0

FORMULA 1: Koliko ulja troši motor F1?

Inženjeri stalno traže nove trikove kako bi unapredili brzinu bolida. I sada, kada je količina goriva, odnosno protok ograničen, radi poboljšanja performansi savremeni motori F1 sagorevaju ulje

Foto: Zoran Živkov

Foto: Martin Candir

U poslednje vreme u ekološki prihvatljivim hibridnim pogonskim jedinicama bolida F1 konstuisanim po najnaprednojoj tehnoligiji, u čiji razvoj su uložene milijarde dolara, potpuno svesno i namerno spaljuje ništa drugo do motorno ulje! A to baš nije ekološki, zar ne? OK, nema veze, jer korisno je, mada dosta licemerno.

pročitaj još

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    To je “trik” koji se u F1 već koristi izvesno vreme, čak toliko da je FIA ograničila količinu ulja koju motor sa unutrašnjim sagorevanjem sme da potroši u toku jedne trke na 1,2 litra na 100 kilometara ili ukupno 3,6 litara. A to, priznaćete, nije baš malo… I još manje se uklapa u “bajke” o ekologiji!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Mi sa ovih prostora iz iskustva sa starim vozilima znamo da motor nekako najbolje ide pred “generalku”… Troši ulje, dimi i obilato zagađuje, ali ide. Naravno, u F1 se nisu “ugledali” na nas, crnu rupu u Evropi, ali da su primenili ovo, jesu. I počeli su do te mere da koriste ovaj trik kako bi poboljšali efikasnost motora da je nakon VN Belgije, FIA odnosno Tehnička komisija F1 bila prinuđena ponovo da reaguje i još jednom smanji maksimalno dozvoljenu količinu “spaljenog” ulja tokom trke. Tako od VN Italije svi motori mogu naviše da “potroše” 0,9 litara ulja na 100 kilometara ili 2,7 litra po trci!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Dakle, ova ideja o namernom spaljivanju motornog ulja u cilindrima kao ideja je relativno nova u F1, mada je od ranije poznato da se tako dobija dodatna snaga. Pri tom, treba imati na umu da su ulja koja koriste današnji motori veoma niskog viskoziteta i praktično je diskutabilno da li se uopšte radi o jedva prerađenom ulju ili više o sirovoj nafti, odnosno gorivu koje ima veliku enegetsku vrednost?

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Kako se sve ovo postiže, a da ne dođe do onog “konačnog” stadijuma u radnom veku motora, još uvek je dobro čuvana tajna. Zna se da je temperatura u cilindrima motora F1 oko 1.800 stepeni i da ulje preko karika, tj. minijaturnih kanala u aluminijumskoj “glavi” klipa, čija je masa svega 200 gr, dospeva u komoru za sagorevanje. To je izuzetno mala količina, po jednom taktu, ali daje dodatnu snagu. I kada to pomnožite sa brojem cilndara, pa brojem obrtaja i sličnim, tek tada postajete svesni koliko ceo trik treba da bude precizno izveden. Pretpostavka je da Mercedes čak ima sistem da ulje preko ventila dospeva u cilindre, a Ferari to obavlja uz pomoć turbo-kompresora…

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    U svakom slučaju, ovo motorno ulje pomešano sa gorivom u cilindru prilikom sagorevanja ima trostruko korisno dejstvo. Najpre, povećava enegetsku vrednost goriva i njegovu efikasnost, potom sprečava “samopaljenje” i na kraju obezbeđuje veći pritisak punjenja. Neke procene pokazuju da se tako dobija 0,1 ili 0,2 sekunde po krugu, što se ne čini u prvi mah mnogo, ali ako se uzme u obzir da su se, recimo, u Monci vozila 53 kruga, to je više od 5 ili 10 sekundi, što može, itekako doneti pobedu!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Jasno je da se ovde ponovo radi o tzv. “sivoj zoni” u pravilima. Nešto što nije ni dozvoljeno, ni izričito zabranjeno, već jednostavno do sada nije bilo predviđeno, a sada svi to koriste i svi se međusobno optužuju… A za to vreme, inženjeri, ko inženjeri, nastavljaju da traže načine da unaprede bolide i motore, jer ako je već ograničena količina goriva po trci, tačnije protok, ulje do sada nije bilo limitirano! Sada kada je i to ograničeno, treba pronaći nešto novo što nije dovoljno jasno precizirano pravilima ili ono što konkurencija neće lako otkriti ili pak neće moći brzo da realizuje, tako da će prednost bar u jednom periodu biti ostvarena!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: f1, ferrari, formula 1, mercedes, motor, ulje