš posao i da on raste i širi se. Međutim, postoje neki limiti. Za sada smatramo da je 21 trka u kalendaru tokom godine maksimum i gornja granica do koje možemo da idemo, jer nikako nam nije cilj da ugrozimo kvalitet, po cenu kvantiteta. Ovo je sasvim OK, ako dodamo trku ili dve, ali ne više! Za sada je naš fokus da unapredimo ovo što imamo, a nakon toga možemo da razmišljamo o daljem širenju. Za sada samo osluškujemo situaciju.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Budući da dolazite iz sveta filma, da li razmišljate o nekom novom povezivanju i promociji, kao što je bio slučaj sa pričom o rivalstvu Laude i Hanta u filmskom ostvareju “Rush”?

    Carey: Kao bivši direktor filmske kompanije sa svojim timom razmatrao sam i tu mogućnost. Imamo stotine miliona gledalaca u filmskoj industri i zašto ne dodati još koji milion. Međutim, novi kocept je više usmeren ka našem osnovnom poslu, a to je prodaja TV prava medijskim kućama, odnosno televizjama i kanalima, kodiranim ili ne, digitanim platformama, itd. Imamo listu prioriteta po kojoj idemo. Film je dobar način za promociju, ali kratkoročan. Nama su potrebna drugotrajnija rešenja i nešto što će zadržati publiku da prati F1 u kontinuitetu.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Koja su Vam tržišta najzanimljivija?

    Carey: Ako posmatrate globalno, to su ona najmnogoljudnija, Amerika i Kina. Zaista bismo voleli da u SAD, uz Teksas, F1 vozi i u Njujorku i Majamiju. I ne samo tu, već i u svim velikim gradovima širom sveta. Jer kada je takmičenje u velikom gradu, atmosfera je drugačija i više ljudi je toga svesno. I još nešto…ne postoji region koji je beznačajan za F1, jer brojnost populacije ne znači i finansijski potencijal. Zato treba raditi na svim tržištima, praviti dobru osnovu za dalju nadogradnju posla. U ovom delu sveta, jugoistočnoj Evropi, već postoji značajan interes i to ne smemo propustiti. Samo treba nastaviti sa onim što je već započeto, ali se ne treba plašiti ni promena… Važno je samo prepoznati pravi trenutak kada je najbolje pristupiti izmenama. Istovremeno, važno je voditi računa o istorijskom nasleđu, jer nikako se ne sme ugrožavati suština F1, to jest, ono što je ovo takmičenje učinilo ovako popularnim kao što jeste. Znači, trke i treba da budu spektakularne, brze i bučne, kako bi se još više osetila snaga i moć! A sve to, zajedno sa informacijama i drugim podacima treba proslediti kroz medije i druge medijske platforme.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Da li imate nameru da zajedno nastupate sa nekim drugim takmičenjima, recimo da WEC trke budu deo GP vikenda?

    Carey: Ne, jer smatramo da ne treba ići tako daleko, ali treba da budemo otvoreniji, kao oni. Ima srodnih stvari i načina za saradnju, no mi smo, ipak, na vrhu i zato treba pažljivo da biramo prateće događaje. A to, opet, zavisi od zemlje do zemlje i onoga šta je tu popularno ili ne. U svakom slučaju, akcije treba da bude više, kako na stazi, tako i van nje. Nedavno sam bio na trci 24 časa Le Mana. Odlična energija i mnogo publike, koja je tu blizu. Slično je i u Gudvudu na Festivalu brzine, gde ljudi koji se tu nađu imaju priliku da osete atmosferu i budu više uključeni u sam događaj. No, za sada nemamo u planu neke tako velike promene suštine F1.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: A šta još nameravate da promenite u F1?

    Carey: Sami vozači, odnosno timovi treba malo više da se angažuju na promociji ovog sporta. Potrebni su nam različiti događaji i van samih staza, gde svi treba da radimo zajedno sa promoterima i sponzorima na unapređenju kompletne predstave, tj. proizvoda koji nudimo. On treba da bude interesantan i privlačan za publiku, koja će onda poželeti da dođe na trku i sve to vidi uživo. Da vidi kompletnu akciju. Ponavljam, mi smo partneri i moramo da radimo zajedno da bi ovaj sport bio bolji, jer će samo tako i nama biti bolje. OK, slažem se da vozači imaju mnogo obaveza prema sponzorima timova, ali oni su, ipak, zvezde i heroji zbog kojih se okuplja publika. Ako nema publike ni ti sponzori neće biti zadovoljni. A svakako da su i mediji značajna veza sa fanovima. Pogotovo one društvene mreže koje su sada masovno u upotrebi.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    TopSpeed: Znači, važna Vam je i ta mlada populacija koja ih sada mnogo koristi, zar ne?

    Carey: Najvažnija… Ona je sada osnova budućih gledalaca. Ta deca i mladi ljudi vole tehnologiju i veoma dobro su upućeni u sve. Žive u drugačijem svetu nego mi stariji, a njima upravo treba prići. To je posao za budućnost.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    TopSpeed: Da li je to za Vas poslovni zadatak ili lična želja?

    Carey: I jedno i drugo. Treba poštovati ovu tradicionalnu, lojanu publiku i neodstupiti previše od korena F1, ali voditi računa i o generacijama koje dolaze. Treba se na vreme pripremiti za budućnost!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: chase carey, ekskluzivno, f1, formula 1, hungaroring, intervju